Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-27@01:54:46 GMT

اثرات مخرب مواد و برخی نوشیدنی‌های نیروزا

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۴۹۴۴۲

اثرات مخرب مواد و برخی نوشیدنی‌های نیروزا

آفتاب‌‌نیوز :

محمد سجادیان در خصوص علت گرایش ورزشکاران به مکمل‌ها و مواد نیروزا، اظهارکرد: بدن انسان به صورت هوشمند عمل می‌کند و نیازهای ضروری غذایی خود را به صورت یکپارچگی درونی حفظ می‌کند و به همین دلیل در فعالیت‌های پیچیده ورزشی، بدن همیشه ترجیح حیات می‌دهد و همین باعث می‌شود بدن انسان دارای محدودیت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: هر انسانی برای انجام کارهای روزمره و فعالیت‌های ورزشی پایه، مواد غذای‌اش در دسترس است، مگر این‌که بخواهد فعالیتی اضافه بر سیستم بدنی خود انجام دهد که از جمله می‌توان به رقابت ورزشی شدید اشاره کرد که در این شرایط، فرد به استفاده از مکمل‌ها گرایش پیدا می‌کند.

این استاد دانشگاه گفت: مکمل‌ها در سیستم غذایی ما ضروری نیستند، مگر این‌که بدن تحت فشار باشد و به همین دلیل است که در هنگام فعالیت‌های ورزشی شدید، استفاده مکمل‌ها رواج پیدا کرده است. مهم‌ترین چیز برای بدن انسان این است که چه ماده‌ای را جذب کند و تنها استفاده از مکمل‌ها کافی نیست.

وی با بیان اینکه مکمل‌ها برای افزایش ظرفیت و توان فرد ورزشکار استفاده می‌شوند، افزود: ریشه بیشتر مکمل‌ها از پروتئین و قند است و شکسته شدن این مواد در بدن به سادگی اتفاق نمی‌افتد. یعنی جذب آن‌ها به راحتی نیست، مگر این‌که بدن به حالت سازگاری برسد. متاسفانه مهم‌ترین دلیل استفاده از مکمل‌ها در فعالیت‌های ورزشی، عدم آگاهی است. یعنی ورزشکار مبتدی هنوز سازگاری‌های جسمانی‌اش شکل نگرفته است اما بلافاصله به سراغ استفاده از مکمل‌ها می‌رود و به همین دلیل این فرد به انواع بیماری‌های گوارشی به دلیل عدم آشنایی بدن با مکمل‌ها، دچار می‌شود.

وی درباره اثرات سوء مواد نیروزا بر بدن یک ورزشکار گفت: متاسفانه بیشتر ورزشکاران حرفه‌ای از مواد نیروزا استفاده می‌کنند که با افزایش گردش خون و فراخوانی هورمون‌ها، این مواد روی سیستم سمپاتیک تاثیر می‌گذارند و گردش خون موضعی را افزایش می‌دهند و همین باعث فشار روی یک ناحیه از بدن ورزشکار شده و ورزشکار بدون این‌که خود آگاه باشد، به صورت پرفشار تمرین می‌کند یا مسابقه می‌دهد. مواد نیروزا غیر از ضرر چیز دیگری برای بدن ندارند.

سجادیان عنوان کرد: متاسفانه در برخی نوشیدنی‌هایی که هم‌اکنون در فروشگاه‌ها قابل دسترس نیز هستند، چنین موادی وجود دارد و مصرف آن‌ها در کوتاه‌مدت افزایش فشارخون را در بر دارد و در درازمدت روی دریچه خروجی قلب یعنی همان آئورت تاثیر می‌گذارد. پس مصرف طولانی‌مدت این مواد به دلیل این‌که پمپاژ قلب را بالا می‌برد، روی دیواره عروق و دریچه قلب تاثیر مخرب دارد. در این زمینه مهم‌ترین مشکل همان عدم آگاهی است و اگر یک فرد بداند که استفاده از مواد نیروزا چه ضرری دارد، شاید هرگز سراغ استفاده از این مواد نرود.

وی بیان کرد: متاسفانه با توجه به این‌که ورزش ما به سمت نتیجه‌گرایی سوق پیدا کرده است، یک فرد برای نتیجه‌گیری در کوتاه‌مدت از مواد نیروزا استفاده می‌کند که استفاده از این مواد در لیگ‌های دسته پایین و رده‌های جوانان رایج است و اثرات حاد دارد. به نظر من رسانه‌های تصویری نقش خیلی مهمی در آگاهی مردم دارند و ادارات‌کل ورزش و جوانان استان‌ها نیز می‌توانند از طریق بیلبوردهای شهری در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند. حتی می‌توان پنج دقیقه از زمان بین دو نیمه مسابقات فوتبال را به اطلاع‌رسانی در این زمینه اختصاص داد.

مدیرگروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد شوشتر گفت: پیشنهاد من این است که در طول سال تحصیلی، معلمان ورزش مکلف به آموزش دانش‌آموزان در این زمینه شوند، زیرا می‌تواند اثرات خیلی خوبی داشته باشد. حتی می‌توان در دانشگاه‌ها این مهم را مدنظر قرار داد. افزایش فرهنگ اطلاع‌رسانی در این زمینه تاثیر بسزایی دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: مواد نیروزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۹۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص ظرف های ضد سرطانی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ مس یک ماده معدنی کمیاب و ضروری برای بقا و زنده ماندن است. مس در همه بافت‌های بدن یافت می‌شود و در ساختن گلبول‌های قرمزخون و حفظ و نگهداری سلول‌های عصب و سیستم ایمنی نقش دارد. خواص مس برای بدن، می‌تواند به تشکیل کلاژن و جذب یون کمک می‌کند و در تولید انرژی نقش دارد. مس بیشتر در کبد، مغز، قلب و کلیه‌ها و عضله اسکلتی یافت می‌شود. مصرف کم و زیاد مس می‌تواند بر کارکرد مغز تاثیر بگذارد. کمبود مس با بیماری‌های آلزایمر، ویلسون و منکز (Menkes) ارتباط دارد. کمبود مس بندرت اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند منجر به بیماری قلبی-عروقی و دیگر مشکلات شود.


خواص مس برای بدن
مس برای طیف زیادی از کارکرد‌های اعضای بدن ضروری است
کمبود مس بندرت اتفاق می‌افتد بجز در شرایط خاص مثل بیماری منکز (Menkes)
مصرف مکمل‌های مس معمولا ضرورتی ندارد و ممکن است منجر به بهم ریختن تعادل شود.
بهم ریختن تعادل مس با بیماری آلزایمر ارتباط دارد.
به افراد توصیه می‌شود که قبل از مصرف مکمل مس باید با پزشک مشورت کنند.


مزیت‌های مس برای سلامتی
مس یک ماده مفید و ارزشمند است که در موادغذایی یافت می‌شود. مس یک ماده مغذی ضروری برای بدن است. مس به همراه آهن به بدن کمک می‌کند تا گلبول‌های قرمزخون را بسازند و به سالم نگهداشتن استخوان ها، عروق خون، اعصاب و سیستم ایمنی و همچنین به جذب آهن کمک می‌کند. کافی بودن مس در رژیم غذایی می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق و استئوپورز (پوکی استخوان) کمک کند.


مس برای سلامت قلب و عروق
پایین بودن سطح مس با بالارفتن کلسترول و فشارخون ارتباط دارد. یک گروه از محققان نشان دادند که مصرف مکمل‌های مس ممکن است برای برخی بیماران دچار نارسایی قلبی مطلوب باشد. مطالعات حیوانی، پایین بودن سطح مس را به CVD ارتباط دادند، اما هنوز مشخص نیست که آیا کمبود مس می‌تواند همین اثر را بر انسان‌ها داشته باشد.


فرستادن سیگنال به عصب
مس همانند یک ترمز یا سوییچ است که سلول عصب را کنترل می‌کند. اگر مقادیر زیادی مس وارد یک سلول شود، این ماده مغذی می‌تواند فرستادن سیگنال به عصب را کاهش دهد. وقتی سطح مس در این سلول افت می‌کند، فرایند ارسال سیگنال از سرگرفته می‌شود.


کارکرد سیستم ایمنی
مصرف بسیار کم مس می‌تواند منجر به نوتروپنیا (Neutropenia) شود. این بیماری نوعی کمبود گلبول‌های سفید خون یا نوتروفیل است که با عفونت مبارزه می‌کنند. یک فرد با سطح پایینی از نوتروفیل، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری عفونی است.

آشنا شویم با مکمل مولتی ویتامین مینرال: قرص مولتی کامپلیت هلث برست

استئوپورز (پوکی استخوان)
کمبود شدید مس با پایین آمدن تراکم موادمعدنی در استخوان و افزایش خطر استئوپورز (پوکی استخوان) ارتباط دارد. تحقیقات بیشتری نیاز است تا نحوه تاثیر کمبود مس بر سلامت استخوان و اینکه چگونه مکمل مس می‌تواند به پیشگیری و مدیریت استئوپورز کمک کند، مورد مطالعه قرار گیرد.


تولید کلاژن
مس نقش مهمی در حفظ و نگهداری کلاژن و الاستین دارد. دانشمندان چنین فرض کردند که مس ممکن است از خواص آنتی اکسیدانی برخوردار باشد و این ماده مغذی همراه با دیگر آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند به پیشگیری از پیری پوست کمک کند. اگر سطح مس در بدن کافی نباشد، بدن نمی‌تواند بافت همبند آسیب دیده یا کلاژن که داربست استخوان را می‌سازد، جایگزین کند. این مسئله می‌تواند منجر به طیفی از مشکلات از جمله از کارافتادن مفصل شود، زیرا بافت‌های بدن بتدریج سست شده و تحلیل می‌روند.


آرتروز
مطالعات حیوانی نشان دادند که مس می‌تواند به پیشگیری یا به تاخیر انداختن آرتروز کمک کند و از همین رو مردم دستبند‌های مسی را به دور دست می‌بندند. با این حال هیچ مطالعه انسانی این موضوع را تایید نکرده است.


عمل آنتی اکسیدانی
مس می‌تواند از کارکرد آنتی اکسیدانی برخوردار باشد و به کاهش تولید رادیکال‌های آزاد کمک کند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند به سلول‌ها و DNA آسیب بزنند که این منجر به سرطان و دیگر بیماری‌ها می‌شود.

دیگر خبرها

  • ترک مصرف کافئین با ۲ روش ساده
  • زاخارووا: بازدارندگی هسته‌ای روسیه جای تردید ندارد
  • اعتیاد به کافئین را بی دردسر ترک کنید
  • نوشیدنی‌های سرشار از آهن
  • میان وعده هایی سالم برای کودکان
  • نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • فرهاد قائمیان: تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است
  • تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است
  • ۷ راه برای اینکه سرکه سیب بیشتری استفاده کنید