Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ همایش آغاز دهه وقف پنجشنبه، دوم آبان‌ماه، با حضور ائمه جماعت استان تهران و شخصیت‌هایی همچون حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و حجت‌الاسلام و المسلمین شاهچراغی، امام جمعه شهر ری در بقعه شیخ صدوق(ره) برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام و‌المسلمین خاموشی در این مراسم با اشاره به عزاداری‌های اربعین حسینی که پشت سر گذاشته شد، اظهار کرد: از زحمات مجموعه اوقاف که در جریان اربعین حسینی بیش از 100 موکب در داخل و خارج کشور برپا کردند و خدمات وسیعی را به زائران اباعبدالله‌الحسین(ع) ارائه دادند، تشکر کنم.

وی افزود: خوب است که هیئات عزاداری و عزاداران حسینی، مساجد، بقاع متبرکه و امامزادگان شریف را محل عزاداری خود قرار دهند. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، سال آینده، سازمان اوقاف و امور خیریه قدرتمندتر وارد جریان عاشورا و اربعین می‌شود. 

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه گفت: در روایات آمده است که وقف باید بر اساس نیات واقف اجرا شود، من خود را ملزم می‌دانم از نیت وقف‌نامه عدول نکنیم، کمیته فقهی هم داریم و تصمیم شخصی نمی‌گیریم. من، تملیک اعیانی را متوقف کردم تا زمین واقفان را حفظ کنیم و برای آبادانی آن تلاش کنیم. برای تصمیم‌گیری درباره کارهای عمرانی نیز کمیته‌ای تشکیل دادیم تا ساخت‌وسازها با دقت کامل انجام شود و بنده نیز بر آن نظارت می‌کنم.

بهره‌وری بیشتر از وقف در شرایط تحریم

حجت‌الاسلام و‌المسلمین خاموشی در ادامه گفت: برای اینکه بر اساس نیازهای زمان عمل کنیم معتقدیم وقف باید بتواند مشکلات ما را در شرایط تحریم کم کند برای مثال، برای نخستین‌بار از تجهیزات پزشکی و دانش‌بنیان حمایت می‌کنیم. هم اکنون مجموعه وقفی در استان فارس برای تولید بومی ایمپلنت‌های استخوانی و دندانی راه افتاده است که می‌تواند قیمت ایمپلنت را هم بشکند.

وی افزود: ساختمانی را هم به کارهای دانش‌بنیان اختصاص داده‌ایم و به زودی در ماه رجب از محصولات دانش‌بنیان حاصل از موقوفات و تحت حمایت سازمان اوقاف رونمایی می‌کنیم.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: در امور خیریه مابه ازای ساختاری در سازمان وجود نداشت، لذا مرکزی مختص امور خیریه ایجاد کردیم. در ماه‌های ابتدایی سال توانستیم ۳۰۰ زندانی را آزاد کنیم و این کار را در ماه ربیع‌الاول نیز ادامه می‌دهیم، همچنین تصمیم داریم بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را بهینه کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی در پایان ائمه جماعت استان تهران را مخاطب قرار داد و اظهار کرد: به همه کسانی که در قامت مبلغ به تبیین اهمیت وقف در جامعه می‌پردازند لازم است یادآوری کنم که آنان برای هدفی بلند که موجب اعتلای کشور می‌شود گام بر می‌دارند.

انقلاب اسلامی؛ احیاگر سنت وقف

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری نیز در این مراسم اظهار کرد: رضاخان بعد از سفر به ترکیه و گرفتن دستور از اربابانش مثل آتاتورک، دستوراتی را صادر کرد که جنایت محسوب می‌شوند، دستور کشف حجاب یکی از آن دستورات بود، او همچنین در جوار حرم حضرت رضا(ع) و در مسجد گوهرشاد چند هزار نفر را به قتل رساند، روضه‌خوانی را قدغن کرد و موقوفات را از بین برد. پسرش هم همین رفتار جنایتکارانه را ادامه داد.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: محمدرضا پهلوی در اواخر دوران حکومت خود دستور داد تمام رقبات و موقوفاتی که در دست کشاورز است به نام خود کشاورز بزنند و دیگر عام‌المنفعة نباشد یا در راستای نیت واقف هزینه نشود، حکومت پهلوی چون با جریان اباعبدالله(ع) مشکل داشت با وقف دشمنی می‌کرد زیرا بیشتر موقوفات در راستای تقویت شعائر حسینی بودند.

وی تصریح کرد: بعد از انقلاب، امام خمینی(ره) دستور داد تمام رقبات را به حالت اولش برگردانند و انقلاب اسلامی قدم‌های بلندی را برای احیای سنت وقف برداشت.

گفتنی است در این مراسم یک ساعته که با تلاوت حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد موسوی درچه‌ای آغاز شد، محمدرضا طاهری، مداح اهل بیت(ع) به ذکر اشعاری در اهمیت وقف پرداخت.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا وقف دهه وقف خاموشی بقعه شیخ صدوق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۶۶۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش پانصد و ۳۰ هزار میلیارد تومانی دانش بنیان‌ها/صادرات فناوری ۳ برابر شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، آئین افتتاحیه سیزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، مهدی صفاری نیا رئیس پارک فناوری پردیس، وزیر آموزش عالی، علم و فناوری کشور زیمباوه و تعدادی از مسئولان اجرایی ‌نمایشگاه اینوتکس برگزار شد.

روح‌الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در این مراسم گفت: نمایشگاه اینوتکس، فرصتی برای نمایش قدرت و توانایی شرکت‌های دانش‌بنیان و‌ تیم‌های خلاق کشور است.

دهقانی ادامه داد: خبر خوش این است که امسال، میزان فروش محصولات دانش‌بنیان کشور بالغ بر ۵۰۰ و سی هزار میلیارد رسیده است و حدود ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت می‌کند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاددانش‌بنیان رئیس‌جمهور، افزود: امسال، صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان حدود سه‌برابر افزایش یافته  و طبق آمار گمرک به ۲ ونیم میلیارد دلار رسیده است.

وی بر همکاری‌های بین‌المللی ایران با کشورهای دیگر تاکید کرد و گفت: درحال حاضر، ایران قابلیت همکاری‌های گسترده بین‌المللی با قطب‌های فناوری دنیا را دارد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاددانش‌بنیان رئیس‌جمهور با تاکید بر اهمیت پارک فناوری پردیس به‌عنوان «بهشت فناوری منطقه» گفت: پارک فناوری پردیس باید به «هاب همکاری مشترک با کشورهای همسایه» برای همکاری‌های فناورانه تبدیل شود.

دهقانی اشاره کرد: در حال‌حاضر، کشورهای روسیه، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و زیمباوه برای همکاری‌های فناورانه با ایران، اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی در‌ادامه افزود: راه‌اندازی و تاسیس شهرک نخبگانی فناورانه و  تمام‌عیار در‌ پارک فناوری پردیس از جمله برنامه‌های مهم است که امسال کلید خورده و در آینده نزدیک عملیاتی می‌شود.

دهقانی با تاکید بر آمادگی‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: پارک فناوری پردیس، قابلیت تبعیت از بند ۱۳ و ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان را دارد و می‌تواند در سال‌های آینده به شهر نوآوری تبدیل شود.

وی با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: ما در برنامه ششم توسعه قول دادیم که تعداد ۶ مرکز ملی آفرینش فناوری راه‌اندازی شود اکنون با ظرفیت پذیرش نخبگان کشور آماده به فعالیت است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اسلامی: اقتصاد دانش‌بنیان موجب زایش فناوری می‌شود
  • اینوتکس ۲۰۲۴ میزبان ۳ نوآوری ایرانی
  • رونمایی از بسته حمایتی ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۳
  • عرضه محصولات خانگی و دانش‌بنیان در فروشگاه‌های عراق و مسکو
  • بازارچه خیریه سازمان ملل به نفع کودکان جهان برگزار شد
  • فروش پانصد و ۳۰ هزار میلیارد تومانی دانش بنیان‌ها/صادرات فناوری ۳ برابر شد
  • رئیس سازمان اوقاف: فناوری منزلت می‌آورد
  • آغاز مذاکرات صادرات دانش قطعه‌سازی به چهار کشور
  • اخذ سند مالکیت امامزاده بی‌بی خدیجه خاتون(ع) شهرستان میبد
  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی