Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-04@03:29:30 GMT

واکنش کارگردان «ستایش» به منتقدان

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۶۷۲۷۰

سعید سلطانی و فریبا نادری کارگردان و بازیگر «ستایش» با حضور در برنامه صبحگاهی شبکه سه از فصل یک این سریال، حواشی فصل سه و انتقادات منتقدان و شوخی‌های مردم در فضای مجازی با این سریال سخن گفتند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی این سریال، سلطانی در ابتدا درباره رضایت مخاطبان از این سریال گفت: این لطف خدا بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه کاری که ما انجام می‌دهیم قصد و نیتمان این است که کار دیده شود. درباره «ستایش» نمی‌گویم از ابتدا چنین رضایتی را پیش بینی نمی‌کردم اما از ذات داستان و نوع روایتی که داشت و عقبه‌ای که مردم از ۱۰ سال پیش با سریال داشتند این فهم را داشتم که مورد اقبال عمومی قرار خواهد گرفت.

نادری نیز در این باره اظهار کرد: زمانی که ستایش ۱ پخش می‌شد خودم بیننده پرو پاقرص آن بودم اما فکر نمی‌کردم همه جامعه از اقشار مختلف بیننده آن باشند و درباره اش صحبت کنند.

*۲۰۰ دقیقه از «ستایش» ساخته شده بود که کارگردانی آن را پذیرفتم

سلطانی با اشاره به اینکه شروع ستایش با زنده یاد ایرج قادری بود و ورود سعید مطلبی به عنوان نویسنده نیز به طبع ورود او بود، ادامه داد: متاسفانه ایشان نتوانستند به خاطر بیماری کار را ادامه بدهند. سپس آقای اصغر هاشمی وارد پروژه شدند و چیزی حدود ۲۰۰ دقیقه هم کار گرفته بودند، اما مشکلی برایشان پیش آمد و نتوانستند کار را ادامه بدهند. بخش قابل توجهی از بازیگران چیده شده بود، قصه مشخص بود و ادامه کار دشوار بود و من با توجه به اینکه قصه، موضوع روز بود و با جسارت به مسائل روز وارد شده بود، بنابراین کار را پذیرفتم و کارگردانی اش کردم.

*طرفدار پر و پاقرص «ستایش» بودم

نادری در این باره که فکر نمی‌کرد روزی به عنوان قطب منفی این سریال باشد، اظهار کرد: روزی که به من زنگ زدند اصلا آنقدر هول شدم که حتی نقش را هم نپرسیدم و گفتم فقط نشانی دفتر را به من بدهید! حالا هم احساس می‌کنم «ستایش۳» شاخص ترین کار من است و مردم مرا با پری سیما می شناسند.

وی با بیان اینکه خوشحال است اجرا به شکلی بوده که مردم «پری سیما» را باور کرده‌اند، ادامه داد: نقش منفی خیلی سخت‌تر است چون معمولا فاصله زیادی با شخصیت خود بازیگر دارد و برای رسیدن به آن فقط دانستن چهار تکنیک بازیگری کافی نیست و هدایت کارگردان و نویسنده مهم است.

نادری یادآور شد: من به «پری سیما» حق نمی‌دهم که این همه منفی باشد و انتقام بگیرد. او حق دارد بابت دگرگونی زندگی اش ناراحت باشد اما اینکه روی همه روابط پا بگذارد درست نیست.

سلطانی در ادامه اظهار کرد: نقش‌های مثبت و منفی قصه را رنگ آمیزی می‌کنند، اما از ویژگی های ستایش این است که درباره آدمها علی رغم مثبت و منفی بودنشان، اراده شان برای کاری که انجام می‌شود توضیح داده می‌شود و بیننده آنها را می‌شناسد و جایگاهشان را در قصه درک می‌کند و اینگونه ‌درباره شان قضاوت می‌کند.

*اجرای نقش‌های منفی دشوارتر است

این کارگردان افزود: پری سیما کاراکتر بسیار دشواری بود و خانم نادری زحمات زیادی کشید. خانم تیرانداز هم همینطور و ایفای نقش‌هایی که بار منفی داشت، اجرایشان دشوارتر بود.

سلطانی در ادامه درباره تعامل خود با سعید مطلبی نویسنده این سریال اظهار کرد: او به نوعی خالق اصلی این کاراکترها و ما ارتباط دائمی و فراگیری با ایشان داریم که برگرفته از خاصیت‌های شخصی او است و هیچ توقفی در فعالیت‌های او وجود ندارد و انگار با خودش مسابقه دارد.

وی افزود: او اولین نویسنده‌ای است که با خیال راحت می‌توانم با او کار کنم و متن‌هایش به ذهن من نزدیک است.

*اگر هر بازیگر دیگری جای ارجمند بود

نادری نیز در این باره بیان کرد: تقریبا در بیشتر سکانس‌هایی که بازی داشتم آقای مطلبی سر صحنه بودند و بدون کمکشان کار من سخت تر می‌شد. در ستایش دو پری سیما خیلی کاراکتر بیرونی نبود و ناگهان مشخص می‌شود او چه نقابی داشته است. در ستایش سه او ورق‌هایش را رو می کرد و رو بود. بنابراین از من خواستند بدون هیچ نقابی این نقش را بازی کنم.

سلطانی هم با اشاره به اینکه قبل از پیوستن به پروژه، راش‌های داریوش ارجمند را دیده بوده، درباره شخصیت حشمت فردوس تصریح کرد: وقتی کاری با چنین سابقه و طول پخشی داریم، کم کم استهاله‌ای بین کاراکتر و بازیگر می‌بینیم. چه بسا ویژگی‌هایی که خود ارجمند دارد در حشمت فردوس دیده می‌شود. مطمئنم اگر هر بازیگر دیگری جای ارجمند بود این ویژگی‌ها پیدا نمی‌شد و شاهد این شیرینی، زبری و نرمی و لطافت که از آدمهای این سن و سال سراغ داریم در کار نبود.

وی افزود: خود او یک دایی داشته است که خیلی به این کاراکتر نزدیک است و دوستانی در بازار دارد که از آنها برای اجرا کاراکتر استفاده کردند. خیلی ها که در تره بار کار می کردند سر صحنه می‌آمدند و به ارجمند می گفتند چقدر مشابه آدمهایی است که آنجا می بینند.

نادری نیز درباره همکاری با ارجمند گفت: در سکانسی که من به دفتر میدان می رفتم و با زبان نرم حشمت فردوس را تهدید می کردم. باید از موضع قدرت صحبت کنم اما آنقدر ترسیده بودم که نمی دانستم از پس این کار برمی‌آیم یا نه. آقای ارجمند به شدت آدم نازنینی هستند و مرا که دیدند فهمیدند من ترسیده ام و راهنمایی ام کردند.

*منتقدان برای نقد سریالی با ۸۵ میلیون مخاطب از فرمول دیگری استفاده کنند

سلطانی درباره اینکه نظرش درباره انتقاداتی که به سریال «ستایش» مطرح می شود، تصریح کرد: کم هوشی کسی در کار ما است که پیشنهاد و انتقادی را که سبب بهتر شدن کارش می شود، نپذیرد. بپذیریم که سریال سازی در کشور ما جریانی است که باید با توجه به آن نقد و بررسی شود. این را به عنوان دلایلی که کار در جاهایی مقابل نقد قرار گرفته عرض نمی‌کنم بلکه می‌گویم یک منتقد وقتی درباره یک کار تلویزیونی صحبت می کند که با ۸۵ میلیون مخاطب مواجهه داشته است، باید از فرمول دیگری برای نقد استفاده کند. مواجهه با محصولی که طیف گسترده‌ای از نوجوانان تا افراد مسن را در برمی گیرد، فرمول دیگری می‌طلبد. ضمن اینکه به نظر همه منتقدان احترام می‌گذارم، مشخصا آنها کار را دیده اندو حالا نقد می کنند.

*نمی دانم فیلم یا سریال فارسی یعنی چه؟

وی درباره نقدی که مبنی بر فیلم فارسی بودن ستایش به آن می شود، تصریح کرد: من این عبارت فیلم فارسی را نمی فهمم. سریال فارسی را متوجه نمی‌شوم یعنی چه و چون منظورشان را درک نمی کنم که آیا از نظر نقصان محتوا و منظور می‌گویند یا شکل ارائه. نمی‌پذیرم اثری را که بسیار دیده می شود با یک انگ به گناه اینکه دیده شده اینگونه برخورد شود.

*استقبال مردم از سریال در فضای مجازی یک نکته مثبت است

سلطانی یادآور شد: من وقت نمی کنم اما پسر و دخترم فضای مجازی را مرور می کنند و از حوصله و شوخ طبعی مردم خنده‌ام می گیرد و خیلی برایم جالب است. مثلا درباره گریم ستایش یا روابطی که شخصیت‌ها دارند، هر شب این اتفاق به روز می‌شود و جریان آن قطع نمی شود و این یک نکته مثبت است.

نادری نیز در این خصوص بیان کرد: من آب می‌خورم می گویند پول حشمت فردوس است. لطف هم دارند اما خیلی محترمانه است. به صورت جدی فرصت نمی‌کنم در فضای مجازی باشم و روزی نیم ساعت ۴۵ دقیقه درگیر می‌شوم.

وی یادآور شد: مردم بیشتر با من شوخی کرده‌اند و مرا مورد لطف‌شان قرار داده اند.

*سریال جدید کارگردان «ستایش»

سلطانی درباره فعالیت‌های تازه خود توضیح داد: با آقای زرین کوب به عنوان تهیه کننده ساخت سریال «بوم و باران» را برای شبکه دو سیما آغاز کرده ایم. این مجموعه بستر تاریخی دارد و نوشته شهره شریعتی است و دو ماه است جلوی دوربین رفته و برای سال بعد روی آنتن می‌رود.

این کارگردان در پاسخ به اینکه آیا «ستایش ۴» نیز ساخته خواهد شد یا خیر، گفت: خیلی‌ها از من در این باره سوال می کنند. بخش سوم هم برای من اینگونه بود که وقتی دو را تمام کردیم می دانستیم ادامه خواهد داشت اما همه چیز قائل به کشف و شهود نویسنده بود و بنا بود مطالب یک و دو در بخش سه جمع بندی شود. اکنون درباره فصل چهارم واقعا نمی‌دانم و باید از آقای مطلبی سوال کرد.

وی در این باره که آیا داستان در فصل سه بسته می‌شود، اظهار کرد: داستان پایان خوبی دارد و اگر ادامه داشته باشد اتفاق جدیدتری با همین کاراکترها است.

نادری هم در ادامه درباره کار جدیدش خبر داد: من سر سریال «از سرنوشت» هستم که در سه فاز ساخته می‌شود و فاز اول را آقای علیرضا خردمندان ساختند و فاز بعدی را علیرضا بذرافشان می سازد.

سلطانی در پایان گفت: مجموعه «ستایش» فقط حاصل کار کارگردان و بازیگران نیست و مجموعه عواملی است که از ۱۰ سال پیش مشغول کار هستند.

«سلام صبح بخیر» به تهیه کنندگی ابوالفضل صفری شنبه تا پنجشنبه‌ها ساعت ۷ تا ۹ و ۳۰روی آنتن می رود و هر روز به مسائل گوناگون سیاسی، اجتماعی، ورزشی، هنری و... می‌پردازد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۶۷۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انیمیشن‌هایی متفاوت برای بزرگترها ؛ انیمیشن‌هایی مفرح برای بچه‌ها

همشهری آنلاین: چقدر طول کشید که از پیرمرد شجاع و وفادار و بامزه «آپ/ بالا» خوشتان بیاید و با او همدلی کنید؟ نوازنده شکست‌خورده انیمیشن «روح» که در زندگی نتوانسته دنبال رؤیای نوازندگی‌اش برود و تازه پس از مرگ در عالم ارواح شجاعت لازم را برای تغییر زندگی‌اش به دست می‌آورد، چقدر شما را به خطر کردن و پی رؤیاهای‌تان رفتن ترغیب کرده؟همین اواخر، انیمیشن معمولی «لئو» چقدر دیده شد و پیام ساده و عملی‌اش که ماهی را هروقت از آب بگیری تازه است، به دل‌ها نشست. ۸ انیمیشنی که در ادامه معرفی شده بخشی از خاطره چند نسل از دنیای انیمیشن است.

شرک (۲۰۰۱)

کارگردان: اندرو آدامسون و ویکی جنسون

محصول: امریکا

یک شخصیت چطور وارد فرهنگ عامه ــ آن‌هم نه فقط فرهنگ عامه کشور سازنده بلکه فرهنگ عامه بسیاری از مردم در سرتاسر جهان ــ می‌شود، پاسخش شرک است. اگر شما کسی را به شرک تشبیه کنید بلافاصله مخاطب شما متوجه می‌شود که منظور شما چیست. شرک و دیگر شخصیت‌های این انیمیشن دیدنی خیلی زود جای خود را در میان شخصیت‌های ماندگار انیمیشن باز کردند. بچه‌ها و بزرگ‌ترها به سرعت عاشق این موجود سبز گنده بداخلاق، اما مهربان و شجاع شدند و حالا سال‌هاست که تماشاگر دنباله‌های آن هستند. حتی اگر دیگر انیمیشنی از شرک تولید نشود، شرک همیشه به حیات خود ادامه می‌دهد.

شرکت هیولاها (۲۰۰۱)

کارگردان: پیتر داکتر

محصول: امریکا

در مانستروپولیس، هیولاها با ترساندن بچه‌ها از صدای جیغ آن‌ها انرژی تولید می‌کنند. اما کارخانه تولیدکننده جیغ بچه با مشکل تامین انرژی روبه‌رو است، چون کودکان دیگر مثل سابق نمی‌ترسند. هیولاها از هر گونه تماس با بچه‌ها مطلقا منع شده‌اند، اما سالی و مایک، دو هیولای متخصص ترساندن بچه‌ها، در اثر اشتباهی وارد دنیای بچه‌ها می‌شوند و همه‌چیز به هم می‌ریزد. در این بین سالی و مایک کشف می‌کنند که صدای خنده کودکان انرژی بیشتری تولید می‌کند. کمتر انیمیشنی به اندازه «شرکت هیولاها» در ترغیب آدم‌ها در مواجهه با ترس‌های‌شان که علت و اساس‌شان را هم نمی‌دانند موفق بوده است.

عصر یخبندان (۲۰۰۲)

کارگردان: کریس وج

محصول: امریکا

حتی اگر فرنچایز «عصر یخبندان» را هم ندیده باشید، احتمالا آن سنجابی را که با چنگ و دندان برای حفظ دانه بلوطش خودش را به آب‌وآتش می‌زند و بلاهای زیادی سر خودش و دنیای اطرافش می‌آورد دیده‌اید. یکی دیگر از انیمیشن‌های ماندگار سال‌های آغازین هزار سوم میلادی که تا همین امروز خاطره خوش آن در ذهن تماشاگرانش باقی مانده، «عصر یخبندان» است. داستانی درباره دوستی، مدارا، پذیرش تفاوت‌ها و در عین حال احترام به محیط زیست با شخصیت‌های دوست‌داشتنی‌ای مثل مندی و سید که زوج ناجور اما جدانشدنی‌ای هستند. درامی جاده‌ای، اکشن و ماجراجویی که شوخی‌های بامزه‌اش به حفظ قوام و انسجامش کمک زیادی کرده.

در جست‌وجوی نمو (۲۰۰۳)

کارگردان: اندرو استنتون و لی آنکریچ

محصول: امریکا

درونمایه جست‌وجو در اغلب انیمیشن‌ها قابل تشخیص است. انگار از روز اول که قرار بر پا گرفتن صنعت انیمیشن بوده، طالع شخصیت‌های انیمیشن را با جست‌وجو و سفر نوشته‌اند. سه مرحله کلی سفر قهرمان که به «جدایی» (سفر به دنیای ناشناخته‌ها)، «تشرف» (ماجراجویی در دنیای ناشناخته‌ها) و «بازگشت» (برگشت به دنیای عادی) قابل تقسیم است در این انیمیشن و بسیاری انیمیشن‌های دیگر کاملا رعایت شده. اینجا سفر درونی با سفر بیرونی هم‌راستا و هم‌زمان شده و تماشاگر راحت‌تر می‌تواند تاثیر سفر در پخته شدن خام را دریابد. فیلم اکرانی بسیار موفق داشت و این موفقیت با ساخت دنباله «در جست‌وجوی دوری» تدوام یافت.

کورالاین (۲۰۰۹)

کارگردان: هنری سلیک

محصول: امریکا

انیمیشن استاپ موشن را اصولا گرم و گیراتر از انیمیشن دوبعدی و سه‌بعدی می‌دانید یا نه؟ اگر فکر می‌کنید استاپ موشن فضایی صمیمی و دوستانه دارد، «کورالاین» حسابی غافلگیرتان می‌کند. اگر فکر می‌کنید که استاپ موشن اصولا فاقد صمیمت و جذابیت انیمیشن‌های دوبعدی و سه‌بعدی است، باز هم «کورالاین» شما را متحیر می‌کند. شاید اگر تیتراژ این انیمیشن جذاب را نبینید، حدس بزنید که کارگردانش تیم برتون است که البته فانتزی‌هایش تاریک‌تر و دلهره‌آورتر شده. «کورالاین» پاسخ به پرسشی کنجکاوی‌برانگیز ولی در عین حال ترسناک است که هر آدمی در بچگی با آن مواجه شده: اگر پدر و مادر آدم جوری دیگری بودند، چه می‌شد؟

مری و مکس (۲۰۰۹)

کارگردان: آدام اِلیوت

محصول: امریکا

مری و مکس، دو آدم با دنیایی فاصله میان‌شان، دوست مکاتبه‌ای هستند. مری که در استرالیا زندگی می‌کند و خانواده‌ای ازهم‌پاشیده دارد در هشت‌سالگی از سر اتفاق شروع به نامه‌نگاری می‌کند با مکس چهل‌وچهارساله چاق و مشکل‌دار در روابط اجتماعی. رابطه این دو به تدریج عمیق‌تر می‌شود و مثل هر رابطه دوستانه دیگری به مشکل می‌خورد. مری و مکس مستعدند که به تیره‌روزی‌های زندگی با شدت و حدت واکنش نشان دهند و همین ویژگی هم هست که برای تماشاگر ملموس‌شان می‌کند. انیمیشنی ماندگار با تکنیک استاپ موشن.

انومالیزا (۲۰۱۵)

کارگردان: چارلی کافمن و دوک جانسون

محصول: امریکا

مردی میان‌سال به نام مایکل که متخصص خدمات مشتریان است برای سخنرانی در کنفرانسی وارد هتل فرگولی می‌شود. هتل فرگولی در ظاهر هیچ شباهتی به هتل اوِرلوک فیلم «درخشش» (۱۹۸۰) استنلی کوبریک ندارد که ساکنانش را به انزوا می‌کشاند، روح‌شان را با سیاهی تغذیه می‌کند و دست آخر باعث جنون‌شان می‌شود. در واقع فرگولی برای مایکل به مراتب بدتر از اورلوک است. در این هتل است که مایکل با خودش و زندگی پوچ و بی‌روحش مواجه می‌شود. این انیمیشن که با تکنیک استاپ موشن ساخته شده همان روح فیلمنامه مشهور «درخشش ابدی یک ذهن پاک» را دارد؛ غمگین و دریغ‌خوار که با سردی رئالیستی‌اش برگشت‌ناپذیر بودن زندگی را توی گوش مخاطب می‌زند و خوشبختانه پایانی نسبتا خوش دارد.

لاکپشت قرمز (۲۰۱۶)

کارگردان: مایکل دودوک دی ویت

محصول: فرانسه و ژاپن

اگر در انیمیشن دنبال آواز و حرکات موزون و دیالوگ‌های بامزه هستید، این انیمیشن به هیچ وجه مناسب شما نیست. این انیمیشن بی‌کلام است و صدای طبیعت و موسیقی گوش‌نواز راوی آن. مردی که با جریان آب به جزیره‌ای متروک و دورافتاده آورده شده، تصمیم می‌گیرد با قایقی از جزیره بگریزد، اما لاکپشت قرمز عظیم‌الجثه‌ای بزرگ‌ترین مانع بر سر راه او برای رهایی است. مرد برای بازگشت به اجتماع و خلاصی از طبیعت هرچه در توان دارد رو می‌کند، ما خلاصی واقعی او در صلحی است که با طبیعت نصیبش می‌شود. «لاکپشت قرمز» تماشاگرش را به فکر می‌اندازد که زندگی در طبیعت چه بهایی دارد.

کد خبر 848659 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها کارتون مجله انیمیشن پویا نمایی - انیمیشن

دیگر خبرها

  • زنانی که در کن رئیس شدند
  • انیمیشن‌هایی متفاوت برای بزرگترها ؛ انیمیشن‌هایی مفرح برای بچه‌ها
  • واکنش نشریۀ 29 ساله به حذف سریال «حشاشین» از شبکۀ نمایش خانگی/ علاقه ایرانیان به داستان حسن صباح تاریخی است؛ نسازی، می‌سازند(+ جلد)
  • نمایش راز خوشه‌ی پروین در تبریز به روی صحنه‌ می‌رود
  • واکنش جبلی به جلوگیری از پخش سریال «حشاشین»
  • ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون
  • ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون چیست؟
  • فیلم| واکنش شهید سردار سلیمانی به یک تصمیم در فصل پنجم سریال پایتخت
  • واکنش حاج قاسم سلیمانی به یک تصمیم در فصل پنجم سریال پایتخت : مگر ما مرده باشیم که خانواده ایرانی سالم به ایران برنگردد (فیلم)
  • اعتراض کارگردان سرشناس آمریکایی به جنون اشغالگری صهیونیست‌ها