Web Analytics Made Easy - Statcounter

سوم آبان ماه سالروز درگذشت دکتر محمدرضا حکیم زاده لاهیجانی است که پس از تاسیس نخستین آسایشگاه خیریه سالمندان در رشت و کهریزک تهران، به‌عنوان پدر آسایشگاه‌های ایران لقب گرفت.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، تابلوی دکتر «محمدرضا حکیم»، بر یکی از بلوارهای لاهیجان خودنمایی می‌کند و روزانه بسیاری از شهروندان و مسافران این نام را می‌بینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر گذشت زمان به یادها نسپارد که وی از بنیانگذاران نخستین آسایشگاه خیریه معلولین و سالمندان در رشت بوده است، اما سالمندانی که در آسایشگاه کهریزک نگهداری می‌شوند، با این نام خو گرفته‌اند زیرا آرامگاه ابدی وی در ورودی آسایشگاهی است که خود تاسیس کرده بود.

محمد رضا حکیم، در سال ۱۲۹۷ خورشیدی در شهر لاهیجان به دنیا آمد، تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در این شهر و رشت گذراند و برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی به دانشگاه تهران رفت. نخستین كار دولتی حکیم پس از فارغ‌التحصیلی در شهر مشهد در آسایشگاه جذامیان بود و با تلاش‌های وی، آسایشگاه این شهر بازسازی شد.

حکیم زاده مدتی ریاست بهداری لاهیجان را بر عهده داشت و علاوه بر وظایف پزشكی و بهداری لاهیجان، اولین پرورشگاه و زایشگاه را در لاهیجان ایجاد كرد.

حکیم زاده خانه پدری خود را وقف آموزش و پرورش کرد که دبستان دكتر حكیم زاده لاهیجان دانش‌آموزان زیادی را به خود دیده است. حکیم زاده همچنین در بسیاری از روستاهای دورافتاده، دبستان و درمانگاه ایجاد كرد، اما سرآمد تلاش‌های وی در حوزه آموزش، تاسیس صندوق كمك به دانشجویان لاهیجانی بود كه در خارج از این شهر تحصیل می‌كردند.

حکیم زاده، بعد از چند سال خدمت در لاهیجان به ریاست بهداری همدان منصوب شد و در آن‌جا نیز اثرات خیر وی باقی است. سپس برای اخذ تخصص به فرانسه رفت و در بازگشت به وطن در سمت مدیر مبارزه با بیماری‌های واگیردار خدمت کرد و با تلاش فراوان در ریشه‌كنی بیماری‌ها همت کرد.

بعد از مدتی دكتر حكیم زاده به سمت مدیركل بهداری گیلان منصوب شد و در این زمان، علاوه بر ایجاد مراكز بهداشتی در نقاط محروم گیلان، با توجه به مشكلات افراد سالمند و معلولین بی‌پناه و رها شده در خیابان‌ها، به فكر ایجاد سرپناهی برای این قشر افتاد. اینجا بود که نامش با نام آیت الله ضیابری، آرسن میناسیان و حسین استقامت خیرین نیکوکار گیلانی پیوند خورد.

حسین استقامت، در رشت کارخانه جوراب‌بافی داشت و ۱۷ هزار مترمربع از املاک خود را در محله سلیمانداراب رشت برای تاسیس آسایشگاه در اختیار وی قرار داد. سال ۱۳۴۵، سرانجام با تلاش‌های خیرین مذکور، نخستین آسایشگاه خیریه سالمندان و معلولین کشور در رشت ساخته شد.

آوازه این اقدام بزرگ به تهران و شهرهای دیگر رسید و مسئولان از حکیم زاده خواستند كه در شهرهای دیگر نیز آسایشگاه‌هایی ایجاد كند.

حکیم زاده، سرپرستی آسایشگاه رشت را به ارمنی نیکوکار رشتی یعنی «آرسن میناسیان» سپرد و برای ساختن آسایشگاه سالمندان کهریزک راهی تهران شد، اما عمر پربرکت پدر آسایشگاه‌های ایران، دیری نپاید و دکتر حکیم زاده در سوم آبان ۱۳۵۸ در سن ۶۵ سالگی دیده از جهان فروبست.

مردم گیلان خواستند او را در لاهیجان به خاک بسپرند اما وی در جایی آرمید که به آن تعلق خاطر داشت؛ «صحن ورودی آسایشگاه کهریزک».

پایان پیام/595

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی اربعین پیاده روی اربعین زائران اربعین حسینی مسجد اربعین ۹۸ کربلا کانون های فرهنگی هنری مساجد جاماندگان اربعین خراسان جنوبی آسایشگاه سالمندان و معلولین رشت آسایشگاه کهریزک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۷۲۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره مندی ۱۰ هزار و ۵۰۰ سخت درمان از خدمات بیمه سلامت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، فروغ شباهنگ گفت: افراد کم توان دارای اختلال عملکردی بر اثر سکته مغزی، اوتیسم و اس ام ای(sma) از پوشش صندوق‌های بیماری خاص و سخت درمان بهره مند می‌شوند.
وی افزود: ۱۰ هزار و ۵۰۰ بیمار سخت درمان در استان کهگیلویه و بویراحمد تحت پوشش بیمه سلامت هستند و ۱۱ میلیارد ریال برای این بیماران هزینه شد.
شباهنگ اضافه کرد: علاوه بر پوشش خدمات در بخش دولتی، پرداخت در بخش عمومی غیردولتی، خیریه و خصوصی نیز به میزان ۷۰ درصد تعرفه بخش مربوطه در تعهد سازمان بیمه سلامت قرارگرفته است.
وی ادامه داد: در حال حاضر امکان عقد قرارداد به صورت حضوری و الکترونیکی برای کلیه مراکز مجاز ارائه دهنده خدمات توانبخشی در استان فراهم است. شباهنگ افزود:  ۶۶ قلم دارو، ۲۹ قلم لوازم و تجهیزات پزشکی، ۵۷ خدمت آزمایشگاهی و خدمت خدمت تصویربرداری در تعهد سازمان بیمه سلامت می‌باشد. وی عنوان کرد: در استان ۲ مرکز شامل مرکز درمان ناباروی بیمارستان بی بی حکیمه گچساران و مرکز نازایی کوثر در بیمارستان شهید جلیل فعالیت دارد و با توجه به سیاست دولت مبنی بر افزایش جمعیت، ۹۰ درصد از هزینه‌های درمانی مربوط به ناباروری در مراکز دولتی از طرف سازمان بیمه سلامت پرداخت می‌شود. وی بیان کرد:همچنین محدودیت تعداد در یکسال برای بسته‌های خدمتی IUI, IVF, ICSI ,FET برداشته شده و آزمایش‌های تشخیص ژنتیک برای مادران دارای سقط مکرر در تعهد بیمه پایه قرار گرفت. سرپرست بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تاکنون ۳۰۴ مادر باردار در استان از پوشش بیمه خدمات تخصصی درمان ناباروری استفاده کردند.

دیگر خبرها

  • قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است
  • ارائه ۱۰ میلیارد تومان خدمات از سوی کمیته امداد در سال گذشته
  • فاصله ازدواج و فرزندآوری به ۳ سال رسیده است
  • افزایش مراکز رایگان سلامت روان در کشور
  • نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان
  • مرکز متخلف خدمات زیبایی در خرمشهر مهروموم شد
  • کارگروه تخصصی روابط بانکی ایران و آفریقا تشکیل شد
  • بهره مندی ۱۰ هزار و ۵۰۰ سخت درمان از خدمات بیمه سلامت
  • یک مرکز غیرمجاز ارائه خدمات زیبایی در خرمشهر پلمب شد
  • شیوه ناپسند برخی از آزمایشگاه‌ها برای فرار از ورشکستگی!