Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-03@03:39:24 GMT

ایران و عربستان سعودی روی خط مذاکره

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۴۲۶۹۹

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز،  این روزها منطقه خاورمیانه شاهد تحولات سریعی است و دامنه این تحولات پس از حمله به ارامکو و تصمیم ترکیه برای انجام عملیات نظامی در سوریه و به دنبال تنشی که این تصمیم ایجاد کرد، گسترش یافته است.

در ادامه این مطلب آمده است: می توان این حوادث را در سایه ارتباطشان با دو عنصر اصلی در منطقه، مورد بررسی قرار داد؛ یعنی دو عنصر ایران و عربستان سعودی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به شرایط موجود، مادامی که دو عامل مذکور به یکدیگر نزدیک نشوند، نا امنی و نبود استقرار در منطقه موج می زند.
تنها طرفی که از این مساله سود می برد، اسرائیل است که از هیچ تلاشی برای برانگیختن فتنه بین دولتهای عربی و اسلامی فروگذار نمی کند و تا زمانی که ایران و عربستان اقدام به بهبود روابط دو جانبه شان نکرده اند، این اسرائیل است که برای عادی سازی روابطش با دولتهای عربی و اسلامی تلاش می کند. از این رو، دولتهای عربی که ادعای حمایت از مساله فلسطین را دارند، باید در راستای عادی سازی روابط با ایران گام بردارند.


همانطور که رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران، مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی، در سفری که در سال 2008 به عربستان داشت و با عبدالله بن عبدالعزیز دیدار کرد، ایران و عربستان را به دو بال جهان اسلام تشبیه نمود که اگر در یک جسم واحد جمع نشوند، قدرتهای بین المللی نظیر آمریکا، روسیه یا دیگر دولتها به باجگیری از عربستان یا دیگر دولتهای عربی و اسلامی ادامه خواهند داد.
از این رو، لازم است محمد بن سلمان این واقعیت را درک کرده و نسبت به تغییر گرایش های سیاسی خود در قبال ایران، اقدام کند. در همین رابطه، به نظر می رسد دو دولت با ادراکی که از واقعیتهای منطقه ای و بین المللی دارند، به سمت ذوب یخ در روابط خود حرکت می کنند و این مهم را تا حدی می توان از لحن محمد بن سلمان در مورد ایران دریابیم که بر راه حل سیاسی در تعامل با ایران، به جای راه حل نظامی تاکید کرده است و از سوی دیگر، طرف ایرانی بارها تصریح نموده است که آماده از سر گیری روابط با دولتهای همسایه از جمله عربستان سعودی است.


در ادامه باید گفت ایران برای بهبود روابط با عربستان، نیازی به واسطه ندارد؛ چرا که خود مسئولان ایرانی و در رأس انها، محمد جواد ظریف، همواره در مورد مذاکره با عربستان، اعلام آمادگی کرده اند. در واقع، این عربستان سعودی است که به دلیل رفتارهای عداوت آمیز خود علیه ایران و هم پیمانانش در منطقه، نیاز به واسطه ای دارد تا سر میز مذاکره حاضر شده و راه حل سیاسی را اتخاذ کند.
در پایان، مسئولان عربستان باید بدانند که تحقق منافع کشورشان در گرو تامین منافع دیگر دولتهای منطقه و از بین بردن فضای ترس و نگرانی در دو سطح منطقه ای و بین المللی است.

 

انتخاب

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: مذاکره عربستان ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۲۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین

به گزارش همشهری‌آنلاین، در شرایطی که به رغم جنگ غزه تلاش مقامات آمریکایی برای عادی سازی روابط ریاض و تل‌آویو ادامه دارد، بلومبرگ از تشدید بازداشت‌ها در عربستان سعودی درباره این جنگ خبر داده است.

به گزارش این رسانه آمریکایی، منابع دیپلماتیک و گروه‌های حقوق بشر به بلومبرگ خبر دادند که بازداشت شهروندان عربستان سعودی که در شبکه‌های اجتماعی مطالبی درباره جنگ غزه منتشر کرده بودند، تشدید شده است.

طبق این گزارش، یک چهره رسانه‌ای سعودی که گفته بود «هرگز نمی‌توان اسرائیل را بخشید»، بازداشت شده است.

یک شهروند عربستان سعودی که در شبکه اجتماعی در اعتراض به مواضع واشنگتن در جنگ غزه، خواستار تحریم رستوران‌های آمریکایی شده بود، هم دستگیر شده است.

به ادعای بلومبرگ، «پادشاهی (عربستان سعودی) این سیگنال را نشان می‌دهد که آماده پذیرش روابط دیپلماتیک با دولت یهود است اگر این کشور به تشکیل کشور فلسطین متعهد شود».

دیپلمات‌های مستقر در ریاض و گروه‌های حقوق بشری گفتند که بازداشت افراد حتی بالای 10 ساله به دلیل اظهارنظرهای آنلاین و محدودیت در آزادی بیان در عربستان سعودی عادی است اما موج اخیر دستگیری‌ها ناشی از نگرانی‌های امنیتی است که به طور خاص با حمله مرگبار هفت اکتبر حماس به اسرائیل و پیامدهای آن مرتبط است.

کد خبر 848912 منبع: فارس برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه عربستان فلسطین

دیگر خبرها

  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • وقوع سیلاب سهمگین در شمال مکه مکرمه
  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟