Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-26@12:17:36 GMT

چرا غول‌های نفتی از خزر می‌روند؟

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۴۶۱۰۲

آفتاب‌‌نیوز :

وزارت انرژی قزاقستان اعلام کرد شرکت شل تصمیم گرفته است از میدان خزر خارج شود و کنسریوم شرکت نورث کاسپین که شل نیز در آن حضور دارد پروژه کالام کاس را ترک می‌کند.

شرکت شل در پروژه خزر ۹۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده اما در حالی که سرمایه‌گذاری بالایی انجام داده، با شرایط اقتصادی چالش برانگیز مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رویترز به نقل از مقامات شرکت کازمونای گاز نوشت: تصمیم شرکای ما بر مبنای سودآوری پایین این پروژه‌ها با توجه به مخارج بالای سرمایه بوده است.

به گفته اشلی شرمان، تحلیلگر شرکت وود مک کنزی، هزینه‌های پروژه کالام کاس خزر پنج میلیارد دلار و آغاز تولید در اواخر دهه ۲۰۲۰ برآورد شده است.

سهامداران در شرکت نورث کاسپین شرکت نفت و گاز دولتی کازمونای گاز، توتال فرانسه، انی ایتالیا، رویال داچ شل، اکسون موبیل، شرکت ملی نفت چین (CNPC) و اینپکس ژاپن هستند.

قزاقستان امیدوار بود که این کنسرسیوم با شل در توسعه میدان خزر که نزدیک میدان نفتی عظیم کاشاگان است، همکاری کند.

اما از نظر هزینه‌های بالا که دامن گیر توسعه میدان کاشاگان نیز شده بود، شل اکنون در حال بازنگری مشارکت خود در میدان خزر است زیرا غول‌های نفتی همچنان هزینه سر به سر پروژه‌ها را در مقابل سود و بازدهی سرمایه‌گذاری خود بررسی می‌کنند.

تولید نفت در میدان کاشاگان در سال ۲۰۱۶ آغاز شد و اکنون حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند که این میدان قزاقستانی را به یکی از بزرگترین میدان‌های نفتی فراساحلی در جهان تبدیل کرده است.

براساس گزارش اویل پرایس، ذخایر کاشاگان ۱۳ میلیارد بشکه نفت است اما توسعه آن به دلیل شرایط جوی و جغرافیایی ویژه و هزینه بیش از حد که باعث دو برابر شدن بودجه نهایی به ۵۰ میلیارد دلار شده، چالش برانگیز بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: دریای خزر شرکت های نفتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۶۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واریز ۷۰۰۰ میلیارد ریال به خزانه از محل فروش مرزی فرآورده‌های سوختی در خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های نفتی در این منطقه سال گذشته به حدود ۷ هزار میلیارد ریال رسید.

محمدرضا عابدانی، مدیر شرکت ملی پخش فرآوده های نفتی منطقه خراسان جنوبی امروز ۵ اردیبهشت در جمع رسانه‌ها اظهار کرد: با فروش مرزی فرآورده‌های نفتی که طی سال گذشته در ماهیرود انجام شد حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان به خزانه دولت واریز شد.

وی با بیان اینکه در نتیجه اقدامات مفید در این مرز، بیش از ۲۵ میلیون لیتر فروش مرزی فرآورده‌های نفتی تحقق یافته است، افزود این میزان ضمن انتفاع مرزنشینان و رونق بازارچه‌ مرزی، سهم بسزایی در کاهش قاچاق و عرضه خارج از شبکه سوخت داشته است.

وی تصریح کرد: از محل فروش یاد شده بیش از ۱۸۰ میلیارد ریال به عنوان حق‌العمل سازمان همیاری‌های شهرداری استان پرداخت شده که در جهت تقویت بنیه مالی شهرداری‌ها و سایر مصارف مالی در سطح استان هزینه خواهد شد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی اضافه کرد: با آغاز محاسبه میزان سوخت خروجی بر اساس باک پر در مرز ماهیرود، علاوه بر جلوگیری از قاچاق در مرز، کنترل باک کامیون‌ها تسهیل شده و در حداقل زمان ممکن، کار کامیون‌های صادراتی در زمینه کنترل و نظارت بر سوخت خروجی از طریق باک بررسی و بر اساس قیمت شناور مرزی غرامت به حساب خزانه واریز می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • اجرای رسمی طرح باک پُر از روز شنبه در مرز رسمی پرویزخان
  • دونماینده استان درجام حذفی فوتبال فردا به میدان می‌روند
  • واریز ۷۰۰۰ میلیارد ریال به خزانه از محل فروش مرزی فرآورده‌های سوختی در خراسان جنوبی
  • تامین نفت سفید ۱۱ هزار خانوار گیلانی فاقد گاز طبیعی
  • آماده همکاری در پروژه‌های پتروشیمی و نفتی هرمزگان هستیم
  • گردش مالی عجیب و غریب فیلترشکن‌ فروش‌ها | پول‌های مردم کجا می‌روند؟
  • قهر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی سبزوار به ضرر بردسکن است
  • افتتاح ۴ تقاطع غیر همسطح رشت تا پایان سال
  • درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان