Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، با اشاره به برگزاری هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها در کشور اظهار داشت: بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، تقریبا ۸۰ درصد از موارد مرگ ناشی از مسمومیت در مردان و ۲۰ درصد آن در زنان رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  او گفت: عمدتاً مسمومیت‌های مردان با مواد خطرناک‌تر و با شدت بیشتری بروز می‌کند، اما تفکیک جنسیتی بیماران مسمومی که به بیمارستان‌های مرجع مسمومیت‌ها مراجعه می‌کنند، از الگوی مشابهی در کل کشور تبعیت نمی‌کند چراکه در این بیمارستان‌ها ۵۴ درصد از مراجعه کنندگان مرد و ۴۶ درصد زن هستند درحالیکه مرگ ناشی از مسمومیت در مردان بسیار بیشتر است.

جهانپور افزود: از نظر پراکندگی سنی، عمدتا مسمومین مراجعه کننده به بیمارستان ها، یعنی ۸۸ درصد از مسمومین، بزرگسال و ۱۲ درصد کودکان زیر ۱۲ سال بوده اند. همچنین در سال گذشته ۵۹ دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور مسمومیت‌ها را با تفکیک عامل مسمومیت زا گزارش کرده اند که این عوامل شامل مسمومیت غذایی، مسمومیت دارویی، گزش جاندار سمی، سموم و مواد شیمیایی، منوکسید کربن، مواد اعتیادآور مخدر و محرک، قارچ و گیاهان سمی بوده است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت عنوان کرد: در سال گذشته از ۱۵۵۵۲۰ مورد مسمومیت مراجعه شده به بیمارستان‌ها، بیشترین مسمومیت به ترتیب مربوط به دارو، سموم و مواد شیمیایی، ترکیبات اعتیاد آور، گزیدگی، الکل و غذا بوده است.

بیشتر بخوانید: قاتل خاموشی که بی صدا جانتان را می‌گیرد

جهانپور ادامه داد: در بررسی‌های به عمل آمده بر اساس آمار ارسالی ۵۲ دانشگاه کشور (که آمار مسمومیت دارویی را به تفکیک ارائه کرده بودند)، در سال گذشته از بین ۵۸۵۰۸ مورد مسمومیت با انواع داروها، اصلی‌ترین عامل مسمومیت دارویی با اختلاف زیاد، مربوط به دارو‌های دسته بنزودیازپین‌ها بوده و دارو‌های مسکن غیر مخدر و سپس دارو‌های ضدافسردگی و آنتی سایکوتیک در رتبه بعدی قرار می‌گیرند البته مسمومیت با دیگوکسین و دارو‌های قلبی، آنتی بیوتیک ها، دارو‌های کورتون و کنتراسپتیو‌ها (دارو‌های ضد بارداری) شیوع کمتری دارند.

او تصریح کرد: باید توجه داشت که در دسته بندی دارویی، دارو‌هایی که در دسته مخدر قرار دارند عملا در بخش مواد مخدر و محرک طبقه بندی شده اند و متاسفانه ترامادول و متادون در این دسته، عامل اصلی مسمومیت هستند. در نتیجه می‌توان نتیجه گرفت مسمومیت دارویی در حال حاضر، شایع‌ترین عامل مراجعه مسمومیت به بیمارستان‌ها است از سوی دیگر متاسفانه مشاهده می‌شود کماکان به دلیل عدم ثبت صحیح دسته دارویی یا اطلاعات مشکوک، بخش عمده‌ای از مسمومیت‌های دارویی در دسته سایر و نامشخص دسته بندی شده است که دقت بیشتر در ثبت و استخراج آمار در بیمارستان‌ها را طلب می‌کند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اضافه کرد: از نظر تعداد مسمومیت‌های دارویی مراجعه شده به بیمارستان ها، دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی و غربی و مشهد بیشترین مراجعات را با ۳ تا ۶ هزار مورد، به خود اختصاص داده اند، اما درصد و سهم مسمومیت ناشی از دارو نسبت به کل مسمومیت‌ها در دانشگاه‌های اردبیل، مازندران، آبادان، یاسوج و شیراز (حدود ۶۰ درصد) بالاترین میزان را داشته است.

او از مرگ خاموش ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن به عنوان یکی از مسمومیت‌های تهدید کننده حیات یاد کرد و گفت: بالاترین درصد و سهم مسمومیت ناشی از منوکسید کربن نسبت به کل مسمومیت ها، مربوط به حوزه دانشگاه‌های علوم پزشکی شاهرود، مراغه، یاسوج، زاهدان، بیرجند، خمین و بجنورد بوده، اما تعداد مراجعین مربوط به این نوع مسمومیت در دانشگاه‌های علوم پزشکی ارومیه، یاسوج، اردبیل و زاهدان بالا بوده است.

جهانپور بیان کرد: در بررسی‌های به عمل آمده بر اساس آمار ارسالی ۵۶ دانشگاه علوم پزشکی، در سال گذشته و نیمه اول امسال، اصلی‌ترین عامل مسمومیت با مواد مخدر و محرک، با اختلاف زیاد از دیگر عوامل مربوط به دارو‌های متادون و ترامادول بوده و تریاک، شیشه، مرفین، هروئین و حشیش در رده‌های بعدی قرار دارند.

انتهای پیام/

بیشترین موارد مرگ ناشی از مسمومیت مربوط به مردان است

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۷۵۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهارمین قهرمانی متوالی مردان رویینگ دانشگاه آزاد در لیگ برتر 

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرحله برگشت چهارمین دوره لیگ برتر رویینگ مردان باشگاه‌های کشور، امروز (هفدهم اردیبهشت) با حضور تیم‌های دانشگاه آزاد اسلامی، ملوان نداجا، پترو پالایش سما و تی‌آر سی، در دریاچه مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار شد.

تیم رویینگ مردان دانشگاه آزاد اسلامی که با هدایت «افشین فرزام» سرمربی و «فرزین رضایی» مربی، قهرمان مسلم هر سه فصل گذشته لیگ برتر بود و پارسال کاپ آسیا را به خانه برد، امروز در مرحله برگشت نیز غوغا کرد و پیش از پایان رسمی رقابت ها، چهارمین بار قهرمان شد. ملوان نداجا و پترو پالایش سما نیز به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

«امیرحسین محمودپور»، «حمیدرضا رضوانی»، «آریا سلیمان پور»، «امیررضا ابدالی» و «محمدرضا کریمی» ستارگان روئینگ دانشگاه آزاد اسلامی در لیگ برتر مردان در فصل ۱۴۰۲ هستند و «بهروز آرمان» نیز سرپرستی این تیم را بر عهده دارد. پرونده لیگ برتر رویینگ مردان، عصر امروز با برگزاری رقابت‌های پایانی بسته و آیین اختتامیه، اوایل خرداد سال جاری برگزار می‌شود.

همچنین مرحله برگشت لیگ برتر رویینگ بانوان باشگاه‌های کشور، فردا در حالی در دریاچه مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار می‌شود که تیم دانشگاه آزاد اسلامی صدرنشین است. «مهسا جاور»، «زینب نورورزی»، «آیگین کریمی» و «ساقی ملکی» با هدایت «افشین فرزام» سرمربی و «سمانه کرمی» مربی، برای تیم رویینگ بانوان دانشگاه آزاد اسلامی پارو می زنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چهارمین قهرمانی متوالی مردان رویینگ دانشگاه آزاد در لیگ برتر 
  • اقدام عجیب وزارت بهداشت؛ تعیین سهمیه دارویی داروخانه‌ها براساس حجاب!
  • وزارت بهداشت: سهمیه دارویی داروخانه‌ها براساس وضع حجاب تعیین می‌شود!
  • هشدار؛ تزریق این دارو فقط باید در بیمارستان انجام شود
  • تزریق این دارو فقط در بیمارستان انجام شود
  • فراخوان کشف قیمت و تامین دارو‌های تک‌نسخه‌ای اردیبهشت ۱۴۰۳
  • چرا «بحران وارفارین» دست از سر بیماران قلبی بر نمی‌دارد؟
  • وضعیت تولید داروی بیماران SMA در کشور
  • بیمارستان نیایش به ابر بیمارستان تبدیل خواهد شد
  • ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشور‌های آفریقایی