Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بوشهر، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز در بازدید از محل در نظر گرفته شده برای اجرای منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر در شهرستان دیلم بیان کرد: همه موارد مربوط به ارزیابی‌های زیست محیطی در خصوص هر آنچه که می‌خواهد در منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر رخ دهد باید طبق قانون انجام گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به آلودگی‌های عسلویه، افزود: عسلویه ایجاد شد، اما الان کارکنان آنجا خودشان در معرض تهدید سلامت هستند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: عده‌ای می‌خواهند سرمایه گذاری کنند، عده‌ای می‌خواهند کار کنند و عده‌ای باید از آلودگی بمیرند.

کلانتری با اشاره به حذفیات صورت گرفته در بررسی طرح منطقه ویژه اقتصادی شمال بوشهر، تاکید کرد: باید از مجریان، تعهد محضری گرفته شود که اگر دولت عوض شد هم مشکلی پیش نیاید و سوء استفاده صورت نگیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز گفت: پیش از این، مساحت منطقه ویژه اقتصادی شمال بوشهر، ۳۸۰۰ هکتار بود و خوریات و ریز خوریات در منطقه بودند که کمیته ارزیابی محیط زیست مصوب کرد خوریات باید حذف شود. بر این اساس، تمام خور‌ها حذف شد.

فرهاد قلی نژاد افزود: همچنین طبق دستور دفتر ارزیابی و محیط طبیعی حریم خور‌ها باید حذف می‌شد که حریم ۲۰۰ متری خور‌های اصلی و حریم ۶۰ متری خور‌های فرعی هم از محل اجرای طرح حذف شد و به این ترتیب هزار و ۴۰۷ هکتار از مساحت منطقه حذف شد.

او بیان کرد: پس از این مرحله، دفتر ارزیابی و محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، تائیدیه حذف خوریات را صادر کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهرگفت: بحث ارزیابی آبشیرین کن و اسکله پیش آمد که این دو مورد هم مشکل فنی ساخت داشتند و سه کیلومتر باید در دریا پیشروی می‌شد و بحث کوبیدن پایه‌ها و شمع کوبی‌ها و ساحل استحصالی بود که این دو طرح نیز حذف شد.

قلی نژاد ادامه داد: رودخانه هم جزء طرح بود که آن هم حذف شد.

او با تاکید براینکه نباید صنعت در محدوه روستا ایجاد شود، بیان کرد: محل ساخت منطقه در ۴۰۰ متری روستاست در صورتی که باید ۱۵۰۰ متر از روستا فاصله داشته باشد و این نکته باید رعایت شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در بارگذاری صنایع در این منطقه، پالایشگاه نفت وگاز پیش بینی شده بود که آن‌ها نیز حذف شده است.

قلی نژاد تاکیدکرد: فقط صنایع پتروشیمی می‌تواند در اینجا ایجاد شود و قرار شد برای این صنایع نیز دفتر ارزیابی محیط زیست محدودیت‌هایی ایجاد کند.

منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر در سال ۸۹ به تصویب رسید و اجرای آن سال ۹۳ در زمینی به مساحت ۳ هزار و ۹۰۰ هکتار در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر دیلم آغاز شد.

این منطقه مصوبات لازم را دریافت کرده و زیرساخت‌های آن از لحاظ آب و برق و... پیش بینی شده و فقط تائیدیه‌های محیط زیست مانده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درسفر ۲۵ مهر به استان بوشهر قول داد این موضوع را پیگیری کند و امروز هم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به همین علت به دیلم سفر کرده است.

منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر یکی از ۹ منطقه ویژه اقتصادی کشور است که در عرصه صنایع کوچک و پتروشیمی فعالیت خواهد کرد.

این منطقه با هدف فعالیت در حوزه تامین خوراک صنایع پتروشیمی، پایین دستی و زیرساختی، برنامه ریزی شده و پیش بینی شده برای بیش از ۱۰ هزار نفر شغل به وجود آورد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر پیش از این گفته بود، ۹ فقره جواز تاسیس طرح صنعتی با سرمایه گذاری ثابت ۱۴ هزار میلیارد تومان در زمینه صنایع پتروشیمی نظیر تولید متانول، اتیلن، پروپیلن و پلی پروپیلن و مشتقات آن‌ها در منطقه ویژه اقتصادی شمال استان صادر شده که اجرای پنج طرح آن آغاز شده است.

سید حسین حسینی گفته بود، ایجاد این منطقه، باعث رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در دیلم می‌شود. همچنین همجواری بندردیلم با خلیج فارس فرصتی مناسب برای صادرات کالا از این منطقه خواهد بود.

شهرستان دیلم در شمال استان بوشهر ۶۵ کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس دارد و با سه استان فارس، خوزستان وکهگیلویه وبویراحمد همسایه است.

انتهای پیام/ک

تاکید بر ارزیابی زیست محیطی منطقه ویژه اقتصادی شمال بوشهر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۷۲۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه پایدار در گرو حفظ محیط زیست است

به گزارش خبرنگار مهر، عباس علی آبادی پیش از ظهر سه شنبه در نشست ستاد تسهیل استان مرکزی اظهار کرد: واحدهای تولیدی باید بر اساس مسؤولیت اجتماعی خود، در حوزه محیط زیست و به‌ویژه در حوزه آب، تعامل و هم افزایی لازم را در خصوص بازچرخانی پساب داشته باشند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست با تأکید بر لزوم توجه به محیط زیست در توسعه صنعتی، گفت: چنانچه به دنبال توسعه پایدار هستیم باید ابتدا به حفظ محیط زیست توجه ویژه داشته باشیم.

علی آبادی شهر اراک را یکی از شهرهای استراتژیک کشور عنوان کرد و افزود: مردم اراک در دوران دفاع مقدس هم ثابت کردند پشتیبان کشور هستند از این رو تمام ظرفیت‌ها برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی استان به کار گرفته می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه رفع مشکل آلودگی هوای شهر اراک نیازمند مساعدت صنایع است، گفت: برای شهر اراک باید ۲ اقدام بزرگ، نخست تلاش برای از بین بردن منابع آلودگی و سپس عدم توسعه صنایع آلاینده با محوریت واحدهای تولیدی مدنظر ویژه قرار گیرد.

بررسی طرح‌های توسعه برخی واحدهای صنعتی، تأمین مواد اولیه، مسائل گمرکی، محیط زیست و منابع طبیعی، ضمانت‌های بانکی، امهال تسهیلات و بحث سرمایه در گردش بخشی از موضوعات مطرح شده در این نشست بود که وزیر صمت دستوراتی در جهت رفع موانع و حل مشکلات این واحدها و پیگیری موضوعات در ستاد ملی صادر کرد.

کد خبر 6099011

دیگر خبرها

  • توسعه پایدار بر مبنای حفاظت محیط زیست صورت گیرد
  • توسعه پایدار در گرو حفظ محیط زیست است
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی/یک تجربه موفق
  • نظارت مأموران محیط زیست آذربایجان‌غربی بر بیش از۷۶۰ هزارهکتار ازمناطق تحت مدیریت
  • اهدا بیش از پنج هزار اصله نهال حرا به محیط زیست استان بوشهر
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده است
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش
  • خاطره‌ای از واکنش عجیب احمدی‌نژاد به درخواست محیط‌‌‌ زیستی | فیلم
  • فعالیت پایلوت ۸ خانه محیط زیستی در گلستان