Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- وزیر دفاع آمریکا از استقرار نیرو‌های آمریکایی به صورت موقت در عراق بعد از خروج از سوریه خبر داد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری فرانسه، مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان اظهار داشت نیرو‌های آمریکایی که از سوریه خارج می‌شوند، به صورت موقت در عراق مستقر خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه در شبکه تلویزیونی سی ان ان اعلام کرد نیرو‌های آمریکایی که از سوریه خارج می‌شوند به صورت موقت در عراق مستقر خواهند شد و پس از آن به آمریکا باز خواهند گشت. مارک اسپر در مصاحبه‌ای که در پایگاه نظامی پرنس سلطان در نزدیکی ریاض در عربستان سعودی انجام داد، گفت: ما به صورت مرحله‌ای کار خروج از شمال شرق سوریه را انجام می‌دهیم. اولین مرحله مربوط به منطقه‌ای می‌شد که نیرو‌های نظامی ترکیه طی حمله به جنگجویان کرد آن را محاصره کردند و در حال حاضر ما در مرحله دوم هستیم؛ یعنی مرحله دالان شمال شرقی.

وزیر دفاع آمریکا وارد بغداد شد
وزیر دفاع آمریکا در حالی وارد عراق شد که گفته می‌شود قصد دارد با مسئولان عراقی، مسئله حضور نظامیان این کشور در عراق را بررسی کند.
«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا صبح امروز چهارشنبه در یک سفر از پیش اعلام نشده وارد بغداد شد.
خبرگزاری رویترز گزارش داد که اسپر احتمالا با «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر و «نجاح الشمری» همتای عراقی خود دیدار خواهد کرد.
به گزارش رویترز، احتمالا وزیر دفاع آمریکا با مسئولان عراقی، مسئله خروج نظامیان آمریکا از سوریه و انتقال بخشی از آنان به عراق را بررسی خواهد کرد.
سفر اسپر به بغداد کمتر از یک روز پس از اعلام توافق مسکو و آنکارا برای استقرار نیروهای سوری و پلیس نظامی روسیه در شمال شرق سوریه و خروج شبه‌نظامیان «یگان‌های مدافع خلق» کُرد از مرزهای سوریه و ترکیه صورت می‌گیرد.
این در حالی است که خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد که شامگاه گذشته 70 نظامی تروریست آمریکا و نظامیان فرانسوی و انگلیسی از سوریه خارج شدند.
سانا همچنین تأکید کرد که نظامیان آمریکا، 130 زن داعشی را نیز با بالگرد از سوریه وارد عراق کردند.
مسئله ورود نظامیان آمریکا به عراق جنجال بسیاری در میان سیاستمداران و رسانه‌های این کشور ایجاد کرد؛ به نحوی که اکثر قریب به اتفاق آنان، مخالف این مسئله بودند.

خروج 40 نظامی آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی از سوریه
منابع سوری از انتقال 40 نظامی آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی از منطقه المالکیه سوریه به عراق خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سوریه)، این 40 نظامی از طریق فرودگاه محلی رحیبه (روباریا) در حومه المالکیه در شمالی ترین نقطه سوریه در استان الحسکه با بالگرد به عراق منتقل شدند.
براساس این گزارش، همزمان با عقب نشینی این نظامیان، کاروانی از دهها خودروی زرهی و تجهیزات وابسته به نیروهای آمریکایی در القامشلی به سمت مرزهای عراق حرکت کردند.
همچنین طبق گزارش خبرنگار سانا، نیروهای آمریکایی در ساعات گذشته 135 نفر از زنان عناصر داعش را با بالگرد از اردوگاه الهول در حومه استان الحسکه به عراق منتقل کردند.
در روزهای گذشته نیروهای آمریکایی چندین پایگاه خود در شمال سوریه را تخلیه و همزمان با تخلیه آنها در السعیدیه، عون الدادات و أم میال در اطراف منبج در حومه حلب و نیز خراب عشق، صرین در اطراف عین العرب و پایگاه الجلابیه در حومه حلب و پایگاه عین عیسی و تل السمن و الطبقه در حومه رقه و جبل عبدالعزیز در حومه الحسکه را ویران کردند و صدها داعشی و همسران آنها را از منطقه الجزیره سوریه به عراق منتقل کردند.

انتقال 1500 زن داعشی از سوریه به عراق
سانا گزارش داد که نیروهای آمریکایی طی ساعات گذشته، 135 زن از گروه تروریستی داعش را از طریق بالگرد، از اردوگاه «الهول» در استان حسکه خارج و به عراق انتقال دادند.
در اردوگاه الهول که در شمال شرق سوریه واقع شده است، شمار زیادی از زنان و کودکان عناصر داعش حضور دارند. این اردوگاه تحت حراست شبه‌نظامیان کُرد وابسته به آمریکا قرار دارد.
ناظران می‌گویند که در این اردوگاه‌ها روانشناسان آمریکایی حضور دارند که هدف آنان، تربیت نسل جدیدی از عناصر تروریستی داعش است و به آنان دروس افراطی‌گرایی می‌دهند تا جهان، طی چند سال آتی، شاهد نسل تازه‌ای از این گروه باشد.
طی روزهای گذشته، نظامیان آمریکا از شماری از پایگاه‌های نظامی و غیر قانونی خود در مناطق مختلف سوریه خارج و وارد عراق شدند.
همزمان با خروج به عراق، آمریکایی‌ها بیش از هزار نفر از عناصر داعش را از زندان‌های شمال شرق سوریه که تحت حراست کُردها قرار دارد، آزاد کرده‌اند.
گفته می‌شود که پس از خروج نظامیان آمریکا از سوریه، 12 هزار داعشی در شمال شرق سوریه از این زندان‌ها آزاد و جایگزین نظامیان آمریکایی خواهند شد. در واقع هدف آمریکا از خروج از سوریه، حمایت از داعش است.
روز دوشنبه منابع خبری سوری گزارش دادند که آمریکا از ابتدای حملات ترکیه به شمال سوریه، بیش از 1500 زن داعشی را به عراق منتقل کرده است.
خبرگزاری سانا در این باره گزارش داد که آمریکا از ابتدای عملیات ترکیه در شمال سوریه، 1500 زن داعشی را به عراق منتقل کرده است.
خبرنگار سانا مستقر در استان الحسکه (شمال سوریه) گفت که نیروهای آمریکایی از آغاز حملات ترکیه به شمال سوریه، بیش از 1500 زن داعشی را از اردوگاه «الهول» واقع در ریف الحسکه به عراق انتقال داده‌اند.
پیش از این، یک کارشناس مسائل امنیتی عراق خبر داده بود که آمریکا قصد دارد سه هزار عنصر داعش را که در سوریه حضور دارند، به عراق انتقال دهد و برای این کار، سه منطقه را نیز تعیین کرده است.
«حافظ آل بشاره» از کارشناسان مسائل امنیتی عراق نسبت به تحرکات جدید نظامیان تروریست آمریکایی در این کشور هشدار داد.
البشاره به پایگاه خبری «المعلومه» که آمریکا ابتدا گروه تروریستی داعش را ایجاد کرد، سپس به بهانه مبارزه با آن، ائتلاف تشکیل داد و در حال حاضر برای حمایت از عناصر این گروه، اقداماتی انجام می‌دهد.
وی بر این باور است که آمریکا اکنون قصد دارد از بیش از سه هزار داعشی حمایت کرده و پایگاه امنی برای آنان ایجاد کند .

هزار نظامی آمریکایی از سوریه وارد نینوا در شمال عراق شدند
روز دوشنبه یک مقام امنیتی عراق از ورود یک هزار نظامی آمریکایی خارج شده از سوریه به استان نینوا در شمال عراق خبر داد. همزمان منطقه کردستان عراق تاکید کرد که نظامیان آمریکایی که به این منطقه می‌آیند هرگز در آنجا نمی‌مانند.
این منبع امنیتی در گفت‌وگو با وبگاه خبری «بغداد الیوم» گفت: «نظامیان آمریکایی که از سوریه عقب نشینی کرده‌اند و شمار آنها به حدود یک هزار نفر می‌رسد به منطقه «ربیعه» در استان نینوا رسیدند.»
این منبع افزود: »نیروهای آمریکایی در منطقه مرزی سیمالکا حضور داشتند که یک گذرگاه مرزی رابط میان استان الحسکه در سوریه با منطقه کردستان عراق است و معلوم نیست این نیروها بعدا به سمت کجا می‌روند، اما بر اساس اطلاعات دریافتی بخش اعظم آنها به سمت منطقه کردستان عراق خواهند رفت.»

واکنش ها در عراق به بازگشت نظامیان آمریکایی
مسئولان عراقی مخالفت خود را با ورود نظامیان آمریکا به این کشور اعلام می‌کنند؛ به گونه‌ای که «کریم المحمداوی» نماینده پارلمان عراق روز گذشته تأکید کرد که هدف عناصر آمریکا از انتقال به عراق، بازگرداندن داعش به این کشور است.
«کریم المحمداوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق، تأکید کردکه نیروهای آمریکایی در پایگاه‌های این کشور در استان‌های الانبار و صلاح الدین مستقر خواهند شد و در این زمینه، دولت آمریکا نیز به آنان چراغ سبز نشان داده است.
این نماینده عراقی تصریح کرد که که واشنگتن از رهگذر انتقال نیروهای خود به عراق در تلاش است بار دیگر عناصر تروریستی داعش را به عراق بازگرداند و آنان را در صحرای الانبار (غرب عراق) اسکان دهد.

حضور نظامیان آمریکایی در عراق مشکل‌ساز می‌شود
«مختار الموسوی» یک عضو ائتلاف الفتح در پارلمان عراق در واکنش به رسیدن نظامیان آمریکایی خارج شده از سوریه به عراق گفت: «این نیروها هنوز وارد مرکز نینوا نشده‌اند و هنوز در غرب این استان هستند. انتظار می‌رود در مناطق سنجار و اطراف تلعفر باشند.»
وی ورود نیروهای امریکایی از سوریه را برای اوضاع امنیتی در عراق دردسرساز خواند و گفت: «ممکن است کسانی با این نیروهای آمریکایی وارد خاک عراق شوند که برای این کشور مشکل ساز شوند. شمار نیروهای آمریکایی خارج شده از سوریه که وارد عراق شدند یک هزار نفر است، اما بدون موافقت عراق این امر صورت گرفته و کمیته امنیت و دفاع پارلمان در نشست دیروز خود اطلاعی از این امر نداشت.»

بیانیه ارتش عراق؛ نیروهای آمریکایی در عراق نمانند
ارتش عراق در بیانیه ای تأکید کرد نیروهای آمریکایی خارج شده از سوریه هیچ مجوزی برای باقی ماندن در عراق ندارند.
به گزارش رویترز، ارتش عراق در بیانیه ای تأکید کرد: نیروهای آمریکایی خارج شده از سوریه، هیچ مجوزی برای باقی ماندن در عراق ندارند.
فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق اعلام کرد: نیروهای آمریکایی که به عنوان بخشی از عملیات عقب نشینی از سوریه، با عبور از مرزهای این کشور وارد عراق شده اند، برای باقی ماندن در عراق هیچ مجوزی دریافت نکرده اند و آنان صرفاً می توانند به صورت انتقالی در عراق باقی بمانند (تا به کشور دیگری منتقل شوند).
رویترز افزود: بیانیه ارتش عراق در تناقض آشکار با اعلامیه اخیر پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) است. پنتاگون در این اعلامیه اعلام کرده بود: انتظار می رود تمامیِ نزدیک به یک هزار نیروی آمریکایی که از شمال سوریه عقب نشینی کرده اند، به غرب عراق منتقل شوند تا به کمپین (عملیاتِ) خود علیه گروه وهابی صهیونیستی داعش ادامه دهند و «به دفاع از عراق کمک کنند.»
البته یک مقام ارشد نظامی آمریکایی در ادامه این مسئله را روشن تر کرد و گفت: شرایط فعلاً سیال و متغیر است و ممکن است برنامه ها متعاقباً تغییر کند.
در بیانیه ارتش عراق در این خصوص آمده است: «به همه نیروهای آمریکایی که از سوریه عقب نشینی کرده اند، اجازه داده شده است که به منطقه کردستان عراق وارد و متعاقباً به (کشوری) خارج از عراق منتقل شوند. هیچ مجوزی به این نیروها برای باقی ماندن داخل عراق داده نشده است.»
این منبع افزود: هنوز مشخص نیست که آیا نیروهای آمریکایی می خواهند از عراق به عنوان پایگاهی برای یورش های زمینی به داخل سوریه و همچنین برای اجرای حملات هوایی علیه شبه نظامیان داعش، استفاده کنند.
هم اکنون 5000 نیروی آمریکایی در عراق مستقرند که مشغول آموزش دادن به نیروهای عراقی هستند تا اطمینان حاصل شود که شبه نظامیان داعش بار دیگر در عراق قدرت نخواهند گرفت. اگر نیروهای آمریکاییِ خارج شده از سوریه در خاک عراق باقی بمانند, این بدان معنا خواهد بود که یک هزار نیروی آمریکاییِ دیگر بر این پنج هزار نیروی آمریکایی مستقر در عراق، افزوده خواهند شد.

پنتاگون: نیروهای آمریکایی از عراق هم خارج خواهند شد
وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه گفت که سیاست واشنگتن خروج نیروهای نظامی از سوریه و بازگشت آنان به ایالات متحده بود، و حضور سربازان ما در عراق نیز دائمی نخواهد بود.
بنابر گزارش رویترز، مارک اسپر با حضور در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در نزدیکی ریاض گفت: هدف واشنگتن ماندن برای همیشه در عراق نیست و قصد نهایی ما خروج تمام نیروهای آمریکایی و بازگشت آنان به میهن است.
اسپر افزود: هنوز جزئیات در مورد چگونگی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق مشخص نشده است و وی روز چهارشنبه با همتای عراقی خود گفت و گو خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: پشت پرده آمریکا عراق داعش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۳۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا : از طرح حمله اسرائیل به رفح اطلاعی نداریم

پاتریک رایدر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای با طرح این ادعا که در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از آغاز هرگونه عملیات زمینی بزرگ رژیم صهیونیستی در شهر رفح وجود ندارد، مدعی شد: از طرح حمله (رژیم) اسرائیل به رفح اطلاعی در دست نیست.   به گزارش ایرنا، سخنگوی پنتاگون در این بیانیه ادعا کرد: در حال حاضر از هیچ طرح قابل اجرا در رفح که با طرف آمریکایی در میان گذاشته شده باشد، اطلاعی در دست نیست.   بر اساس این بیانیه، گروه‌های مقاومت عراقی روز سه‌شنبه برای اولین بار از تاریخ ۱۳ فوریه (۲۳ بهمن)، ۲ حمله علیه نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه انجام دادند.   در ادامه این بیانیه آمده است: از دولت عراق می‌خواهیم که همه اقدامات مقتضی را برای دفاع از نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور و تضمین امنیت آنها انجام دهد.   این بیانیه می‌افزاید: اگر حملات شبه‌نظامیان به نیروهای آمریکایی ادامه یابد، ما مانند گذشته در دفاع از نیروهای خود تردید نخواهیم کرد.   به گزارش ایرنا، ضیاء رشوان رئیس سازمان اطلاع رسانی مصر بامداد امروز (چهارشنبه) در اظهاراتی گفت که ادعای رسانه‌های آمریکایی درباره مذاکرات قاهره و تل آویو پیرامون حمله احتمالی (رژیم) اسرائیل به رفح دروغ است.   رشوان افزود: قاهره بار دیگر مخالفت کامل خود با حمله زمینی رژیم صهیونیستی به رفح را تکرار می‌کند.   وی اضافه کرد: یورش زمینی به رفح به قتل عام، تلفات انسانی بسیار و ویرانی گسترده منجر خواهد شد.   سامح الشکری وزیر خارجه مصر نیز در کنفرانس خبری مشترک با همتای ایرلندی خود، درباره هرگونه اقدام نظامی رژیم صهیونیستی در رفح واقع در جنوب نوار غزه هشدار داد.   الشکری با بیان اینکه در صورت یورش (رژیم صهیونیستی) به رفح بایستی توانایی برای اتخاذ اقدامات بازدارنده وجود داشته باشد، گفت: ممکن نیست وجدان جهانی تداوم این حجم از کشتار در غزه که تاکنون به کشته شدن ۳۴ هزار نفر از جمله ۲۰ هزار زن و کودک رسیده است را تحمل کند.   وزیر خارجه مصر همچنین بر ضرورت توقف این جنگ و ایجاد چارچوبی برای پایان دادن به این مناقشه از طریق تشکیل کشور مستقل فلسطین تأکید کرد.   این درحالی است که تلویزیون رژیم صهیونیستی سه‌شنبه شب مدعی شد که ارتش این رژیم به زودی به رفح حمله خواهد کرد.   «ایتای بلومنتال» تحلیلگر نظامی صهیونیست، گفت: براساس طرح آماده شده برای حمله به رفح، ارتش (رژیم صهیونیستی) از بیش از یک میلیون فلسطینی ساکن این منطقه می‌خواهد به اردوگاه های ایجاد شده در مرکز و جنوب نوار غزه بروند.   وی افزود: هزاران چادر در این مناطق از سوی سازمان‌های کمک رسان بین المللی و دیگر کشورها برای ساکنان رفح برپا شده است.   بلومنتال اضافه کرد: براساس طرح اسرائیل که به اطلاع آمریکا و برخی کشورهای منطقه نیز رسیده است، عملیات ارتش در رفح در چند مرحله و براساس تقسیم بندی شهر رفح به مناطق مختلف انجام می‌شود.   وی گفت: مسئولان اسرائیلی پیش بینی می‌کنند که جابجایی کامل ساکنان رفح ۴ تا ۵ هفته به طول انجامد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ایروانی: ادامه حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی منشأ اصلی بی‌ثباتی در سوریه است
  • ابراز تمایل نیجر به خرید سلاح از روسیه به موازات برنامه‌ریزی برای خروج نظامیان آمریکا
  • بازگشت چند تیپ از ارتش رژیم صهیونیستی به مناطقی از نوار غزه
  • آمریکا : از طرح حمله اسرائیل به رفح اطلاعی نداریم
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • پنتاگون: از طرح حمله اسرائیل به رفح خبر نداریم
  • هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا
  • احتمال احیای داعش در منطقه تا چه حد جدی است؟
  • مخفیگاه داعشی‌ها در «حمرین» عراق بمباران شد
  • دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد