Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیاالیوم، أبی احمد نخست وزیر اتیوپی اعلام کرد: اگر نیاز به جنگ با مصر به سبب سد النهضه باشد، آماده ایم که میلیونها نفر را فراهم آوریم اما مذاکرات می تواند رکود کنونی را حل کند.

وی افزود: برخی از به کارگیری نیروی نظامی از سوی مصر سخن می گویند اما باید تاکید کنم که هیج قدرتی نمی تواند مانع از احداث این سد از سوی اتیوپی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر نیاز به جنگ باشد ما توان تجهیز میلیونها نفر را داریم. اگر برخی توانایی موشکی دارند برخی دیگر توانایی استفاده از بمب را دارند این به نفع همه ما نیست. اتیوپی بر پایان پروژه سد که رهبران قبلی اتیوپی شروع کرده اند عزم راسخ داد زیرا پروژه منحصر به فردی است.

از سوی دیگر مصطفی بکری نماینده پارلمان مصر به تهدید نخست وزیر اتیوپی واکنش نشان داد و آنرا موضعی دیپلماتیک و موفقی نداست.

شایان ذکر است که چندی قبل روسیا الیوم گزارش داده بود: «درگیری در قاره آفریقا بروز کرده و دلیل آن هم ساخت سد و نیروگاه برق برق آبی روی رودخانه نیل از سوی اتیوپی است، در حال حاضر قاهره با آدیس آبابا دوستانه تلاش می‌کند مشکل را حل کند اما بی‌فایده است. این روزها تعداد بیشتری از مصری‌ها خواستار راه‌حل نظامی برای این شرایط هستند. تا چندی قبل روابط میان مصر و اتیوپی با امضای توافقنامه‌ای تحت نظارت انگلیس در سال ۱۹۲۹ میلادی مدیریت می‌شد، سپس حاکم اتیوپی رسما تعهد داد که کشورش هرگز هیچ گونه اقدامی علیه نیل آبی و دریاچه تانا و رودخانه سوبات انجام نخواهد داد، علاوه بر اینها قاهره از آدیس آبابا تعهد گرفت که هیچ گونه پروژه‌ای علیه منافع مصر آغاز نکند. اما در سال ۲۰۱۰ متخصصان آمریکایی به صورت محرمانه برای ساخت سد بزرگتری در اتیوپی به این کشور رفتند. در سال ۲۰۱۳ پارلمان اتیوپی به لغو توافقنامه‌های قدیمی با کشورهای همسایه و امضای توافقنامه‌های جدید رای داد، محمد مرسی پس از حسنی مبارک قدرت را در مصر به دست گرفت و پس از آن عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر شد. او به این مساله توجه نشان داد و یک توافقنامه سه جانبه با اتیوپی و سودان در سال ۲۰۱۵ به امضا رساند، اما کشورهای همسایه مصر به تعهد خود در رعایت منافع مصر اهتمام نورزیدند. اکنون اتیوپی در حال ساخت سد روی مجرای اصلی آب به سمت رود نیل است که این امر مصر را از داشتن رودخانه عمیق و پرآب که معیشت مردم زیادی از آن تامین می‌شود، محروم خواهد کرد. قاهره که تمام تلاش خود را برای دستیابی به راه‌حلی دیپلماتیک برای این اختلاف انجام می‌دهد، سامح شکری، وزیر خارجه خود را یک بار دیگر برای برگزاری مذاکرات به آدیس آبابا فرستاد، اما همان‌گونه که همه می‌دانند، فرصت‌ها اندک هستند به همین دلیل مصری‌ها آشکارا اعلام می‌کنند که آماده حمل اسلحه و جنگ هستند و در تمامی دوران‌ها جنگ‌هایی که برای منابع طبیعی آغاز شده، جزء سخت‌ترین جنگ‌ها بوده‌اند».

کد خبر 4753675

منبع: مهر

کلیدواژه: ابی احمد اتیوپی مصر سوریه ترکیه ایالات متحده آمریکا عراق دونالد ترامپ رجب طیب اردوغان عربستان سعودی فلسطین رژیم صهیونیستی روسیه لبنان ایران کردهای سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۶۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) تصریح کرد: با طرف عراقی در حال رایزنی هستیم تا هم امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود و هم اتوبوس‌های عراقی بتوانند برای جابجایی زائران وارد ایران شوند.
 
به گزارش ایرنا؛ «سید مجید میراحمدی» معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در نشست مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری که ظهر امروز با حضور احمد وحیدی وزیر کشور برگزار شد گفت: مدیریت دولت در برگزاری مراسم اربعین سال گذشته رضایتمندی غیرقابل باوری ایجاد کرد و ما این را ناشی از تفضل حضرت ولی عصر (عج) می‌دانیم.
 
وی افزود: سال گذشته بر مساله گذرنامه و دریافت آن، حمل و نقل، مدیریت گرما و مدیریت زمان اقداماتی انجام دادیم که بحمدالله اقدامات نتیجه‌بخش بود اما معتقدیم ضعف‌هایی نیز وجود دارد و باید در جهت اصلاح آن گام برداریم.
 
معاون وزیر کشور ادامه داد: امسال در خصوص ۴۱ موضوع اربعین برنامه‌ریزی شده است و چهارشنبه همین هفته عازم عراق هستم تا بتوانیم با همکاری طرف عراقی به مشکلات رسیدگی کنیم.
 
رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) گفت: قرار بود ۲ هزار اتوبوس خریداری شود که هنوز انجام نشده است. امسال به دنبال این هستیم که خودروهای سواری زائران برای اولین بار وارد عراق شود و از طرف دیگر اتوبوس‌های عراقی بتوانند برای کمک به نقل و انتقالات زائران وارد کشور شوند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود
  • تداوم تظاهرات شهرک‌نشینان علیه «نتانیاهو»
  • وزیر دارایی اسرائیل «نتانیاهو» را تهدید کرد
  • «لاپید»: اگر نخست‌وزیر بودم عملیات علیه رفح را لغو می‌کردم
  • رفع معضل ترافیکی در غرب تهران
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • بحران دولتی در اسپانیا در سایه اتهام فساد علیه همسر سانچز
  • امضای دو توافقنامه همکاری میان وزرای دفاع روسیه و قرقیزستان
  • وزیر ارتباطات: معافیت مالیاتی کسب و کارهایی که از سکوهای داخلی استفاده کنند
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند