Web Analytics Made Easy - Statcounter

تظاهرات لبنانی ها کاملا خودجوش و برخاسته از درد و رنج مردم و مشکلات معیشتی آنان بوده و از هرگونه صف بندی طایفه ای و مذهبی به دور است و درست بر همین اساس است که لبنانی ها از هر طایفه و نژادی و با هر دین و مذهبی به خیابان ها آمده اند. در این شرایط اینکه برخی تظاهر کنندگان در اقدامی ابتکاری در یک دست قرآن و در دست دیگر انجیل داشته باشند، عجیب نیست؛ اقدامی که از نظر آنان مهر تاییدی بر وحدت همه لبنانی ها و مشترک بودن درد و رنج همه آنان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این تظاهر کنندگان از ابتدای شروع اعتراضات در برخی نقاط بیروت پرچم اسرائیل را به آتش کشیدند تا ضمن اعلام مخالفت و انزجاز از تجاوزات این رژیم به لبنان، آمادگی خود را برای مبارزه با دشمن صهیونیستی نشان دهند.


این تظاهرات در حالی ادامه دارد که دیروز هیئت دولت لبنان طرح اصلاحات اقتصادی ۲۴ ماده ای "سعد حریری" نخست وزیر این کشور را به منظور برون رفت از بحران تصویب کرد؛ طرحی که از سوی برخی محافل سیاسی و مهم لبنان از جمله حزب الله مورد استقبال قرار گرفت. با این حال باید پرسید دولت بیروت این اصلاحات را چه زمانی به اجرا در می آورد. آیا راهکارهای اجرایی آن مشخص شده است.

"طلال عتریسی" تحلیلگر سیاسی سرشناس لبنانی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: آنچه مهم است، سرعت اجرایی شدن این اصلاحات برای اعتماد سازی بین دولت و مردم است.

وی افزود که به هر حال مجموعه مشکلات اجتماعی، خدماتی و اقتصادی مردم لبنان را به خیابان ها آوره است؛ مشکلاتی که موجب شده تا بسیاری از بیماران به دلیل فقر نتوانند از خدمات درمانی استفاده کنند و یا به دلیل بی قانونی و حاکم شدن روابط بر ضوابط امکان ثبت نام در دانشگاههای دولتی فقط در صورت وجود یک واسطه امکان پذیر باشد. مجموعه این مشکلات به اضافه فقر، بیکاری و فساد گسترده که از نظر معترضان لبنانی در داخل دولت ریشه دوانده، آنان را در خیابان ها نگاه داشته و بسیاری از تظاهر کنندگان تاکید دارند تا تحقق کامل خواسته های خود به تظاهرات ادامه می دهند و چادرهایی در محل تجمع خود برپا کرده اند.

موج سواری طرف های داخلی و خارجی بر تظاهرات لبنانی ها

در این میان طبیعی است که برخی طرف های داخلی و نیز خارجی در صدد موج سواری بر این تظاهرات برآیند که نمونه آن اقدام "سمیر جعجع" رهبر حزب نیروهای لبنانی در اعلام استعفای وزیران این حزب از کابینه لبنان بود؛ اقدامی که در راستای تمایلات عربستان و به منظور اعمال فشار بر رئیس جمهوری و در اصل حزب الله صورت گرفت، زیرا جعجع رئیس جمهوری و دولت حریری را به حزب الله نزدیک می بیند.

با این حال به عقیده "علی حجازی" تحلیلگر سیاسی لبنانی این استعفا هیچ چیزی را تغییر نمی دهد، زیرا جعجع در صحنه سیاسی لبنان وزنه قوی ای به شمار نمی آید.

جعجع تلاش داشت "ولید جنبلاط" رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه را نیز با خود همراه کند و شاهد بودیم که جنبلاط از همان روز نخست آغاز ناآرامی ها، حریری را به استعفا فراخواند، با این حال وی تا آخر این خط با جعجع پیش نرفت و مانند او به سمت استعفای وزیران حزب خود از کابینه حرکت نکرد.
اما در خصوص اقدامات تحریک آمیز طرف های خارجی نیز می توان به اقدام شتاب زده عربستان در بیرون بردن اتباع خود از لبنان اشاره کرد ؛ اقدامی که گفته می شود به منظور اعمال فشار بر حریری نخست وزیر لبنان صورت گرفت، زیرا ریاض با این اقدام در صدد ارسال این پیام بود که لبنان را نا امن و دستخوش هرج و مرج نشان داده و البته اختلافات بین عربستان و حریری که از نظر ریاض به حزب الله نزدیک شده است، بر کسی پوشیده نیست.

به هر حال آنچه امروز در ششمین روز از تظاهرات مردمی در لبنان دیده می شود، ادامه حضور تظاهر کنندگان در میادین اصلی بیروت و مقابل بانک مرکزی پایتخت  است . به عقیده برخی تظاهر کنندگان اصلاحات حقیقی یعنی تغییر دولت؛ درخواستی که در شرایط کنونی به عقیده کارشناسان ریسک خطرناکی است.

در این میان حزب الله لبنان و برخی محافل داخلی این کشور مخالفت خود را با استعفای دولت اعلام کرده اند و معتقدند در این صورت کشور وارد سردرگمی شده و تشکیل دولت به سرعت امکان پذیر نخواهد بود، بنابراین ادامه فعالیت دولت کنونی با اجرایی کردن اصلاحات و پاسخگویی به خواست مردم بهترین گزینه موجود است.

با این توضیحات باید پرسید آیا تظاهرات کنونی که بدون پشتوانه حزبی و یا حمایت گروههای قدرتمند لبنانی در حال انجام است، در روزهای آینده به پایان خواهد رسید.
"حسام مطر" استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی لبنانی در پاسخ به این سوال به خبرنگار ایرنا گفت: ممکن است به دلیل نبود پشتوانه حزبی از تظاهرات، گستردگی آن کاهش یابد اما با توجه به خودجوش بودن تظاهرات و حضور گسترده مردم از هر قشری در آن، نمی توان انتظار داشت که در روزهای آینده شاهد پایان آن بود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: لبنان تظاهرات اعتراضی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۳۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراض تندروهای یهودی به سربازی اجباری با آتش‌زدن پرچم اسرائیل (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تظاهرات حامیان فلسطین در برلین
  • شهادت ۲ لبنانی در حملات رژیم صهیونیستی
  • شهادت و زخمی شدن چند لبنانی در جدیدترین حملات رژیم صهیونیستی
  • گفت و شنود/ گاوش کو؟!
  • اعتراض تندروهای یهودی به سربازی اجباری با آتش‌زدن پرچم اسرائیل (فیلم)
  • لبنان پیشگام اولین اعتراضات دانشجویی ضداسرائیلی در جهان عرب
  • تکرار هتک حرمت قرآن توسط زن سوئدی
  • دولت عراق استفاده از واژه «اسرائیل» را در رسانه‌ها ممنوع کرد
  • اهانت دوباره به قرآن در سوئد این بار از سوی یک زن
  • اهانت دوباره به قرآن کریم در سوئد