Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهبودی گفت: یافته‌های مطالعات آمایش استان نشان می‌دهد آذربایجان‌ شرقی در حال حاضر از عدم تعادل‌‎های بسیاری رنج می‌‎برد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‎‎ریزی آذربایجان‎‎شرقی، «داود بهبودی» در هم‎‎اندیشی تبیین راهکارهای توسعه آذربایجان‎‎شرقی ضمن ارائه گزیده‌ای از سند آمایش و برنامه توسعه استان گفت: بر اساس یافته‌‎های مطالعات برنامه آمایش استان، استان آذربایجان‌ شرقی بخاطر عدم تعادل‌ ها و عدم توازن‌‎های متعدد در زمینه‌‎های مختلف توسعه‎ای جایگاه و نقش برتر خود در توسعه کشور را از دست داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ ریزی آذربایجان‎ شرقی با تشریح برخی یافته‌‎های سند آمایش استان گفت: سند آمایش یک سند تفصیلی عملیاتی نیست؛ بلکه یک سند بالادستی است که سایر برنامه‎‎ها می‎‎توانند بر اساس آن تدوین شوند.

وی افزود: در دهه‎‎های اخیر، فقدان سند آمایش و تقسیم کار ملی بین استان‎ ها سبب عدم بهره‎ گیری مناسب از مزیت‎‎ها و قابلیت ‎ها در سطح ملی و استانی شده و به عدم توازن ‎های منطقه‎ ای بین استان ‎ها دامن زده است.

بهبودی اظهار کرد: بر اساس مطالعات آمایش، دستیابی به نقش تخصصی فراملی در سطح بین ‎المللی به ویژه حوزه قفقاز، نیل به جایگاه بایسته ملی در توسعه فعالیت ‎های مزیت ‎دار، رسیدن به تعادل و تناسب سرزمین به منظور حفظ و خودپالایی محیط طبیعی، ارتقای قابلیت مناطق توسعه ‎نیافته و افزایش انتخاب نقش ‎پذیری‎ های سایر مناطق و رفع محتومیت‎ های فضایی به عنوان اهداف بنیادین توسعه بلندمدت استان انتخاب شده‎اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ ریزی آذربایجان‎ شرقی در ادامه به تبیین جایگاه و نقش آذربایجان در توسعه کشور پرداخت و گفت: نرخ رشد جمعیت آذربایجان ‎شرقی 0.82 درصد و دو سوم نرخ رشد جمعیت 1.25 درصدی کشور است.

وی ادامه داد: سهم جمعیتی استان از 5.53 درصد در سال 1375 به 4.89 درصد در سال 1395 تقلیل یافته که مهاجرفرست بودن استان را نشان می ‎دهد؛ به طوری که به ازای هر 100 نفر جوان خارج شده از استان تنها 60 نفر جوان از سایر استان ‎ها به آذربایجان‌ شرقی وارد شده‌اند.

بهبودی با بیان اینکه این شرایط زائیده افول اقتصاد استان و افزایش شکاف درآمدی آن با سایر استان ‎ها است، افزود: سهم استان از تولید ناخالص داخلی کشور که در سال 1379 برابر با 3.96 درصد بوده در سال 1394 به 3.59 درصد کاهش یافته است.

این اقتصاددان تاکید کرد: بررسی تفاوت سرانه درآمدی استان و کشور نشان می‎ دهد، پایین ‎تر بودن این شاخص در استان نسبت به کشور مقطعی و مربوط به یک دوره خاص نیست؛ بلکه با توجه به مهاجرفرست بودن استان این شکاف مستمر و روبه افزایش می ‎تواند حاکی از عدم توجه شایسته به تاریخ، جایگاه و شان استان آذربایجان شرقی باشد.

وی در ادامه به جهت ‎گیری‎ های توسعه و راهبردهای رفع عدم تعادل در بخش‌ های مختلف پرداخت و افزود: برنامه‎ ریزی معجزه نمی‎ کند بلکه برنامه ‎ریزی صحیح و اصولی است که می ‎تواند منشاء اثر باشد.

پایان پیام/533

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی اربعین پیاده روی اربعین زائران اربعین حسینی مسجد کانون های مساجد خراسان جنوبی کانون های فرهنگی هنری مساجد کربلا اربعین ۹۸ بهبودی تبریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۷۰۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملاقات مردمی استاندار آذربایجان شرقی

در این دیدار چهره به چهره، مالک رحمتی به مشکلات ۲۵ نفر از مردم استان رسیدگی و دستورات لازم را صادر کرد.

تامین سرمایه در گردش، تخصیص ارز، بدهی بانکی، مشکلات مالی و اختلاف با شهرداری مهمترین مسائل مطرح شده ملاقات کنندگان با استاندار آذربایجان شرقی بود.

امسال ۱۴۵ نفر در دیدار‌های مردمی با استاندار مشکلات و درخواست‌های خود را مطرح کرده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی
  • ورود سامانه بارشی به آذربایجان شرقی
  • سامانه بارشی وارد آذربایجان شرقی می‌شود
  • برنامه اقدام مشترک برای رونق باغ‌موزه دفاع مقدس تبریز تدوین شود
  • ملاقات مردمی استاندار آذربایجان شرقی
  • حفظ منابع آبی نیازمند ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی است
  • پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان‌شرقی
  • پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان شرقی
  • سرمایه گذاری انرژی های تجدید پذیر در استان اصفهان
  • رتبه دهم آذربایجان شرقی در تبدیل مجوز‌های کاغذی