Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا، پس از سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان، بسیاری هدف از این سفر را میانجیگری میان ایران و عربستان مطرح کردند. عباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه هم اخیراً با تاکید بر این موضوع اعلام داشت حاضریم حتی از طریق میانجی با ریاض گفت وگو کنیم تا مانع سوءاستفاده کشورهای ثالث شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب عنوان داشتند: زمینه گفت و گو میان ایران و عربستان در حال فراهم شدن است.

رسانه های اصلاح طلب نوشتند:

تارنمای انتخاب: به نظر می‌رسد دو دولت با ادراکی که از واقعیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دارند، به سمت ذوب یخ در روابط خود حرکت می‌کنند.

رسانه های اصلاح طلب

نشست در منامه

روزنامه آرمان ملی نوشت: نشست ضدایرانی که طی روزهای گذشته تحت عنوان ادعایی امنیت دریایی و هوایی در شهر منامه، پایتخت بحرین برگزار شد. به دنبال کنفرانس ورشو که ۶۰ کشور بنا به ادعای آمریکایی‌ها در آن شرکت کرده بودند و در آنجا قرار بود تا سیاست عمومی بر علیه ایران و منزوی کردن آن اتخاذ گردد، همگان دیدند که آن اجلاس با ناکامی مواجه گردید. بنابراین نشست منامه با ورشو تا حدودی متفاوت است اگرچه این نشست ظاهراً در ادامه همان کنفرانس برگزار گردید. اما به دلیل آنکه اخیراً سخنانی در خصوص مذاکرات میان ایران و عربستان به‌وجود آمد، همچنین مقامات رسمی کشورمان نیز این موضوع را هم در نیویورک و هم در تهران رییس‌جمهوری و وزیر امورخارجه کشورمان مطرح کرده بودند، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها دچار نگرانی شدند. بنابراین اگر عربستان سعودی با ایران اختلافاتش را حل می‌نمود و رابطه برقرار می‌شد این رژیم صهیونیستی بود که در منطقه تنها می‌ماند. بنابراین این نمایش قدرت برجسته‌ای برای ایران هم در برابر آمریکا و هم رژیم صهیونیستی بود. از این‌رو، این جلسه هدفش آن بود تا تفکر نزدیکی عربستان و احتمالاً امارات با ایران را متوقف نماید. همچنین از یارگیری‌های جدید جلوگیری به عمل آید. در نتیجه هدف اصلی بر سر این مساله بوده و نه بر سر تامین به اصطلاح امنیت خلیج فارس که بارها درباره این موضوع مقامات آمریکایی سخن گفته‌اند. اما آنها هنوز نتوانسته‌اند یک اجماع بین‌المللی با عنوان ادعایی مهار ایران تشکیل دهند. بنابراین اصلی‌ترین هدفی که باعث تشکیل نشست منامه شده این است که جلوی نزدیکی ایران و عربستان گرفته شود.

در بخشی از مطلب روزنامه شرق می خوانیم: تشکیل چنین کارگروه‌هایی در منطقه با هدف دامن‌زدن به تنش‌ها صورت می‌پذیرد و به طور قطع محکوم به شکست خواهد بود. بهترین گواه بر این مدعا عدم حضور ایران با بیشترین کرانه مرزی و در اختیار داشتن حیاتی‌ترین نقطه انتقال انرژی در این نشست است. این‌گونه تلاش‌های مذبوحانه که پیش‌تر نیز در نشست ورشو با تحریم بسیاری از کشورها و حتی اتحادیه اروپا مواجه شد، هیچ تأثیری بر مناسبات امنیتی جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت و صرفاً با هدف تبلیغاتی و ارعاب‌افکنی در منطقه تشکیل شده است که هدف غایی آن فروش تسلیحات بیشتر و استثمار شیخ‌نشین‌های حوزه خلیج‌فارس خواهد بود.

بهبود روابط ایران و عربستان در هاله ای از ابهام

به گزارش تارنمای انتخاب، روزنامه رأی الیوم نوشت: این روزها منطقه خاورمیانه شاهد تحولات سریعی است و دامنه این تحولات پس از حمله به آرامکو و تصمیم ترکیه برای انجام عملیات نظامی در سوریه و به دنبال تنشی که این تصمیم ایجاد کرد، گسترش یافته است. می‌توان این حوادث را در سایه ارتباط‌شان با دو عنصر اصلی در منطقه، مورد بررسی قرار داد؛ یعنی دو عنصر ایران و عربستان سعودی. با توجه به شرایط موجود، مادامی که دو عامل مذکور به یکدیگر نزدیک نشوند، نا امنی و نبود استقرار در منطقه موج می‌زند. تنها طرفی که از این مسأله سود می‌برد، اسرائیل است که از هیچ تلاشی برای برانگیختن فتنه بین دولت‌های عربی و اسلامی فروگذار نمی‌کند و تا زمانی که ایران و عربستان اقدام به بهبود روابط دوجانبه‌شان نکرده‌اند، این اسرائیل است که برای عادی سازی روابطش با دولت‌های عربی و اسلامی تلاش می‌کند. از این رو، دولت‌های عربی که ادعای حمایت از مسأله فلسطین را دارند، باید در راستای عادی‌سازی روابط با ایران گام بردارند. به نظر می‌رسد دو دولت با ادراکی که از واقعیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دارند، به سمت ذوب یخ در روابط خود حرکت می‌کنند، نوشته است: مسئولان عربستان باید بدانند که تحقق منافع کشورشان در گرو تأمین منافع دیگر دولت‌های منطقه و از بین بردن فضای ترس و نگرانی در دو سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است.

فراهم شدن زمینه گفت و گو بین ایران عربستان

جلیل رحیمی جهان آبادی رییس کمیته بین الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با تاکید بر اینکه موضع ایران در خصوص گفت و گو با عربستان همیشه موضعی عقلانی و مبتنی بر منافع منطقه بوده است، گفت: زمینه گفت و گو میان ایران و عربستان در حال فراهم شدن است. وی درباره اعلام آمادگی وزیر خارجه جهت سفر به عربستان با هدف کاهش تنش ها در منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران ظرف این سال‌ها و در این ۴۰ سال همیشه به دنبال گفت‌وگو و رفع مشکلات میان خود با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای همسایه عربی بوده است.

اگر به مواضع ایران در خلال حوادثی مانند حمله آمریکا به عراق و اشغال کویت توسط صدام نگاه کنیم شاهد هستیم که این موضع گیری‌ها همه عادلانه و مبتنی بر منافع منطقه بوده است. دولت جدید عربستان سعودی بعد از فوت ملک عبدالله یک سیاستی را در قبال ایران و تحولات منطقه پیش گرفته تا موجب ایجاد تنش در روابط و کاهش روابط با ایران شود. اگر هیئت حاکمه عربستان رفتار معقولانه‌تری از خود نشان دهد و برای حل مشکلات منطقه آمادگی داشته باشد دولت ایران هم مانند همیشه دارای موضع گیری عقلانی و منطقی خواهد بود. همیشه این آمادگی از سوی ایران بوده که مشکلات میان دو کشور بزرگ اسلامی برطرف شود. رحیمی جهان آبادی در پایان اضافه کرد: طرح موضوع ابتکار صلح هرمز از سوی رئیس جمهور که موضوعاتی همچون تنش زدایی با عربستان و کشورهای منطقه را در برمی‌گیرد می‌تواند در این حوزه تاثیر گذار باشد.

میانجیگری پاکستان

به گزارش سایت انتخاب، تارنمای المانیتور نوشت: نخست وزیر پاکستان پیشنهاد برگزاری اجلاسی بین ایران و عربستان در اسلام آباد را مطرح کرده است. ظاهراً پاکستانی ها به طور مستقل تصمیم گرفتند که به عنوان میانجی عمل کنند. در هر صورت دخالت عمران خان نتایج امیدوار کننده ای به دنبال داشته است.

وی افزود: به نظر می رسد که ابتکار خان به نتایج مثبتی دست پیدا کرده است. اول، عربستان و ایران برای مذاکره مستقیم ابراز تمایل کرده اند. اشتیاق عربستان برای کاهش تنش در خلیج فارس نشانه مثبتی محسوب می شود، اگرچه حل و فصل اختلافات بین دو کشور دشوار خواهد بود. دوم، حداقل در شرایط کنونی به نظر می رسد که احتمال بروز یک جنگ فاجعه آمیز در خلیج فارس کاهش یافته است. بنا براین، تلاش های پاکستان برای تشدید تنش در منطقه موفقیت آمیز بوده اند.

روزنامه صبح نو: ما با عربستان اختلافات و اشتراکاتی داریم. اشتراکات ما طبیعی است. ما در طول تاریخ، در یک منطقه بوده و دین و سرنوشت مشترک داشته‌ایم.

رسانه های اصولگرا

روابط ایران و عربستان

عباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه در گفت‌وگو با روزنامه صبح‌نو، اظهار داشت: ما با عربستان اختلافات و اشتراکاتی داریم. اشتراکات ما طبیعی است. ما در طول تاریخ، در یک منطقه بوده و دین و سرنوشت مشترک داشته‌ایم. همچنین در بحث انرژی، منافع و دشمنان مشترکی هم داریم. درباره همه این‌ها می‌توانیم صحبت کنیم و درجهت هم‌افزایی به‌کار بگیریم. در بعضی موارد، عربستان احساس می‌کند با ایران اختلافاتی دارد و ایران این اختلافات را بیشتر سوءتفاهم می‌بیند. متأسفانه مقام‌های عربستان براساس سوءتفاهم‌ها، دچار توهم هستند و براساس همان توهمات، اقداماتی علیه جمهوری اسلامی انجام می‌دهند. این اقدامات به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند سازنده باشد. ما بارها به آن‌ها اعلام کرده‌ایم اگر حضور ایران در منطقه از نگاه شما مبهم است، حاضر به توضیح هستیم. ما به آن‌ها اعلام می‌کنیم حضور و نفوذ ما در منطقه کاملاً طبیعی است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پاکستان عربستان سعودی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا خاورمیانه اسرائيل ایران ریاض عباس موسوي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۷۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!

اصلاح طلبان ساختاری در حالی به دنبال بهره گیری از مجلس دوازدهم می باشند که انتخابات مجلس را تحریم کردند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شد که استقبال گرم لاهور و کراچی از رئیس‌جمهور ایران، تتر به جای دلار در معاملات نفتی و بازی با آمار واردات خودرو در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

اصلاح طلبان راهبرد خود برای فضای داخل مجس شورای اسلامی را مشخص کرده اند، بر اساس اخبار دریافتی اصلاح طلبان ضمن تاکید بر شکل گیری فراکسیون اصلاح طلبان در مجلس شورای اسلامی و لزوم مدیریت بهینه آن، خارج از پارلمان تاکید کرده اند که هدف اصلی این جریان در مجلس باید تعمیق شکاف میان قالیباف و جبهه پایداری و حامیان دولت باشد.

روزنامه آرمان امروز درباره ترکیب مجلس آینده نوشته است:

با نزدیک شدن به روز برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی گویا فضای انتخاباتی در داخل مجلس هم در حال گرم شدن است و چنان که از خبرهای پشت پرده و البته جلوی پرده می‌توان فهمید باید بگوییم شاخه‌های تندروی اصولگرا در حال افزایش تحرکات خود برای کنار زدن «محمدباقر قالیباف» هستند. بعد از اینکه خبرهای جلسه «حمید رسایی» با برخی از نمایندگان در رسانه‌ها منتشر شد روز گذشته نوبت به «مجتبی ذالنوری» بود، نایب رییس کنونی مجلس که تلاش دارد خود را در جمع نامزدها حفظ کند رسید تا انتقادهای تندی از نوع مدیریت مجلس بکند، هرچند در نطق خود اعلام کرد که در مورد فرد خاصی صحبت نمی‌کند ولی به‌خوبی مشخص بود که مخطالبش چه کسانی بود.

این روزنامه اصلاح‌طلب در بخش دیگری از گزارش خود می‌نویسد:

او در این بین حتی مواردی در خصوص اصلاح روند فعالیت مجلس را هم مطرح کرد. که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. باتوجه به تحرکات شاخه‌های تندروی اصولگرا مانند شریان، پایداری و صبح ایران باید بگوییم که آنها پروژه عبور از قالیباف را پیش از شروع رقابت‌های ۱۱ اسفند آغاز کرده بودند. در روزی که رائفی‌پور در میتینگ انتخاباتی خود هدف را رقابت با قالیباف عنوان کرده بود. باید به این موضوع هم اشاره کنیم که در بین ۵ گزینه مطرح شده تنها قالیباف است که از شاخه‌ غیر تندرو وارد میدان انتخابات ریاست مجلس خواهد شد.

روزنامه آرمان‌ملی دیگر روزنامه اصلاح‌طلب است که علاقه خاصی به مدیریت مجلس آتی داشته و نیم‌نگاهی نیز به انتخاب رئیس بعدی دارد، این روزنامه می‌نویسد:

هر چه به روزهای پایانی عمر مجلس یازدهم نزدیک‌تر می‌شویم انتظارات برای تشکیل و آغاز به کار مجلس دوازدهم بیشتر می‌شود و گعده‌نشینی‌ها و دورهمی‌های منتخبان مجلس دوازدهم برای تاثیرگذاری بیشتر در مجلس آینده افزایش می‌یابد. البته در دور نخست که شاهد رقابت درون گروهی اصولگرایان با یکدیگر بودیم و قابل پیش‌بینی هم بود لیست امناء دست بالا را پیدا کرد و اکثریت نفرات راه یافته از تهران به مجلس از این لیست بودند. حال اینکه در دور دوم مجددا همه چیز طبق روال دور اول انجام خواهد شد و تمام کسانی‌که در دور اول حدنصاب ممکن آرا را به‌دست نیاورده بودند باهم به رقابت خواهند پرداخت. اما اینکه در دور دوم انتخابات چه میزان از واجدان شرایط بخواهند در انتخابات شرکت کنند خود محل سوال است.

اصلاح طلبان تاکید دارند تقویت موضع قالیباف در مجلس از اهداف اصلی این جریان می باشد اما نه به دلیل حمایت از شخص قالیباف بلکه بر اساس این راهبرد که قالیباف ضعیف شده نمی تواند نزاع و اختلاف در میان جبهه اصولگرایی را در داخل و خارج مجلس تامین کند.

به باور اصلاح طلبان تاکید بر حضور قالیباف در راس مجلس گرچه در فرایند مذاکره برای تامین سهم برای فراکسیون اصلاح طلبان و بازی در این مجلس موثر است اما به طور کلی ۲ راهبرد اصلی را هدف قرار می دهد؛ یکی تولید نزاع میان اصولگرایان و تعمیم آن به شکست یکدست سازیدومی مشغول سازی قالیباف، تولید مساله برای وی!

گفتنی است اصلاح طلبان به ویژه اصلاح طلبان ساختاری در حالی به دنبال بهره گیری از مجلس دوازدهم می باشند که مشارکت در انتخابات آن را تحریم و عملا مبارزه با حاکمیت را تجویز کرده بودند و حال با برنامه ریزی برای مجلس آینده علاوه بر به نمایش گذاشتن دورویی خود، از سوی دیگر اعتیاد این جریان به قدرت را نیز عیان می سازند.

اعتراف تلویحی یک روزنامه اصلاح‌طلب!

روزنامه هم‌میهن به مدیرمسئولی غلامحسین کرباسچی، در سرمقاله‌ای بدون نام نویسنده، به موضوع توقیف نشریات زنجیره‌ای در ۲۴ سال پیش پرداخته است. در این یادداشت که مطابق ادبیات اصلاح‌طلبان، از آن اتفاق در اردیبهشت ۷۹ با عنوان توقیف فله‌ای نام برده شده، فضای رسانه‌ای کشور را دارای اختلال دانسته و دلیل آن را توقیف رسانه‌های زنجیره‌ای در سال ۷۹ دانسته است. در واقع به نظر می‌رسد هم‌میهن خواسته یک مشکل بزرگ را ناشی از آن توقیف بداند و گران فروشی کند!

هم‌میهن در سرمقاله خود آورده که «توقیف فله‌ای مطبوعات، نشان داد که زیان کوتاه مدت آن اقدام، در ابتدا متوجه اصلاح‌طلبان شد، ولی در میان‌مدت و بلندمدت نظام رسانه‌ای کشور که یکی از مهم‌ترین ارکان امنیت آن است، دچار چنان اختلالی شد که دیگر بعید است بتواند آن را جبران کند. وضعیت امروز رسانه‌های کشور در مقایسه باسال ۱۳۷۹ چگونه است؟ با قاطعیت می‌توان گفت که در سال ۱۳۷۹، مرجعیت رسانه‌ای کشور به‌طور کامل و بالای ۹۵ درصد در داخل کشور بود. مهمترین رسانه کشور صداوسیما بود، در کنار آن خبرگزاری‌های دارای مجوز، فعالیت گسترده‌ای می‌کردند. در مرحله سوم مطبوعات، به‌ویژه روزنامه‌ها حضور جدی داشتند که فضای اصلی آن در اختیار مطبوعات اصلاح‌طلب بود.»

در ادامه این مطلب آمده است که:

اکنون در چه وضعی قرار داریم؟ اثرگذاری صداوسیما در مقایسه با ماهواره‌های فارسی‌زبان بسیار ضعیف و در حاشیه قرار دارد. صداوسیما از حیث میزان بینندگان به‌شدت افت کرده و مهم‌تر از افت کمی، افت کیفی بهره‌مندان از این رسانه هستند که بیشتر شامل افراد سالمند، با تحصیلات پایین و افراد غیرشهرهای بزرگ و روستایی، که کم‌ترین اثرگذاری را در فضای عمومی و اجتماعی دارند!

سال ۷۹ تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی نبود؛ منوتو هم نبود؛ اینترنشنال هم نبود. سال ۷۹ شبکه‌های اجتماعی نبود؛ پیام‌رسان‌های مجازی نبود؛ کانال تلگرامی و صفحات اینستا و توییتر نبود. چه مقایسه غلطی است که یک رسانه اتفاق ۲۴ سال قبل را بی‌توجه به رسانه‌های نوین و پیشرفت عجیب و غریب رسانه‌ای به فضای کنونی رسانه‌ای ربط بدهد؟

یک نکته قابل تأمل هم این میان وجود دارد. این ادعا که سال ۷۸، ۹۵ درصد مرجعیت رسانه در داخل بود یک معنای نهفته هم دارد و آن اینکه آشوب‌های تیر ۷۸ در اثر تحریک رسانه‌های داخلی و در واقع روزنامه‌های زنجیره‌ای آن زمان بود. چه آنکه به قول هم‌میهن کسی توجهی به رسانه‌های خارج از ایران نداشت؛ و این امر تأیید ادعای نظام است که «بعضی از این مطبوعاتی که امروز هستند، پایگاه‌های دشمن‌اند؛ همان کاری را می‌کنند که رادیو و تلویزیون‌های بی‌بی‌سی و امریکا و رژیم صهیونیستی می‌خواهند بکنند.» آیا اصلاح‌طلبان مسئولیت این تشویش اذهان عمومی را می‌پذیرند؟

دیگر خبرها

  • دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
  • تاکید وزرای دفاع ایران و چین بر گسترش روابط نظامی
  • تاکید وزرای دفاع ایران و چین به گسترش روابط نظامی با ایران
  • مناسبات دوجانبه و مهمی میان ایران و پاکستان وجود دارد
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • اردوغان: دیگر روابط تجاری با اسرائیل نداریم
  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
  • فیلم| چرا گسترش روابط ایران و پاکستان آمریکا را نگران کرده؟
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض