Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از قم به نقل از مرکز خبر حوزه، جواد حسین‌زاده، رئیس مرکز ملی آمار ایران امروز 2 آبان ماه در دیدار با آیت‎الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور در مرکز مدیریت حوزه با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری دو جانبه گفت: حوزه‎های علمیه از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار هستند. وی افزود: مرکز ملی آمار نیز به دلیل اهمیت و جایگاه حوزه توجه خاصی به این عرصه دارد زیرا این آمار می‎‌تواند در برنامه‎ریزی‎های آتی نقشی مهم و تعیین کننده ایفا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مرکز ملی آمار ایران از همکاری با حوزه در دو عرصه آموزشی و پژوهشی خبردادو گفت: در بخش آموزشی معقتد هستیم که باید سهم حوزه‏های علمیه دینی در محاسبات آموزشی تولید ناخالص علمی آموزشی، در حوزه پژوهشی نیز به همچنین است و به همین خاطر نیز پرسش نامه‎هایی توزیع شده است که با رصد 170 موسسه علمی و آموزشی در حوزه 50 مرکز اقدام به پاسخگویی به این پرسشنامه کرده‎اند و مابقی نیز در آینده انجام می‎شود. وی با ذکر این مطلب که آمار، مبحثی بسیار گسترده است، تصریح کرد: یکی از رویکردهای مهمی که درنظام آماری پیگیری می‎کنیم، بحث مدرن سازی نظام آماری است؛ یعنی با توجه به توسعه فعالیت‎‏های آماری که در سطح جهان ایجاد شده است می‎توانیم به بهره وری بیشتری در این زمینه برسیم. حسین زاده یادآورشد: استفاده از ریزداده‏های آماری و تبدیل آنها را به داده های آماری زیرساخت مهمی برای برنامه ریزی هستند؛یکپارچگی آماری و هماهنگی آماری در رویکرد جدید بسیار مهم است و همه دستگاه ها باید با این روند همکاری داشته باشند؛ پایگاه اطلاعات آماری همه روزه در حال تکمیل است. وی بیان کرد: هزینه های آمارگیری بسیار گسترده است و همین الان برای یک سرشماری باید 350 میلیارد تومان هزینه کنیم؛ از این روی است که سعی داریم با تغییر رویکرد به یک شبکه زنده و پویا برسیم؛ هرچقدر که  آمار به سمت شفافیت می‎رود قطعا نقش مهمتری در شکل گیری حکمرانی شایسته نیز پیدا می‎کند. رئیس مرکز ملی آمار کشور با ذکر این مطلب که دارایی دستگاه‏ها دارایی شخصی نیست، یادآورشد: بلکه این دارایی، دارایی ملی است که باید یکی شود و در آمار ناخالص ملی ما نیز لحاظ شود؛طرح هزینه درآمد خانوار، دارای 65 سال قدمت است که در مرکز آمار وجود دارد که دارای 120 قلم آماری است که می توانیم از این طرح به خوبی در سطوح مختلف اجتماعی و حتی در بین طلاب نیز استفاده شود؛ این هزینه ها شامل مسایلی چون خمس است. وی تصرح کرد: همچنین طرح مهم دیگری در دست اقدام است که شامل طرح سرانه فرهنگی خانوار است؛ که جالب است که در این آمار آمده است که بیشترین سهم مطالعه خانوارها شامل مطالعه قرآن ادعیه است که بسیار مهم است؛ از دیگر طرح های ما، طرح گذران وقت خانوار است که قطعا اگر این آمارها توزیع شود می توانیم دربرنامه ریزی ها از آنها استفاده کنیم. وی در پایان اظهارکرد: در عرصه اجتماعی و فرهنگی، دارای خلاء آماری هستیم که در این زمینه نیز گزارش خوبی جمع بندی شده است که می توانیم حوزه و علوم دینی را نیز به این گزارش اضافه کنیم. انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا قم اعرافی حسین زاده مرکز آمار سرانه مطالعه ادعیه قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۶۶۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «ادب زندگی» منتشر شد

کتاب «ادب زندگی (خلاصه کتاب حلیة المتقین علامه مجلسی)» اثر محسن معینی در ۲۶۴ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

ادب برترین اخلاق، شرافت، و میراث و هم‌نشین شمرده می‌شود و مایه کمال، ارزشمندی و زینت، و نشان خرد آدمی است. کتاب حلیة المتقین آمیزه‌ای از اخلاق، احکام، اذکار و ادعیه و درمان به همراه داستان‌های دلنشین با محوریت آداب اسلامی است؛ کتابی دربردارنده آداب خوراک، پوشاک، مسکن، خواب، سفر، ازدواج و فرزندآوری و تربیت فرزند و آموزه‌های طبی.

اثر حاضر بر آن است مطالب ارزشمند «حلیة المتقین» را با عباراتی کوتاه‌تر و دسته‌بندی روشن‌تر ارائه کند و مدعی است که با حجم اندک خود، عمده مطالب آن را در بر دارد.

ساختار اثر

این کتاب در ۱۴ باب تألیف شده است؛ باب اول با عنوان «آداب لباس و کفش» فضیلت آراستگی، لباس‌های حرام و رنگ‌های مستحب و مکروه برای لباس را بررسی کرده و حکم لباس کفار و لباس جنس مخالف، آداب لباس نو و رنگ انواع کفش را مورد تأکید قرار داده است.

باب دوم با عنوان «آراستن و زیورآلات» انگشتر و دست و انگشتان مناسب برای آن، فضیلت عقیق و سفارش ۵ نگین برای مؤمنان را شرح داده و زیور طلا، نگاه در آینه و کیفیت خضاب را تبیین کرده است.

«آداب خوردن و آشامیدن» عنوان سومین باب از کتاب حاضر است که در آن ظروف ممنوع، آداب و اوقات غذا خوردن و آداب پس از غذا بررسی شده و فواید دانه‌ها، سبزی‌ها و میوه‌ها، فضیلت و آداب میهمانی و آداب آب خوردن به رشته تحریر درآمده است.

نویسنده در باب چهارم با عنوان «ازدواج، خانواده و تربیت فرزند» فضیلت ازدواج و نهی از رهبانیت، آداب ازدواج و نماز و دعای زفاف و شب عروسی را بیان کرده و دوران بارداری، ولادت و نام‌گذاری، شیر دادن و تربیت فرزند و حقوق والدین را شرح داده است.

پنجمین باب از این کتاب با عنوان «مسواک، شانه، اصلاح و…» تراشیدن موی سر، محاسن و کندن موی بینی و بازی با ریش را تبیین کرده و ناخن گرفتن، دفن کردن ناخن و آداب شانه کردن را به نگارش درآورده است.

باب ششم با عنوان «بوی خوش و…» ضمن بررسی منشأ گیاهان و اشیای خوشبو، کراهت رد کردن بوی خوش و غالیه، فضیلت و آداب روغن مالیدن بر بدن، روغن بنفشه و آداب بوییدن گل را مورد تاکید قرار داده است.

«حمام و نظافت» عنوان هفتمین باب از کتاب مذکور است که در آن آداب ورود و خروج حمام، شستن سرو بدن و داروی نظافت تشریح شده و فاصله زمانی میان هر دارو کشیدن، برخی آداب نوره کشیدن و غسل‌ها به رشته تحریر در آمده است.

باب هشتم با عنوان «خواب و بیداری، قضای حاجت» اوقات خواب، مکان و آداب خوابیدن و دعا‌های قبل از خواب برای موارد خاص را بررسی کرده و نکاتی درباره خواب راست و دروغ و تعبیر خواب، بیداری شب و آداب قضای حاجت را بیان کرده است.

نویسنده در باب نهم با عنوان «بیماری و داروها» صبر بر بیماری‌ها و ابتلایات، راه‌های درمان عمومی برای تمام بیماری‌ها و ادعیه مشترک امراض با برخی دارو‌های مرکب را شرح داده و امراض درونی، قولنج، بادها، درد معده و سرفه، تعویذات سحر، گزندگان و… و تربت شریف امام حسین (ع) و بعضی ادویه‌ها راه تبیین کرده است.

باب دهم با عنوان «آداب معاشرت» حقوق خویشان، غلامان و کنیزان، دوستی و دوستان و شاد نمودن و برآوردن حوائج مؤمنان را تشریح کرده و حقوق مؤمن غایب، کافر و ناصبی و اعمال حقوق محتضر و میت را بررسی کرده است.

باب یازدهم با عنوان «آداب مجالس» ضمن تبیین مصافحه، معانقه و بوسیدن، طریقه نشستن و وظایف صاحبخانه، آداب مجالست، ذکر خدا در مجالس و مشورت کردن را به رشته تحریر درآورده است.

دوازدهمین باب از کتاب حاضر با عنوان «خانه و آداب ورود و خروج» خانه وسیع، حکم نقاشی و مجسمه و آثار عبادت در خانه و عدم آن را بیان کرده و برخی پرندگان و حیوانات، خرید، ساخت و روشنایی خانه و آداب خارج شدن از خانه و ورود به آن را به نگارش درآورده است.

باب سیزدهم با عنوان «آداب حرکت سواره و پیاده، بازار، تجارت، زراعت و نگهداری چهارپایان» مَرکَب، آداب، ادعیه و اذکار سواری بر مرکب و نکاتی برای راه رفتن را شرح داده و آداب خریدن و نگهداری حیوان، تلاش برای کسب روزی و آداب زرع و کشت را مورد تأکید قرار داده است.

«سفر» عنوان چهاردهمین و آخرین باب از کتاب مذکور است که در آن زمان‌های خوب و بد برای سفر، آداب و ادعیه شروع سفر و رفیقان سفر بیان شده و برخی آداب توقف و حرکت، نکاتی درباره سفر دریایی و آداب اسب تاختن و تیر انداختن مورد بررسی قرار گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • سرسام آماری؛ چرا داده‌های نرخ تورم بانک مرکزی شفاف نیست؟
  • چرا داده‌های نرخ تورم بانک مرکزی شفاف نیست؟
  • آمادگی جسمانی با سلامت روان بهتر در جوانان مرتبط است
  • ۴۰ درصد شرکت‌های خلاق مرتبط به کودک و نوجوان است
  • جانمایی محل جدید آراد کوه در جاده تهران-قم در دست مطالعه است
  • سمنان در زمره استان‌های کم تورم کشور است
  • بالاترین آمار حیوان گزیدگی در کشور را این استان دارد | بیشترین گزیدگی ها مربوط به کدام حیوان است؟
  • دولتی یا خصوصی بودن ناشران ملاک واگذاری غرفه در نمایشگاه کتاب نیست + فیلم
  • کتاب «ادب زندگی» منتشر شد
  • مردم نمی‌دانند در چه حوزه‌هایی وقف کنند