Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@02:25:37 GMT

من میم یک راننده تاکسی زن هستم!

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۵۲۲۵۴

من میم یک راننده تاکسی زن هستم!

من "میم" یک راننده تاکسی زن هستم. کسی که هنوز خیلی‌ها با تعجب نگاهش می‌کنند و برخی از مردان سوار تاکسی‌اش نمی‌شوند.

به گزارش ایسنا، از دور دست که می‌آمد زیرنظرش داشتم و اگر 10 تاکسی مرد جلوی پایم نگه می‌داشتند حتما با همین زن به مقصد می‌رفتم، با آنکه از دور معلوم بود پرایدش نای رانندگی ندارد و حتما مسیرم طولانی‌تر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بین 35 تا 40 سال سن داشت، مقنعه پوشیده بود تا مدام دستش به روسری نباشد و حواسش از کار پرت نشود. دستکش نخی ساده کهنه‌ای به دست داشت. ظرافت زنانه‌اش در چیدمان دقیق و مرتب پول‌ خردها مشخص بود، هزاری‌ها جدا و دوهزاری‌ها را جدا روی هم چیده شده بود و سکه‌های خرد در یک ظرف جلوی دنده بود.

مثل اکثر زن‌های دیگر رانندگی قانونمداری داشت، به موقع راهنما می‌زد، از بوق اضافه در ماشینش خبری نبود و البته جلوی شیشه ماشین برچسب "سرویس مدارس" هم دیده می‌شد.

هیچکس جز من توی تاکسی نبود و صندلی جلو نشستم و بعد از سلام و خسته نباشید به او گفتم: اگرچه کار سختی است، اما اگر یک تاکسی داشتم حتما عصرها با آن کار می‌کردم، من به زن‌های راننده تاکسی خیلی افتخار می‌کنم.

و اینطوری راه باز شد که چند سوال بپرسم که ببینم دنیای راننده‌های تاکسی زن که تعدادشان در شهر کم نیست، چطور است.

چطور راننده تاکسی شدی؟

این تاکسی قبلا برای شوهرم بود. هم تاکسی بود و هم سرویس مدرسه، اما دو سال پیش "ام‌اس" گرفت و حالا شرایط جسمی‌اش خیلی برای رانندگی یاری نمی‌کند.

ما هم لنگ درآمد بودیم و خودم دست به کار شدم تا خرج دختر و پسر دبستانی‌ام را در بیاورم.

کارهای تاکسیرانی را انجام دادم و مجوز گرفتم و البته خانواده‌هایی که همسرم قبلا سرویس مدرسه آنها بود نیز در حقم لطف کردند و اجازه دادند سرویس بچه‌هایشان بمانم.

حالا از صبح زود غذای ظهرم را حاضر می‌کنم و گرم کردن و غذا دادن به بچه‌ها با همسرم است.

از درآمدت راضی هستی؟

راضی که نه، قبلا که تاکسی در شهر کمتر بود به خاطر دارم همسرم گاهی که دو شیفت حسابی کار می‌کرد روزی 150 هزار تومان هم در روزهای شلوغ به خانه می‌آورد، اما اکنون من در حالت عادی روزی 80، 90 هزار تومان درمی‌آورم.

البته قبل از تاریکی هوا به خانه برمی‌گردم و حدود هشت ساعت در روز کار می‌کنم ،چون صبح زود بیرون رفتن و شب دیرآمدن برای راننده زن کمی دشوار است.

این پولی که درمی‌آورم نیز بخشی برای پول گاز و روغن ماشین و سایر هزینه‌ها می‌رود و تهش چیز زیادی برایمان نمی‌ماند، اما راه دیگری نیست.

راننده تاکسی بودن برای زنان سخت است؟

کار عار نیست، مهم این است آدم شرافت داشته باشد و دست جلوی کسی دراز نکند، اما نمی‌شود گفت این کار برای زنها ساده است.

قبول کنید راننده تاکسی بودن با خیلی کارهای دیگری که زن‌ها انجام می‌دهند، مانند کارمندی، فروشندگی، آرایشگری و ... فرق دارد و محیط آن تقریبا مردانه است.

فقط همین یک لحظه را تصور کنید که با چند مسافر ماشین بین راه خاموش کند و یا پنچر شود و یا مسافر دربستی مردی به راهت بخورد که جرات نکنی او را به مقصد برسانی، چون یک زن تنها هستی!

یا مجبور باشی تنهایی بروی تعمیرگاه و ماشین را درست کنی و یا سر مسیر بایستی و بین مردها مقصدت را داد بزنی تا مسافرها سوار شوند.

نگاه مردم به یک راننده تاکسی زن چطور است؟

سخت‌ترین قسمت کار همین است. این فرهنگ هنوز بین مردم بخوبی جانیفتاده و بسیاری از مردم مخصوصا مردها سوار تاکسی که راننده‌اش زن باشد نمی‌شوند.

مردم یک جور دیگری به من نگاه می‌کنند و شاید خیلی‌ها هم دلشان برایم بسوزد که مشغول این کار هستم.

راننده تاکسی‌های مرد دیگر رفتارهای متفاوتی دارند. برخی احترام خاصی برایم قائل هستند و مثل یک برادر هرجا نیاز باشد کمکم می‌کنند، اما بارها هم از دهن برخی شنیدم که زن را چه به این کارها!

حرف‌های مردمی که سوار تاکسی می‌شوند نیز گاهی خوشحالم می‌کند گاهی ناراحت. صدها بار شنیده‌ام که لفظ "بیچاره" را برایم بکار بردند که این خیلی عذابم می‌دهد، من بیچاره نیستم اتفاقا بسیار قدرتمندم که این کار را انتخاب کردم.

البته خیلی‌ها هم به گرمی با من سلام و خسته نباشید می‌گویند که خستگی‌ را از تنم بیرون می‌کند.

بهترین و بدترین حرف‌هایی که شنیدید چیست؟

یکبار آقایی با دختر بچه‌اش سوار ماشین شد و دخترش با تعجب زیادی پرسید وای بابا راننده خانم است و پدرش در جواب گفت که هیچ فرقی ندارد، این خانم حتما خیلی قوی است که این کار سخت را قبول کرده که خیلی از خانم‌ها از پسش برنمی‌آیند و دختر بچه هم در جواب گفت که وقتی بزرگ بشود می‌خواهد راننده تاکسی باشد.

بدترین حرفی هم که شنیدم را آقایی به من گفت که زن‌ها عامل ترافیک خیابان هستند و اینکه در شرایط عادی رانندگی می‌کنند کم بود حالا راننده تاکسی هم شده‌اند!

این کار واقعا از نظر جسمی برای زنان سخت است؟

هشت ساعت کلاچ و ترمز گرفتن کار ساده‌ای نیست. رانندگی استرس زیادی هم دارد خصوصا اگر زن باشی و دست از پا خطا کنی با بوق ممتد ماشین‌های پشت سر مواجه می‌شوی و همین استرس مرا دوچندان می‌کند.

درد دست و گردن نیز یک عارضه ابتدایی برای این‌همه رانندگی طولانی مدت است.

و در آخر می‌پرسم دلش می‌خواهد تغییری در دنیا راننده تاکسی‌های زن اتفاق بیفتد که جواب می‌دهد فقط بهتر است مرد و زن در این شغل به یک چشم دیده شوند.

وقتی خواستم پیاده شوم اسمش را پرسیدم که شاید دوست نداشت جواب بدهد، چون فقط گفت : تو فکر کن "م. ر" هستم.

"م.ر" یک زن قدرتمند راننده تاکسی بود که پا به پای هزاران مرد دیگر از شلوغی عابران پیاده نان درمی‌آورد تا سر سفره همسر بیمار و بچه‌های کوچکش ببرد. یادمان باشد اگر از این زنان قدرتمند دیدیم دنیایشان را مهربان‌تر کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تاکسی ترافیک استانی اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۲۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلایه تاکسی داران از تاکسی های گرانقیمت برقی

به گزارش سرویس شهروند خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، شرکت کرمان موتور، طی فراخوانی از تاکسیرانان تهران، شرایط ثبت نام در طرح نوسازی تاکسی فرسوده با تاکسی برقی شرکت کرمان موتور را اعلام کرد.
براساس این طرح، قیمت تاکسی برقی کرمان موتور، معادل یک میلیاردو ۳۲۵ میلیون تومان بوده، اما مبلغ ۲۵ میلیون تومان بعنوان تخفیف نقدی، برای متقاضیان درنظر گرفته شده است. متقاضیان همچنین می‌توانند از تسهیلات ۶۰۰ میلیونی شرکت کرمان موتور یا تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومان صندوق کارآفرینی امید، استفاده نمایند.
حسن کریمی سنجری، مدیرطرح خودرو‌های برقی وزارت صمت،فروردین امسال با اشاره به امضای چند توافقنامه برای جایگزینی تاکسی فرسوده با تاکسی برقی، توضیح داد براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده  از سوی وزارت صمت و مذاکراتی که با شرکت تاکسیرانی تهران انجام شده در نظر داریم بین ۸ تا ۱۰ هزار خودروبرقی در قالب توافقنامه واگذاری از طریق شرکت خودروساز به متقاضیان واگذار کنیم. تاکنون چند شرکت توافقنامه مذکور را امضا و چند شرکت نیز به زودی آن را امضا می‌کنند.
متن شهروند خبرنگار ما:

تاکسی هایی با قیمت میلیاردی به تاکسیران ارائه شده که قسط ماهی ۲۰ میلیون تومانی در توان کدام تاکسیران است . لطفا کزارشی در این مورد تهیه کنید . باتشکر .

دیگر خبرها

  • زاکانی: تخصیص ارز تاکسی‌های برقی تهران تامین شده است
  • تخصیص ارز تاکسی‌های برقی تهران تامین شده است
  • ببینید | کامیون بستنی بدون راننده!
  • راه‌اندازی اکوسیستم تاکسی هوایی الکتریکی در ابوظبی
  • تخصیص ارز تاکسی‌ های برقی تهران توسط بانک مرکزی
  • نارضایتی برخی از تاکسی داران از درخواست معاینه فنی برای خودروی فرسوده هنگام تعویض
  • دوشنبه در قائمشهر تاکسی نایاب می‌شود!
  • نرخ کرایه تاکسی‌های نقده در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • گلایه تاکسی داران از تاکسی های گرانقیمت برقی
  • فیلم| شهردار اصفهان راننده تاکسی برقی شد!