Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@05:58:27 GMT

اعدادی که زیربنای اصلی توسعه هستند

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۵۱۶۰۵

اعدادی که زیربنای اصلی توسعه هستند

در سال‌های مختلف ثابت شده بهره‌مندی از آمار و اطلاعات به خصوص نتایج حاصل از سرشماری‌های عمومی نفوس و مسکن، آمارهای ثبتی، سالنامه‌های آماری و شاخص‌های مختلف برنامه‌ریزی توانسته مسیر را در یک ریل هدفمند قرار دهد.

در برخی موارد بدون توجه به آمار و اطلاعات و براساس بعضی تصمیم‌های ناشی از نگاه‌های قومی، سیاسی و یا سلیقه‌ای روند توسعه با کندی مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما امروزه بهره‌مندی از آمار و اطلاعات به عنوان اساس و زیربنای اصلی توسعه در دستور کار جدی دولت‌مردان تدبیر و امید قرار گرفته و همین مهم باعث تسریع در روند بخش‌های مختلف توسعه‌ای کشور و چهارمحال و بختیاری شده است.

به طور یقین پایش در اطلاعات حاصل از اجرای برنامه‌های آماری و برنامه‌ریزی در هدایت برنامه‌ریزان و صاحب‌نظران این حوزه در سطح‌های ملی و استانی باعث اصلاح و ساماندهی ساختار و نظام اقتصادی کشور خواهد شد.

علم آمار و برنامه‌ریزی در جهان امروز به حدی توسعه و گسترش یافته که متولیان امر آن را مهمترین ابزار در تحقق اهداف پیش‌بینی شده حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، علمی و هنری می‌دانند.

اما توجه به این نکته ضرورت دارد که برای بهره‌مندی از علم آمار و برنامه‌ریزی وجود داده‌ها و تجزیه و تحلیل آن مهم است.

همچنین ضروری است تا اعتماد مردم جامعه به مسئولان و محرمانه ماندن اطلاعات آنان نزد دولت می‌تواند به تهیه و تدوین دقیق‌تر طرح‌های آماری کمک کند.

علم آمار و برنامه‌ریزی از مهمترین زیرساخت‌های توسعه است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری گفت: علم آمار و برنامه‌ریزی از مهمترین زیرساخت‌های رسیدن به توسعه است.

طهمورث الیاسی بختیاری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: برای تسریع در توسعه و دستیابی اهداف پیش‌بینی شده در این حوزه، حرکت در مسیر اسناد توسعه بالادستی براساس اطلاعات آماری و برنامه‌ریزی موجود ضرورت دارد.

وی افزود: بهره‌مندی از علم آمار و برنامه‌ریزی باعث شده تا بتوان در راستای نقاط قوت و کاهش ضعف‌های موجود تلاش کرد.

الیاسی بختیاری تصریح کرد: در همین راستا با تلاش‌های صورت گرفته مسئولان چهارمحال و بختیاری و بهره‌مندی از منابع آماری و برنامه‌ریزی، نرخ بیکاری این استان در تابستان سال‌جاری از سوی مرکز آمار ایران براساس برآورد نقطه‌ای ۱۳.۹ درصد اعلام شد.

وی یادآور شد: این نرخ براساس شاخص‌های عمده بازار کار جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر تابستان ۱۳۹۸ در مقایسه با تابستان ۱۳۹۷ اعلام شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: این در حالی است که مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان در تابستان سال گذشته را ۱۴ درصد اعلام کرد.

وی گفت: مرکز آمار ایران همچنین نسبت اشتغال چهارمحال و بختیاری در تابستان سال‌جاری را ۴۰ درصد و این نسبت در سال گذشته ۳۹.۷ درصد اعلام کرده است.

الیاسی بختیاری تاکید کرد: براساس همین آمار نرخ مشارکت اقتصادی چهارمحال و بختیاری در تابستان امسال ۴۶.۵ درصد و در مدت مشابه سال قبل ۴۶.۱ درصد اعلام شد.

  آمار و برنامه‌ریزی لازم و ملزوم همدیگر است

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: علم آمار و برنامه‌ریزی لازم و ملزوم همدیگر به شمار می‌رود.

علدالله اسدپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: تهیه، تدوین و بهره‌مندی از علم آمار و برنامه‌ریزی بعنوان ۲ شاخص علمی مکمل همدیگر در روند توسعه، مهمترین ابزار برای بهبود شاخص‌های مختلف توسعه‌ای در کشور و چهارمحال و بختیاری است.

وی افزود: امروزه علم آمار و برنامه‌ریزی را می‌توان بازوی توانمند در توسعه بخش‌های مختلف کشور دانست.

اسدپور تاکید کرد: به همین لحاظ اجرای هرگونه برنامه و طرح توسعه‌ای بدون توجه به علم آمار و برنامه‌ریزی نمی‌تواند در تحقق اهداف پیش‌بینی شده موفق باشد.

وی یادآور شد: ساماندهی علم آمار و برنامه‌ریزی می‌تواند مسیر اجرای برنامه‌های راهبردی را تسهیل و هموار کند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: حرکت در مسیر توسعه استان در سال‌های اخیر براساس بهره‌مندی از علم آمار و برنامه‌ریزی صورت گرفت.

وی اظهار داشت: با همین تلاش‌ها نسبت اشتغال چهارمحال و بختیاری در تابستان سال‌جاری براساس شاخص‌های عمده بازار کار جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر ۳۶ درصد و در سال گذشته ۳۶.۳ درصد اعلام شد.

اسدپور تاکید کرد: مرکز آمار ایران در این گزارش همچنین نرخ مشارکت اقتصادی چهارمحال و بختیاری براساس شاخص‌های عمده بازار کار جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر تابستان ۱۳۹۸ در تابستان امسال را ۴۱.۹ درصد و در مدت مشابه سال قبل ۴۲.۲ درصد اعلام کرد.

وی افزود: این در حالی است که نرخ مشارکت چهارمحال و بختیاری از ۳۷.۷ درصد در تابستان سال ۱۳۹۴ به ۴۱.۹ درصد در تابستان امسال رسیده است.

به گزارش ایرنا، آمار دانشی است که به مطالعه، گردآوری، تحلیل، تفسیر، ارائه و سازماندهی داده‌ها می‌پردازد.

ضرورت ثبت و بررسی رویدادها و وقایعی مانند تولد، فوت، ازدواج و طلاق باعث شد تا در سال ۱۲۹۷ هجری خورشیدی سازمان ثبت احوال ایران تشکیل و فعال شود.

سپس به منظور برخورداری از آمار دقیق در حوزه‌های گوناگون در سال ۱۳۰۳ هجری خورشیدی آئین‌نامه‌ای برای سپردن مسئولیت جمع‌آوری و متمرکز کردن آمار مختلف با هدف جمع‌آوری اطلاعات آماری به وزارت کشور سپرده شد.

نخستین قانون سرشماری در خرداد ۱۳۱۸ در مجلس شورای ملی تصویب و اجرای این قانون از ۱۰ اسفند همان سال در تهران و سال‌های ۱۳۱۹ و ۱۳۲۰ در ۳۳ شهر کشور بتدریج به مرحله اجرا درآمد.

نخستین سرشماری سراسری عموی نفوس و مسکن ایران در سال ۱۳۳۵ هجری خورشیدی انجام و پس از آن هر ۱۰ سال یک‌بار تجدید شد.

این سرشماری از سال ۱۳۸۵ به بعد هر ۵ سال یک‌بار و آخرین مورد آن در سال ۱۳۹۵ انجام شده است.

مرکز آمار ایران به عنوان مؤسسه‌ای دولتی در ایجاد هماهنگی و هدایت نظام آماری و تهیه، اعلام و انتشار آمارهای رسمی کشور تلاش می‌کند.

به همین لحاظ با توجه به اهمیت آمار در برنامه‌ریزی های گوناگون یکم آبان در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام "روز آمار و برنامه‌ریزی" نامگذاری شده است.

براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵، چهارمحال و بختیاری بیش از ۹۴۷ نفر جمعیت دارد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مرکز آمار ایران شهرکرد چهارمحال وبختیاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۱۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز چهارمحال و بختیاری به احداث ۱۰۰۰ کلاس درس

معاون اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری، گفت: استان نیازمند یک هزار کلاس درس است که در قالب احداث و بازسازی، احداث می‌شوند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، مهدی اسعد امروز در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: 1800 فضای آموزشی با 10 هزار کلاس درس در سطح استان وجود دارد که اداره کل نوسازی مدارس، وظیفه نوسازی و توسعه مدارس را در اختیار دارد.

معاون توسعه اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: استان نیازمند یک هزار کلاس درس برای احداث و نوسازی است که 500 کلاس درس در قالب تخریب و نوسازی و 500 کلاس درس در قالب احداث است.

اسعد بیان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که شاخص پراکندگی وجود دارد، به دلیل اینکه به خاطر بافت اقلیمی، مدرسه‌ای با کمتر از 10 دانش‌آموز راه‌اندازی شده که باعث شده میزان سرانه فضای آموزشی بالا رود، مشکل سرانه آموزشی در بعضی نقاط سرانه سیاه است که به معنی سرانه زیر3 متر است، منظریه و شهر لردگان از جمله این سرانه‌های پایین آموزشی هستند.

وی با اشاره به استانداردسازی گرمایشی در سطح مدارس، مطرح کرد: هدف در این استانداردسازی این است که شعله مانند بخاری در مدارس وجود نداشته باشد، 8 هزار کلاس درس در سطح استان استانداردسازی گرمایشی شده‌اند که برخی در طول احداث و برخی دیگر بعد از احداث استانداردسازی گرمایشی شده‌اند، حدود 2 هزار کلاس درس همچنان استانداردسازی گرمایشی نشده‌اند.

معاون توسعه اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به مدارس کانکسی در سطح استان، گفت: 19 مدرسه کانکسی در سطح استان وجود داشت که احداث 10 مدرسه از آن شروع شده است، 9 مدرسه دیگر به دلیل عدم تامین زمین، هنوز شروع به احداث نشدند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قدمت و آثار مشهود مانند ترک‌های دیوارها، 100 مدرسه خطرآفرین در سطح استان وجود دارد که اگر مقاوم‌سازی ممکن باشد، مقاوم‌سازی می‌شود وگرنه تخریب و بازسازی می‌شوند، عمده این 100 مدرسه از جمله تخریب و بازسازی هستند، در کنار این مدارس نیز 100 مدرسه دیگر نیاز است در سطح استان احداث شود.

علیمردان علیمردانی، مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان چهارمحال و بختیاری در این نشست اظهار داشت: مجمع از سال 78 در سطح کشور تشکیل و در استان نیز به‌صورت رسمی از سال 95 آغاز به فعالیت کرده است که در سازماندهی و جذب خیرین و کمک به دانش آموزان و احداث مدارس و غیره فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به جشنواره سال گذشته خیرین مدرسه‌ساز در استان، گفت: 640 میلیارد ریال اعتبار در این جشنواره جمع‌آوری شد که بیش از نیمی از آن تاکنون برای ساخت و نوسازی مدارس، محقق شده است.

محمد صفرزاده، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان نیز در این نشست عنوان کرد: اکنون 82 پروژه خیری در سطح استان با 70 مدرسه و 351 کلاس درس در حال اجرا و احداث است که 46 هزار متر مربع فضای آموزشی به فضاهای آموزشی اضافه می‌کند.

وی با اشاره به در دست احداث بودن 2 نمازخانه، 8 سالن ورزشی و یک مجتمع آموزشی فرهنگی، مطرح کرد: مجموع این فضاهای احداثی در استان، 58 هزار و 200 متر مربع متراژ آن است که با مشارکت خیرین در حال احداث هستند.

صفرزاده با اشاره به اینکه سرانه آموزشی کشور 8.39 متر مربع و در استان 8.25 متر مربع است، خاطرنشان کرد: بیش از 5 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل فضاهایی که در سطح استان در دست احداث است، مورد نیاز است.

انتهای پیام/7540/

دیگر خبرها

  • ۱۰۰ مدرسه خطرآفرین در چهارمحال‌ و بختیاری وجود دارد
  • فعال بودن۴۰ درصد معادن نیشابور
  • تجلیل از نامداران فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری
  • شناسایی ۱۰۰ مدرسه خطرآفرین در چهارمحال و بختیاری
  • نیاز چهارمحال و بختیاری به احداث ۱۰۰۰ کلاس درس
  • نواخته شدن زنگ کار و تلاش در چهارمحال و بختیاری
  • برقراری پرواز عسلویه - شهرکرد و بالعکس
  • افتتاح ۷ طرح برق رسانی در چهارمحال و بختیاری
  • بیش از 95 درصد مردم چهارمحال و بختیاری به شاخص‌های سلامت دسترسی دارند
  • برنامه امسال چهارمحال و بختیاری ایجاد ۱۲۹۵۱ فرصت شغلی است