Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، از دیر باز مردم برای دسترسی به سامانه حمل و نقل ارزان و منابع خوراکی سعی می‌کردند تا در کنار رودخانه‌ها و دریا اقامت کنند. اگر که جمعیت انسانی نزدیک منابع طبیعی آبی متمرکز نبودند، نگرانی از بروز سیل وجود نداشت. اما خاک حاصلخیز دلتا‌ها منوط به جاری شدن سیلاب‌های متعدد و وجود انواع رسوب گذاری‌های عادی همراه با آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوزستان از جمله سرزمین‌های حاصلخیز و پر از رودخانه‌ای است که مردم برای استفاده از این منابع خدادادی کنار آب‌ها گرد هم آمدند و جوامع را تشکیل دادند. امسال، بعد از بارندگی‌های گسترده و فراوان در فصل بهار، بسیاری از شهر‌ها و روستا‌های ایران دچار سیلاب شدند. سیل خانه و کاشانه بسیاری از مردم را با خود برد و آنچه بر جای ماند نیز خسارات شدیدی به بار آورد. البته ذکر این نکته لازم است که باران، نعمت خداوند متعال و لطف و مرحمت اوست که هرگز نباید رخدادی بد تلقی شود، سیلاب حاصل کم کاری و بی توجهی مسئولان به مسائلی مانند لایروبی رودخانه و تخلیه نکردن سد‌ها بوده است.

محصولات کشاورزی که تنها درآمد برخی مردم است، پس از آبگرفتگی عملا کارایی خود را از دست دادند. زراعت کنندگان تولیداتشان نابود شد و حالا زمین هایی برایشان مانده که اگر از آب تخلیه نشوند تبدیل به شوره زار هایی لم یزرع می شوند. روستاهای حلاف یکی از مناطقی است که زمین های کشاورزی شان همچنان در سیلاب است. حلاف یک تقریبا ٣۴۰ خانوار با جمعیت ۱٣۴۰ نفر دارند و حلاف ٣ نزدیک به یکصد و ٢۰ خانوار و ٧۵۰ تن جمعیت دارد. حلاف یک و ٣ زمین‌های مشترک دارند. از رودخانه کرخه تا حدود نزدیک‌های تپه‌های ماسه‌ای نزدیک ٢ هزار و ٢۰۰ هکتار زمین‌های کشاورزی وجود دارد. این منطقه تا ارتفاع ٣ متری زیر آب بود، مقداری از آب‌ به سمت رودخانه هدایت شد اما هنوز هم برخی زمین ها به دلیل شیب پایین تر از رودخانه پر از آب هستند.

کاهش آبگرفتگی زمین‌های کشاورزی از ۸۵۰ هکتار به یکصد و ۵۰ هکتار

عبدالرضا نیسی مدیر جهاد کشاورزی اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: آبگرفتگی گسترده‌ای در بخش الهایی روستاهای حلاف وجود داشت. نزدیک به هزار هکتار از اراضی منطقه به زیر آب رفت. اما با مساعدت مدیریت بحران، بخشداری و مدیریت جهاد کشاورزی ٨۵۰ هکتار آن توسط بیل‌های مکانیکی و پمپ تخلیه شد. زمین‌های تخلیه شده در کشت شلتوک و لوبیا هستند و در برخی مناطق نیز آماده کشت پاییزه می‌شوند. البته در یکصد و ۵۰ هکتار از اراضی همچنان آبگرفتگی وجود دارد. یکی از دلایل تخلیه نشدن آب از این زمین‌های کشاورزی، اختلاف سطح نسبت به رودخانه است و این زمین‌ها پایین‌تر از سطح عبور رود هستند.

او افزود: این آبگرفتگی‌ها در زمین‌های بافت ماسه‌ای نیز هستند که امکان تخلیه با بیل مکانیکی با توجه به اختلاف ارتفاع موجود، وجود ندارد و باید با پمپ خالی شود. برای این منظور یکصد و ٢۰ متر لوله برای پمپاژ آب به رودخانه نیاز است که در اختیار کشاورزان گذاشته ایم و قرار است تمام هزینه‌هایی که کرده اند نیز به آن‌ها بازگردانده شود.

نیسی در خصوص چگونگی پرداخت هزینه به کشاورزان بیان داشت: این کار از طریق جهاد کشاورزی انجام می گردد. دولت در حال تلاش است تا آب را از این منطقه تخلیه کند. برای این یکصد و ۵۰ هکتار مشاور در اختیار گرفته ایم و مدیریت آب و خاک عملا وارد این مسئله شده است. قرار است ٢ مسیر را برای تخلیه در پیش بگیریم ابتدا نصف این آب را به سمت جنگل‌ها روانه کنیم و نیم دیگر را با پمپاژ تخلیه نماییم.

دوراهی تامین نان یا گازوئیل

یکی از کشاورزان منطقه حلاف به نام عبد النبی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: دستگاه پمپ در اختیار ما قرار داده اند، اما گازوئیل ندارد و ما نیز پولی برای خرید آن نداریم. (این در حالی است که مدیر جهاد کشاورزی اهواز وعده پراخت تمامی هزینه ها را در صورت دریافت رسید داده بود)

یکی دیگر از کشاورزان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با بیان اینکه در روستا حلاف ٢۰۰ تَن به سختی آذوقه خود را تهیه می‌کنند، گفت: از خرداد ماه یک موتور پمپ در اختیار ما گذاشته اند در حالی که پولی برای خرید سوخت آن نداریم. حتی یک ریال هم نداریم تا برای گازوئیل پرداخت کنیم. سوخت خریدیم و به مدت ۴ روز آب را تخلیه می‌کردیم، اما نان برای خوردن نداشتیم. از نظر شما چه کنیم؟ پول را برای گازوئیل بدهیم یا برای خوردن نان، تا گرسنه نمانیم. البته ٢ دستگاه بیل مکانیکی آوردند و لوله نیز به ما دادند، اما زمین بزرگ است و این‌ها کافی نیست. زمین‌های ما غرق آب است که احتمالا فصل بعدی نیز نمی‌توانیم محصول بکاریم.

چهار راه شرکت نفت، اداره جهاد کشاورزی، تهران و سوخت رایگان

یکی دیگر از کشاورزان به نام علی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، بیان داشت: پس از سیلاب گسترده اوایل سال ٩٨ دولت زهکش‌ها را لایروبی کرد و لوله در اختیار ما گذاشت. اما پس از آن، یعنی تیر ماه، کسی سراغ مان نیامد و فقط یک دستگاه پمپ به ما دادند. برای گرفتن گازوئیل وقتی به جهاد کشاورزی رفتیم به شرکت نفت معرفی شدیم، اما شرکت گفته باید نامه‌های خود را به تهران بفرستید تا بتوانیم سوخت رایگان بدهیم و ما هم نامه‌ها را به دست یکی از بزرگان روستا داده ایم، اما هنوز جوابی نگرفته ایم. حالا هم قسمتی از آب خشک شده، اما نزدیک به یکصد و ۵۰ هکتار زمین همچنان زیر آب است که نیاز به امکانات برای تخلیه دارد. 

مسئولان در تسریع پرداخت خسارت به کشاورزان کمک نمایند / تنها درآمد ما یارانه است

یک کشاورز با دشداشه مشکی ما را به سوی مزرعه خود می‌کشاند، به سراغ کشت زار وی رفتیم. همه محصولات و اقداماتش نابود شده بود. او در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: هر هکتار زمین نیاز به ٢۰ ملیون سرمایه دارد و برای این ۵ هکتار اراضی نزدیک به صد ملیون تومان هزینه شده است. به غیر از آنکه خانواده شبانه روزی به مدت ۶ ماه کار می‌کردند. مسئولین آمدند و سر زدند، اما هنوز خبری از کمک نیست و کار و زندگی ما شده رفت و آمد به اداره جهادکشاورزی. این در حالی است که تنها یک ماه دیگر فرصت داریم تا آماده کشت پاییزه شویم.

از اهالی روستا و عضو کارگروه خسارت سیل زدگان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: از فروردین ٩٨ که آب به زمین‌های کشاوری حلاف وارد شد کشاورزان متحمل خسارات سنگین شده اند. با توجه به این زیان‌های شدید و عبور از کشت‌های تابستانه، کشاورزان هیچ درآمدی برای انجام کشت زمستانه ندارند. تشکیل پرونده از فروردین امسال شروع شد و روند نیز به خوبی پیش رفت، اما همچنان پولی پرداخت نشده و هر روز به روز دیگر موکول می‌کنند در حالی که مردم چشم انتظار هستند. با توجه به تشکیل پرونده‌ها در جهاد کشاورزی از همه مسئولان تقاضا داریم تا در تسریع پرداخت خسارت به کشاورزان کمک نمایند تا کمی سرمایه برای کشاورزی و در آوردن نان داشته باشند.

او افزود: آب این زمین‌ها قابل برگشت به رودخانه نیست، زیرا سطح شان پایین‌تر از محل عبور رود است در نتیجه تنها راه حل آن پمپاژ آب هست.

یکی از زنان روستا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: منبع درآمد ما کشاورزی است، در حالی که ٨ هکتار از زمین هایمان زیر آب است. اگر کشاورزی نباشد حتی نان برای خوردن نداریم.

از مسئولین تقاضا داریم به ما کمک کنند تا آب را از زمین‌ها خالی کنیم. من ٣ بچه دارم و هنوز نتوانستیم زمین‌ها را زیر کشت ببریم، زیرا پر آب است و تنها درآمد ما حالا یارانه است. همه چیز را قرض گرفته بودیم از کود‌های شیمیایی گرفته تا بذر گیاهان برای کاشت.

کاشت بذر امید در دل کشاورزان خوزستانی

برخی زمین‌های کشاورزی مردم روستا حلاف شوره زده اند و دیگر قابل کشت نیستند. امید است تا با همکاری و همراهی مسئولان بتوان بذر امید را در دل کشاورزان خوزستانی کاشت تا درآمد اصلی و شغل تاریخی اهالی که همان زراعت است با قدرت و قوت ادامه یابد.

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیلاب کشاورزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۹۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکپارچه سازی زمین های کشاورزی شمال با سرمایه گذاری چینی‌ها

نادر علیزاده رییس گروه طرح وبرنامه معاونت آب وخاک وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید رئیس و معاونان سازمان جهاد کشاورزی مازندران از اجرای طرح یکپارچه سازی شالیزار‌های روستای بزمینان شهرستان آمل، از فراهم شدن مقدمات لازم برای اجرای طرح تجهیز، نوسازی ویکپارچه سازی حدود ۶۵ هزارهکتار از زمین‌های مستعد کشاورزی به خصوص شالیزار‌های استان‌های شمالی کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها خبر داد.

او افزود: مدت زمان اجرای این طرح کلان حوزه زیربنایی و آب وخاک کشور حدود ۳ ساله است و پیش بینی‌های لازم انجام وطرح‌های مورد نیاز این طرح نیز تهیه شده است.

علیزاده، اجرای طرح یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی را در کاهش هزینه‌های تولید در امر بکارگیری ماشین آلات در مراحل کاشت، داشت و برداشت، افزایش بهره بری در تولید، مدیریت مصرف آب و جلوگیری از تغییرکاربری‌ها موثر دانست.

رئیس گروه طرح و برنامه معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی درحوزه بخش کشاورزی دراستان‌های شمالی کشور وجود دارد و با اجرایی شدن طرح یکپارچه سازی زمین‌ها به خصوص در شالیزار‌ها می‌توان برای کشت دوم دراین استان‌ها برنامه ریزی کرد.

علیزاده گفت: هدف نهایی در اجرای این طرح این هست که با ظرفیت سرمایه گذاری خارجی استفاده و نیاز کشاورزان استان‌های شمالی کشور را با توجه به نقش مهم این استان‌ها در تامین امنیت غذایی کشور نیز لحاظ کرد.

او با بیان اینکه کار تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی برخلاف تصور‌ها راحت نیست، افزود: یکی از سختی‌های این طرح به خصوص در استان‌های شمالی کشور از جمله مازندران، مالیکت زمین‌ها و کم شدن اراضی در طی چند سال گذشته بوده که روند اجرای این طرح را به تاخیر انداخته یا متوقف کرده است.

رئیس گروه طرح وبرنامه معاونت آب وخاک وزارت جهاد کشاورزی، با بیان اینکه در مدت ۲۰ ساله اجرای طرح یکپارچه سازی و نوسازی زمین‌های کشاورزی درسطح کشور حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار آن انجام شده است، گفت: در اجرای این طرح کلان و مهم زیربنایی عقب ماندگی زیادی وجود دارد که باید درسال‌های پیش رو با مدیریت وبرنامه ریزی‌های هدفمند جبران شود.

قانون یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی در سال ۱۳۸۵ با هدف یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و جلوگیری از خرد شدن زمین‌ها تصویب شد، سال ۱۳۹۵ آیین‌نامه اجرایی آن تدوین و ابلاغ شد. آنچه مانع اجرای این قانون شده، قانون ارث است که بر اساس آن خرد شدن زمین‌های کشاورزی از سوی وراث اقدامی قانونی و بحق قلمداد می‌شود.

بر اساس آمار میانگین قطعات زمین‌های کشاورزی کشور ۵/۱ هکتار است که در استان‌های شمالی به کمتر از یک هکتار می‌رسد، اما کارشناسان می‌گویند در قطعات کمتر از پنج هکتار اجرای مکانیزاسیون کشاورزی مقدور نیست و عملاً بهره‌وری و تولید کاهش می‌یابد.

اکنون بعد از ۱۷ سال قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی به صورت پایلوت در ۲۶۵ شهرستان و در مساحت ۱۶۶ هزار هکتار به صورت آزمایشی به اجرا درآمده است

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • پرداخت غرامت به کشاورزان بیمه شده خوزستانی
  • خسارت ۳۹ میلیارد تومانی سیلاب به حوزه کشاورزی خراسان شمالی
  • کود‌های یارانه‌ای مورد نیاز کشاورزان قمی به‌موقع تامین می‌شود
  • آب سد سفیدرود رها سازی شد
  • کشاورزان گلستانی آب ماندگی را از سطح مزارع خود خارج کنند
  • یکپارچه‌سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی به سرمایه‌گذار چینی واگذار شد
  • یکپارچه سازی زمین های کشاورزی شمال با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • خسارات سنگین طوفان به ۱۰۰ هزار هکتار از گندم‌زارهای خوزستان
  • تخریب جاده‌های بین مزارع و عشایری شهرستان آبدانان بر اثر سیلاب
  • یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی؛ گل یا پوچ