Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-04@13:37:43 GMT

اختلاس و فساد مالی سقوط جامعه را به‌دنبال دارد

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۷۳۸۱۸

اختلاس و فساد مالی سقوط جامعه را به‌دنبال دارد

به گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، امروز، سوم آبان در خطبه‌های نماز جمعه قم در خصوص قوانین و ضوابط پرورش و تربیت فرزندان صالح گفت: در اسلام به مجموعه‌ای از اصول و قوانین در زمینه تربیت و پرورش فرزند سالم و صالح سفارش شده‌ است که باید در فرهنگ ما نهادینه شود.

اعرافی بیان کرد: اصل اول رعایت اصول درست در انتخاب همسر، اصل دوم رعایت ضوابط میان زوجین و اصل سوم لقمه نان و حلال و تغذیه سالم و پاکیزه است زیرا فرزندان صالح در فضای عذای حلال و تغذیه سالم رشد و پرورش می‌یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برکات روزی حلال و خسارات لقمه حرام

وی افزود: برای روزی حرام و ناپاک 16 اثر در آیات و روایات ذکر شده است، در نقطه مقابل برکاتی که در اثر کسب و کار حلال و رعایت تقوا به وجود می‌آید، فراوان است؛ غذای حرام مانع و حجاب استجابت دعا می‌شود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: نورانیت دل، خضوع و خشوع و چشمان گریان و قلب خاضع و خاشع از آثار لقمه پاک و حلال به شمار می‌رود و بر اساس روایات غذای حلال کمکی است برای همه طاعت‌ها و زمینه برای عبادات مردم را فراهم می‌آورد؛ استجابت دعا  از نتایج کسب روزی حلال است.

وی افزود: کسی که در طلب حلال بکوشد و از حرام پرهیز و رعایت حلال و حرام کند و دقت دارند که مال آن‌ها از سرقت، اختلاس، دزدی، ربا و رشوه دور باشد و غذایشان را از مجاری صحیح به دست می‌آورند، هزینه آن‌ها سبک خواهد بود همچنین راحتی زندگی و آسایش روحی و روانی خانواده در این است که انسان قوانین اسلامی و شرعی را در غذای خود رعایت کند.

مدیر حوزه‎‌های علمیه کشور گفت: رسول خدا فرمودند:«کسی که حلال را دنبال کند و از کسب و کارش در برابر آسیب‌های غیرشرعی و گناه صیانت کند این شخص در درجه شهدا قرار دارد، بنابراین مردم با کسب روزی حلال جامعه را از سقوط و انحطاط صیانت می‌کنند، پس هم‌درجه شهید هستند.

وی با اشاره به حدیث امام صادق(ع) مبنی بر «کسی که بخوابد، در حالی که در طلب حلال می‌کوشیده است مورد مغفرت و رضوان الهی قرار می‌گیرد.»؛ اظهار کرد: غذای حرام نطفه را آلوده، جنین را فاسد و آینده فرزند را تباه می‌کند، نسل‌های انسان تحت تاثیر غذای حلال و حرام قرار می‌گیرد بنابراین اگر نسل رشید و خداترس می‌خواهید اولین اصل آن حلال بودن غذایی است که او استفاده می‌کند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: بخش مهمی از اصول سبک زندگی اسلامی در کسب و کار و در آمدها و نهایتاً غذایی است که از قبل او فراهم می‌آورد، در حدیث دیگری پیامبر فرمودند: «اگر شما توانستید هنگامی که با رشوه و ربا و لقمه حرام و کسب نامشروع مواجه شدید و شیرینی ظاهری آن را کنار بگذارید و از این لقمه چشم بپوشید ارزش این مقاومت در برابر گناه و حرام از دو هزار رکعت نماز نافله بالاتر است».

وی افزود: آثار بیش از ده گانه لقمه حلال و آثار 16 گانه لقمه حرام مبتنی بر 5 قانون رابطه دنیا و آخرت، آثار دنیوی و اخروی در طاعات و معاصی، رابطه طاعات و معاصی با یکدیگر، رابطه جسم و جان و روح و بدن، رابطه غذا و روحیات است.

مدیر حوزه‌ها علمیه یادآور شد: غذای حرام فرد را آلوده، خانه او را سیاه می‌کند و به نسل او آسیب می‌زند ، باطن اختلاس، دزدی، فساد، رانت، رشوه و ربا متعفن و گندآلود و زایل کننده فرد و جامعه است و در مقابل لقمه پاک و حلال جامعه‌ای را با نشاط و سالم می‌کند.

تقوا، سختی‌ها را به آسانی مبدل می‌کند

اعرافی بیان کرد: تقوا سختی‌ها را به آسانی مبدل می‌کند، اگر روح خداترسی و خداخواهی در انسان ایجاد شود، راه‌های ناهموار هموار می‌شود، انسان پارسا و متقی در فراز و فرود زندگی گیر نمی‌کند و تقوای الهی او را از همه ناهمواری‌ها عبور می‌دهد.

وی ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی(ع) و رحلت رسول گرامی اسلام(ص)، گفت: امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه ارتحال پیامبر گرامی اسلام(ص) و انقطاع وحی الهی با رحلت ایشان را بالاترین مصیبت برای بشریت می‌داند.

وی ضمن قدردانی از تلاش دست‌اندرکاران و مسئولین دولتی کشورهای مختلف اعم از ایران و عراق و مردم جوامع گوناگون در احیای اربعین، و حسن پذیرایی آنان از زائران اربعین، تأکید کرد: مردم قم در صدر جدول زیارت اربعین و در صدر شهرهایی قرار گرفتند زیرا میزبان و پذیرای هزاران زائران حسینی بودند.

لزوم توجه به وقف نیازهای دینی و علم و دانش

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ضمن گرامیداشت هفته وقف، بیان کرد: وقف می‌تواند پشتوانه مهمی برای همه اهداف انسانی و اسلامی باشد، حرکت وقف باید استمرار یابد و احیای وقف در راهبردهای مردم و مسئولان مهم شمرده شود و وقف برای همه خوبی‌ها ارزش دارد از جمله وقف در زمینه تامین نیازهای دینی اعم از مسجد و مدارس دینی و فرهنگی جامعه و وقف علم و دانش و فناوردی اهمیت بالایی دارد باید همه فعالیت‌های دینی بر دوش مردم و بر پایه‌ وقف‌های درست انجام شود و مسئولیت دستگاه‌های اوقاف نیز بسیار حساس و سنگین است.

وی ضمن گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل دامه داد: آمادگی همه ادارات، بخش‌ها و دستگاه‌ها و.. برای شرایط سخت، پدافندغیرعامل به شمار می‌رود که این یک وظیفه عمومی است و باید مورد توجه همگان قرار بگیرد زیرا ضرورت گدافندغیرعامل در شرایط سخت و جنگ مشخص می‌شود و جامعه را از آسیب‌ها مصون می‌دارد لذا همه ما باید به اصول پدافند غیر عامل توجه کنیم.

خلق مقاومت در نوجوانان و جوانان نهادینه شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن گرامیداشت شهادت شهید فهمیده، و بسیج دانش‌آموزی، بیان کرد: خلق مقاومت باید در نسل جوان و نوجوان و از طریق بسیج نهادینه شود و امیدواریم همچنان شاهد رشد و پرورش جوانان و نوجوانان رشیدی باشیم که در لحظه‌های خطر کشور را از مخاطرات حفظ کنند.

وی ضمن قدردانی از فعالیت‌ها و اقدامات نهضت سوادآموزی در قم، تاکید کرد: امروزه  120 هزار بی سواد در قم وجود دارد که 32 هزار آنان بین سنین ده تا 49 سالگی هستند و این شایسته شهر قم که پایگاه علم و اندیشه است، نیست.

دشمنان نمی‌توانند مقاومت اسلامی را محو کنند

اعرافی با اشاره به اتفاقات پیرامون عراق و لبنان، گفت: دولت و مسئولان عراق و لبنان باید به حل مشکلات مردم توجه کنند و نیازهای آنان را تا جایی که می‌توانند تامین و فساد را از نظام خود دور و به نصایح مرجعیت و حزب‌الله لبنان توجه کنند و به آرای مردمی احترام بگذارند.

وی تأکید کرد: مردم نیز بدانند و هشیار باشند که دشمنان زخم خورده از جبهه انقلاب و مقاومت اسلامی در صدد هستند که به کشورهایی که در خط مقاومت و محور مقاومت قرار دارد، آسیب بزنند، در فتنه 88 نیز شاهد دست‌های بیگانگان و فتنه‌‌انگیزی‌های اسرائیل و آمریکا بودیم و مردم باید متوجه باشند که به عنوان مطالبه یک خواسته به حق در دام دشمنان اسلام قرار نگیرند و دشمنان بدانند از این نمد نمی‌توانند کلاهی بردارند و از این آشوب‌ها نمی‌توانند برای محو مقاومت استفاده کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در پایان، گفت: دشمنان بدانند امت اسلام چه کسانی که در اربعین بودند و چه نبودند، با این حرکات نمی‌توانند بر مقاومت اسلامی پیروز شوند و مقاومت و گفتمان انقلاب اسلامی به راه پر افتخار خود ادامه خواهد داد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا قم آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور خبرگزاری بین المللی قرآن نماز جمعه قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۷۳۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت نتانیاهو در حال سقوط است/ نیروهای حماس به مقاومت خود ادامه دهند

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به نظر می‌رسد که امید چندانی به مجامع بین الملل در جایی که آمریکا در هر تصمیمی حق وتو دارد وجود ندارد.

کنعانی مقدم ادامه داد: دولت نتانیاهو به لحاظ بحران هویت و شکست‌های پی در پی در غزه و صحنه بین المللی هر لحظه امکان انحلال و سقوط دارد و ممکن است دولت بعدی جنگ و نسل کشی را تا حدودی متوقف کند.

وی افزود: اکنون جنبشی در غرب و سراسر دنیا به راه افتاده و دانشجویان در مرکز تولد رژیم صهیونیستی جنبش اجتماعی بسیار قوی مشابه سال ۱۹۶۰ در آمریکا به راه انداخته اند و ادامه آن دولت آمریکا را وادار می‌کند تا حمایت‌های خود از رژیم کودک کش صهیونیستی را متوقف کند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به این مساله که نیرو‌های حماس باید به مقاومت خود در برابر اسرائیل ادامه دهند متذکر شد: اکنون یک انتفاضه جدید در حال شکل گیری است. همچنین باید فشار‌ها روی کشور‌های اردن و مصر برای بازگشایی مرز‌ها و ارسال کمک به مردم در منطقه رفح بیشتر شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • هشدار متفاوت به روسای قوا تا کارمان به فاجعه نکشیده!
  • کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است
  • قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
  • دیدار رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با رهبر شیعیان مالی
  • یک شهر به دنبال بقای داماش گیلان
  • طرح نور مبنای شرعی عقلی دارد و مورد حمایت رهبر و مراجع و مردم است
  • رهبر شیعیان کشور مالی با رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کرد
  • بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند
  • دولت نتانیاهو در حال سقوط است/ نیروهای حماس به مقاومت خود ادامه دهند
  • توصیه مهم یک مرجع تقلید به مسئولان؛ به نام دین حرفی نزنید!