مرحوم آقا مصطفی خمینی جامع علوم حوزوی بود/ انتقاد از سکوت حوزه در برابر برخی مسئولان
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۶۶۶۴۰
به گزارش ایکنا حجتالاسلام والمسلمین سید حمید روحانی، رئیس بنیاد تاریخ پژوهشی و دانشنامه انقلابشامگاه چهارشنبه اول آبان ماه در همایش«مجتهد شهید» در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) که با حضور آیتالله مصباح یزدی برگزار شد با بیان اینکه شخصیتهای بزرگ در دوره خود معمولا شناخته نمیشوند گفت: وقتی امام علی(ع) فرمود «سلونی قبل ان تفقدونی» کسی بلند شد و گفت که موهای سر من چندتاست؟ امروز هم کسانی مانند امام و مقام معظم رهبری شناخته نشدهاند و این مایه افسوس است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: من احساس میکنم در دوره 11 ساله که در نجف در خدمت امام بودم هیچ شناختی از امام به دست نیاوردم و اگر مقام علمی و عرفانی امام بر ما روشن شده بود گردی از آن به ما میرسید و خسر الدنیا و الاخره نبودیم.
روحانی تصریح کرد: حاج مصطفی انسانی بسیار متواضع و خاکی بود و او را به عنوان طلبه فرض میکردند و ما امروز میبینیم که از نظر عرفانی و علمی در چه جایگاهی بوده است؛ خودسازی ایشان بی نظیر بود و به گونهای خودش را تربیت کرده بود که خود را از کوچکترین طلبه هم کمتر میدید و هرگز در محفلی دنبال این نبود که در کنار علما و شخصیتها بنشیند بلکه با طلاب گرم و رفتاری رفاقتآمیز داشت.
روحانی تصریح کرد: حاج مصطفی در محضر امام ابدا خودنمایی نشان نمیداد و خودش را آقازاده نمیدید و نقشی برای خود قائل نبود؛ وقنی اعلامیه امام پخش میشد ولی او متوجه انتشار آن نمیشد هرگز از اینکه او را در جریان این امور قرار ندادهاند ناراحت نمیشد و خم به ابرو نمیآورد.
این پژوهشگر و استاد تاریخ انقلاب بیان کرد: مقام معنوی آقا مصطفی کم نظیر بود؛ با طلاب ضعیف و فقیر ارتباط وثیقی داشت و سعی میکرد به آنان کمک کند و به شدت به این موضوع حساس بود که طلاب فقیر را شناسایی کند.
روحانی با بیان اینکه یکی از شرائط مرجع تقلید در حوزه این است که از اوضاع و احوال طلاب طبقه پایین مطلع باشد تصریح کرد: وی به مستضعفان و محرومان توجه زیاد داشت؛ این شخص از جهت علمی در همه ابعاد علوم اسلامی، تبحر داشت و تنها در فلسفه و فقه و تفسیر استاد نبود بلکه در شاخههای مختلف مانند ادبیات و شعر و ... تبحر کاملی داشت.
وی افزود: کسانی در نجف بودند که درک میکردند که ایشان در فقه و اصول و فلسفه در حد اعلی و نابغه بود؛ در سال 1344 وقتی وارد حوزه نجف شد به درس برخی از استادان رفت در حالی که از خیلی از آنها بی نیاز بود؛ البته در دانشنامه تشیع آمده که ایشان شاگرد مراجع نجف و مدتی هم شاگرد مرحوم بجنوردی بود که این مسئله درست نیست.وی با مرحوم بجنوردی بحث و مباحثه داشت و او از احاطه آقا مصطفی تعجب کرده بود و این طور نبود که شاگرد وی باشد.
وی افزود: متاسفانه امروز محقق چندانی در حوزه وجود ندارد و کسی هم اهل تحقیق نیست و عدهای تلاش میکنند مطالب خامی را به بازار بریزند و نشان دهند که نویسنده شدهاند.
روحانی بیان کرد: من در سال 1339 وارد حوزه شدم که آقا مصطفی منظومه و حکمت تدریس میکرد و مرحوم آیت الله مومن و شاهچراغی از جمله شاگردان ایشان بودند؛ وی در علوم اسلامی تبحر عجیبی داشت و اقوال همه علمای سلف و معاصر را در علم اصول و فقه میدانست.
عشق به امام علی(ع)
روحانی با بیان اینکه عروه را همه حواشی آن حفظ بود تصریح کرد: نسبت به مسائل سیاسی بینش عمیقی داشت و تحلیلگر قوی بود همچنین عشق و ارتباط ویژهای با امام علی(ع) داشت.
وی با اشاره به زمان مجتهدشدن آن مرحوم اظهار کرد: بنده از وی پرسیدم که چه زمانی مجتهدی شدید که ایشان فرمود یادم نیست ولی چند سالی بعد از بلوغ نبود یعنی ایشان 20 ساله بود که به اجتهاد رسیده است که نشان از نبوغ وی دارد.
این محقق و پژوهشگر با بیان اینکه حاج آقا مصطفی را هیچ کس ندید که در شبهای امتحانات در کتابخانه باشد افزود: آنقدر منظم و درس خوان بود که نیازی به مطالعه شب تحصیل نبود و مهمتر از این نبوغ مسئله معنویت او هست؛ ایشان از جهت تهذیب نفس بی نظیر بود و از خود رسته بود و خود را نمیدید و ذره ای اهل کبر و نخوت و خودنمایی نبود.
وی تصریح کرد: کم نداریم فقهایی که در زمینه فقه اعلی باشند ولی در علوم دیگر نقص داشتند ولی ایشان جامع علوم مختلف بود.
روحانی ادامه داد: آقا مصطفی معتقد بود که امام علی(ع) را نمیتوان شناخت؛ وی آورده آنان که علی(ع) را شناختند کسانی هستند که مدعی شناخت خدایند و این در حالی است که حق تعالی شناختنی نیست و هر قدر در این شناخت کاوش کنند از آن دورتر خواهند شد پس علی(ع) هم شناختنی شده نیست.
این پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی بیان کرد: او پیرو علی(ع) بود که آرامش نداشت؛ کسی که پیرو علی باشد نمیتواند ظلم و مظلوم و رفتارهای غیرانسانی را ببیند و آرام باشد. متاسفانه ایشان حاضر نشد خاطراتش را بیان کند با اینکه بنده چندین مرتبه با وی صحبت کردم زیرا او خود را در مقابل حماسه ملت عزیز قابل توجه نمیدانست.
سازشناپذیری
وی افزود: برای رژیم شاه خیلی مهم بود که شخصیتی مانند مرحوم آقا مصطفی را آلت دست خود کند و امام را به چالش بکشد ولی هرگز موفق نشد کما اینکه در مورد برخی شخصیتهای دیگر این اتفاق رخ داد؛ آقا مصطفی سازشناپذیر بود و همین سبب شد تا رژیم ایشان را شهید کند.
روحانی تصریح کرد: ایشان بارها با آیتالله حکیم ملاقات کرد و از سوء استفادهای که رژیم از او میکرد به ایشان آگاهی می داد و اگر لغزشی در کسی میدید مراقب بود که دچار سقوط نشود و به همین دلیل برای رژیم صدام هم خطرناک بود.
وی افزود: زمانی صدام برای آیت الله خویی پیام فرستاد که لیست طلاب مقیم نجف را مشخص کنید و روشن کنید که قرار است تا چه زمانی درس بخوانند و مقدار حقوق آنان را هم بیان کنید؛ آقای خویی هم آقازاده خود را نزد امام فرستاد که مشورت بگیرد و امام فرمودند ما به هیچ وجه تسلیم نمیشویم و با وجود تمایل آیت الله خویی به پذیرش این کار امام زیر بار نرفت و آیت الله مصطفی هم از این اقدام حمایت کرد.
وی خطاب به حوزه افزود: ما امروز از راه علی(ع) باز ماندهایم؛ اگر این راه را شناخته بودیم حوزه نباید در مقابل جنایت و ظلمی که به اسلام و روحانیت میشود دم فروبندند؛ چه فرقی امروز میان این شیخ کذاب(یکی از مسئولان کشور) با شاه است؛ شاه هم میخواست آبروی اسلام و حوزه را ببرد؛ او مانند ریگ دروغ میگوید؛ وعده دروغ میدهد و فریبکاری و نیرنگ بازی میکند ولی حوزه پیرو علی(ع) چرا ساکت است؟.
روحانی بیان کرد: متاسفانه برخی دنبال مرجعسازی و آلاف و علوف و زندگیهای کذایی در حوزه و کشور هستند؛ باید برای اسلام و حوزه و روحانیت گریه کرد که شخصی با عبا و عمامه بدعت میگذارد؛ منکر امر به معروف و نهی از منکر میشود و ائمه اطهار را به مذاکره و بند و بست متهم میکند؛ آیا سکوت در برابر این شخص رواست؟؛ نمیگویم جنگ راه بیندازیم ولی باید استنکار کنیم ولی کارهای او را نفی کنیم و بگوییم این روش قرآن و اسلام نیست.
حوزه ساکت نباشد
وی افزود: امروز اسلام را واگذاشته و در برابر ظلم تسلیم هستیم و این راه علی نیست؛ اگر راه آقا مصطفی را برویم نباید ساکت باشیم؛ ما باید برای رهبری ابوذر و عمار باشیم و او را یاری کنیم و اگر خودمان موضع نمیگیریم چرا علیه مواضع طلاب جوان موضع می گیریم؟ چرا یک روحانی باید بدعت بگذارد و دروغ بگوید؟ و دنبال این باشد که فرش قرمز برای آمریکا پهن کند؟؛ یک روز دنبال رفراندوم باشد و روز دیگر بگوید مگر دیوانهایم که با آمریکا مذاکره کنیم. روحانی تصریح کرد: اگر امروز سکوت کنیم ننگ جبرانناپذیری برای حوزه خواهد بود.
وی در مورد شهادت آقا مصطفی تصریح کرد: آثار سم در بدن ایشان وجود داشت و مسموم شده بودند که ممکن است کار سازمان امنیتی عراق و یا ساواک باشد زیرا رژیم عراق هم از ایشان میترسید لذا در هر صورت میتوان شهادت ایشان را محرز دانست و البته الله اعلم.
انتهای پیاممنبع: ایکنا
کلیدواژه: قرآن ایکنا قم مصطفی خمینی روحانی سید حمید
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۶۶۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جامعه دانشگاهی در برابر جنایات رژیم غاصب اسرائیل سکوت نمیکند
وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اعتراضات و تجمع گسترده دانشجویان در مقابل جنایات رژیم غاصب اسرائیل گفت: جامعه دانشگاهی در برابر این جنایات سکوت نخواهند کرد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، محمدعلی زلفیگل امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران، درباره نوع برخورد پلیس آمریکا با دانشجویانی که معترض به نسلکشی رژیم اسرائیل هستند و مقایسه آن با برخوردی که پلیس ایران در اعتراضات سال ۱۴۰۱ داشت، اظهار کرد: نوع برخورد ما نشاندهنده این است که جمهوری اسلامی برای علم، عالم، خانواده بزرگ و فهیم و فرزانه دانشگاهی جایگاهی خاص قائل است و بر همین اساس قانونی تصویب کرده است که اجازه نمیدهد نیروهای امنیتی و نظامی وارد دانشگاه شوند.
وی افزود: عملکرد ما به دلیل آن است که برای جامعه دانشگاهی، علم و عالم جایگاه خاصی قائل هستیم و دیدید در سال ۱۴۰۱ که اعتراضات سه ماه طول کشید به جای اینکه پلیس وارد دانشگاه شود، شخص وزیر علوم وارد دانشگاه شد.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: در بحبوحه حوادث سال ۱۴۰۱ خودمان وارد دانشگاه صنعتی شریف شدیم و به میان دانشجویان رفتیم و صحبتهای آنها را شنیدیم و مدیریت کردیم.
وی با اشاره به تناقض رفتار کشورهایی که خود را مهد آزادی میدانند، تصریح کرد: در دانشگاههای کشورهایی که مدعی مهد آزادی هستند، میبینیم که با دانشجو و استاد چگونه برخورد میکنند و در حوادث اخیر دانشگاههای آمریکا دیدیم که آزادی لگدمال شد و چگونه با دانشجویان برخورد کردند.
زلفیگل خاطرنشان کرد: دانشگاهیان ما چنین رفتارهایی را میبینند و به داشتن آزادی در دانشگاههای خودمان افتخار میکنند.
وزیر علوم تصریح کرد: دانشجویان و دانشگاهیان ایران اسلامی از دانشجویان و دانشگاهیان سایر کشورها که به ندای وجدان خود پاسخ دادند و در برابر نسلکشی صهیونیستها حساسیت به خرج میدهند، تقدیر و تشکر میکنم؛ بهیقین سازمانهای بینالمللی در مورد چنین خواستهای از سوی قشر فرهیخته دانشجو و دانشگاهی تمکین خواهد کرد و صدای اعتراضات دانشجویان را خواهند شنید.
وی گفت: امروز هم خواهیم دید که در دانشگاه تهران و سایر دانشگاههای کشور برنامههایی خواهند داشت و با دانشگاهیانی که با مظلومان فلسطینی همدردی کردند، مکاتبه خواهد شد و با آنها ارتباط برقرار میکنیم و یقین داریم که چنین حرکتهای دانشگاهی در مقابله با رژیم ظالم صهیونیستی نتیجهبخش خواهد بود.
کد خبر 748397