Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه پنج شنبه در جریان بازدید اصحاب رسانه از تصفیه خانه شهر سنندج با حضور محمد حسین محمدی مدیرعامل شرکت آبفا کردستان و مهندس محمد فرهاد معاون بهره برداری آبفای کردستان اقدامات انجام شده توسط شرکت آب و فاضلاب شهری کردستان گزارش شد.

در جریان این بازدید رسانه ای خبرنگاران رسانه های جمعی استان کردستان از نزدیک ضمن بازدید از وضعیت تصفیه آب شرب، روند این کار را مورد بازدید قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر تصفیه خانه شهر سنندج با تاکید بر اینکه پدیده شکوفایی جلبک یکی از مهمترین عوامل زوال کیفیت آب در دریاچه های آب شیرین و مخازن سدها می باشد، افزود: تخلیه فاضلاب خانگی، صنعتی و پساب کشاورزی به مخازن آب، مواد مغذی مورد نیاز رشد جلبک را فراهم می آورد و در صورت مساعد بودن شرایط محیطی مانند دمای مناسب و در دسترس بودن نور جهت انجام فعالیت های فتوسنتزی جمعیت جلبک ها بصورت ناگهانی افزایش یافته و اصطلاحا شکوفایی جلبک رخ  می دهد که این معضل در کشورهای متعددی از جمله آمریکا، ژاپن، استرالیا و فنلاند و در سالهای اخیر در ایران از جمله سد میناب و سد بوکان بوجود آمده است.

آریان عاملی اظهار داشت: در صورتی که ممانعت از طعم و بوی نامطبوع عملی نباشد می توان با هوادهی، اکسیداسیون جذب سطحی و شست و شوی مخازن و مانور و شست و شوی شیرهای تخلیه مشکل طعم و بوی آب شرب  را در تصفیه خانه و شبکه کاهش داد.

وی با بیان اینکه در راستای کنترل و حذف طعم و بو اقداماتی انجام گرفته، خاطرنشان کرد: راه اندازی فرآیند تزریق کربن فعال، راه اندازی فرآیند تزریق پرمنگنات پتاسیم و راه اندازی واحد هوادهی در تصفیه خانه شماره یک و همچنین راه اندازی فرآیند ازن زنی در تصفیه خانه فاز دو انجام گرفته و بهینه سازی فرآیند انعقاد و لخته سازی و شستشوی  مخازن و واحدهای تصفیه خانه، شستشوی کلیه واحدهای تصفیه خانه شبکه توزیع و مخازن ذخیره تعویض و اضافه نمودن ۲۰۰ تنی ماسه سیلیسی در هر دو تصفیه خانه صورت گرفته است.

به گفته عاملی تصفیه خانه شهر سنندج شامل تصفیه خانه شماره ۱ و تصفیه خانه شماره ۲ می باشدکه تصفیه آب در تصفیه خانه شماره ۱ شامل مراحل پیش کلرزنی، تزریق منقعد کننده، فلوکولاسیون اولیه فلوکلاسیون ثانویه، ته نشینی، فیلتراسیون و کلر زنی نهایی می باشد و در این فرایند در واحدهای تصفیه خانه آب شماره ۲ پس از ورود آب خام آشغالگیری وبا روند فرایند مایکرو استریتر وارد مخزن آب خام شده و ازن زنی، اختلاط سریع، لخته سازی، فیلتر شنی تند و نهایتا کلر زنی وارد شبکه های آب شرب می شود و در هردو تصفیه خانه از کلروفریک به عنوان منعقد کننده استفاده می شود

وی گفت: کیفیت آب شرب شهرهای مذکور بلحاظ کلیه شاخص های فیزیکی، شیمیائی، میکروبی وبیولوژیکی بصورت مدوام توسط این شرکت، دانشگاه علوم پزشکی و نیز آزمایشگاه های مرجع در حال سنجش و اندازه گیری بوده که نتایج آن بیانگر مطلوب بودن کلیه پارامترهای کیفی آب می باشد و این شرکت متضمن تحویل آب شرب سالم و بهداشتی به مشترکان خود می باشد

پدیده واگردانی نقش بسزایی در کیفیت نامناسب آب خام ایجاد می کند

عاملی با بیان اینکه سدها بعنوان یکی از منابع اصلی آب شرب عموما دچار لایه بندی حرارتی می شوند، افزود: در این شرایط، سه لایه در ستون آب مخازن تشکیل می شودکه لایه اول، به دلیل مجاورت با محیط اطراف و تغییرات دمای محیط، نوع جریان آب و عمق لایه آب از ماهی به ماه دیگر به دلیل اختلافات درجه حرارت هوا داما در حال تغییر بوده و به دلیل DO بالا عموما فعالیت بیولوژیکی به صورت هوازی می باشد و لایه دوم، یک لایه انتقالی بوده و کیفیت آن زیاد تحت تاثیر شرایط محیطی نیست و ثابت خواهد ماند در این لایه با افزایش عمق دمای هوا کاهش پیدا کرده و بهترین لایه جهت برداشت آب جهت شرب  و به نوعی محل مناسب قرارگیری آبگیر می باشد

وی ادامه داد: و از آنجا که در لایه سوم آب  راکد می باشد و عمق زیاد است، اکسیژن بسیار کمی بوده و حتی اکسیژن آن صفر است، سولفات ها و نیتراتها به عنوان منبع اکسیژن اکسیداسیون بیوشیمیایی به وسیله باکتری های بی هوازی عمل می کنند و یون سولفات به یون سولفید و به شکل سولفید هیدروژن احیا می شود. همچنین این لایه با در مجاورت قرار گرفتن گل و لای کف دریاچه و نیز لاشه انواع جلبک و موجودات آبزی که عموما مواد مولد طعم و بوهستند، دارای کیفیت مناسبی نمی باشد.

عاملی یادآور شد: عموما مخازن سدهای که در مناطق ۴ فصل قرار می گیرند به علت تغییرات آب و هوایی، واگردانی (برهم خوردگی لایه های آب دریاچه ها) در دو فصل بهار و پاییز اتفاق می افتد.

وی گفت: با توجه به نمودار تغییر دما بر حسب عمق در دریاچه سد مشخص است که از اواخر تابستان و اوایل پائیز سال جاری تغییر دمایی سطوح که ناشی از شروع چرخش لایه های حرارتی در لایه اول منجر به ایجاد کیفیت یکسان نامناسب آب تا عمق حدود ۲۰ متر را نشان می دهد و با توجه به قرار گیری تونل آبگیر در لایه اول ، برداشت آب از لایه کیفیت نامناسب می باشد.

به گفته وی با مشاهده  نمودار تغییر اکسیژن محلول بر حسب عمق در دریاچه سد مشخص است که از اواخر تابستان و اوایل پائیز اکسیژن محلول می تواند در عمق های پائین تری نیز وجود داشته باشد که می تواند نشانی از حرکت لایه حرارتی به سمت پایین باشد. همانطور که از داده های سال قبل مشاهده می شود تا پایان آذر این روند طول کشیده و در اوایل زمستان اختلاط کامل می شود که پیش بینی می شود برای امسال هم به همین شکل باشد و تا عمق حدود ۲۰ متری سد میزان کلروفیل – a بالا می باشد و با توجه به تراز آبگیری برای تصفیه خانه مقدار زیادی از این کلرفیل-a وارد تصفیه خانه می شود.

وی اضافه کرد:  در عمق حدود ۱۵ متری که تراز آبگیری برای تصفیه خانه می باشد کدورت سطح نسبت به زمان مشابه سال قبل حدود ۵ برابر کمتر شده است، که میزان عمق شفافیت در ماه آبان سال جاری ۱.۵ برابر بیشتر از زمان مشابه سال قبل می باشد و می توان نتیجه گرفت یکی از عوامل تغذیه گرا بودن سد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

عاملی با اشاره به اندازه گیری شاخص غنی شدگی کارلسون که به سه عامل عمق شفافیت، فسفر کل و کلروفیل -A وابسته می باشد، افزود: طبق آزمایشات صورت گرفته در سال قبل که به احتمال بسیار امسال باید نتایج مشابه و حتی بالاتری به دست بیایید دریاچه سد تغذیه گرا بوده و مستعد رشد جلبک می باشد.

مدیر تصفیه خانه شهر سنندج به وضعیت مغذی شدن دریاچه سد ها در جهان اشاره نمود و یادآور شد: آب برداشتی از این دریاچه ها عموما دچار مشکل طعم و بو در فصولی از سال بر اساس موقعیت برداشت آب از سد و لایه بندی و واگردانی فصلی می گردند.

وی انواع سوانح آلودگی منابع را به دوسته حوادث انسان ساز و حوادث طبیعی تقسیم کرد و گفت: فعالیت های صنعتی، فعالیت های کشاورزی و باغبانی، مناطق شهری، محل دفت ضایعات، حوادث حمل و نقل و خطوط انتقال و مخازن نفت، انفجار و آتش سوزی، عملیات استخراج معدن، فعالیت های عمدی و خرابکارانه و مناطقی که از مواد رادیو اکتیو استفاده می کنند از جمله حوادث انسان ساز به شمار می آیند.

کد خبر 4755288

منبع: مهر

کلیدواژه: شرکت آب و فاضلاب شهری کردستان محمد حسین محمدی تامین آب شرب اربعین 98 اربعین حسینی بوشهر مرز مهران ایلام زائران اربعین گرگان قزوین شهرکرد سانحه تصادف استانداری سمنان بازگشت زائران اربعین شیراز موکب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۷۱۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس

به گزارش جام جم آنلاین،علی جان صادق‌پور افزود: در دو سال گذشته ، ۵ تصفیه‌خانه فاضلاب، شامل تصفیه‌خانه فاضلاب شهرهای کازرون ، آباده و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب روستاهای امیر آباد کافتر و شهر میان در شهرستان اقلید و  پکیج تصفیه فاضلاب روستای شهیدآباد شهرستان خرم‌بید در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

رئیس هیئت مدیره شرکت آبفا استان فارس اضافه کرد: با گشایش این تصفیه‌خانه‌ها ۲۷هزار و ۱۰۰ متر مکعب به ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری و ۹۱۰ متر مکعب در شبانه‌روز به ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب روستایی اضافه شده است.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو برنامه‌های خود را در بخش فاضلاب مبتنی بر افزایش سرانه بهره‌مندی از سامانه‌های جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب شهری و روستایی تدوین کرده است، افزود: در این مدت همچنین بیش از ۸۰ هزار متر به خطوط انتقال و شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب اضافه شده است.

وی افزود: تصفیه‌خانه، خطوط انتقال و شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر داراب هم در آینده‌ای نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

دیگر خبرها

  • آبفای لرستان ۱۰۰ پروژه در دست اجرا دارد
  • دهیاران بخش سعد آباد کمک به خانه‌های بهداشت را در اولویت قراردهند
  • پیشرفت تصفیه‌خانه بشاگرد به صورت مستمر بررسی می‌شود
  • تصفیه خانه فاضلاب از هدر رفت آب درصنایع آب بر پیشگیری می‌کند
  • آبرسانی به ۶ روستای گرمی خرداد ماه بهره‌برداری می‌شود
  • اجرا خط دوم انتقال آب سد یامچی به تصفیه خانه آب اردبیل
  • اجرای خط دوم انتقال آب سد یامچی به تصفیه خانه آب اردبیل
  • طرح ارتقای تصفیه خانه آب رامسر آغاز شد
  • نبود رینگ آبی در اطراف تبریز و معضل تامین آب
  • افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس