Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-05-01@12:22:40 GMT

رشد تدریجی معاملات آپارتمان‌های قدیمی

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۷۳۶۳۲

خرداد؛ طی پنج سال گذشته سهم آپارتمان‌های ۱۶ سال به بالا در معاملات مسکن شهر تهران از ۱۴ درصد به ۲۷ درصد افزایش یافته است.
جهش قیمت مسکن متقاضیان را در سال‌های پس از ۱۳۹۳ به طور متناوب به سمت واحد‌های قدیمی سوق داده و طی این سال‌ها بیشترین رشد معاملات مسکن شهر تهران در واحد‌های ۱۶ تا ۲۰ سال اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شهریورماه ۱۳۹۳ این نوع آپارتمان‌ها ۶.۵ درصد از کل معاملات را در بر می‌گرفت که هم‌اکنون به ۱۶ درصد رسیده است.
شهریورماه ۱۳۹۸ از مجموع ۲۷۸۷ واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران واحد‌های تا پنج سال ساخت با سهم ۴۰.۸ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.
سهم مذکور در مقایسه با شهریورماه سال قبل حدود ۳ درصد و در مقایسه با شهریورماه سال ۱۳۹۳ حدود ۱۵ درصد کاهش داشته است.
در مقابل طی پنج سال گذشته به سهم واحد‌های با قدمت ۶ تا ۱۰ سال ۴.۲ درصد، واحد‌های ۱۱ تا ۱۵ سال ۴ درصد، واحد‌های ۱۶ تا ۲۰ سال ۹.۴ درصد و واحد‌های بیش از ۲۰ سال، ۳.۶ درصد افزوده شده است.
واحد‌های تا پنج سال ساخت طبق روال سال‌های اخیر بالاترین سهم از تعداد معاملات بازار مسکن را به خود اختصاص می‌دهند؛ هرچند سهم این نوع واحد‌ها از ۵۵ درصد در شهریورماه سال ۱۳۹۳ به ۴۰ درصد در شهریور ماه ۱۳۹۸ رسیده که علت اصلی آن به پایین آمدن توان خریداران مصرفی مربوط می‌شود.
شهریورماه ۱۳۹۳ آپارتمان‌های بالای پنج سال، ۴۵ درصد قرارداد‌های مسکن شهر تهران را به خود اختصاص دادند. شهریور ۹۴ این رقم به ۴۶ درصد رسید.
شهریور ۹۵ واحد‌های مذکور ۴۸.۵ درصد از معاملات را در بر گرفت. شهریورماه ۹۶ این عدد ۵۲.۵ درصد شد. شهریور ۹۷ واحد‌های بالای پنج سال ۵۶ درصد از معاملات را شامل شدند و شهریور ۹۸ سهم مذکور به ۵۹.۲ درصد رسید.
تهرانی‌ها به خانه‌های کوچک‌تر رو آورده‌اند
به دنبال ایجاد تلاطم قیمتی در بازار مسکن شهر تهران که از آذرماه ۱۳۹۶ آغاز شد حرکت اجباری متقاضیان به سمت واحد‌های کوچک‌تر و قدیمی‌تر کلید خورد و در آذرماه ۱۳۹۷ برای اولین بار طی شش سال گذشته واحد‌های ۵۰ تا ۶۰ متر مربع بیشترین سهم از معاملات مسکن پایتخت را به خود اختصاص دادند.
طی سال‌های پس از ۱۳۹۲ واحد‌های ۶۰ تا ۷۰ متر مربع همواره بیشترین سهم را از تعداد معاملات مسکن شهر تهران به خود اختصاص می‌دادند تا این‌که آذرماه ۱۳۹۷ برای اولین بار این رتبه از آن واحد‌های ۵۰ تا ۶۰ متر مربع شد که نشان می‌دهد جهش قیمت مسکن منجر به سوق یافتن تقاضا به سمت واحد‌های کوچک متراژ شده است.
این روند با نوساناتی در ماه‌های بعد مواجه شد و در تیرماه ۱۳۹۸ واحد‌های ۵۰ تا ۶۰ متر مربع با ۱۴.۶ درصد از کل معاملات، بالاترین سهم را در توزیع فراوانی تعداد معاملات شهر تهران بر حسب سطح زیربنای و احد مسکونی از آن خود کردند.
خانه‌های ۶۰ تا ۷۰ متر و خانه‌های ۷۰ تا ۸۰ متر مربع نیز به ترتیب با ۱۳.۸ و ۱۱.۹ درصد از کل معاملات در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
پانزدهم مهرماه امسال بانک مسکن سقف سنی برای دریافت تسهیلات خرید مسکن را از ۲۵ سال به ۳۰ سال افزایش داد. تا پیش از این در تهران برای بنا‌های با ۲۰ سال قدمت در حالت انفرادی ۶۰ میلیون و زوجین تا ۱۰۰ میلیون تومان امکان ارایه تسهیلات از طریق اوراق وجود داشت.
به خانه‌های ۲۵ ساله نیز ۴۵ میلیون تومان در حالت انفرادی و ۸۰ میلیون تومان در حالت زوجین پرداخت می‌شد.
مطابق مصوبه دیروز بانک مسکن، این سقف سنی در حالت اول به ۲۵ و در حالت دوم به ۳۰ سال افزایش یافته است. کارشناسان معتقدند این اقدام می‌تواند بخشی از تقاضا در بازار مسکن را به سمت این نوع آپارتمان‌ها سوق دهد.
برچسب ها: آپارتمان‌های قدیمی ، قیمت مسکن

منبع: خرداد

کلیدواژه: آپارتمان های قدیمی قیمت مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۷۳۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی قوانین مشاعات آپارتمان از نظر وکیل ملکی کرج

عموما در ساختمان ها و آپارتمانها در خصوص مشاعات اختلاف ایجاد میشود لذا دانستن قوانین مشاعات آپارتمان الزامی است.

امروزه در شهرهای بزرگ اکثر ساختمانها تبدیل به آپارتمان شده است و در سبک آپارتمان نشینی که چندین واحد از مشاعات (حیاط، راه پله، سالن، باغچه، آسانسور و غیره) بهره می‌برند وجود قوانین برای برقراری نظم و زندگی مسالمت آمیز الزامی است. در این مقاله از دیدگاه بهترین وکیل ملکی کرج به بررسی مهمترین قوانین مشاعات آپارتمان می‌پردازیم.

منظور از مشاعات آپارتمان چیست؟

با توجه به قانون تملک آپارتمان ها هر بخشی از ساختمان که مالکیت آن بنام فرد خاصی ثبت نشده باشد، بعنوان مشاعات آپارتمان محسوب شده و تمامی افراد ساکن حق استفاده از آن را دارند. بنابراین مهمترین مشاعات یک ساختمان عبارتند از: حیاط، پله ها، آسانسور، لابی، باغچه، پشت بام، راهرو و غیره

از آنجا که حق استفاده از مشاعات به همه ساکنین تعلق دارد، هزینه های نگهداری، تعمیرات و نظافت این نواحی نیز برعهده تمامی همسایه ها است.

مهمترین قوانین مشاعات ساختمان

با توجه به اینکه عموما بر سر مشاعات بین ساکنین اختلاف بوجود می آید، دانستن قوانین مرتبط با مشاعات میتواند بسیار حائز اهمییت باشد. از جمله مهمترین این قوانین عبارتند از:

هیچ کدام از ساکنین حق استفاده اختصاصی از آب یا برق مشاع را ندارند. گذاشتن زباله، یا کسیه زباله در راهروی مشاغ ممنوع است. تمامی ساکنین میتوانند به اندازه معین از مشاعات استفاده کنند، به شکلی که مانعی برای استفاده سایرین ایجاد نشود. هیچیک از ساکنین نمیتواند بخشی از مشاعات را تصرف کند یا حق استفاده آن را به کس دیگری واگذار کند. (مگر اینکه بین تمامی اهالی ساختمان توافقی صورت گیرد) بدون گرفتن رضایت تمامی اهالی و بدون دریافت مجوزات لازم امکان تغییر در نقشه ساختمان وجود ندارد. حمل اثاث و یا مصالح ساختمانی بوسیله آسانسور ممنوع است. بعد از ساعت 12 شب برقراری سکوت در ساختمان الزامی است. خودروهای ساکنین نباید در قسمتی بجز قسمت مالک پارک گردند. ایجاد تغییر در نمای ساختمان بدون هماهنگی تمامی اهالی ممنوع است. راه پله بخش مشاع محسوب می‌شود بنابراین نمیتوان از آن بعنوان انباری استفاده کرد. هزینه مرتبط با مشاعات برعهده مستاجر است یا مالک؟

یکی دیگر از سوالاتی که از وکیل ملکی کرج پرسیده میشود این است که هزینه مشاعات با مالک است یا مستاجر؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که هزینه ها را میتوان به دو بخش مصرفی و کلی تقسیم بندی کرد. در نتیجه بر اساس قانون هزینه مصرفی مرتبط با مشاعات مانند هزینه نظافت پله و راهرو بر عهده فردی است که در آنجا ساکن است. یعنی هزینه های مصرفی برعهده مستاجر است. اما هزینه های کلی مانند هزینه تعمیر موتورخانه، آسانسور، پمپ آب، لوله کشی ساختمان و سایر تاسیسات ساختمان برعهده مالک است.

قانون استفاده از پارکینگ مشاع

از آنجا که در بسیاری از ساختمان ها پارکینگ اختصاصی وجود ندارد و محوطه پارکینگ بصورت مشاع استفاده میگردد، معمولا باعث بروز اختلاف بین اهالی میگردد. از این رو توجه به قوانین زیر بسیار مهم است:

هر واحد تنها حق دارید یک خودرو را در پارکینگ مشاع پارک کند. همسایه ها حق وارد کردن خودروی مهمان به پارکینگ مشاع را ندراند. استفاده از فضای پارکینگ برای برگزاری مراسمات و جشنهایی که توسط اهالی برگزار می‌گردد مجاز است. هیچکسی حق ندارد حق استفاده از پارکینگ مشاع را به کس دیگری بفروشد یا اجاره دهد. منظور از مشاعات اختصاصی چیست؟

در برخی از ساختمان ها فضاهایی وجود دارد که بنوعی در لیست مشاعات قرار میگیرند اما امکان دسترسی به آنها تنها از طریق یک واحد خاص وجود دارد. برای مثال باغچه ای که توسط فضای خصوصی یک واحد محصور شده است و یا حیاط خلوت را واحد مربوطه میتواند مسقف کند و هزینه های نگهداری و تعمیرات آن را نیز خودش پرداخت کند.

قوانین مرتبط با خرید و فروش مشاعات

از نظر خرید و فروش مشاعات آپارتمان میتوان آنها را به دو بخش تقسیم بندی کرد:

بخش قابل واگذاری: افراد ساکن میتوانند مالکیت بخشی از مشاعات که در مالکیت یا رهن خودشان است را به همسایه دیگری بفروشند. بعنوان مثال اگر مالکی خودرو ندارد یا از انباری خود استفاده نمیکند میتواند حق استفاده از آن را به یک همسایه دیگر ساکن در ساختمان واگذار کند. بخش غیرقابل واگذاری: قسمت هایی از مشاعات آپارتمان قابل واگذاری یا فروش نیست. بعنوان مثال یک واحد نمیتواند به صرف اینکه از راه پله استفاده نمیکند، حق استفاده خود را به همسایه دیگری بدهد. یا اگر واحدی از آسانسور استفاده نکند امکان واگذاری حق خود را ندارد. مشاوره و رسیدگی به اختلافات مشاعات ساختمان و ملکی

اگر در خصوص مسائل مرتبط با مشاعات آپارتمان دچار مشکل شده اید میتوانید از مشاوره یک وکیل بهره مند شوید. همچنین اگر در خصوص سایر مسائل ملکی مانند خرید و فروش خانه، تخلیه ملک، تنظیم سند و یا تصرف عدوانی دچار مشکل هستید با بهترین وکیل ملکی کرج تماس بگیرید. برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید به https://karajvakil.ir/melki مراجعه کنید، و یا با شماره 09128889189 تماس بگیرید.

کد خبر 749732

دیگر خبرها

  • بررسی قوانین مشاعات آپارتمان از نظر وکیل ملکی کرج
  • نزدیک به ۱۷ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده آذربایجان‌غربی نوسازی می‌شود
  • قیمت آپارتمان در محدوده «تهران قدیم»
  • پرداخت تسهیلات مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد به ۶۲ درصد رسید
  • با یک میلیارد تومان در کجای تهران می‌توان خانه خرید؟/ جدول قیمت
  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان
  • رد پای رشد قیمت اجاره خانه در پرند/ انتظارات تورمی قیمت مسکن در شهرهای حاشیه تهران را افزایش داد
  • طراحی پلتفرم آنلاین معاملات مسکن در دستور کار
  • با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها
  • افزایش تدریجی دمای هوای تهران در پنج روز آینده