Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است اجلاس جنبش عدم تعهد می‌تواند بهترین نقش را در مقابله با اقدامات یک‌جانبه‌گرایی آمریکا داشته باشد.

حسن بهشتی پور در گفت‌وگو با ایسنا درباره نقش جنبش غیر متعهدها (گروه نم) برای مقابله با یک جانبه گرایی در سطح بین الملل اظهار کرد:‌ بعد از فروپاشی شوروی و بعد از فروپاشی نظام دو قطبی در جهان نظریه‌های مختلفی مطرح شد که دنیای آینده به سمت یک قطبی پیش می‌رود اما آنچه مسلم است این‌که آمریکایی‌ها درصدد بودند در دهه 90 جهان تک قطبی ایجاد کنند ولی بعد از 11 سپتامبر وقتی عملا بهانه خوبی به دست آوردند، برای این‌که هژمونی خودشان را به کشورهای مختلف تحمیل کنند تحت عنوان مبارزه با تروریسم این موضوع را دنبال کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: پیش از این در قالب مبارزه با کمونیسم و بعدتر از آن بر روی بنیاد گرایی اسلامی مانور داده بودند اما بعد از 11 سپتامبر واژه مبارزه با تروریسم را در دستورکار قرار دادند، اما در این فضا عملا یک نوع یک‌جانبه‌گرایی را در دنیا ترویج کردند، یعنی آنچه که آمریکا تصمیم می‌گرفت و عده‌ای را با خود از طریق زور سیاسی، نظامی یا اقتصادی همراه می‌کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین بیان کرد: بنابراین بحث یک‌جانبه‌گرایی تقریبا از سال 2000 به بعد یعنی ورود به هزاره سوم با یکجانبه‌گرایی آمریکا مطرح شد لذا پس از آن در میان محافل بین‌المللی یکی از مباحث این بود که برای مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا چه مدلی را باید تبلیغ و ترویج کرد.

بهشتی‌پور تصریح کرد: در این زمینه برخی معتقد بودند باید منطقه‌گرایی را تبلیغ و ترویج کرد، یعنی هر کدام از مناطق دنیا مانند اتحادیه اروپا، ژاپن و شرق آسیا، چین یا آمریکای لاتین و ... به یک منطقه تقسیم شوند، از سوی دیگر برخی نیز چندجانبه‌گرایی را مطرح کرده و گفتند کشورها می‌توانند در یک منطقه نباشند، اما با یکدیگر منافع مشترک تعریف کنند و همکاری داشته باشند.

وی ادامه داد: بنابراین به دنبال تبلیغ نوعی چندجانبه گرایی در مقابل یک جانبه‌گرایی بودند، زیرا در چندجانبه گرایی کشورها با یکدیگر منافع مشترک و اصولی را تعریف و با یکدیگر همکاری می‌کنند. یک مدل این مساله شانگهای است که ابتدا در حد کنفرانس بود اما از سال 2001 به بعد به سازمان شانگهای ارتقاء پیدا کرد، همچنین گروه بریکس که همکاری‌های اقتصادی میان روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی و برزیل است و در مجموع این قبیل گروه‌ها نوعی چندجانبه گرایی را در برابر یک جانبه‌گرایی آمریکا تبلیغ کردند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین اظهار کرد:‌ اما هنوز مدل یکپارچه که همه کشورها در آن اتفاق نظر پیدا کنند، به وجود نیامده است که در اجلاس غیر متعهدها که در باکو در حال برگزاری است کشورهای عضو می‌توانند کمک کنند تا به مدلی در این زمینه دست یابند و براساس مدل و منافع مشترک اقدامی جدی برای مقابله با یک‌جانبه گرایی آمریکا انجام دهند.

بهشتی‌پور با بیان این‌که اجلاس غیر متعهدها چه در سطح وزرای خارجه یا سران مانند یک باشگاه سیاسی است، گفت: منظور از باشگاه سیاسی این است که تصمیمات در حد صدور بیانیه یا قطعنامه باقی می‌ماند و به مرحله عملیاتی و اجرا نمی‌رسد. اجلاس غیرمتعهدها از سال 1956 تاکنون ده‌ها  قطعنامه صادر شده و هر سه سال یکبار تشکیل جلسه داده اما متاسفانه هنوز اقدام اجرایی دقیقی انجام نشده است.

وی درباره این‌که آیا گفت‌وگوهای اجلاس جنبش عدم تعهد می‌تواند راه حلی را برای مسائل منطقه‌ای ارائه دهد، ابراز کرد:‌ البته از این جهت که گروه بزرگی از کشورها که بیش از دو سوم کشورهای عضو سازمان ملل هستند، با یکدیگر همفکری کرده و گفت‌وگوهای دو جانبه و چند جانبه دارند خیلی خوب است اما از این جهت که انتظار داشته باشیم اقدام دسته جمعی صورت گیرد،‌ متاسفانه در این سال‌ها اقدامی مشاهده نشده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: اگر واقع بین باشیم مقابله با چند جانبه گرایی کاری است که می‌تواند در اجلاس غیر متعهدها کلید آن زدهد شود به شرظی که فراموش نشده و در اجلاس‌های آینده نیز به شکل جدی در دستورکار قرار گیرد. بنابراین اگر قرار باشد برای مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا اقدامی انجام شود اجلاس غیرمتعهدها یکی از نشست‌های تاثیرگذار است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اجلاس جنبش عدم تعهد نظام تک قطبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۷۱۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محکومیت حمله به کنسولگری ایران در دمشق در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای

وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای حمله به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند.

به گزارش ایسنا، وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در بیست و یکمین اجلاس خود در آستانه پایتخت قزاقستان با اعلام استقبال از حضور وزیر دفاع کشورمان به عنوان عضو اصلی این سازمان، به صورت یکپارچه و اجماعی حملات تروریستی اخیر در روسیه، سوریه، پاکستان و همچنین حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق را در بیانیه پایانی محکوم و با خانواده قربانیان این حملات تروریستی ابراز همدردی کردند.

وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای همچنین نسبت به رشد تروریسم بین‌المللی و تهدیدات جدید آن اعلام نگرانی و بر تقویت روابط دفاعی کشورهای عضو شانگهای تاکید کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند
  • جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
  • انسیه خزعلی : الگوی ایرانی - اسلامی را در خانواده ها احیا می کنیم/ جنبش تعهد به خانواده را مطرح کرده ایم
  • روایت خزعلی از جنبش تعهد به خانواده
  • آمادگی کامل مقاومت برای مقابله با تجاوز اشغالگران به رفح
  • ویدیو/ ارتقای اقتصاد مکمل میان ایران و کشورهای آفریقایی
  • محکومیت حمله به کنسولگری ایران در دمشق در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای
  • توسعه خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا
  • باقری کنی: بریکس برای تحرک کشورهای عضو در چارچوب چندجانبه گرایی ابتکار عمل دارد
  • باقری: بریکس برای تحرک کشورهای عضو در چارچوب چندجانبه گرایی ابتکار عمل دارد