Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-05-06@14:24:39 GMT

آیا لوایح FATF به تایید نظام رسیده است؟

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۶۱۰۷۹

آیا لوایح FATF به تایید نظام رسیده است؟

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، روز سه‌شنبه در جلسه هم اندیشی با علما و روحانیون که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد؛ از تایید لوایح FATF توسط رهبر انقلاب خبر داد. متن دقیق سخنان جهانگیری این است که: «الان دو لایحه درباره اف. ای. تی. اف را به مجمع تشخیص مصلحت فرستادیم؛ تا الان تعیین تکلیف نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجمع تشخیص مصلحت نظام جلساتش درباره پالرمو و سی‌اف‌تی علنی برگزار کند آنجا بحث کنند مردم بشنوند تا ببینند چه اتفاقی افتاده که می‌گویند نه. ما در جلسات سران سه قوه دو بار یا سه بار تصویب کردیم که این دو لایحه برای اداره کشور بسیار ضروری است. هر دو بار که تایید کردیم حضرت آقا تایید کردند این لوایح تصویب شود چون لوایح داخلی هستند ولی همین‌جور مانده است.»
این سخنان البته از همان روز سه شنبه، توسط اصولگرایان مورد هجمه قرار گرفت. در نخستین گام حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به اظهارات جهانگیری گفت: «رهبر معظم انقلاب در این زمینه هیچ دستوری را به ما ابلاغ نکرده‌اند. ایشان اگر تشخیص بدهند خودشان موضوع را به ما اعلام می‌کنند. ما هم در همه امور تابع فرمایشات ایشان هستیم.»
پس از آن، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم مشهد در مجلس در گفت‌وگو با فارس گفت: آقای لاریجانی به‌عنوان رئیس مجلس و یک عضو شورای سران قوا تاکنون در جلسات هیأت‌رئیسه مجلس چنین موضوعی را عنوان نکرده است و اگر اینگونه بود آقای لاریجانی آن را مطرح می‌کرد. از سوی دیگر شواهد و قرائن موجود نیز این موضوع را تأیید نمی‌کند که مقام معظم رهبری لوایح مرتبط با FATF تأیید کرده باشند و فضای حاکم چیز دیگری را می‌گوید. اگر سران قوا این لوایح را در نشست خود، تصویب و رهبر معظم انقلاب نیز آن را تأیید می‌کردند آقای روحانی آن را صراحتاً اعلام می‌کردند.
و در نهایت روزنامه کیهان در شماره روز چهارشنبه خود نوشته «رهبر معظم انقلاب به هیچ عنوان لوایح مرتبط با FATF را تایید نکرده‌اند.»
با این حال شواهد حقوقی و تاریخی در این زمینه، نشان می‌دهند که سخن معاون اول رئیس‌جمهور بیراه نبوده است. کشور ما از اردیبهشت سال ۱۳۹۷، نهاد جدیدی به نام شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا دارد که با عضویت ۵ عضو از هر قوه به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود. مصوبات این نهاد نیز پس از تایید رهبر انقلاب در حکم قانون هستند.
آن طور که محمدرضا پورابراهیمی، رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس که تا چندی پیش به خاطر همین سمت در جلسات شورا عضو بود، در یادداشتی نوشته و نشریه خط حزب‌الله، متعلق به دفتر رهبر انقلاب این یادداشت را منتشر کرده:
«رهبر انقلاب در اولین جلسه این شورا تأکید کردند که اگر در این جلسات به حمایت بنده نیازی است، تأیید مصوبات مورد توافق جلسات قوا توسط رهبری صورت می‌گیرد و ایشان نیز به عنوان پشتیبان از این مصوبات برای اجرایی شدن حمایت می‌کنند… رهبر انقلاب در پیام خود به رئیس‌جمهور بر همین نکته تأکید فرمودند که هرجا مصوبه‌ای در این شورا به تصویب رسید، دیگر معطل موافقت ایشان نشده و کارها را سریع‌تر آغاز کنند.»
در این شرایط باید به جلسات سران قوا مراجعه کرد و دید که در آنجا چه اتفاقی افتاده است. بنا به خبر منتشر شده از سوی دفتر رئیس‌جمهور، موضوع پیش‌شرط‌های قانونی لازم برای الحاق به FATF دست کم دو بار در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی مطرح شده است. در جلسه اول این شورا (۵ خرداد ۹۷)، «گزارشی از پیشرفت کار تصویب لوایح چهارگانه دولت در جهت شفافیت امور بانکی و مالی و مبارزه با پولشوئی و تخلفات مالی ارائه گردید و ضرورت تسریع در ادامه کار رسیدگی به این لوایح مورد تأکید قرار گرفت.» و در جلسه سوم (۹ تیر ۱۳۹۷) با ادبیاتی صریح‌تر «ضرورت اقدام جدی در فضای حقوقی کشور برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و گسترش همکاری‌های بانکی بین‌المللی و مقابله با کارشکنی‌های آمریکا در این زمینه به تصویب رسید.» این دو جلسه، همان جلساتی هستند که معاون اول رئیس‌جمهور در روز سه شنبه از آن‌ها صحبت کرده است.

پاسخ به یک شبهه
ممکن است برخی در مقابل اظهارنظر صریح رهبر انقلاب در جلسه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ در دیدار با نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی را متذکر شوند که ایشان در آن دیدار گفتند: «بعضی از این معاهدات بین‌المللی و کنوانسیون‌ها موادّ مفیدی دارند. خیلی خوب، اشکالی ندارد؛ بنده هم در مورد همین چیزهایی که اخیراً در مجلس مطرح شد در این چند ماه اخیر، گفتم مجلس مستقلّاً خودش قانون بگذراند. فرض کنیم [موضوع] مبارزه با تروریسم یا با پولشویی است؛ خیلی خب، مجلس شورای اسلامی یک مجلس رشید و عاقل و بالغی است و پشتوانه‌های کاریِ خیلی خوبی هم دارد؛ بنشینند یک قانون بگذرانند؛ این قانون، قانون مبارزه با پولشویی است، هیچ مشکلی هم ندارد، شرایط زیادی‌ای هم ندارد و همان کاری که خود شماها می‌خواهید بکنید، در این قانون مندرج است؛ این مهم است. هیچ لزومی ندارد که ما برویم چیزهایی را که نمیدانیم تَه آن چیست یا حتّی میدانیم که مشکلاتی هم دارد، به‌خاطر آن جهاتِ مثبت و جنبه‌های مثبت، قبول بکنیم.»
اما باید در نظر گرفت که دقیقاً بعد از همین دیدار، رئیس قوه مقننه از دفتر مقام معظم رهبری، خواستار تفسیر بیانات رهبری درباره‌ی این لوایح شد تا در صورت لزوم، آن را از دستور کار خارج کند. دفتر رهبری در پاسخ، پیام ایشان را به آقای دکتر لاریجانی ابلاغ کرد که در آن رهبر انقلاب اسلامی عدم مخالفت خود را با «بررسی این لوایح و کنوانسیون‌های بین‌المللی در مجلس» اعلام کرده بودند. متن آن نامه به این شرح بود: در پی استفسار تلفنی جنابعالی نسبت به مخالفت یا عدم مخالفت مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) با بررسی «لوایح ۴گانه و کنوانسیون‌ها» در مجلس شورای اسلامی، به دنبال فرمایشات معظم‌له در دیدار نمایندگان، مقام معظم رهبری فرمودند: «آنچه که من در دیدار با نمایندگان راجع به لوایح ۴گانه و کنوانسیون‌ها گفتم مربوط به اصل کنوانسیون‌ها بود، نه کنوانسیون خاص؛ لذا با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم تا مسیر قانونی خود را طی کند. تدبیر فوق قبلاً در زمان استفسار به‌طور شفاهی به جنابعالی ابلاغ شده بود.»
بنابراین کسی نمی‌تواند از این سخنان نیز به نفع این موضوع برداشت کند که رهبر انقلاب مخالفتی با این موضوع داشتند و واقعیت این است که رهبر انقلاب، دو مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در خصوص تصویب پیش‌شرط‌های قانونی نهاد FATF را مورد تایید قرار دادند هر چند که در نهایت این کار از طریق قانونی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و دولت امید دارد که تا بهمن ماه، این مصوبه را از مجمع دریافت کند.


منبع: صدای ایران

کلیدواژه: لوایح FATF ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۶۱۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب‌های تازه رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب

انتشارات انقلاب اسلامی با ۲۰۷ عنوان کتاب شامل ۴۰ اثر جدید و ۷۴ اثر تجدید چاپ در سی و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد.

به گزارش مشرق، انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدّ ظلّه‌العالی) با ۲۰۷ عنوان کتاب در سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد که از این تعداد، ۴۰ عنوان از کتاب‌هایی است که در طول سال منتشر شده و ۱۴ عنوان برای نخستین‌بار در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

«گنجینه بی‌پایان»، مجلد جدیدی از مجموعه شرح نهج‌البلاغه رهبر معظم انقلاب است که در کنار شرح، بیانات معظم‌له درباره نهج‌البلاغه نیز در این اثر گردآوری شده است. این کتاب، در کنار سه جلد دیگر شامل «راه روشن مدیران» بیانات رهبر معظم انقلاب در شرح بخش‌هایی از نهج‌البلاغه در دیدارها با هیأت دولت، «نبوت‌ها» و «منشور حکومت علوی» عرضه خواهد شد.

«حدیث زندگی» از دیگر مجلداتی است که انتشارات انقلاب اسلامی در دست انتشار دارد. این مجموعه که قرار است در نهایت در هفت جلد تکمیل شود، ارائه دهنده تمام احادیثی است که رهبر انقلاب در ابتدای درس خارج فقه تشریح کرده‌اند. در نمایشگاه کتاب امسال قرار است سه جلد شامل «نوادر»، «مکارم‌الاخلاق» و «امالی شیخ صدوق» از این مجموعه در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد.

«درآمدی بر علوم اسلامی انسانی»، «درآمدی بر نظریه تعلیم و تربیت»، «روایت تولید» شامل نظریه‌های اقتصادی ائمه اطهار(ع) در بیانات رهبر انقلاب از دیگر آثاری است که از این نشر برای نخستین‌بار عرضه می‌شود. «روایت اول شخص از شخص اول»؛ به قلم مهدی قزلی از دیگر آثار تازه‌منتشر شده این نشر است. قزلی در این کتاب مشاهدات خود از موقعیت‌های مختلفی را روایت کرده است که در محضر رهبر معظم انقلاب حضور داشته است.

انتشارات انقلاب اسلامی امسال رمانی نیز برای گروه سنی نوجوان عرضه خواهد کرد. «خاکسپاری دوم بانوی مرگ» به قلم نیما اکبرخانی تلاش دارد روایتی باشد از پیشرفت موشکی ایران.

سی و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران از روز ۱۹ تا سی‌ام اردیبهشت‌ماه در مصلی امام خمینی(ره) میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.

دیگر خبرها

  • دیدار کارگزاران حج با رهبر معظم انقلاب
  • فیلم| رهبر معظم انقلاب: حج امسال، حج برائت است
  • جوانان بسیجی مایه فخر و مباهات کشور هستند
  • دیدار کارگزاران حج و زائران بیت‌الله با رهبر معظم انقلاب
  • مسئولان و کارگزاران حج و جمعی از زائران بیت‌الله الحرام با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
  • پیام استاندار لرستان به مناسبت هفته بسیج سازندگی
  • حضور رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا در منزل شهید زاهدی برای ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب | ویدئو
  • فیلم| در آخرین دیدار شهید زاهدی با رهبر معظم انقلاب چه گذشت؟
  • کتاب‌های تازه رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • کتاب‌های تازه رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب