Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگویی با اشاره شرایط کنونی برخی کشورهای منطقه همچون لبنان، عراق، سوریه و عربستان تاکید دارد، یقینا ایالات متحده نمی‌خواهد منطقه روی آرامش به خود ببیند و تلاش می‌کند تا خاورمیانه همیشه درگیر جنگ، آشوب و خونریزی باشد.

عماد آبشناس، نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با تاکید بر این‌که نا آرامی‌های کنونی در کشورهای لبنان، عراق و سوریه و نیز  روابط خصمانه عربستان با ایران ناشی از مداخله ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد آشوب در منطقه است، عنوان کرد، منافع آنها اقتضا می‌کند تا خاورمیانه همیشه درگیر جنگ، آشوب و خونریزی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آبشناس در همین رابطه درباره تحولات اخیر لبنان معتقد است: در مورد تظاهرات لبنان همانطور که همه می‌دانند به خاطر مالیات بر واتساپ شروع شد اما اصل ماجرا این نیست. بلکه اصل ماجرا این است که مردم از وضعیتی که برای آنها به وجود آمده و شرایط اجتماعی و اقتصادی که با آن مواجه هستند، خسته شده‌اند و به ستوه آمدند و به خیابان‌ها ریختند. این اولین بار است که تظاهرات در لبنان بدون حمایت و یا تحریک احزاب سیاسی شروع می‌شود. همه تحرکات قبلی با حمایت احزاب و یا جناح‌های سیاسی برگزار می‌شد. اما مشاهده می‌کنیم برخی احزاب و جناح‌های سیاسی تلاش دارند بر موج تظاهرات سوار شوند و از تظاهرات سوء استفاده کنند.

وی درباره راهکار دولت لبنان برای فرونشاندن اعتراضات می‌گوید: بعید میدونم دولت آقای حریری یا هر دولت دیگری بتواند خواسته‌های تظاهرکنندگان را محقق کند. ویژگی این تظاهرات نسبت به تظاهرات دیگر در این است که نسل جوان لبنان امروز متقاضی این امر هستند که ساختار سیاسی حاکم بر لبنان که بر اساس مذهب بنا شده به هم بخورد و الیگارشی حاکم کنار رود و مجموعه‌ای از تکنوکرات‌ها بر اساس توانمندی‌های خود و نه بر اساس وابستگی حزبی و یا طایفه‌ای به قدرت برسند. فعلا بعید است چنین چیزی امکان پذیر باشد. اما می‌توانیم بگوییم که روزنه امیدی وجود دارد. جوانان لبنانی امروزه همه مخالف ساختار حزبی و مذهبی حاکم بر لبنان هستند و شروع کرده‌اند که به دنبال تغییر آن بروند. متاسفانه مشاهده می‌کنیم الیگارشی سیاسی و سیاستمداران و احزاب حاکم  از خود سلب مسئولیت می‌کنند و خود را به ظاهر کنار مردم نشان می‌دهند. عملا آنها می‌گویند کسانی دیگر مقصر هستند و ما مقصر نیستیم. در حالیکه کل سیاستمداران لبنانی همه با هم مقصر شرایط کنونی لبنان هستند.
این کارشناس مسائل منطقه درباره پیش‌بینی تحولات آتی لبنان گفت: در نهایت من تصور می‌کنم بر اساس سوابق تاریخی که در لبنان مشاهده کرده‌ایم دولت اجازه می‌دهد مقداری مردم به خیابان‌ها بریزند و عصبانیت خود را تخلیه کنند. دولت تا حدودی هم وانمود می‌کند که امتیازاتی را به آنها داده و کم کم این تظاهرات و این جنبش آرام می‌گیرد، البته اگر جناح‌های سیاسی اجازه دهند که این شرایط آرام بگیرد. چون اکنون سعی دارند از این ماجرا استفاده‌های جناحی بکنند. آمریکایی‌ها و سعودی‌ها سعی می‌کنند علیه لبنان نهایت سوء استفاده را بکنند به طوریکه کنسرت اجرا می‌کنند و غذا به مردم می‌دهند و برنامه‌های تفریحی اجرا می‌کنند تا مردم از خیابان‌ها بیرون نروند و تظاهرات به شکل دیگری ادامه پیدا کند.

آبشناس در ادامه درباره اوضاع عراق پس از تجربه یک دوره اعتراضات خیابابی به دلیل مشکلات اقتصادی می‌گوید: شرایط عراق تفاوت زیادی با شرایط لبنان ندارد؛ زیرا آمریکایی‌ها همان ساختار سیاسی که فرانسوی‌ها در لبنان پیاده کردند را به نوع دیگری در عراق پیاده کرده‌اند. طبیعتا هدف اصلی آنها این بود که عراق هیچ‌وقت نتواند آرام بگیرد. آنها مطمئن بودند چون در لبنان، لبنانی‌ها نمی‌توانستند هیچ‌وقت روز خوش و آرامش ببینند، عراقی‌ها هم با چنین شرایطی مواجه خواهند شد و عراقی‌ها هیچگاه نخواهند توانست با این سیستم و ساختار سیاسی روز خوشی را به خود ببینند. امروزه در عراق علاوه بر درگیری میان جناح‌های سیاسی، درگیری شدید میان جناح‌های درون طایفه‌ای هم وجود دارد، یعنی مشاهده می‌کنیم حتی درون یک طایفه یا یک قوم جناح‌های مختلف باهم درگیر هستند. اختلافات به قدری شدید است که همه رودر روی هم قرار گرفته‌اند و طبیعتا آمریکا، عربستان و اسرائیل تلاش می‌کنند آتش این فتنه را بیشتر کنند تا این فتنه هیچوقت در عراق نخوابد. تصور بنده این است که عراق ممکن است در شرایطی آرام بگیرد اما تصور اینکه عراق بتواند یک دوره طولانی آرامش را به خود ببیند محال است. مردم دوباره به خیابان‌ها می‌آیند و دوباره اوضاع به‌هم خواهد ریخت زیرا دخالت خارجی‌ها مخصوصا منافع آمریکایی‌ها اقتضاء می‌کند که عراق همیشه در حالت آشوب باشد.


عضو گروه رسانه‌های عرب زبان در ایران در ادامه درباره ناگزیری تغییر رویکرد عربستان و امارات نسبت به ایران معتقد است: در مورد امارات و عربستان، اماراتی‌ها کمی زرنگ‌تر بودند و به همین خاطر سریعتر جنبیدند و سعی کردند مشکلات و اختلافات خود با ایران را حل بکنند. خب جناح‌هایی هم در عربستان و هم در امارات هستند که باور دارند تنها راه رسیدن به آرامش در هر دو کشور و در منطقه این است که آنها همه مشکلات خود با ایران را حل کنند و پای میز مذاکره بنشینند. از طرف دیگر جناح‌هایی هم در عربستان و هم امارات هستند که مخالف نزدیکی ایران و امارات هستند و مورد حمایت آمریکا و اسرائیل هستند. آمریکا و اسرائیل آنها را تحریک می‌کنند تا اجازه ندهند مخصوصا عربستان مشکلاتش را با ایران حل کند؛ به هر حال باید توجه داشت تا وقتی عربستان پول دارد منافع آمریکا اقتضا می‌کند ناامنی در منطقه وجود داشته باشد. اختلافات بین عربستان و ایران وجود داشته باشد، برای اینکه آمریکایی‌ها بتوانند عربستان را بدوشند و سلاح به عربستان بفروشند و طبیعتا اگر عربستان بخواهد با ایران آشتی کند و مشکلاتشان حل شود دیگر نیازی به سلاح‌های آمریکایی پیدا نمی‌کنند یا حداقل خریدشان کمتر خواهد شد. خب طبیعتا در اینجا لابی سلاح که لابی قدرتمندی در آمریکا هست از کانال رئیس جمهور آمریکا و از کانال سیستم حاکمه آمریکا مخالفت خواهد کرد و اجازه نخواهد چنین اتفاقی یعنی مصالحه میان عربستان و ایران پیش بیاید.

در ادامه این گفت‌وگوی خبری نماینده خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به موضوع کردها و حمله ترکیه به شمال سوریه پرداخت و افزود: در مورد شمال سوریه بدیهی است که آمریکا کردها را به ترکیه فروخته است. توافقاتی در پشت پرده میان آمریکا و ترکیه انجام شده است مبنی بر اینکه اجازه دهند ترکیه وارد خاک سوریه شود، بخشی از سوریه را اشغال کند و ماجرای شمال قبرس در سوریه تکرار شود. آمریکایی‌ها هم فقط قسمت نفت‌خیز را می‌خواستند که در آنجا باقی ماندند و کاری به بقیه مناطق سوریه ندارند، چون برای آنها منافعی ندارد که در آنجا بمانند. این یکی از توافقاتی است که فعلا ما می‌بینیم در حال پیاده شدن است و قطعا توافقات دیگری پشت پرده است، ترکیه قطعا امتیازاتی را به آمریکا در قبال این مساله داده است که باید منتظر بمانیم و ببینیم چه چیزی است. اما چیزی را که قطعی می‌توانیم بگوییم این است که آمریکا به هیچ وجه نمی‌خواهد اجازه دهد این منطقه (خاورمیانه) روی آرامش به خود ببیند و به دنبال این است که دائم جنگ و خونریزی در این منطقه ادامه پیدا کند و همین کار را الان در سوریه انجام می‌دهد و خب می‌بینیم که همه سیاست‌های آمریکا کل منطقه را به آشوب کشیده است.

وی هم‌چنین درباره ادعاهای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر تصمیم برای خروج از منطقه تصریح می‌کند: آمریکا از منطقه خارج نمی‌شود بلکه فقط نیروهایش را جابه‌جا می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خاورميانه حمله ترکیه به شمال سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۵۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت مسکن را کالای مصرفی ببیند نه سرمایه‌ای

به گزارش «نماینده»، شهریار حیدری در مورد عدم ثبات بازار مسکن، گفت: در واقع مسکن مطالبه جدی و نیاز عمومی مردم است؛ خواست مجلس، رئیس‌جمهور و برنامه دولت برای ساخت یک‌میلیون مسکن در سال است، بی تردید تولید مسکن در رونق اشتغال اثرگذار است و چرخه تولید را هم فعال می کند. متاسفانه مسکن در کشور ما یا رونق نمی‌گیرد و یا چنانچه رونق می‌گیرد که مردم قدرت خرید ندارند و دلیل اصلی آن به بی برنامگی در این حوزه است.

نماینده مردم سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصر شیرین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت مسکن متاثر از افزایش نرخ کالاهای دیگر است، تاکید کرد: افزایش بی رویه تورم، افزایش قیمت حامل‌های انرژی، رشد قیمت ارز و دلار، طلا و سکه و سایر کالاها بر افزایش قیمت مسکن موثر هستند. به همین دلیل سرمایه‌های عمومی به جای هدایت به سمت تولید و اشتغال به سوی سرمایه‌گذاری در بخش مسکن، ارز، طلا و سکه چرخش پیدا کرده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم عملیاتی شدن برنامه ریزی‌های دولت در بخش مسکن، افزود: آنچه که دولت برای تولید و ساخت مسکن ملی پیش‌بینی کرده تاکنون به میزان کمی تحقق پیدا کرده است؛ در واقع مجلس قانونگذاری و تسهیل قانون را انجام داده و بارها به دولت اعلام کرده که اگر این قانون نیاز به طرح و لایحه دارد با دو الی سه فوریت می‌توانیم آن را تسهیل کنیم تا بر مشکل مسکن اثر گذار باشد.

مجلس همراه دولت در تصویب قوانین گام برداشت

نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید به همراهی و همکاری‌های مجلس در خصوص تصویب قوانین لازم در حوزه مسکن، یادآور شد: علیرغم اینکه مجلس یازدهم در حوزه مسکن با دولت همکاری‌های مطلوب داشته،اما نه تنها شاهد رفع مشکلات موجود در بخش مسکن نبوده، بلکه به اهداف و برنامه‌ریزی‌های پیش بینی شده نیز نرسیدیم که دلیل آن نقص و ضعف در بخشی مدیریتی است.

حیدری با تاکید بر اینکه مسکن باید از جنبه سرمایه‌ای خارج و در بخش کالاهای مصرفی قرار بگیرد، گفت: در واقع این اقدام نیازمند به یک برنامه‌ریزی دقیق و کار کارشناسی دارد که دولت باید یکبار برای همیشه برنامه‌ریزی دقیقی در بخش مسکن انجام دهد و دستگاه‌های مسئول وذیربط را پای کار بیاورد، چرا که دولت صفر تا صد بحث مسکن و مدیریت آن را به عهده دارد.

هنوز رانت‌های کلان و مافیا در حوزه مسکن جولان می‌دهند

نماینده مردم در مجلس یازدهم در ‌ادامه با انتقاد از مدیریت مسکن در کشور ادامه داد: عدم کار مطالعاتی علمی و دقیق، آمایش جمعیتی و برآورد نیازمندی‌ها و وجود رانت‌های کلان و مافیا در حوزه مسکن باعث افزایش قیمت مسکن و جلوگیری از رونق آن شده است، به عنوان مثال در تهران و سایر کلانشهرهای کشور هزاران واحد تولید و بلا استفاده مانده است و نه تنها این واحدها در اختیار مردم قرار نمی‌گیرند بلکه با هدف احتکار به فروش نیز نمی‌رسند.

وی با انتقاد از حضور پررنگ دلالان در بازار مسکن، اظهار داشت: بدیهی است که جلوگیری از شکل گیری مافیا در بازار مسکن، نیاز به مدیریت دارد، به عبارتی تولید، تحویل و تامین منابع مالی ‌در بخش مسکن، نیازمند اشراف مدیریتی هوشمند است.

حیدری در پایان ضمن اشاره به اقدامات افراد فعال در حوزه ساخت مسکن خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی باید دولت تسهیلات در اختیار سازندگان واقعی قرار دهد و به صورت جدی بخش خصوصی را حمایت کند و نقش دولت تسهیل کننده و ناظر باشد تا نیاز مسکن در کشور مرتفع گردد.

دیگر خبرها

  • آبشناس: آمریکا به دنبال آشوب در کشورهای حوزه نفوذ روسیه است
  • روایتی از سرگذشت عماد مغنیه + فیلم
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • مرور یک تجاوز شیمیایی
  • روزنامه‌آمریکایی: ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • دولت مسکن را کالای مصرفی ببیند نه سرمایه‌ای
  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود
  • حملات داعش در عراق شروع شد