Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@07:13:53 GMT

حیات بی‌رمق صنعت چاپ در زنجان

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۶۵۶۳۴

حیات بی‌رمق صنعت چاپ در زنجان

صنعت چاپ به دلیل اشتغال زیاد و گردش مالی بالای آن جزو سه صنعت پیشرو در سطح جهان معرفی می شود. درهم تنیدگی این صنعت با حوزه فرهنگ، باعث شده تا صنعت چاپ تمام عرصه های زندگی انسانی را دربر بگیرد به دلیل اینکه چاپ به عنوان بخش سخت‌افزاری تولید محصولات فرهنگی به حساب می آید که همواره به عنوان یکی از محورهای اشاعه فرهنگ در جوامع مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وضعیت صنعت چاپ با توجه به تغییراتی که در وضعیت اقتصادی کشور به وجود آمده، به مساله‌ای چالش‌برانگیز تبدیل شده است. وضعیت چاپ و انتشار روزنامه و کتاب، در پایین‌ترین تیراژ قرار دارد و از سوی دیگر هزینه تولید به قدری افزایش یافته که صرفه اقتصادی را در پی ندارد.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران زنجان در این خصوص گفت: بروز مشکلات در حوزه صنعت چاپ از سال ۹۶ با گران شدن کاغذ شروع شد و در برخی موارد قیمت کاغذ تا پنج برابر نیز افزایش پیدا کرد.

حسین ندرلو ادامه داد: قیمت زینک چاپ نیز افزایش زیادی داشت و از ۱۴ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان رسید البته اکنون قیمت تعدیل شده و حدود ۲۸ هزار تومان است ولی باز نسبت به قبل افزایش ۲ برابری دارد.

وی اظهار داشت: گرانی مواد اولیه در حوزه چاپ، گرانی محصولات را در پی داشته و این موضوع باعث کم شدن تقاضا و یا دست کم تعدیل حجم کار از سوی سفارش دهندگان شده است.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران زنجان با بیان اینکه عمده سفارش‌های چاپخانه ها از سوی ارگان های دولتی انجام می شود، گفت: امور مالیاتی فاکتورهای چاپخانه داران را جزو سندهای هزینه محسوب کرده و بر اساس آن ارزش افروده را محاسبه و اخذ می کند که این موضوع یک چالش جدی برای حوزه چاپ در استان است چرا که بر اساس فاکتورهایی که اقلام مصرفی و مورد نیاز نیز در آن گنجانده شده، از چاپخانه مالیات گرفته می شود.

وی عدم تسویه حساب به موقع ارگان های دولتی را نیز از دیگر مشکلات چاپخانه ها در استان عنوان کرد و ادامه داد: در بین چاپخانه داران مواردی وجود دارد که از سال ۹۵، طلب آنان از سوی دستگاه‌ها هنوز پرداخت نشده است.

ندرلو اختصاص کاغذ به ناشران به جای جای چاپخانه داران را رویه ای اشتباه خواند و گفت: این کار مثل این ماند که آرد را به جای نانوایی به مردم عادی بدهند.

وی افزود: با مساعدت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تامین کاغذ چاپخانه‌داران و مشاغل مرتبط درحد متعارف آن هم فقط ۲ نوع کاغذ A۳ و A۴  محقق شد، ولی در مورد کاغذ در ابعاد بزرگ و بندی هیچگونه کمکی به چاپخانه ها در استان نشده ‌است.

ندرلو عدم خروج کار از استان و سفارش به خارج از استان را از لوازم تقویت چاپخانه ها عنوان کرد و افزود: پرداخت تسهیلات کم بهره نیز می تواند چاپخانه داران را تا اندازه ای از مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می کنند، رها کند.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران زنجان اختصاص زمین هایی با کاربرهای فرهنگی برای تاسیس چاپخانه را امری ضروری ذکر  کرد و ادامه داد: تعریف چنین محدوده هایی در شهرهای صنعتی و یا سایت های کارگاهی و ارائه آن ها به شرط تعهد برای احداث چاپخانه ها می تواند بخشی از مشکلات را حل کند، چرا که الان برخی از چاپخانه ها اجاره ای هستند و هر بار جابجایی آنها به محل و مکان دیگر، مستلزم صرف هزینه زیاد برای انتتقال، نصب و راه اندازی دستگاه‌ها است.

مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری زنجان نیز یکی از مشکلات صنعت چاپ در این استان را قدیمی بودن دستگاه‌ها و ماشین‌آلات چاپخانه داران عنوان کرد و گفت: همین به‌روز نبودن ماشین آلات باعث شده تا بخش قابل توجهی از سفارش چاپ صنعتی به خارج از استان برود.

مسیح الله سلطانی به‌روز رسانی صنعت چاپ در استان را نیازمند سرمایه گذاری دانست و خاطرنشان کرد: البته برای این موضوع متقاضی آنچنانی هم در استان وجود ندارد.

وی افزود: راه اندازی چاپخانه ای با مختصات بروز، حجم بالایی از سرمایه گذاری را می طلبد و در زمان حاضر چنین توانایی در بین فعالان صنعت چاپ استان وجود ندارد.

سلطانی ادامه داد: متاسفانه برای خرید ماشین آلات و تجهیز چاپخانه ها، تسهیلات کم بهره ارائه نمی‌شود و تامین همه هزینه ها برای سرمایه گذار صرفه اقتصادی ندارد.

وی اعمال سلیقه در محتویات چاپی را هم از دیگر مسائل حوزه صنعت چاپ در استان ذکر کرد و گفت: گران شدن غیرمتعارف محصولات چاپی، کاهش تقاضا را موجب شده است و چاپخانه ها را با کسادی بازار مواجه کرده است.

مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری زنجان یکی از کاستی ها در حوزه صنعت چاپ استان را نبود آموزش های شغلی مطلوب در صنف چاپخانه داران عنوان کرد و افزود: نبود هماهنگی بین چاپخانه داران و وجود دیدگاه‌های مختلف در بین آنان نسبت به مسائل از دیگر موارد مشکل‌زا در صنعت چاپ استان است.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز پیرامون وضعیت صنعت چاپ در این استان گفت: وضعیت صنعت چاپ در این استان نسبت به ۲ سال گذشته روند رضایت بخشی ندارد و فعالان این حوزه اکنون با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

ابراهیم قاسمی خاطرنشان کرد: البته وضعیت به وجود آمده در حوزه اقتصاد، بر همه بخش سایه انداخته و صنعت چاپ نیز از تبعات این وضعیت در امان نمانده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون بالغ بر ۱۰۰ واحد فعال در حوزه صنعت چاپ در استان زنجان وجود دارد، افزود: اغلب واحدها اکنون با ظرفیت های پایین فعالیت می کنند.

قاسمی گفت: برخی موارد از جمله نحوه محاسبه ارزش افزوده چاپخانه داران، قوانین کشوری هستند و ما البته برای حل مسائل در این خصوص مکاتبه هایی انجام داده و مشکلات را منعکس کرده ایم.

گفتنی است در حال حاضر اتحادیه چاپخانه‌داران زنجان ۱۷۰ عضو فعال دارد که شامل۲۲ واحد چاپ افست و ملخی، ۲۴ واحد چاپ دیجیتال، چهار واحد لیتوگرافی و هفت واحد صحافی می‌شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تولید کاغذ صنعت چاپ زنجان فرهنگ و ارشاد اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۶۵۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دردسر جدید بیمه‌ها برای داروخانه داران/ بدهی ۲۶ همتی سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، حوزه دارو در نظام سلامت از همیت ویژه‌ای برخوردار است و در این میان سازمان‌های بیمه گر به عنوان یکی از ارکان مهم میان مردم و داروخانه‌ها محسوب می‌شوند، عدم پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از سوی سازمان‌های بیمه گر می‌تواند مشکلات زیادی را برای داروخانه‌ها ایجاد کند؛ از سوی دیگر داروخانه‌ها یکی از حلقه‌های درمانی و ارکان مهم نظام سلامت هستند که به عنوان مرکزی ازچرخه درمان مورد توجه قرار دارند و حمایت از اقتصاد داروخانه‌ها در حقیقت حمایت از چرخه درمان است.

اخیرا خبری منتشر شد مبنی بر بدهی ۲۶ همتی سازمان‌های بیمه گر به داروخانه‌ها که عدم پرداخت این بدهی می‌تواند مشکلات زیادی را برای نظام سلامت به همراه داشته باشد.

کمبود نقدینگی مسئله ای جدی برای داروخانه‌داران

محمدرضا کشاورز بازرس انجمن داروسازان در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا بیان داشت: یکی از مشکلات استراتژیک بزرگی که گریبان‌گیر شرکت‌های داروسازی شده، فروش اینترنتی دارو بوده که این موضوع عمل توزیع دارو را در کشور با مشکل مواجه کرده است.

بازرس انجمن داروسازان افزود: از سوی دیگر در حال حاضر کمبود نقدینگی یه یک مسئله جدی برای داروخانه‌داران تبدیل شده است، شرکت‌های دارویی و داروسازان هم با مشکل کمبود نقدینگی رو به رو هستند در تامین نقدینگی مورد نیاز چالش دارند در نتیجه تمامی این صنف‌های مرتبط با یک مشکل مشترک دست و پنجه نرم می‌کنند. همچنین از زمان اجرا طرح دارویار ۳۰ درصد افزایش قیمت را شاهد بودیم.

کشاورز در ادامه گفت: بد عهدی برخی از بیمه‌ها و سازمان برنامه و بودجه در بحث نقدینگی باعث شده است تا زنجیره دارو در کشور با برخی از مشکلات رو به رو شود.

بازرس انجمن داروسازان اظهار کرد: در بحث کمبود دارو با دو وجه مواجه هستیم؛ یکی بحث کمبود ارز مرغوب و تحریم و یکی دیرکرد تخصیص اعتبار از بانک مرکزی که مورد دوم نقش بسیار پررنگ تری در کمبود دارو دارد. وقتی در پرداخت وجه تاخیر ایجاد می‌شود، چرخه تولید با کندی مواجه شده و جبران این کمبود پس از تخصیص وجه، ۳ تا ۶ ماه زمان‌بر خواهد بود.

کشاورز در پاسخ به سوالی در مورد در خصوص گران شدن و یا نایاب شدن برخی دارو‌ها بیان کرد: تغییر ارز ترجیهی به ارز نیمایی یکی از عوامل گرانی دارو بوده است ولی برای جبران گرانی دارو شرکت‌های بیمه موظف شده اند تا مابه‌تفاوت قیمت‌های قبلی و جدید را پرداخت کنند، اما متاسفانه برخی از بیمه‌ها بد عهدی می‌کنند.

بدهی ۲۶ همتی سازمان‌های بیمه به داروخانه‌ها

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران در اظهاراتی کرد که بدهی سازمان‌های بیمه گر به داروخانه‌ها به ۲۶ همت رسیده است که داروخانه‌ها را در خطر ورشکستگی قرار داده است.

احمدی در ادامه افزود: در کل کشور۱۶ هزار داروخانه فعالیت دارد که با بیمه‌های پایه قرارداد دارند و سازمان‌های بیمه گر هم باید به تعهدات خود عمل کنند.

وضعیت داروخانه‌ها مناسب نیست

وی ادامه داد: وضعیت داروخانه‌ها به علت تاخیر در پرداخت مطالبات مناسب نیست هر سه سازمان بیمه گر تامین اجتماعی، بیمه سلامت و نیرو‌های مسلح به داروخانه‌ها بدهکار هستند.

احمدی گفت: سازمان‌های بیمه گر باید یک ماه پس از دریافت اسناد مطالبات داروخانه‌ها را پرداخت که تا کنون این مهم اتفاق نیافتاده است.

آخرین پرداخت؛ آذر سال گذشته!

وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی آخرین پرداختی که به داروخانه‌ها داشته مربوط به اذر پارسال بوده آنهم فقط در بخشی از داروخانه‌های کشور و آخرین پرداخت بیمه سلامت هم مربوط دی ماه پارسال است و در بیمه نیرو‌های مسلح نیز به همین صورت است.

احمدی گفت: در حال حاضر داروخانه‌ها در خرید شیرخشک مشکل دارند و چرخه اقتصادی داروخانه‌ها مشکلات جدی دارد، چون پولی جهت تهیه شیر خشک ندارند.

وی گفت: سازمان هدفمندی یارانه‌ها و بیمه سلامت منابع تهیه شیر خشک را به داروخانه‌ها پرداخت نکرده اند.

تسویه بیمه سلامت با داروخانه‌ها

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت نیز در اظهاراتی بیان کرد که سازمان بیمه سلامت، پرداخت مطالبات اسفند ۱۴۰۲ در داروخانه‌های سراسر کشور را از امروز آغاز کرده است و به زودی مطالبات فروردین امسال نیز پرداخت می‌شود.

محمد مهدی ناصحی افزود: پرداخت بدهی بیمه سلامت به داروخانه‌ها به ویژه داروخانه‌های خصوصی در اولویت سازمان بیمه سلامت است و مطالبات اسفند داروخانه‌ها امروز پرداخت شد و مطالبات داروخانه‌ها مربوط به فروردین امسال نیز ظرف ۱۰ روز آینده پرداخت می‌شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: رسیدگی اسناد به سرعت انجام می‌شود و در کل هزینه قابل پرداخت در داروخانه‌های خصوصی ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیارد تومان است.

محمد مهدی ناصحی با بیان اینکه سهم ارز ترجیحی طرح دارویار از اختیارات ما خارج است، افزود: پرداخت سهم ارز ترجیحی داروخانه‌ها بر عهده سازمان هدفمندی یارانه هاست و از عهده ما خارج است و آخرین پرداخت دراین بخش مربوط به دی سال قبل است و منابع این بخش را باید سازمان هدفمندی یارانه‌ها تامین کند.

ناصحی افزود: تامین منابع و واریز نهایی بر عهده سازمان هدفمندی است و ما در این خصوص نقشی نداریم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتقال فناوری به حوزه کشاورزی باید در دستور کار قرار گیرد
  • هشدار اپل به آیفون‌داران: مراقب آتش‌ گرفتن گوشی خود باشید!
  • پیش‌بینی ۴۹۱ شعبه ثابت و سیار در دو حوزه انتخابیه زنجان
  • بیش از یک میلیون نفر روستایی و کشاورز در این دولت بیمه شدند
  • کدهای انتخاباتی کاندیداهای راه یافته به مرحله دوم اعلام شد
  • پیش بینی ۴۹۱ شعبه ثابت و سیار در ۲ حوزه انتخابیه استان زنجان
  • دردسر جدید بیمه‌ها برای داروخانه داران/ بدهی ۲۶ همتی سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها
  • اجرای طرح‌های مهم برای شکوفایی صنعت پتروشیمی
  • کاهش سهمیه سوخت و تجمع تعدادی از کامیون داران جنوب سیستان و بلوچستان
  • پارکینگ طبقاتی توفیق زنجان افتتاح شد