Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، چند روزی از برگزاری اعتراضات در لبنان سپری می شود و این تظاهرات درحال حاضر وارد ششمین روز خود شده است. طبق آخرین اخبار و گزارش های میدانی واصله، در حال حاضر مسیرهای اصلی در کشور که شمال را به بیروت متصل می کند به صورت جزئی بسته است. اما نیروهای امنیتی لبنان تاکنون هیچ برخورد نظامی و قهرآمیزی را با معترضان صورت نداده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این درحالی است که روز گذشته جلسه هیئت دولت لبنان در کاخ بعبدا به ریاست میشل عون رئیس جمهور لبنان به پایان رسید و بودجه ۲۰۲۰ به تصویب رسید. در جلسه هیات دولت لبنان همچنین همه بندهای بسته اصلاحاتی سعد حریری تصویب شد.  طرح پیشنهادی حریری شامل اقدامات بی‌سابقه‌ای است، زیرا در آن مالیات بر ارزش افزوده، تلفن و خدمات عمومی حذف شده و تمامی پیشهادهای قبلی مبنی بر کاهش حقوق کارمندان لبنانی نیز لغو شده است و علاوه بر این وی بر لزوم عدم محرمانه بودن اطلاعات حساب‌های بانکی تمام مقامات لبنان نیز تاکید کرده است.

بازگرداندن اموال به غارت رفته، ارائه راهکار شفاف برای مبارزه با فساد، لغو برخی قوانین خاص هزینه‌ها در بخش‌های ارتباطات و حمل و نقل به منظور کاهش ۵۰ درصدی حقوق رؤسا، وزرا، نمایندگان پارلمان و لغو امتیازات سازمان‌های دولتی و اعضای آن از دیگر بندهای طرح پیشنهادی حریری است.

درهمین حال، میشل عون، رئیس جمهور لبنان اخیرا درباره تحولات این کشور به موضع گیری پرداخته است. وی در این خصوص گفته است: آنچه در لبنان می گذرد نشان دهنده درد مردم است اما تعمیم فساد به همه ظلمی بزرگ است. رئیس جمهور لبنان در جریان نشست کابینه این کشور در کاخ بعبدا همچنین تاکید کرد: حداقل باید از عدم محرمانه بودن اطلاعات حساب‌های بانکی اعم از کسی که در حال حاضر مسئولیت دارد یا در آینده مسئولیت می پذیرد، شروع کنیم.

اما آنچه که در این میان حائز اهمیت به نظر می رسد، اقدامات مذبوحانه رسانه های عربی و در رأس آن ها رسانه های عربستان سعودی سعودی است. این رسانه ها ازجمله «العربیه» و «الحدث» در واقع پوشش مغرضانه حوادث و اعتراضات لبنان را در دستور کار خود قرار داده اند تا بدین ترتیب سیاست های رژیم آل سعود را در این کشور پیاده کرده باشند. بدیهی است که پوشش مغرضانه حوادث لبنان توسط رسانه های رسمی سعودی نمی تواند بدون اطلاع رسان این کشور صورت گرفته باشد. 

رسانه هایی نظیر العربیه و الحدث طی روزهای اخیر تلاش کردند تا با انتشار اخبار جهت دار و مغرضانه اوضاع امنیتی در لبنان را به شدت متشنج جلوه دهند. این درحالی است که برخی تظاهرات ها و اعتراضات در این کشور به صورت مسالمت آمیز صورت می گیرد و نیروهای امنیتی لبنان نیز کاملا هوشمندانه عمل کرده و هیچگونه برخورد نظامی و قهرآمیزی با معترضان نداشته اند. اما با این حال، رسانه های سعودی تلاش کرده و می کنند تا اوضاع امنیتی لبنان را به شدت متشنج و امنیتی جلوه دهند.

از سوی دیگر، این رسانه ها طی روزهای اخیر تمام تلاش خود را به کار بستند تا تظاهرات ها و اعتراضات اخیر را به حزب الله لبنان نسبت دهند. العربیه و الحدث اینگونه ادعا کردند که مردم لبنان از عملکرد حزب الله به ستوه آمده و به همین دلیل به خیابان ها ریختند! این ادعا درحالی مطرح می شود که مطالبات معترضان صرفا اقتصادی است و هیچ ارتباطی به حزب الله لبنان ندارد. با این حال رسانه های وابسته به سعودی همچنان به خط مشی مغرضانه خود ادامه می دهند. به عنوان نمونه می توان به یکی از پوشش های خبری مغرضانه العربیه اشاره کرد.

درهمین ارتباط، اخیرا تعدادی موتورسوار در حالی که پرچم‌های جنبش حزب‌الله و جنبش «امل» در دست داشتند، به خیابان‌های بیروت آمدند. برخی رسانه‌ها مانند «العربیه» عربستان مدعی شدند، این موتورسواران وابسته به حزب‌الله بوده و قصد داشته‌اند وارد محل تظاهرات مردم شوند اما با مقاومت ارتش مواجه شده‌اند. در همین خصوص، حزب‌الله و امل اعلام کردند: برخی طرف‌ها قصد دارند اعتراضات اخیر را از مسیر خود منحرف کنند و از آن برای اهداف سیاسی خود بهره‌برداری کنند.

از سوی دیگر، روابط عمومی حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای وجود هر گونه ارتباط میان این حزب و حضور تعدادی از موتورسواران در بیروت که پرچم حزب الله را حمل می کردند رد کرد. بدین ترتیب بود که دروغ بزرگ العربیه به منظور انحراف افکار عمومی در لبنان و منطقه نسبت به حوادث اخیر این کشور و نقش حزب الله لبنان در آن، برملا شد. 

نکته قابل تأمل درخصوص نحوه پوشش رسانه ای حوادث و اعتراضات لبنان توسط رسانه های معاندی همچون العربیه و الحدث این است که این رسانه ها هیچ اشاره ای به تحولات اخیر در اعتراضات و تظاهرات ها نکردند؛ تحولاتی که مورد توجه و اهتمام دیگر رسانه های منطقه ای قرار گرفت. ازجمله مهمترین این تحولات می توان به آتش کشیده شدن پرچم های آمریکا و رژیم صهیونیستی در جریان اعتراضات و سر دادن شعارهای مختلف در حمایت از حزب الله، اشاره کرد. 

علیرغم این ادعاهای رسانه های سعودی درخصوص حزب الله، این گروه نقش مهم، مؤثر و برجسته ای را در خاموش شدن یکی از فتنه های بزرگ اخیر ایفا کرد. درهمین ارتباط روزنامه «البناء» لبنان می نویسد: ائتلاف صهیونیستی-آمریکایی برای منفجر کردن اوضاع لبنان برنامه ریزی کرده بود تا انتقام شکست در میدان سوریه را بگیرد، آن هم از طریق به راه انداختن موجی از هرج و مرج و ناآرامی که کاملا از سوی عربستان و نزدیکان شناخته شده آن در لبنان حمایت مالی شده بود.

این روزنامه ادامه می دهد: آنها با بهره برداری از وضعیت شکایت مردم لبنان از فقر و نابسامانی وضعیت اقتصادی این کشور، آتش اعتراضات و دامنه آن را بیشتر کردند و آنهایی که از طرف عربستان پول گرفته بودند دست به اقدامات خشونت آمیز و آتش زدن اموال عمومی و خصوصی زدند تا جایی که حتی به روی نیروهای امنیتی و معترضان هم سلاح کشیدند تا آتش فتنه روشن شود و سپس حزب الله و متحدانش را در این قضایا متهم کنند و به دنبال آن هم حمایت مالی و نظامی خود را از طرف‌های بومی این توطئه بیشتر کنند.

البناء می افزاید:  رهبران حزب الله هم که جزئیات نقشه آماده شده برای به هرج و مرج و نابودی کشیدن لبنان را دریافت کرده بودند دیدارهای متعددی را با متحدان خود در لبنان ترتیب دادند تا مواضع را مورد بررسی قرار داده و آماده باشند با حمله‌ای پیشگیرانه هر گونه توطئه‌ای را در نطفه خفه کنند.

این روزنامه دیدارهای مفصل و چند ساعته هفته گذشته سید حسن نصرالله با «جبران باسیل»، رهبر جریان ملی آزاد و وزیر خارجه لبنان و «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده را در همین راستا خواند و افزود: در این نشست‌ها درباره راه مقابله با توطئه‌ها توافق شد به گونه‌ای که طرفداران ائتلاف مقاومت در این خصوص آگاهی پیداکرده و تلاش شود اعتراضات مردمی گسترده و قانونی مردم به انحراف کشیده نشود تا نقشه دشمنان ناکام بماند.

در بخش های پایانی گزارش این روزنامه نیز آمده است: در همین راستا حزب الله با حمایت از مطالبات قانونی مردم و تاکید مجدد بر برنامه مبارزه با فساد که از ماه‌ها پیش آن را اعلام کرده بود جهت مثبت اعتراضات را نشان داد و سید حسن نصرالله هم در سخنرانی روز جمعه خود تاکید کرد که بحران خلق الساعه نیست و همه کسانی که فساد آنها و تعرض آنها به بیت المال طی سی سال گذشته ثابت شود باید به دلیل جرایم خود محاکمه و مجازات شوند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: لبنان حسن نصرالله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۷۰۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد

جانشین دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد، ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی زمینه ساز بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد و هر افزایش تنشی مقابله به مثل خواهد شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، شیخ نعیم قاسم جانشین دبیر کل حزب الله لبنان که امروز شنبه در مراسمی در بیروت سخنرانی می‌کرد، خطاب به گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: گالانت که تهدید کرده بود هدف اصلی ما بازگردان ساکنان شمال به خانه هایشان است، بداند، با جنگ نمی‌تواند ساکنان شمال را بازگرداند، بلکه جنگ آنها هر چه بیشتر از آنجا دور کرده و حتی باعث خواهد شد تا ابد امکان بازگشت نداشته باشند.

به گفته شیخ نعیم قاسم، حمایت حزب الله از نوار غزه باعث شد تا برنامه‌های جنگی اسرائیل در فلسطین و لبنان چه برنامه‌های فعلی و چه آینده دچار مشکل شوند.

این مقام ارشد حزب الله که در نشست گرامیداشت فعالان جمعیت تعلیم دینی اسلامی در بیروت سخنرانی می‌کرد، افزود: هر کسی که آینده را نمی‌بیند و دشمن را نمی‌شناسد، نمی‌تواند این حقایق را درک کند که حمایت انجام شده خیرات و فوایدی فراتر از پشتیبانی از غزه داشته و حتی فراتر از لبنان است و باعث تشکیل نیروی بازدارندگی واقعی در قبال اسرائیل شده است و به اسرائیل نشان داده است که نمی‌تواند از چارچوب هایش تجاوز کند.

وی در این زمینه تاکید کرد: ابتکاراتی که در رابطه با موضوع لبنان و جنوب آن منتشر می‌شود، «اگر مبنای آن آتش‌بس در غزه نباشد ابتکار عملی نیست، چون راه‌حل از آنجا می‌‌آید».

شیخ قاسم افزود: کسانی که با ابتکاری تحت عنوان آتش‌بس در جنوب وارد صحنه می‌شوند تا به اسرائیل کمک کنند تا بتواند بر غزه تسلط بیشتری پیدا کند، این بدان معناست که از ما می‌خواهد در حمایت از دشمن اسرائیل مشارکت کنیم.

وی ادامه داد: ما با غزه و فلسطین هستیم نه با اسرائیل، پس اجازه دهید ابتدا جنگ در غزه متوقف شود و سپس در لبنان متوقف خواهد شد و در این رابطه خاطرنشان کرد تهدیدهای اسرائیل مبنی بر اینکه اسرائیل به لبنان حمله خواهد کرد، ما را بیش از پیش به صحیح بودند این رویارویی و تقابل متقاعد می‌کند و باعث می‌شود مواضع سرسختانه تری را اتخاذ کرده و خواهیم دید که تهدیدها به ضرر چه کسی خواهد بود.

شیخ نعیم قاسم سپس به آنچه که در رسانه‌های اسرائیلی در رابطه با استفاده حزب الله از 3 درصد از ذخایر تسلیحاتی خود طی حدود 7 ماه گذشته از جنگ اشاره کرد و گفت، همین مقدار هم دست آوردهای عظیمی را به همراه داشت و باعث شد شهرک نشینان از مناطق خود بگریزند، اسرائیل تلفات سنگینی را متحمل شده و ارتش آن هم دچار فرسودگی شود، در حالی که در نقطه مقابل الگوی عظیمی از پایداری و فداکاری را به منصه ظهور گذاشت.

جانشین دبیر کل حزب الله لبنان سپس خطاب به یوآف گالانت وزیر جنگ رژیم اشغالگر که تهدید کرده بود، هدف اصلی بازگرداندن ساکنان شمال به خانه هایشان است و دوره پیش رو سرنوشت ساز خواهد بود، گفت: امکان بازگرداندن ساکنان شمال وجود ندارد، این جنگ فقط آنها را بیش از گذشته دور خواهد کرد و شاید حتی تا ابد امکان بازگشت آنها را امکان پذیر نسازد.

در همین راستا، شیخ نعیم قاسم تاکید کرد: ادامه تجاوزات علیه لبنان نمی‌تواند منجر به بازگشت شهرک نشینان شمال شود، بلکه توسعه جنگ می‌تواند زندگی آنها را بیش از پیش پیچیده کند.

وی از جهانیان خواست تا از خواب بیدار شده و جنگ در غزه را متوقف کنند، زیرا این کار به واقعیت نزدیک تر است.

این مقام ارشد حزب الله در سخنرانی خود همچنین خبر داد: حزب الله تصمیم دارد که به تجاوزات اسرائیل به تناسب همان اقدامات پاسخ دهد، به نحوی که هر نوعه توسعه و افزایش تجاوزگری با توسعه و گسترش پاسخ مقاومت و اقدام از سوی حزب الله و مقاومت لبنان مواجه خواهد شد و این یک تصمیم قاطع است.

شیخ نعیم قاسم در این رابطه افزود: وقتی اسرائیل یکی از برادران را در منطقه صرفند مورد حمله قرار داد، پاسخ آن با 3 پهپاد تهاجمی که مقر فرماندهی تیپ گولانی و مقر واحد ایگور در پایگاه شراگا در شمال شهر عکا هدف قرار دادند، به آن پاسخ دادیم.

و در ادامه خبر داد: رسانه‌های رژیم اشغالگر از فرار 200 هزار شهرک نشین اسرائیلی در شمال به داخل پناهگاه‌ها به دلیل این اقدام سخن گفتند و این فقط در رابطه با 3 پهپاد بود، پس شما تصور کنید که نتایج در صورتی که بیش از این از چارچوب‌ها تجاوز شود، چه خواهد شد.

گفتنی است این سخنرانی بازتاب خاص خود را در رسانه‌های عبری زبان داشت، رسانه‌‌هایی همچون یدیعوت آحارانوت با نقل بخشی از سخنرانی شیخ نعیم قاسم در مورد محال شدن بازگشت شهرک نشینان به شمال به تصمیم حزب الله برای مقابله به مثل در مقابل تجاوزات اسرائیل پرداختند.

شهرک «مرگلیوت» با دهها موشک حزب‌الله هدف قرار گرفتحمله پهپادی حزب الله به 2 پایگاه نظامی ارتش اسرائیل

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دهه کرامت فرصتی برای مقابله با توطئه دشمنان است
  • حمله راکتی سنگین حزب‌الله لبنان به شمال اسرائیل
  • رسانه‌های تل‌آویو حمله موشکی به شهرک صهیونیست نشین شتولا را تایید کردند
  • رسانه‌های تل آویو حمله موشکی به شهرک صهیونیست نشین شتولا را تایید کردند
  • حملات حزب‌الله به چند پایگاه صهیونیستی
  • تصاویر حمله حزب الله لبنان به مقر نیرو‌های گولانی
  • شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد
  • شکست رسانه‌ای واشنگتن در اعتراضات دانشجویی
  • باقری: عملیات وعده صادق انگیزه دانشجویان آمریکا علیه صهیونیست‌ها را افزایش داد
  • شهادت یک عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان | عکس