Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-19@03:15:21 GMT

نسل جوان خاورمیانه

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۵۰۶۳۴

نسل جوان خاورمیانه

جلال خوش‌چهره- کارشناس بین‌الملل

نسل جوان خاورمیانه و مطالباتشان را باید به رسمیت شناخت؛ چه در عراق، چه در الجزایر، چه در مراکش و اردن و... چه در لبنان. براساس گزارش منابع خبری، نزدیک به یک میلیون و هفتصد هزار نفر از جمعیت پنج میلیون نفری این کشور کوچک خاورمیانه در خیابان‌های صیدا، طرابلس، بعلبک و بیروت، مطالبات خود را از نظام سیاسی حاکم براین کشور فریاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شعار جمعیت معترضان لبنانی شبیه همانی است که در دیگر کشورهای خاورمیانه از سوی جمعیت مطالبه‌گر شنیده می‌شود. دیر نیست که چنین صحنه‌هایی فراگیری بیشتری یابد. اما چنین رخدادی یکباره و غافلگیرانه بوده است؟ آیا دولتمردان کشورهای خاورمیانه از پیش نشانه‌های بروز این وضع را ندیده و یا پیش‌بینی نمی‌کردند. حداقل در عراق و لبنان طی سال‌های 2014 میلادی به این‌سو شاهد نشانه‌های بحران کارآمدی در سیستم مدیریتی بودیم که با اعتراض‌هایی در بصره در عراق و یا سال 2015 در لبنان رخ داد. از همان هنگام هشدارها درباره بروز دوباره بحران باقی ماند اما دولتمردان کشورها هریک به تدبیری دلخوش کردند که تنها به خاموش کردن آتش خشم مردم در هیئت آتش نشان محدود شد. 

وضع جاری و واکنش‌های انفعالی دولتمردان به اعتراضات مردم مانند آنچه امروز به ویژه در لبنان و عراق شنیده و دیده می‌شود، حاکی از هدر رفت فرصت‌هایی است که می‌توانست مانع بروز اوضاع کنونی شود. تدابیر فوری هم نمی‌تواند چاره ساز باشد. «سعد حریری» سند اقتصادی با نام «سند نجات» را به فوریت در دستور کار قرار داده و خواستار اقدام فوری دولتمردان برای انجام اصلاحات دم دستی مانند لغو مالیات‌های مصوب و یا استعفای برخی وزیران کابینه نیز شده است. بی‌تردید این تدابیر نمی‌تواند اعتماد عمومی را بازیابی کند؛ به ویژه در کشوری که تاکنون سهم‌خواهی طایفه‌ای حرف نخست را در تقسیم کیک قدرت می‌زد. شوربختانه نظام‌های سیاسی کمتر به این مهم باور دارند که اعتماد مردم سخت حاصل می‌شود اما به سرعت از کف می‌رود. بازسازی این وضع همان دشواری جانکاه برای بقا نزد نظام‌های سیاسی است. 

مانع بزرگ در برابر آرام سازی خشم مردم که اصلی‌ترین شمار آنان را جوانان تشکیل می‌دهند، وعده اصلاحات از سوی کسانی است که متهمان اصلی نابسامانی‌های امروز هستند. آنان تا پیش از این سرگرم بده بستان‌ها میان خود و رقیبانشان، در عین کم توجهی به نیازهای فوری و بلند مدت مردمی بوده‌اند که زندگی مطمئن و با ثبات را حق خود می‌دانند. اکنون سخت است معترضان باور کنند چنین جماعتی، مجری وعده‌هایی باشند که سعد حریری مدعی آن است؛ یعنی مبارزه با فساد و بازگشت به برنامه اصلاحات اقتصادی و سیاسی. 

مشکل دیگر دولتمردان کشورهای یاد شده دیر فهمی ترکیب جمعیتی کشورهایی است که حالا بیشترین آنان را جوانان با مطالبات این روزگار خود آرایش داده‌اند. این مطالبات نه قوم می‌شناسد و نه طایفه. معترضان لبنانی را طیفی از مسلمانان و مسیحیان تشکیل می‌دهند. آنان از یکدیگر نمی‌پرسند تو ازکدام طایفه و قوم هستی. مهم مطالبات مشترک آنان است که حق زندگی را فریاد می‌کند. بهانه شروع ناآرامی‌های اعتراضی در لبنان حائز تأمل جدی است: اعتراض‌ به تصویب مالیات بر اپلیکیشن‌های اینترنتی. آیا مخالفت با این مصوبه می‌توانست چنین دامن گستر باشد یا بهانه‌ای شده تا خشم‌های پنهان به ناگاه سر از خاکستر بیرون کنند؟

خاورمیانه خسته از جنگ‌ها و بی‌ثباتی‌ها اکنون با جمعیت جوانی روبروست که مطالبات خود را می‌خواهند: پایان بخشی به فساد‌ها و نابسامانی‌های و بازگشت امید به فردا با به رسمیت شناختن حق زندگی.

بیشتر بخوانید: وزیر خارجه آمریکا وارد بیروت شد/ ایران محور گفتگوها جزییاتی تازه از نحوه دستگیری و استعفای اجباری حریری در ریاض

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اقتصادی و سیاسی خاورمیانه سعد حریری لبنان مراکش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۰۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی: آژانس از عراق برای توسعه برنامه هسته‌ای صلح آمیز خود حمایت می‌کند

گرچه خاورمیانه به پمپ بنزین بزرگ در جهان شهرت دارد، اما کشور‌های این منطقه نیز همانند سایر مناطق به دنبال دستیابی به منابع انرژی پاک هستند. انرژی هسته‌ای یکی از این منابع در دسترس است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، رافائل گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) پس از دیدار با نخست وزیر عراق در بغداد اعلام کرد آژانس به این کشور برای توسعه برنامه هسته‌ای صلح آمیز خود حمایت می‌کند. 

نعیم العبودی، وزیر آموزش عراق در این باره به رسانه‌ها گفت: ما در گفتگو با مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره چندین پروژه در عراق شامل ساخت یک راکتور هسته‌ای با مصارف صلح آمیز رایزنی کردیم. 

گروسی نیز در این باره اعلام کرد: همزمان با افزایش درخواست‌ها در میان کشور‌های منطقه از جمله کشور‌های حوزه خلیج فارس برای داشتن انرژی هسته‌ای صلح آمیز، یک تیم از متخصصان عراقی قرار است طی چند روز آینده به مقر آژانس در وین سفر کرده و طی این سفر یک نقشه راه برای برنامه صلح آمیز هسته‌ای این کشور ترسیم شود. 

وی خاطر نشان کرد: اکنون ما شاهد آن هستیم که کشور‌های خاورمیانه از جمله امارات متحده عربی و مصر دارای راکتور‌های هسته‌ای صلح آمیز هستند. عربستان سعودی به این سمت حرکت کرده و اکنون عراق باید شاهد این موضوع باشد.

عراق نخستین کشور در خاورمیانه بود که با کمک فرانسوی‌ها اقدام به ساخت ۳ راکتور هسته‌ای کرد. با این حال، ایران طی جنگ این راکتور‌ها را از بیم ساخت تسلیحات هسته‌ای از سوی دولت صدام بمباران کرد. نیروی هوایی اسراییل نیز طی عملیات اوسیراک در سال ۱۹۸۱ راکتور اصلی عراق در جنوب بغداد را هدف قرار داد. 

نیرو‌های آمریکایی نیز پس از حمله صدام به کویت، طی عملیاتی موسوم به طوفان صحرا در سال ۱۹۹۱، ۲ راکتور باقی مانده صدام حسین را نابود کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • گروسی: آژانس از عراق برای توسعه برنامه هسته‌ای صلح آمیز خود حمایت می‌کند
  • تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو در میان تنش‌های غزه
  • چهره عجیب از فوتبال حرفه‌ای در منطقه خاورمیانه را ببینید! | فیلم
  • در آستانه برقراری آرامش احتمالی در خاورمیانه
  • ترامپ: اسرائیل باید به جنگ غزه پایان دهد
  • بررسی روابط ایران و عربستان پس از یک سال
  • شولتز به فلسطین اشغالی می‌رود
  • رسانه موفق نگاه خاکستری به موضوعات دارد/تأثیر روابط دولتمردان با اهالی رسانه در رفع مشکلات
  • ویدیو/ مجتمع گلخانه‌ای آوه؛ بزرگترین طرح بخش کشاورزی در خاورمیانه
  • خودروسازان خاورمیانه