Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@23:34:03 GMT

خرمالوی کن رقیب ندارد

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۴۹۴۴۸

خرمالوی کن رقیب ندارد

نه تنها اهالی محله کن، بلکه بسیاری از باغداران و کشاورزان کشور از او به نیکی یاد می‌کنند و معتقدند وقتی بحث صادرات میوه در کشور بر سرزبان‌ها افتاد حاج محمد اسماعیل اصفهانی کمر همت بست و میوه‌های پایتخت به‌خصوص خرمالوی کن را صادر کرد. پیرمرد در ۹۱ سالگی از دنیا رفت و نام و یادش به یادگار ماند. آنچه حاج محمد اسماعیل برای محله‌اش بر جای گذاشت فراتر از چیزی است که با نبودنش فراموش شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او برای نخستین بار میوه‌های باغ‌های کن را به جهان معرفی کرد.

سالانه ۳هزار و ۵۰۰ تن خرمالو از باغ‌های کن برداشت می‌شود. خرمالویی که از آن به‌عنوان خوشمزه‌ترین و مرغوب‌ترین خرمالوی کشور نام برده می‌شود. دو سوم باغ‌های میوه ۴۸۰ هکتاری این محله متعلق به خرمالوست و سال‌هاست شهروندان تهرانی برای خرید خرمالوی اصل کن سری به کوچه باغ‌های محله می‌زنند. مرحوم حاج محمد اسماعیل اصفهانی از اهالی محله سرآسیاب کن بود. سال ۱۳۰۶ متولد شد و از همان نوجوانی به خریدو فروش میوه پرداخت. آنقدر در این حرفه تبحر پیدا کرد که بعدها از او به‌عنوان کارشناس میوه نام بردند و وقتی او از مرغوبیت میوه‌ای حرف می‌زد کسی شک نمی‌کرد و امین بازاری‌ها بود.

صادرکننده نمونه

سال ۱۳۹۵ وقتی دومین جشنواره خرمالو در محله کن برگزار شد از او به‌عنوان صادرکننده نمونه محله تقدیر کردند هرچند این عنوان برای او تازگی نداشت چون بارها به‌عنوان صادرکننده نمونه میوه در کشور انتخاب شده بود. حاج محمد اسماعیل وقتی قرار شد برای اهالی محل صحبت کند اول از مظلومیت باغ‌های کن و خرمالوی کن گفت: «‌به بیشتر کشورهای دنیا میوه صادر کرده‌ام و به خیلی از آنها سفر کردم با این حال به جرئت می‌توانم بگویم کیفیت میوه‌های کن چیز دیگری است به‌خصوص خرمالو که رقیب ندارد. اگر روی خرمالوی کن سرمایه‌گذاری کنند و امکانات لازم به کشاورزان داده شود جایگاه خوبی در بازارهای جهانی خواهیم داشت.» علی اصفهانی فرزند مرحوم حاج محمد اصفهانی درباره پدر می‌گوید: «پدر با اینکه از همه شهرها میوه می‌خرید با این حال همیشه مزه میوه‌های کن را دوست داشت. او خیلی سعی کرد تا بتواند رونق کشاورزی و باغداری را در این محله با هویت دوباره احیا کند ولی نشد.»‌

پیشنهاد راه‌اندازی اتحادیه میوه
نخستین بار بحث راه‌اندازی اتحادیه میوه در کشور را همین حاج محمد اسماعیل اصفهانی راه انداخت. بعدها خودش یکی از اعضای اصلی این اتحادیه شد. اصفهانی می‌گوید: «پدر تا همین اواخر از کشورهای بسیاری مشتری داشت. به‌خصوص خیلی‌ها دنبال خرمالوی شیرین و مرغوب بودند که ما می‌دانستیم منظورشان همان خرمالوی کن است. پدر معتقد بود تنها راه حفظ باغ‌های خرمالوی کن این است که شهرداری اجازه دهد تا باغداران یک خانه کوچک در باغ بسازند و دورش حصار بکشند این‌گونه بهتر می‌توانند از محصولاتشان محافظت کنند متأسفانه این روزها به نوعی اختیار باغ‌ها دست باغدار نیست. باغی که حفاظ ندارد امنیت ندارد. متأسفانه محصولات کن همچون توت، خرمالو، گردو و انار حال و روز خوبی ندارند. آلودگی آب و هوا و مهم‌تر از آن آلودگی آب رودخانه کن که منبع اصلی آبیاری باغ‌هاست باعث شده تا انواع بیماری‌ها سراغ محصولات زراعی بیاید. پدرم از سال ۱۳۴۳ خرمالو صادر کرد و برای این کار انبار بزرگی در محله کن راه‌اندازی کرد هرچند او در این کار موفق بود ولی این روند در میان باغداران چندان رونق نیافت.»

۱۳۴۳ برای نخستین بار خرمالوی کن صادر شد

۳۵۰۰ تن خرمالو از باغ‌های کن برداشت می‌شود

۴۸۰ هکتاراز باغ‌های محله کن زیر کشت انواع میوه است که دو سوم آن را خرمالو می‌کارند
ایران در زمینه تولید خرمالو رتبه یازدهم را در جهان دارد. هرچند بسیاری این محصول را از کشورهای آسیای شرقی می‌دانند با این حال در جهان به نام «‌persimmon» معروف است که شاهدی بر ایرانی بودن این میوه است. بهترین خرمالو در ایران در کن کشت می‌شود که دارای قند بالا و ماندگاری طولانی است. بعد از کن خرمالوی استان البرز کیفیت قابل توجهی دارد و خرمالوی استان‌های اصفهان، فارس و شمال کشور در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

سیدکمال سیدعلی مسئول سابق صندوق ضمانت صادرات ایران: صادرات کن را جدی بگیریم

سیدکمال سیدعلی که سال‌ها مسئولیت صندوق ضمانت صادرات ایران را برعهده داشت و خودش یکی از اهالی قدیمی کن است و خاطرات فراوانی از این محله دارد درباره صادرات خرمالوی کن می‌گوید: خودم اهل کن هستم و باغ خرمالو هم دارم و می‌دانم باغدار کن با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کند. کسی که تولید و صادر می‌کند ارزش زیادی دارد. چون هم ایجاد اشتغال می‌کند و هم ذخایر ارزی کشور را تقویت می‌کند. این مقدمه را گفتم که بگویم رونق صادرات خرمالوی کن نیاز به کار فراوان دارد. من چند سال پیش تاجیکستان بودم و خرمالوهای این کشور را در بازار دیدم. خرمالوها خیلی کوچک و رنگشان هم کاملاً زرد بود. اصلاً با کیفیت خرمالوی کن قابل قیاس نبود. به جرئت می‌توان گفت که کیفیت خرمالوی کن را در کمتر جای دنیا می‌توان سراغ گرفت، اما چرا بعضی کشورها می‌توانند محصولات ضعیف‌شان را صادر کنند و ما نمی‌توانیم، چون مسئله صادرات باید پایدار باشد. روسیه امروز طالب همه میوه‌های ماست. ایران نتوانست از این مسئله استفاده کند. چرا، چون قراردادهای آنها بزرگ است. جمعیت زیاد است و فروشگاه‌ها هم زنجیره‌ای است. با فرستادن یک کامیون نمی‌شود گفت من صادرات کردم. آنجا باید مستمر برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای جنس فرستاد. اگر میوه از نظر کیفی مشکل داشته باشد کل قرارداد را فسخ می‌کنند.
به نظر من صادرات خرمالوی کن نیاز به ورود آدم‌های بزرگ و شرکت‌های بزرگ دارد که بتوانند این مسئولیت بزرگ را قبول کنند.

کد خبر 459724 برچسب‌ها منطقه ۵ همشهری محله

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: منطقه ۵ همشهری محله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۹۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ایران به ۳۹ کشور آفریقایی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید روح اله لطیفی سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران ، همزمان با دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا اظهار داشت : قاره آفریقا با دارا بودن ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت و ۵۴ کشور ، یک فرصت بزرگ در حوزه روابط تجاری و اقتصادی است و ایران می تواند به واسطه نیاز این قاره به سوخت و انرژی ، تکنولوژی و مکانیزاسیون در تولید محصولات کشاورزی ، سرمایه گذاری و طراحی و ساخت امور زیر بنایی از جمله معدن ، سد ، راه سازی و پروژه های عمرانی ، اورهال کردن پالایشگاه ها ، استخراج گاز ، بازار مصرف مناسب مواد غذایی ، و محصولات صنعتی ، تجاری و مصرفی و نیاز ما به کشت فراسرزمینی همراه با توانمندی کشورمان در صادرات خدمات فنی و مهندسی در این قاره فرصت ها ضمن حفظ شئونات انسانی و حفظ منافع توامان کشورمان و کشورهای آفریقایی حضور پیدا کند .
وی افزود در سال ۱۴۰۲ پراکنش صادراتی کشور به این قاره از نکات قابل توجه بود و صادرات در شرق ، غرب ، شمال و جنوب این قاره به صورت خاصی توسعه پیدا کرد و ۳۹ کشور از این قاره ، مقصد صادرات کالاهای ایرانی به صورت مستقیم  بودند .
وی افزود:  با وجود کاهش صادرات کشور به بخش سفید این قاره در شمال در سال های گذشته ، شاهد افزایش صادرات به کشورهای الجزایر ، مصر ، لیبی، تونس، جیبوتی  و مراکش در سال ۱۴۰۲ با وجود بحران حمل و نقل در دریای سرخ بودیم .

لطیفی در خصوص هفت مقصد نخست محصولات صادراتی به آفریقا گفت: در سال ۱۴۰۲ ، غنا با خرید ۱۷۳.۵ میلیون دلار ، آفریقای جنوبی با ۱۴۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۹۲.۸ میلیون دلار، کنیا با ۴۸.۷ میلیون دلار ، نیجریه با ۴۸ میلیون دلار ، موزامبیک با ۴۷.۱ میلیون دلار و سومالی با ۳۳.۳ میلیون دلار هفت مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی به صورت مستقیم به این قاره بودند .
وی افزود : ۵۱ درصد صادرات ایران به این قاره مشتقات نفتی ،  شامل کود اوره ، قیر ، گاز مایع و انواع روغن های صنعتی بود و بعد از آن ۳۷ درصد صادرات کشورمان را  محصولات فولادی و آهنی به خود اختصاص داده است ، مواد غذایی ، مصالح ساختمانی ، انواع فرش و کف پوش ، شوینده ها و لوازم بهداشتی ، لوازم خانگی ، دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم صنعتی ، قطعات خودرو ، لاستیک ، مواد معدنی ، لوازم الکتریکی، لوستر ، مبلمان  و اسباب بازی از دیگر کالاهای صادراتی ایران به قاره آفریقا در سال ۱۴۰۲ بودند‌.


سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص واردات از قاره سیاه گفت: ۲۲ کشور از این قاره فروشنده مستقیم کالا به ایران در سال ۱۴۰۲ بودند که  آفریقای جنوبی با فروش ۱۹ میلیون دلار ، زامبیا با ۱۲.۵ میلیون دلار ، غنا ۱۲ میلیون دلار ، سیشل با ۱۱.۷ میلیون دلار ، کنیا ۹.۵ میلیون دلار ، تانزانیا با ۶.۱ میلیون دلار و اوگاندا با ۴.۱ میلیون دلار ، هفت کشور نخست فروش کالا در بین کشورهای قاره آفریقا به ایران در سال گذشته بودند.
وی افزود : ۶۶ درصد واردات ایران از این قاره مواد غذایی و کشاورزی  مانند چای، ذرت، قهوه، توتون ، حبوبات ، لاشه گوسفند و محصولات شیلاتی بودند و ۲۱ درصد نیز مواد معدنی مانند سنگ منگنز ، سنگ و خاک روی ، کنسانتره گروم ، و ۱۳ درصد دیگر نیز عمدتا روغن صنعتی و گریس ، انواع تسمه ، ماشین آلات ، مواد شیمیایی و صنعتی و لوازم یدکی بودند .
لطیفی در خصوص موانع توسعه روابط اقتصادی با قاره آفریقا گفت: عدم شناخت ظرفیت ها در بین تجار ایرانی و آفریقایی ، نبود یا کمبود  حمل نقل ارزان ، مستمر و فراگیر و موانع جابجایی مستقیم ارز و پول ، از موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقا است که رفع این موانع با اراده دولت ها و پیگیری بخش خصوصی تا حدودی به تجارت ایران با این قاره شتاب خواهد داد.

دیگر خبرها

  • صادرات ایران به ۳۹ کشور آفریقایی
  • ساترا رقیب است یا شریک تولیدات تصویری؟/ ۷۰۰ تقاضا در انتظار مجوز
  • تا پایان سال، تعداد بازارچه‌های محله‌ای کرمان به ۱۰عدد می‌رسد
  • ساخت ۱۰ بازارچه محله‌ای «از تولید به مصرف» تا پایان سال‌جاری
  • EXEED در راس هرم نوآوری چری
  • صادرات محصولات پتروشیمی یک میلیون تن افزایش یافت
  • صادرات محصولات کشاورزی مراغه به ۲۰ کشور جهان
  • گاز ایران به چین هم می‌رسد؟
  • قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود
  • صادرات خدمات فنی و مهندسی در صنعت آب و برق