Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-26@09:38:32 GMT

آخر هفته کجا بریم؟

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۶۲۲۹۵

آخر هفته کجا بریم؟

این روزها شهرستان ری بر سر زبان‌ها افتاده اما زیبایی های سیزدهمین شهر دنیا مغفول مانده است که لازم است آنان را بیشتر بشناسیم تا در تعطیلات از این میراث ماندگار بازدید کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ برج طغرل در شرق آرامگاه ابن بابویه در جنوب تهران و خیابان ابن‌بابویه شهر ری واقع شده و از آثار به جا مانده از دوره سلجوقیان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در برخی متون این محل، برج خلیفه یزید نامیده شده‌ است. ارتفاع برج حدود ۲۰ متر می‌باشد (بدون احتساب گنبد مخروطی شکلی که امروزه اثری از آن نمانده) این برج که ۲۰ متر ارتفاع دارد، شکل خاص و بی‌مانندی داشته و به عقیده برخی از کارشناسان این برج شبیه عقربه‌های ساعت بوده و می‌توان از روی تابش آفتاب بر روی کنگره‌های آن زمان را تشخیص داد.

برای انجام این کار در ساخت آن 24 کنگره‌ بر بدنه‌ خارجی بنا ایجاد شده که با تابش خورشید بر هر کدام از آن‌ها، زمان را محاسبه می‌کردند.

یکی دیگر از کاربری های برج طغرل استفاده از آن به عنوان محل سخنرانی بوده است. از آنجایی‌که صحبت کردن در مرکز داخلی این برج نقش پژواک صدا را دارد، در دوران قدیم از این برج به عنوان محلی برای سخنرانی بزرگان استفاده می شده است.

می‌گویند قدیم‌ترها راهنمای مسافران جاده ابریشم بوده است. به این ترتیب که بالای برج آتش روشن می‌کردند و مسافرانی که از خراسان می‌آمدند، با کمک نور آتش راه‌شان را پیدا می‌کردند.

زمانی «انوری» در وصف یکی از شاهان سلسله‌ی سلجوقی گفت «از حلب تا کاشغر میدان سلطان سنجر است.» شهر حلب در سوریه‌ی فعلی واقع است و کاشغر در چینِ امروزی؛ پس می‌توان حدس زد که قلمروی سلجوقیان تا چه حد پهناور بوده است. در واقع سلجوقیان، به همتِ وزیر ایرانی‌نژاد بزرگ، خواجه نظام‌الملک، بر پهناورترین ایرانِ پس از اسلام پادشاهی می‌کردند. طبعاً در چنین زمانه‌ای اوضاع اقتصادی ایران نیز به‌سامان و خوب بوده است و بناهای بسیاری از این سلسله به یادگار مانده‌ است (که بسیاری از آن‌ها در حمله‌ی مغول از میان رفت.) برج طغرل، یکی از ساخته‌های این سلسله است که از پسِ چند صد سال تاریخِ پُر از جنگ و درگیری، همچنان محکم پابرجاست.  

برج طغرل برای نخستین بار در سال ۱۳۰۱ هجری قمری و در پایان ۳۵ امین سال پادشاهی ناصرالدین شاه مرمت و بازسازی شد. این مرمت به دستور شاه و به دست وزیرش امین السلطان و توسط ابوالحسن خان معمارباشی انجام گرفت و لوحه‌ای مرمر بر سردر بنا نصب گردید. این بازسازی بنا را از خطر نابودی نجات داد ولی ظرافت کاری‌های قدیمی و بقعه کتیبه کوفی آن را از بین برد.

بعد از انقلاب ۱۳۵۷ سال‌ها این بنا متروک بود تا در اوایل دهه هفتاد بار دیگر مورد بازسازی قرار گرفت و بطور جدی در نیمه سال ۱۳۷۷ آغاز و در زمستان ۱۳۷۹ به پایان رسید.

در حال حاضر بازسازی بنا به دست منطقه ۲۰ شهرداری تهران در محوطه‌ای به وسعت ۲ هکتار و به منظور گسترش و ساختن فرهنگسرا، کتابخانه، موزه و رستوران در حال انجام است.

در حین بازدید در مقابل یکی از درهای ورودی، به رد پای یک گربه بر می خوریم. اگر روی آن بایستیم در بالای سرمان تصویری شبیه به دهان باز یک شیر می یابیم.

برج طغرل در شرق آرامگاه ابن بابویه در سال 1310 با شماره 147 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌ است.

بلیت ورودی این بنا تنها دو هزارتومان است و برای بسیاری از بازدیدکنندگان از سوی مدارس و دانشگاه‌ها می‌تواند رایگان هم باشد. برای بازدیدکنندگان خارجی نیز بلیت ده هزارتومان است.

آدرس برج طغرل: ری- خیابان ابن بابویه – برج طغرل

 

بیشتر بخوانید: اضافه بنا، علت عدم تکمیل پروژه آئینی صبا/ 38 میلیارد اعتبار مورد نیاز برای پروژه آئینی با 4 میلیارد بودجه سفر به روستای پر پیچ و خم ایران

خبرنگار: سیمین برادران

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: شهر ری خبرگزاری برنا برج طغرل سلجوقیان گردشگری ری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۶۲۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اودینزه ۱-۲ آاس رم؛ دشت سه امتیازی ده روسی از جدال ۲۰ دقیقه‌ای

طرفداری | در چهارچوب دیداری از هفته سی و دوم رقابت‌های سری آ، رم میهمان اودینزه بود:

اطلاعات بازی اودینزه - رم بستر برگزاری: هفته ۲۲ سری آ؛ فصل 24-2023 تاریخ: پنج شنبه، ۶ اردیبهشت 140۳ (۲۵ آوریل 2024) ساعت: ۲۱:۳۰ به وقت تهران مکان: فریولی اودینه داور: لوکا پایرتو گلزنان: پریرا (۲۳) / لوکاکو (۶۴)، کریستانته (۹۰+۵)

از دست ندهید ????????????????????????

درخواست دروسی: سردار را در رم حفظ کنید اختلاف علنی رئیس فدراسیون با مجری تلویزیون اعتراض هوادار بارسلونا: ژاوی، مرد سر حرفش می‌ماند! رد پای آرتتا؛ اورتون بعد از 14 سال لیورپول را در خانه شکست داد!

دیگر خبرها

  • نمایشگاه هفته مشاغل در شاهرود
  • اودینزه ۱-۲ آاس رم؛ دشت سه امتیازی ده روسی از جدال ۲۰ دقیقه‌ای
  • اجرای بیش از ۴۰۰ برنامه در استان در هفته معلم
  • خبر‌های خوش سیستان و بلوچستان در هفته‌ای که گذشت
  • خاطره منشوری فریدون زندی از وحید هاشمیان!
  • راحت می‌گویند از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم و نقشی در آن نداریم!
  • #هفته...
  • سلطان سلجوقی چگونه در طرشت زمین‌گیر شد؟ | طغرل در تپه سیف ناکام ماند
  • اجرای ۲۸۰ عنوان به مناسبت هفته کارگر در استان همدان
  • هفته سلامت فرصتی برای پاس داشتن سلامتی