Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@17:50:26 GMT

موانع بومی کشت و خرید گندم مرند شناسایی و رفع شود

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۶۸۹۰۸

موانع بومی کشت و خرید گندم مرند شناسایی و رفع شود

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود شکرانی، امروز در جلسه کارگروه کشاورزی شهرستان مرند، ابراز داشت: وضعیت موجود کشاورزی شهرستان مرند باید ارزیابی شود تا ببینیم در مقایسه با کشور و استان در چه جایگاهی قرار داریم.

وی افزود: در برخی حوزه ها از جمله صنایع تبدیلی عقب افتاده ایم که باید برنامه ریزی شده و به دنبال منابع و سرمایه گذار باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون برنامه ریزی فرمانداری ویژه مرند ابراز امیدواری کرد: مردم از کشت گندم و جو دست نخواهند کشید، وزیر جهاد کشاورزی نیز روز گذشته اعلام کرد که چون موفق به خرید مورد نیاز گندم از استان های شمالغرب کشور نشدیم، از خارج وارد خواهیم کرد.

شکرانی تاکید کرد: مشکلات موجود در زمینه کشت و خرید گندم باید احصا شده و موانع بومی آن رفع شود، برخی از مشکلات، توطئه های دشمنان و قاچاق بود تا با خرید از کشاورزان ما، آن را در خارج امحا کنند.

وی اظهار داشت: ۲ هزار و ۲۰۰ تومان قیمتی که برای خرید گندم تعیین شده نسبت به قیمت هزار و ۷۰۰ تومان قبلی امیدوار کننده است که باید در کنار آن، نسبت به تشویق کشاورزان در این زمینه اقدام کرد.

توسعه کشت گلخانه ای در مرند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند نیز تصریح کرد: امسال ۷ هزار هکتار گندم آبی و ۶ هزار هکتار گندم دیم به شهرستان مرند ابلاغ شده است، هزار و ۵۵۰ هکتار نیز سهمیه کشت کلزا در این شهرستان بود.

منوچهر رحمانی، با اشاره به کشت و تولید بذر کلزا در مرند افزود: سال گذشته ۱۴ هکتار بذر کلزا در مرند کشت شد که امسال ۳۰ هکتار خواهد بود که ۵۰ تن برداشت خواهد شد در حالی که نیاز استان ۴۵ تن است.

وی با اشار به وضعیت خرید گندم اظهار داشت: امسال پیش بینی می کردیم ۲۲ هزار تن خرید گندم داشته باشیم، شایعه ای بین مردم پخش شد که امسال دولت، گندم را به قیمت بالایی خریداری خواهد کرد و مردم گندم های خود را نفروختند و ما ۲ هزار و ۶۰۰ تن گندم خریداری کردیم و گندم ها روی دست مردم ماند.

رحمانی همچنین با اشاره به کمبود آب و بسته شدن چاه های عمیق در زمان کاشت عنوان کرد: باید برنامه های خود را بازنگری کنیم، در کشت کلزا همیشه با مشکل آب روبه رو بودیم و نظام آب کشاورزی باید مدیریت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند با اشاره به اینکه سیاست دولت و حاکمیت، مدیریت مصرف آب است، گفت: براین اساس کشت در گلخانه ها و محیط های کنترل شده در دستور کار قرار دارد چرا که میزان کارآیی آب ۲۰ برابر زمین های آزاد است.

رحمانی از توسعه کشت گلخانه ای در مرند خبر داد و ادامه داد: شهرستان مرند تا قبل از سال گذشته ۱۵ هکتار گلخانه داشت که سال گذشته ۶ هکتار توسعه پیدا کرده و ۷ هکتار نیز به تازگی ثبت نام کرده اند.

وی در بخش دیگری گفت: تعامل خوبی بین امور و جهاد کشاورزی شهرستان مرند وجود دارد و مشکلات موجود با تعامل بینابین حل شده است.

مدیر امور آب شهرستان مرند نیز در این جلسه ابراز داشت: مقرر هیاتی متشکل از کارشناسان امور آب، جهاد کشاورزی و نمایندگان کشاورزان نسبت به مدیریت حق آب کشاورزی اقدام کنند.

محمدی افزود: در زمینه حق آبه گلخانه ها نیز تمام تلاش خود را می کنیم تا کشاورزان دچار مشکل نشوند.

کد خبر 4755356

منبع: مهر

کلیدواژه: مرند گندم خرید گندم اربعین 98 اربعین حسینی مرز مهران بوشهر ایلام زائران اربعین قزوین گرگان شهرکرد سانحه تصادف استانداری سمنان شیراز بازگشت زائران اربعین موکب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۶۸۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان هندیجان گفت: با حضور کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه ۸ رقم گندم در قالب پروژه PVS (مقایسه ارقام) گنــدم آبــی که در روسـتای چـــم تـنــگ، حوره مرکز جهاد کشاورزی هندیجان شرقی کشت شده بود انجام شد.

علی شکاری افزود: هدف از اجرای این طرح انتخاب بهترین رقم از لحاظ عملکرد و سازگاری با منطقه و تحمل به شوری و آفات و بیماری‌ها می‌باشد.

وی اظهار داشت: ارقام کشت شده شامل آزادگان، اوج، برات، خلیل، داریون، سارنگ، سحر و مهرگان است.

شکاری تصریح کرد: عملیات برداشت این طرح همراه با کیل گیری و نظارت کارشناسان صورت پذیرفت.

وی اضافه کرد: باتوجه به نتایج به دست آمده مشخص شد عملکرد ارقام اوج و خلیل نسبت به دیگر ارقام بالاتر بوده است.

شکاری اظهار داشت: همچنین ارقام خلیل و داریون نسبت به دیگر ارقام به ورس حساس‌تر بودند.

دیگر خبرها

  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا
  • خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان