Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@03:14:42 GMT

مرکز گسترش در مسیر پوست اندازی

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۴۷۱۶۷

مرکز گسترش در مسیر پوست اندازی

بررسی سخنان مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نمایانگر حرکت آرام این نهاد در مسیر پوست اندازی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، سینمای ایران از آن جهت که علاوه بر رویکرد تجاری و عامه پسند، جریان های متنوعی از علاقه مندان به گونه های تجربی و مستند را در دل خود دارد، به طور طبیعی نیازمند نهادی برای سیاستگذاری در این عرصه ها و حمایت و نظارت بر آن هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» به عنوان یکی از نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی، عهده دار این مسئولیت است.

 

به تازگی با جایجا شدن «سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد» از مدیریت این مرکز به معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، «محمد حمیدی مقدم» از سوی «حسین انتظامی» به این سمت منصوب شد تا سکان مدیریت سینمای مستند و تجربی کشور را به دست بگیرد. حمیدی مقدم در روزهای گذشته، نخستین نشست خبری خود را برگزار کرد و در آن به ماموریت های تازه مرکز گسترش و رویکردهای اجرایی خود پرداخت.

 

یکی از موضوعات مهم در سینمای ایران، تعدد نهادهای سینمایی زیرمجموعه سازمان سینمایی است که هریک در دوره ای به فراخور حال شکل گرفته اند. به طور مثال بنیاد سینمایی فارابی که در دهه شصت برای کمک به فیلمسازان برای تولید اثر شکل گرفت اما در دهه های بعد با تغییر شرایط اقتصادی، تقریبا کارکرد اولیه خود را از دست داد و مسئولیت هایی دیگری را برعهده گرفت. به همین نسبت نهادهای دیگر سینمایی هم به تناسب اقتضائات زمان، تغییر فضای فیلم سازی در ایران و جهان و سیاستگذاری دولت ها در حوزه فرهنگ، رویکردهای متفاوتی در پیش می گیرند. «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» هم از این قاعده مستثنی نیست. مثلا این نهاد در دوره ای، مسئولیت حمایت از تولید فیلم های بلند تجربی را برعهده داشت اما در دوره ای دیگر نه.

 

تعدد نهادهای سینمایی اما می تواند موجب هم پوشانی فعالیت ها و موازی کاری در این عرصه هم شود. به طور مثال وقتی چند نهاد مسئولیت حمایت از فیلمنامه ها و تولید فیلم را برعهده دارند، ممکن است یک فیلم نامه در دایره مسئولیت دو نهاد قرار گیرد و فیلمنامه ای دیگر خارج از دایره مسئولیت نهادها. موضوعی که مورد پرسش شبستان از محمد حمیدی مقدم در نشست خبری او قرار گرفت. حمیدی مقدم در پاسخ به این پرسش که چگونه می توان از موازی کاری میان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و نهادی چون فارابی در حمایت از فیلم بلند تجربی -که به تازگی بار دیگر به این نهاد سپرده شده- جلوگیری کرد، گفت: مرکز می خواهد در زمینه تولید فیلم های بلند تجربی در کشور جریان سازی کند. وقتی سینمای ما از کمبود ژانر رنج می برد، شرایط ایجاب می کند که مرکز به این حیطه وارد شود تا شاهد شکل گیری و جان گرفتن سینمای بلند تجربی باشیم. همان گونه که پیش از این نیز مرکز گسترش در شکل دادن تعدادی از بهترین نمونه های تجربی سینمای ایران نقش مستقیم داشت. از سوی دیگر از آن جا که تیم کارشناسی مرکز گسترش، فیلمنامه های مناسب را برای حمایت برمی گزیند، از موازی کاری پیشگیری می شود.

 

هر یک از نهادهای سینمایی برای گسترش فعالیت های خود در سطح کشور، لاجرم نیازمند مجموعه هایی وابسته به مرکز در سایر استان ها هستند تا اهداف و تکالیف نهاد مرکزی را در استان ها پیگیری کند. از جمله این نهادها، انجمن سینمای جوان است که با بهره مندی از دفاتری در استان های مختلف، اهداف آموزشی و حمایتی خود از جوانان علاقمند به سینما را پیگیری می کند.  به تازگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم به تاسیس چند مرکز در استان های دیگر اقدام کرده است. مراکزی که گفته می شود علاوه بر حمایت از تولید فیلم، پاتوقی برای اهالی سینمای مستند و تجربی استان ها خواهد بود. حمیدی مقدم درباره احتمال موازی کاری میان فعالیت دفاتر انجمن سینمای جوان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به شبستان گفت: تشکیل مراکز استانی ما در واقع پاسخ به یک نیاز در سطح کشور بود. این که برای مستندسازان توانمند استانی دلگرمی ایجاد کند و آن ها را به ادامه فیلم سازی در اقلیم خود امیدوار کند. البته ممکن است تاسیس این نهادها، آسیب هایی هم داشته باشد که پس از دریافت بازخوردها و در زمان متقضی به آن می پردازیم.

 

«نگاه به درون یا بیرون» موضوع مهم دیگر در سیاست گذاری سینمای ایران است. در سال های پس از انقلاب همواره میان دو دیگاه «جلب توجه جشنواره های خارجی» یا «جلب نظر مخاطب ایرانی» اختلاف نظر وجود داشته است. در دوره هایی مدیریت سینما اولی را در برگزیده و کوشیده از رهگذر ورود سینمای ایران به جشنواره های خارجی، بر کارکرد دیپلماسی فرهنگی سینما تاکید کند و در دوره های دیگر به جشنواره های خارجی به عنوان بازوهای فرهنگ غرب نگریسته و حضور پرتعداد سینمای ایران در آن ها را مذموم تلقی کرده است. این جریان معمولا بر لزوم نگاه سینما و فیلم سازان ایرانی به درون تاکید می کند. اما در این میان رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی دیدگاهی دیگر دارد. حمیدی مقدم در پاسخ به شبستان درباره اهمیت حضور تولیدات مرکز گسترش در جشنواره های خارجی گفت: ما به طور کلی از حضور و دیده شدن در فستیوال ها استتقبال می کنیم اما باید توجه داشت که حضور در بازارهای جهانی مهمتر از حضور در فستیوال های جهانی است. امروز وضعیت حضور ما در جشنواره های خارجی خوب است اما در بازارهای جهانی جایگاه خوبی نداریم. حتی می توان گفت بازخورد ما از جشنواره ها خوب و رضایت بخش است اما پخش و فروش جهانی حلقه مفقوده ای است که هنوز نتوانسته ایم خلا ان را جبران کنیم. برای مثال با وجود آن که در حوزه بازار انیمیشن و مستند پیشرفت هایی داشته ایم اما هنوز بازگشت مالی قابل توجهی از آن ها کسب نکرده ایم.  

 

وی با اشاره به تلاش های نهاد متبوع خود برای بهبود این وضعیت و حضور پررنگ تر سینمای ایران در بازارهای جهانی گفت: ما از پخش کننده های فعال خصوصی در بخش سینمای کودک، انیمیشن و مستند حمایت می کنیم و می کوشیم تا حد امکان سهم بیشتری را به آن ها اختصاص دهیم.

 

اما سوی دیگر معنای دیگر «نگاه به درون یا بیرون» در سینمای مستند و تجربی، به اولویت بندی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای حمایت از تولید آثار بازمی گردد. در این زمینه نیز حمیدی مقدم معتقد است مرکز گسترش باید اولویت خود را به فیلم های با مضامین بومی اختصاص دهد و در نتیجه فیلم هایی که جهان های انتزاعی را دنبال می کنند در درجه دوم و سوم اهمیت قرار می گیرند.

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی اربعین پیاده روی اربعین زائران اربعین حسینی اربعین ۹۸ کربلا مسجد حب الحسین یجمعنا مرز بین المللی شلمچه منطقه آزاد اروند سازمان سینمایی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۷۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۱۶۸ هزار و ۶۷۳ طرح تحقیقاتی در حوزه سلامت/ راه اندازی ۱۱۴ مرکز رشد فناوری سلامت

یونس پناهی٬ معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر ۲۷۴ هزار و ۱۰۳ پژوهشگر فعال و ۱۶۸ هزار و ۶۷۳ طرح تحقیقاتی در حوزه سلامت به ثبت رسیده اند.

وی بیان کرد: اکنون ۱۰۱ واحد توسعه تحقیقات بالینی، ۴ مرکز ملی تحقیقاتی۵۷ مطالعه کوهورت فعال و ۲۶ شبکه تحقیقاتی در سراسر کشور داریم. در حال حاضر ۳۳۰ طرح برای ارزشیابی مراکز تحقیقاتی بررسی شده اند.  

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اضافه کرد: با مجوز شورای گسترش ۱۱ مرکز نوآوری تاسیس و ۱۱۴مرکز رشد فناوری سلامت راه اندازی شده اند.

پناهی ادامه داد: اکنون ۴۱۳۰ پتنت ملی در حوزه سلامت  و در مجامع علمی  بین المللی به ثبت رسیده است که این موضوع سبب ارتقای رشد علمی و تولید علم در کشور خواهد شد.  

معاون تحقیقات وزارت بهداشت تاکید کرد: در راستای توسعه مرز‌های نوین تحقیقات سلامت محور از ظرفیت‌های علمی کشور استفاده بهینه شده است.  

وی اضافه کرد: بهبود فرایند تولید علم و حرکت در مرز‌های دانش در جهت مسئله محوری و ماموریت گرایی توسعه پیدا کرده است.

پناهی گفت: در حال حاضر رتبه تولید علمی ایران در دنیا ۱۵ و جایگاه کشورمان از منظر فناوری ۶۲ است که بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده این جایگاه ارتقا پیدا خواهد کرد.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت افزود: با توجه به حذف ردیف بودجه مراکز تحقیقاتی دارای ردیف مستقل بودجه از کتاب قانون بودجه سال ۱۴۰۱، مراکز تحقیقاتی بر اساس زمینه و سابقه فعالیت در گروه ­های مربوطه امتیازدهی و رتبه بندی خواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • راه اندازی خانه بهداشت کارگری در مبارکه
  • ثبت ۱۶۸ هزار و ۶۷۳ طرح تحقیقاتی در حوزه سلامت/ راه اندازی ۱۱۴ مرکز رشد فناوری سلامت
  • ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه
  • راهیابی ماندستان به جشنواره رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • لیگ‌برتر فوتسال ایران در حال پوست‌اندازی است
  • اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه معرفی شد
  • اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند
  • زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اعلام شد
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد