Web Analytics Made Easy - Statcounter

حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان- نمایشنامه نویسی در کشور ما یکی از بحث‌های مهم و اساسی است. اما امروزه به یکی از معضلات بزرگ نویسندگان و کارگردان‌های تئاتر تبدیل شده به گونه‌ای که بسیاری از نمایشنامه‌های ایرانی در وضعیت خوبی به سر نمی‌ برند و اجرای اکثر نمایش‌ها در صحنه تئاتر با محتوای بی کیفیت با مخاطب به اشتراک گذاشته می‌شود در صورتی که مخاطب دلیل اصلی دیدن این نمایش‌ها را بعد از تماشای آنان درک نمی‌کند و می‌گوید کاش به خرید بلیت چنین نمایشی از قبل اقدام نمی‌کردم و همچنین عامل مهمی موجب می‌شود تا مخاطب تئاتر بیشتر جذب نمایش‌های خارجی شود و از آنان لذت ببرد و نسبت به نمایش‌های ایرانی بی تفاوت باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خداداد رضایی نمایش نامه نویس، پژوهشگر و کارگردان درباره نمایشنامه نویسی گفت: برای نوشتن یک نمایشنامه اصیل ایرانی اولین اقدام شناخت چهارچوب و ساختار نمایشنامه و بعد از آن بدست آوردن یک طرح و ایده خوب شرط لازم و اساسی است.

این پژوهشگر و کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه درمقدمه نمایشنامه چه نکاتی باید رعایت شود، اظهار داشت: مقدمه در واقع دادن اطلاعات به مخاطب است یعنی در کلیت داستان چه اتفاقی خواهد افتاد و هدف از نوشتن چنین نمایشنامه‌ای چیست؟ بحث معرفی شخصیت‌ها و رویکرد و نقش آنان در مقدمه نمایشنامه بررسی می‌شود.

این نمایشنامه نویس درباره چالش‌هایی که نویسندگان در داستان‌های خود ایجاد می‌کنند، گفت: اگر نویسنده‌ای یا هر شخص دیگری به طراحی چیزی اقدام کند و مخاطب به راحتی تمام هدف و موضوع داستان را درک کند هیچ جذابیتی برای مخاطب نخواهد داشت و بر ذهن آنها تاثیر منفی می‌گذارد. باید متنی تحویل مخاطب داده شود که حتی فرد بعد از فکر کردن به محتوای داستان تا ساعت‌ها از فکر کردن به آن لذت ببرد.

رضایی درباره ارزیابی خود از وضعیت نمایشنامه نویسی در کشور گفت:متاسفانه در وضعیت خوبی به سر نمی‌بریم و کل نمایشنامه‌ها در ایران به اندازه ۱۰ درصد رمان‌های ایرانی هم نمی‌رسد. متون نمایشی و تئاتر‌های ما وارداتی و اقتباسی هستند و نتوانسته ایم به خوبی در این زمینه پیشرفت کنیم، ولی وضعیت نمایشنامه نویسی کشور نسبت به گذشته در شرایط بهتری به سر می‌برد.

این کارگردان و پژوهشگر با اشاره به جلوگیری از وضعیت بد نمایشنامه نویسی در کشور گفت: باید کارگاه‌های نمایشنامه نویسی خلاق با وجود برترین اساتید کشور به صورت گسترده در کشور ایجاد و قانون نویسندگان به درستی رعایت شود مثلا بعضی افراد با عوض کردن نام اصلی نمایشنامه نویس اقدام به اجرای یک نمایش می‌کنند که این یک عاملی خلاف عرف و انسانیت است و باید با این مشکلات مقابله شود.

رضایی درباره وضعیت نمایشنامه نویسان در استان‌ها گفت: در استان‌ها نمایشنامه‌های بومی کم نوشته می‌شوند و اگر آثاری هم نوشته می‌شود به صورت عمیق به مشکلات و معضل‌های جامعه پرداخته نمی‌شود و می‌توان اینگونه نمایشنامه‌ها را در ردیف آثار کلیشه‌ای و تکراری قرار داد. نمایشنامه نویسان باید با ایجاد آثار باکیفیت از فضای سنتی دوری و آن را به یک فضای مدرن سوق دهند.

وی با اشاره به ذکر چند تن از نمایشنامه نویسان موفق و معروف ایرانی گفت:محمد چرمشیر، محمد یعقوبی و بهرام بیضایی بسیار شخصیت‌های عالی در حوزه نمایشنامه نویسی هستند.
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تئاتر کارگردان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۷۵۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران، در نوزدهمین شب کارگردان که روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد در کنار اهدای مدالیوم به اکبر زنجانپور از سه چهره تاثیر گذار حوزه تئاتر قدردانی می شود.

انجمن کارگردانان تندیس و لوح تقدیر خود را به پاس سال‌ها تلاش و هنرآفرینی در حوزه کارگردانی تئاتر رادیویی به ژاله علو همچنین به پاس تلاش های فراوان در حوزه آموزش تئاتر و کارگردانی به علیرضا کوشک جلالی و به پاس تلاش های اجتماعی در حوزه تئاتر به علی شمس اهدا خواهد کرد.

این مراسم روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه و از ساعت ۱۷ در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می شود و ورود برای عموم علاقه مندان آزاد است.

کد خبر 6089789 آروین موذن زاده

دیگر خبرها

  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • «چندهیچ» نمایشنامه خوانی می‌شود/ سرانجام وقایع جنگ در پنج گویش
  • نگاهی متفاوت به جنگ در تئاتر/ روایتی به پنج گویش متفاوت از  سرانجام وقایع جنگ
  • تفاهم تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر منعقد شد
  • تقدیر از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • قدردانی از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر
  • دلش برای «آسید کاظم» پر می‌کشید
  • «هامون» داریوش مهرجویی به تئاتر می‌آید/ زنده نگه‌داشتن یاد بزرگان
  • نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»