Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@02:55:36 GMT

زنجانی‌ها در فصل سرما از مرگ خاموش پیشگیری کنند

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۵۹۷۵۹

زنجانی‌ها در فصل سرما از مرگ خاموش پیشگیری کنند

هر ساله با آغاز فصل سرما و ضرورت استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز و گاها عدم رعایت نکات ایمنی بسیاری از هموطنان در اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست می‌دهند و یا دچار معلولیت های ذهنی و روانی جبران ناپذیری می شوند. ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۹ استانها زنجان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، مونوکسید کربن گازی سمی و بدون بو، رنگ و مزه است و مرگ بر اثر استنشاق این گاز به "مرگ خاموش" معروف است که سالانه تعداد زیادی را روانه بیمارستان می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابر آمار پزشکی قانونی کشور در سال گذشته 749 نفر و نیمه اول امسال 223 نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست دادند که از این تعداد 53 نفر خانم و 141 نفر آقا هستند و این آمار در استان زنجان در سال گذشته 9 نفر بوده که از این تعداد 5 نفر خانم و 4 نفر آقا بودند.

 مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان گفت: استنشاق گاز مونوکسید کربن به سرعت باعث جایگزینی این گاز با اکسیژن در بدن شده و باعث از بین رفتن سریع سلول های بدن و در نتیجه مرگ یا معلولیت می‌شود.

وی افزود: این گاز بر اثر سوخت ناقص ناشی از سوخت های فسیلی از جمله نفت و گاز، بنزین، گازوئیل و ذغال و نصب غیر استاندارد وسایل گرمایشی گازسوز از جمله آبگرمکن و بخاری به وجود می‌آید.

مهرداد ستاره افزود: از نشانه‌های مسمومیت با گاز مونوکسید کربن عبارت است از، سر درد مبهم به خصوص سردرد مداوم در قسمت جلوی سر و پیشانی، ضعف عضلانی و سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ، تنگی نفس، گیجی و خواب آلودگی، تاری دید، تشنج، قرمزی لب ها و ناخن ها و از همه مهم تر احساس سرما خوردگی در بدن است.

علائم خطرناکی که نشان از مرگ خاموش داردتبدیل دی‌اکسیدکربن مضر در هوا به مواد شیمیایی مفید

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان نیز یادآور شد: از جمله نکات ایمنی که باید رعایت شود جلوگیری از روشن کردن شعله های اجاق گاز و پیک نیک در فضای بسته و منزل برای گرم کردن فضا، نصب نکردن آبگرمکن در فضای حمام، استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد است.

موسی احمدلو تاکید کرد: کنترل انسداد منافذ مسیر دودکش قبل از روشن کردن آنها، کنترل داغ بودن دودکش برای آزمایش کارکرد صحیح آن، جلوگیری از قرار دادن دودکش در داخل سطل آب، کنترل رنگ مطلوب شعله بخاری به رنگ آبی و اگر شعله به رنگ زرد قرمز یا نارنجی باشد نشانگر نقص سوخت‌رسانی و کمبود اکسیژن در محیط است.

وی با شاره به اینکه انتهای دودکش باید حداقل یک متر از سطح بام و یک متر از دیوار جانبی فاصله داشته باشد و دارای کلاهک مخصوص به شکل H باشد، اضافه کرد: برای وسایل گرمایشی از جمله بخاری از شلنگ استاندارد و سالم و دودکش و اتصالات جانبی جنس مقاوم و بدون منفذ و نشتی انتخاب شود و استفاده از دودکش های مجزا برای هر یک از وسایل گازسوز ضروری است.

احمدلو نصب دستگاه هشدار مونوکسید کربن به خصوص در محل خواب باعث جلوگیری از صدمات جبران‌ناپذیر ناشی از استنشاق این گاز پر خطر دانست و افزود: نخستین اقدام در برخورد با با فرد مسموم با این گاز انتقال وی به هوای آزاد و تماس با اورژانس است.

انتهای پیام/ ت

R7557/P1336/S6,59/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۹۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۸۲ درصدی توزیع بسته‌های معیشتی میان نیازمندان زنجانی 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ هاشمی بااشاره به اینکه در سال۱۴۰۲  هزار و ۹۳۰ بسته غذایی میان خانواده‌های کم برخوردار در استان توزیع شد، گفت: ارزش بسته‌های معیشتی توزیع شده در سال گذشته ۴۰ میلیارد ریال بوده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان ادامه داد: این بسته‌های معیشتی در قالب طرح‌های پویش هلال احمر، نذر خدمت ملی و استانی و نوروز امسال در استان زنجان و در محلات کم برخوردار توزیع شده است.

وی افزود: خیرین، نیکوکاران و مردم نوعدوست استان بازوی اصلی هلال احمر در توزیع بسته‌های معیشتی برای خانواده‌های کم برخوردار هستند.

هاشمی گفت: جمعیت هلال احمر استان زنجان، علاوه بر توزیع بسته‌های معیشتی در مناطق کم برخوردار و محلات در پرداخت هزینه‌های دارویی و درمانی نیز از این خانواده‌ها حمایت می‌کند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان ادامه داد: هلال احمر استان زنجان با استفاده از ظرفیت و کمک‌های خیرین بخشی از نیاز‌های نیازمندان را مرتفع می‌کند.

وی افزود: سال گذشته نیز ۳۹ میلیارد و ۲۱۰ میلیون ریال کمک هزینه درمانی برای بیماران نیازمند استان که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد نبودند، پرداخت شد.

دیگر خبرها

  • ارائه خدمات حقوقی به هزار مددجوی زنجانی‌
  • محمدسیفی بار دیگر طلای ووشو جهان را تصاحب کرد
  • افزایش ۸۲ درصدی توزیع بسته‌های معیشتی میان نیازمندان زنجانی 
  • پاکبان زنجانی کیف حامل مدارک قیمتی را به صاحبش برگرداند
  • پاکبان زنجانی با کیف پر از دلار و مدارک چه کرد؟
  • ارائه خدمات حقوقی به بیش از ۱۰۰۰ مددجوی زنجانی
  • ارائه خدمات حقوقی به ۱۰۱۶ مددجوی زنجانی‌
  • ارائه خدمات حقوقی به بیش از هزار مددجوی زنجانی
  • دیدار مسئولان استان زنجان با مادر شهید سیدرضی+تصاویر
  • حضور تولیدکنندگان زنجانی در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴