Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@08:33:36 GMT

تعداد کم مراکز پیوند سلول‌های بنیادی در کشور

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۵۵۴۲۹

تعداد کم مراکز پیوند سلول‌های بنیادی در کشور

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مرتضی ضرابی ظهر چهارشنبه در نشستی خبری با محوریت اطلاع رسانی ذخیره سازی بانک خون بند ناف سلول های بنیادی که در جهاد دانشگاهی استان البرز برگزار شد، اظهار کرد: سلول های بنیادی می توانند سلول های مشابه خود را تولید کرده و در عین حال به سلول های متمایزی و متفاوت از خود تبدیل شوند، سلول های بنیادی چند نوع از جمله سلول های جنینی، بالغین و غیره هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران در خاورمیانه بیشترین خون بند ناف را ذخیره دارد

وی اشاره کرد: مجرای ارتباط میان مادر و جنین در دوران بارداری است و خون جریان یافته در بند ناف میان ۸۰۰ تا ۲۰۰ سی سی و مملو از سلول های بنیادی است که بلافاصله بعد از تولد نوزاد باید جمع آوری شود.  

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های پژوهشگاه رویان با اشاره به اینکه اولین پیوند خون بند ناف در فرانسه انجام شد، گفت: خون بند ناف در فرآیند ذخیره سازی باید طی ۲۴ ساعت به آزمایشگاه منتقل شده و در تانک های حاوی نیتروزن‌ و در دمای منفی ۱۹۶ درجه نگهداری شود، تا مدت بیش از ۲۵ سال قابلیت ذخیره سازی دارند. ‌

ضرابی گفت: ۱۵ هزار نمونه خون بند ناف در پژوهشگاه رویان، سازمان انتقال خون و دانشگاه شریعتی ذخیره شده است همچنین ۱۱۵ هزار نمونه نیز در بانک های خصوصی ذخیره سازی شده و در بیشترین ذخیره سازی سطح خاورمیانه است.

دانش دخیره سازی سلول های بنیادی خون بند ناف در ایران بومی شده استوی با اشاره به اینکه ظرفیت درمان بیش از ۸۰ بیماری با سلول های بنیادی وجود دارد، گفت: برای درمان بیماری های خونی مانند تالاسمی و سرطان خون مورد استفاده قرار گرفته است زیرا سلول قالب در بند ناف، سلول های خون ساز است که برای درمان این‌ قبیل بیماری ها کاربرد دارد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های پژوهشگاه رویان با تاکید بر اینکه بیش از صد کار آزمایی بالینی برای بیمای های غیرخونی مانند اتیسم، دیابت نوع یک، بیماری نقص سیستم شنوایی و چند بیماری دیگر در حال انجام است، گفت: در بازه زمانی سه الی پنج سال آینده بسیاری از این بیماری درمان خواهد شد.

ضرابی با اشاره به وجود روز جهانی بند ناف یعنی بیست و چهارم آبان ماه، افزود: اکنون تحقیقات سلول های بنیادی پالپ دندان یا ریشه دندان شیری انجام می شود و امید است طی چند ماه آینده بتوانیم ذخیره سازی این سلول ها را انجام دهیم.

وی با این توضیح که به خانواده های در آستانه تولد فرزند سفارش می شود که ذخیره سازی خون بند ناف را انجام دهند، گفت: هر نمونه ذخیره شده در بیماری های خونی تنها برای یکبار مورد قابل استفاده است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های پژوهشگاه رویان ادامه داد: دانش دخیره سازی سلول های بنیادی خون بند ناف در ایران بومی شده و کشورهایی همسایه درخواست راه اندازی بانک خون بند ناف را دارند در حال حاضر  نیز بیش از ۵۰ نمونه خارجی در بانک های خون بند ناف ایران دخیره سازی می شود.

زمان مراجعه و ثبت نام مادر برای تقاضای ذخیره سازی خون بند ناف از هفته ۳۶ بارداری به بعد استضرابی تشریح کرد: ۳۱ دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان در ایران و دو دفتر در خارج از کشور یکی در عمان و دیگری در اقلیم کردستان عراق داریم، هزینه اولیه نگهداری از خون بند ناف در حال حاضر سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و شارژ سالانه آن ۱۶۰ هزار تومان است.

وی گفت: در حال حاضر مجوز سلول درمانی به پژوهشگاه رویان توسط وزارت بهداشت برای آرتروز شدید، بیماری پوستی لک و پیس، چین و چروک و بیماران وایپس قلبی داده شده است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های پژوهشگاه رویان گفت: زمان مراجعه و ثبت نام مادر برای تقاضای ذخیره سازی خون بند ناف از هفته ۳۶ بارداری به بعد است که مادران باردار می توانند از طریق مراجعه به سایت در این خصوص اقدام کنند، البته همه نمونه های خون بند ناف قابلیت ذخیره سازی ندارند زیرا ممکن است زن باردار مبتلا به بیماری ویروسی بوده یا داروی خاص مصرف کرده باشد و اگر تتو روی بدن انجام داده باشد باید یکسال از آن گذشته باشد.

استفاده از خون بند ناف در ۲۰۰ عمل پیوند

ضرابی عنوان کرد: تعداد خون بند ناف مورد استفاده در کشور از زمان استفاده از این روش تا کنون برای انجام ۲۰۰ پیوند بوده که ۳۰ مورد از آنها از نمونه های جمع شده توسط پژوهشگاه رویان بوده است.

وی تاکید کرد: طبق آخرین‌ آمار وزارت بهداشت از موفقیت سالانه پیوند سلول های بنیادی در کشور از میان هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۳۰۰ پیوند سلول های خون ساز بیش از ۲۵ درصد آنها موفق بوده است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های پژوهشگاه رویان در خصوص مشکلات پیش رو در این حوزه، گفت: تعداد مراکز پیوند سلول های بنیادی در ایران کم است و باید گسترش یابد و دیگر اینکه اخذ مجوز تحقیقات و کارآزمایی سلول های بنیادی به راحتی در کشور داده نمی شود و این پروسه در مجموعه وزارت بهداشت سخت گیرانه و طولانی مدت است که این موارد موجب عقب ماندگی کشور ما را از تکنولوژی آن می شود.

ضرابی در پایان تاکید کرد: باید به سویی پیش رویم که سالانه در بانک های خون بند ناف کشور بیش از ۵۰ هزار نمونه را ذخیره سازی کنیم.

کد خبر 4754377

منبع: مهر

کلیدواژه: ایران وزارت بهداشت خاورمیانه استان البرز سرطان خون پژوهشگاه رویان اربعین 98 اربعین حسینی مرز مهران ایلام بوشهر زائران اربعین گرگان قزوین شهرکرد سانحه تصادف استانداری سمنان شیراز خطبه های نماز جمعه موکب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۵۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی ذخیره‌سازی مرغ مازاد در لرستان وجود دارد

ایسنا/لرستان رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: چنانچه راهکاری برای ذخیره و انجماد مرغ در استان وجود داشته باشد آمادگی داریم مرغ مازاد مصرف را خریداری و ذخیره کنیم.

سیدعماد شاهرخی  امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت در جلسه امنیت غذایی که با حضور مقامات وزارت جهاد کشاورزی و به صورت وبیناری برگزار شد، اظهار کرد: در سردخانه پشتیبانی اموردام ذخیره‌سازی مرغ انجام شده و هر شب نیز ۶۰ تن ذخیره می‌کنیم.

وی گفت: مشکلی که در استان وجود دارد این است که فقط چهار تا از کشتارگاه‌های استان تونل انجماد دارند و ظرفیت آنها ۶۰ تا ۷۰ تن است و مابقی کشتارگاه‌ها نیز فاقد ظرفیت بیشتر هستند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی  بیان کرد: مشکلی که وجود دارد فقط در خصوص مرغی است که توسط کشتارگاه خرید و به بازار عرضه می شود و آن بخش از کشتار درست است قیمت آن مقداری پایین‌تر است و آن هم به خاطر توافقی است که بین مرغداران با کشتارگاها صورت می‌گیرد و اگر راهکاری برای انجمادش وجود داشته باشد آمادگی داریم که مرغ مازاد را خریداری و ذخیره کنیم.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان
  • افزایش30 درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان
  • ذخیره‌سازی ۲۸۳۱ تن مرغ در سردخانه‌های مازندران
  • جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • آمادگی ذخیره‌سازی مرغ مازاد در لرستان وجود دارد
  • افزایش ۲۰ درصدی تعداد نمونه‌های بانک خون بند ناف در سیستان و بلوچستان
  • ماجری پیامک ذخیره‌سازی آب چه بود؟
  • کاهش ذخیره‌سازی‌های آمریکا قیمت نفت را افزایش داد
  • مقاوم سازی ۳۵۰ هزار واحد روستایی در سطح کشور