Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحلیل سبک معماری مسجد «شاه محمد» در بنگلادش نشان می دهد که این مسجد در اواخر قرن ۱۷ ساخته شده است.

خبرگزاری شبستان،گروه مسجد و کانون های مساجد:مسجد «شاه محمد» در منطقه «پاکوندیا» بنگلادش در کمتر از یک کیلومتری مسجد مشهور مغولی دیگری به نام مسجد «Sadi» که در سال 1652 ساخته شده است،قرار دارد.

 

علت نامگذاری این مسجد هنوز معلوم نیست اما احتمالاً متعلق به نام کسی است که آن را بنا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تابلوی کتیبه اصلی که زمانی بر روی در ورودی نصب شده بود ، اکنون از بین رفته است. بنابراین زمان دقیق ساخت این مسجد مشخص نیست اما به گقته مورخان ،تحلیل سبک معماری آن نشان می دهد که مسجد در اواخر قرن 17 ساخته شده است.

 

این مسجد در بخش غربی منطقه ای قرار دارد که منتهی به فضایی پر از آب می شود و برای وضو گرفتن، مورد استفاده قرار می گیرد.

 

بنای مسجد در انتهای غربی یک سنگ فرش یا حیاط قرار دارد که با یک دیوار کوتاه  مرزی با یک دروازه چشمگیر در وسط ضلع شرقی ،احاطه شده است.

 

یک ورودی قوسی از خارج و سه ورودی از حیاط مسجد از حیاط ،راه ورود از دروازه است .

 

قسمت بیرونی این دروازه با تابلوهای مغولی تزئین شده است.

 

شکل این مسجد کاملا به صورت مربع است که چهار ضلع آن 9/14 متر و ضخامت دیواره خارجی  آن 1.44 متر است.

 

این مسجد همچون سایر مساجد دارای یک گنبد معمولی و همچنین سه دهانه ورودی قوس دار در ضلع شرقی و یک دهانه مجزا در ضلع شمالی و جنوبی است.

 

مطابق با سه دهانه جلویی ، دیوار قبله دارای سه محراب است. قسمت مرکزی آن،نیمه هشت ضلعی و طرفهای آن مستطیل شکل است.

 

تالار نماز که به شکل مربع است دارای چهار قسمت است شده است که هر یک از آنهابه محراب مرکزی متصل می شوند.

 

دیوارهای عظیم آجری دارای برج های هشت ضلعی در چهار گوشه بوده و توسط قالبهای افقی به چند لایه تقسیم می شوند.

 

 

ساختار این مسجد که به خوبی حفظ شده ، ترکیبی از معماری مغولی با تزئینات محلی است که شکل ویژه ای به آن بخشیده است.

 

پایان پیام/7

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی اربعین پیاده روی اربعین زائران اربعین حسینی مسجد نماز جمعه اربعین ۹۸ خطبه نماز جمعه حب الحسین یجمعنا مرز بین المللی شلمچه مساجد جهان بنگلادش معماری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۲۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی از مواضع دولت و مردم بنگلادش در حمایت از مردم فلسطین

امیرعبداللهیان ضمن قدردانی از مواضع دولت و مردم بنگلادش در حمایت از مردم فلسطین، بر اهمیت تعامل و هماهنگی بین کشورهای بزرگ اسلامی در حمایت از مساله فلسطین و مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی بعنوان خواست مشترک ملت‌های مسلمان و همه مردم جهان تاکید کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسن محمود وزیر امور خارجه بنگلادش در حاشیه اجلاس سران اسلامی در بانجول، در  دیدار  امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، به گفتگو و تبادل نظر  در مورد روند توسعه روابط تهران و داکا و همچنین مسائل مورد اهتمام مشترک از جمله موضوعات در دستور کار اجلاس سران اسلامی پرداخت.

 امیرعبداللهیان ضمن قدردانی از مواضع دولت و مردم بنگلادش در حمایت از مردم فلسطین، بر اهمیت تعامل و هماهنگی بین کشورهای بزرگ اسلامی در حمایت از مساله فلسطین و مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی بعنوان خواست مشترک ملت های مسلمان و همه مردم جهان تاکید کرد.

حسن محمود وزیر امور خارجه بنگلادش نیز ضمن ابراز خرسندی از فرصت دیدارش با همتای ایرانی، موضع اصولی و قاطع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم فلسطین را ارزشمند و تحسین برانگیز خواند.

وزیر خارجه بنگلادش در این دیدار بر ضرورت اقدام فوری و قاطع کشورهای اسلامی برای توقف جنایات رژیم اسرائیل در غزه تاکید کرد.

متن سخنرانی امیرعبداللهیان در اجلاس گامبیاگفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مصر در گامبیاامیرعبداللهیان عازم گامبیا شد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مسجد شناور الجبار (+تصاویر)
  • تراکتور به سهمیه آسیا و فولاد به سقوط نزدیک‌تر شدند
  • چشمک تراکتور به سهمیه آسیا با سوپرگل شجاع
  • دشمن تلاش دارد اعتماد مردم به نهادهای دینی را مخدوش کند
  • آشتی صلاح و کلوپ با گلی دراماتیک؛ ستاره مصری درخشید و لیورپول را نجات داد
  • امیرعبداللهیان از مواضع بنگلادش در حمایت از مردم فلسطین قدردانی کرد
  • قدردانی از مواضع دولت و مردم بنگلادش در حمایت از مردم فلسطین
  • وزرای خارجه ایران و بنگلادش دیدار کردند
  • تعویض قرآن دروازه ورودی شیراز
  • برگزاری خیمه‌های عزاداری صادق آل محمد در ۴۰۰ مسجد منتخب تهران