Web Analytics Made Easy - Statcounter

سایت سراسری استان‌های ایرنا به عنوان ویترین ۳۱ سایت استانی خبرگزاری جمهوری اسلامی روزانه به طور میانگین محل انتشار حدود ۶۰۰ فرآورده خبری شامل خبر، گزارش، مصاحبه، میزگرد خبری، یادداشت، بسته تصویری و تحلیل است که عصر هر روز به منظور بهره‌برداری و آگاهی بیشتر مخاطبان در قالب «بسته خبری ۲۴» چکیده مهمترین رویدادهای استان‌ها منتشر می‌شود:

کیفیت آب ، خط قرمز وزارت نیرو

مدیر دفتر نظارت بر بهره‌برداری آب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه کیفیت آب، خط قرمز وزارت نیرو است، گفت: این رسالت مهم با پایش‌های مستمر و نظارت‌هایَ دقیق پیگیری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضا طباطبایی اظهار داشت: حفظ سلامت و کیفیت آب همه مناطق کشور از مهمترین وظایف وزارتخانه به شمار می‌رود و این مهم ، نه تنها با نظارت‌های دقیق وزارت نیرو بلکه با نظارت مرکز بهداشت نیز انجام می‌شود.

وزارت بهداشت، ۴۳ هزار تخت بیمارستانی در دست ساخت دارد

معاون توسعه مدیریت، منابع و سرپرست معاونت برنامه‌ریزی ‏راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این وزارتخانه در مجموع ۴۳ هزار تخت بیمارستانی در دست ساخت دارد که برای تکمیل و بهره‌برداری از آنها به ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است .

سیدکامل تقوی نژاد افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تخصیص اعتبار عمرانی درصدد هستیم که از راهکارهای مختلف برای تامین اعتبار اقدام کنیم .

توسعه شمال استان بوشهر با حفظ محیط زیست

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با تفاهم‌های انجام شده تلاش می‌شود شمال استان بوشهر با حفظ محیط زیست توسعه یابد.

عیسی کلانتری افزود: نمی‌خواهیم توسعه شمال این استان به‌گونه‌ای باشد که محیط زیست قربانی توسعه شود و همان تجربه تلخ توسعه عسلویه در منطقه شمال استان بوشهر تکرار شود.

احتمال ورود موج جدید ملخ‌های صحرایی به جنوب کرمان

به گفته مدیرکل مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی با توجه به اعلام سازمان جهانی غذا، در ماه‌های پایانی امسال احتمال ورود موج جدیدی از ملخ‌های صحرایی به جنوب استان کرمان وجود دارد.

 مدیرکل مدیریت بحران وزارت جهادکشاورزی گفت: در سه موج اول امسال، هجوم ملخ‌ها را به جنوب کرمان داشتیم که با وجود همه محدودیت‌ها و کمبودها، سازمان جهاد کشاورزی و دستگاه‌های همکار به نحو مطلوبی این آفت خطرناک را مدیریت کردند.

 سیدمحمد موسوی از انجام مکاتبه وزیر جهاد کشاورزی با وزیر کشور، معاون اول رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد و گفت: تمام تمهیدات ویژه از هم اکنون برای مبارزه با موج جدبد ملخها به جنوب کرمان انجام شده است.

پرهیز مسافران چهارمحال و بختیاری از توقف در حاشیه رودخانه‌ها

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: تا پایان روز شنبه رفتن به حاشیه مسیل‌ها، رودخانه‌ها و ارتفاعات به دلیل بارندگی و وقوع رعد و یرق خطرآفرین و حادثه‌آفرین است و مسافران این استان به کنار رودخانه‌ها و ارتفاعات نروند.

شاهرخ پارسا تاکید کرد: براساس اخطاریه شماره ۱۵ و پیرو اطلاعیه شماره ۲۳ اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری فعالیت سامانه بارشی از روز جمعه ۳ آبان بیشتر مناطق استان به ویژه شهرستان کوهرنگ را فرا می‌گیرد.

آزادی بیش از نیمی از کارگران بازداشتی آذرآب اراک با قرار تامین قانونی

دادستان عمومی و انقلاب اراک گفت: نیمی از کارگران شرکت صنایع آذرآب که در هفته گذشته دستگیر شده بودند، با قرار تامین قانونی آزاد شدند.

عباس قاسمی بابیان اینکه ۴۱نفر در جریان وقایع هفته گذشته، بازداشت شده بودند، ادامه داد: در همان لحظه های اول دستگیری افرادی که نقش زیادی در این فرآیند غیر قانونی نداشتند آزاد شدند.

تصادف در محور کازرون به شیراز با ۶ کشته

تصادف کامیون با سواری در محور کازرون به شیراز منجر به کشته شدن ۶ نفر در این محور شد.

این تصادف ساعت ۲۳  پنجشنبه دوم آبان ۹۸ رخ داد که پنج سرنشین سواری پراید و راننده کامیون را به کام مرگ کشاند.

مسئول پایگاه امدادی جمعیت هلال احمر کازرون  مستقر در دشت برم گفت: این تصادف  در ۳۵ کیلومتری  محور کازرون به شیراز در  منطقه بورنجان رخ داد. 

برخورد با فساد اقتصادی باید عادلانه در همه جناح‌ها انجام شود

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: برخورد با فساد باید به صورت عادلانه و در همه جناح‌های سیاسی به یک صورت انجام شود.

علی مطهری افزود: اگر با تخلف برخی اشخاص در یک جناح سیاسی برخورد می‌شود باید به تخلفات مشابه جناح سیاسی مقابل هم رسیدگی شود که در این زمینه مواردی به تازگی در قوه قضاییه در حال اقدام است.

واکنش سردار سلامی به نوشته روی پیراهن بازیکن تیم پرسپولیس

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به نوشته روی پیراهن یکی از بازیکنان تیم پرسپولیس تهران با این عنوان که که اطاعت از رهبری تنها راه نجات کشور است تاکید کرد: من این جوان فوتبالیست را ستایش می‌کنم که این شجاعت را داشت یک پیام الهی و جهانی را از روی سینه‌اش ارسال کرد که اطلاعت از رهبری تنها راه نجات کشور است.

مهدی ترابی ستاره ملی‌پوش پرسپولیس پس از گلزنی مقابل پیکان در هفته هفتم لیگ برتر خلیج فارس در اقدامی ارزشمند شعار «تنها راه نجات کشور = اطاعت از رهبری»  را در زیر پیراهن خود درج کرد و به نمایش گذاشت.

بندر صیادی گوگسر جاسک، تجاری- صادراتی می‌شود

با مجوز وزارت کشور، بندر صیادی گوگسر در شهرستان جاسک در شرق استان هرمزگان ، بندر تجاری- صادراتی می‌شود و هم اکنون دستگاه‌های اجرایی در حال استقرار در این بندر هستند.

شهرستان جاسک در ۳۰۰ کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده و گوگسر با جمعیت یک هزار و ۲۰۰ نفری از جمله توابع این شهرستان است که شغل مردم آن صیادی است.

سفیر ایتالیا از آرامگاه فردوسی دیدن کرد

جوزپه پرونه، سفیر ایتالیا در ایران عصر پنجشنبه از آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی در مشهد دیدن کرد و از سردیس این شاعر شهیر رونمایی نمود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: در حاشیه این بازدید از  سردیس فردوسی که به همت شهرداری مشهد برای نصب در بوستان شهر تاریخی ماترا در ایتالیا ساخته شده، رونمایی شد.

امحای ۷ میلیارد ریال کالای تاریخ مصرف گذشته در گمرک بازرگان

مدیرکل گمرک بازرگان گفت: هفت میلیارد ریال کالای تاریخ مصرف گذشته در این گمرک شناسایی و معدوم سازی شد.

صادق نامدارجلوگیری از توزیع این کالاهای غیرمجاز در بازار را علت امحای آنها اعلام کرد و افزود: کالاهای معدوم شده به میزان ۳۰ تن بود که با نظارت و دستور نهادهای ناظر از بین رفت.

مسمومیت ۱۷  نفر در شهرستان دشتستان با قرص برنج

ماریاخویش‌دوست رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: ازیک ماه گذشته تاکنون ۱۷ نفر در شهرستان دشتستان براثر استنشاق بخار ناشی از قرص برنج مسموم و از این شمار سه نفر فوت شدند.

با شروع فصل برداشت خرما و اقدام تعدادی از شهروندان برای بسته‌بندی و نگهداری خرما، تعداد مسمومیت ناشی از استفاده از قرص برنج در شهرستان دشتستان به‌شدت افزایش یافته است.

پرواز مشهد- کاشان- مشهد به تهران منتقل شد

مدیر روابط عمومی فرودگاه کاشان از لغو همه پروازهای این فرودگاه در روز جمعه و انجام پروازها از فرودگاه مهرآباد تهران خبر داد.

علی‌اکبر کیانوش مدیر روابط عمومی فرودگاه کاشان در این زمینه اظهار داشت: پرواز شماره ۶۲۱۵ روز جمعه مشهد به کاشان با توجه به شرایط نامناسب جوی و کاهش دید در فرودگاه کاشان، لغو و هواپیما مجبور به فرود در فرودگاه مهرآباد تهران شد.

۵۷۶ هزار مترمربع به فضای ورزشی کشور اضافه شد

معاون حقوقی وزیر ورزش و جوانان با اشاره به حمایت دولت از هیات های ورزشی کشور در بودجه سال آینده گفت: در سال جاری ۲۳۰ پروژه ورزشی به مناسبت هفته تربیت بدنی در سطح کشور با اعتباری بالغ بر ۳ هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسید و با این پروژه ها ۵۷۶ هزار مترمربع به فضای ورزشی کشور اضافه شد.

جمشید تقی زاده افزود: در بازدید از پروژه‌ ها به این نتیجه رسیدیم که کردستان ظرفیت ‌های توسعه زیادی در حوزه ورزش دارد و در مقایسه با سایر استان‌ ها هم توانسته به بسیاری از استانداردهای ورزشی برسد.

بیل مکانیکی بقایای گور باستانی در گیلان را هویدا کرد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اعلام کرد: بیل مکانیکی بقایای یک گور باستانی حین عملیات گاز رسانی به روستای موسی کلایه املش را پدیدار کرد.

شهرود امیرانتخابی افزود: کشف اشیاء تاریخی از جمله دو قطعه سرنیزه مفرغی و قطعات سفال و استخوان از جمله یافته های فرهنگی دیگر در این گور باستانی است.

زنجیره انسانی شهروندان مازندرانی و گلستانی در مخالفت با انتقال آب خزر

جمعی از شهروندان مازندران و گلستانی روز جمعه با تشکیل زنجیره انسانی در ساحل دریای آرام شهرستان گلوگاه در شرق مازندران مخالفتشان را با انتقال آب دریای خزر اعلام کردند.

شرکت کنندگان در این زنجیره انسانی پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: " نه به انتقال آب خزر" ، " نه به انتقال منابع آب شمال"، خلیج گرگان رو به خشکی است؛ آنرا دریابید".

این گروه پیش از تشکیل زنجیره انسانی ، در یک اقدام جمعی ساحل دریای آرام گلوگاه را از زباله پاکسازی کردند.

فعالیت برون‌مرزی بانوان ایران در ۴۸ رشته ورزشی

معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به گسترش روزافزون ورزش بانوان گفت: بانوان ایران اکنون در ۴۸ رشته ورزشی، فعالیت برون‌مرزی دارند.

مهین فرهادی زاد بابیان اینکه ورزش حوزه بانوان در بخش ها مختلف همگانی و قهرمانی فعالیت های گسترده ای دارد، افزود: ما ازطریق فدراسیون های ورزشی مختلف و نواب رییس بانوان آنها، فضایی را برای ورزش قهرمانی بانوان در سطح کشور فراهم کردیم.

پنج کشته در اختلاف خانوادگی در شهر جالق سراوان

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان گفت: اختلاف خانوادگی در شهر جالق سراوان سبب کشته شدن ۴ نفر از اعضای یک خانواده و یک نفر مهمان شد.

سردار محمد قنبری اظهار داشت: پسر یک خانواده در شهر جالق سبب کشته شدن سه خواهر، نامادری خود و یک نفر مهمان که در آن خانه حضور داشت شد

زائران اربعین با پیاده‌روی میلیونی امام حسین(ع) را جهانی کردند

امامان جمعه مراکز استانی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه با اشاره به برگزاری با عظمت و باشکوه اربعین حسینی، گفتند: زائران اربعین با رستاخیز حسینی و پیاده‌روی میلیونی علاوه بر همنوایی و همصدایی با حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع)، امام حسین(ع) را جهانی کردند.

به گزارش خبرنگاران ایرنا از مراکز استان‌ها، امامان جمعه در بخش‌هایی از خطبه های نمازجمعه با اشاره به حضور ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفری مردم در پیاده‌روی نجف تا کربلا و برگزاری آیین‌های پیاده‌روی جاماندگان از کربلا در مناطق مختلف کشور افزودند: پیام اربعین حسینی امسال که بسیار باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار شد، موجب حیرت جهانیان و سکوت مطلق غرب در مقابل این حرکت عظیم شد.

گزارش استان ها

"کشف میدان گازی ارم نویدبخش توسعه پایدار استان فارس" عنوان گزارشی ازمرکز شیراز است که به بررسی کشف میدان جدید گازی "ارم" در جنوب استان فارس که نوید بخش توسعه اجتماعی ، اقتصادی بیشتر در این استان و بهره‌گیری از مواهب توسعه پایدار به ویژه در شهرستان‌های جنوبی استان فارس است پرداخته است.َ

1352/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آب و فاضلاب شرکت صنایع آذرآب باستان شناسی اربعین ۹۸ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۷۶۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا ساخت شهر فرودگاهی در ایران توجیه پذیر است؟

مفهوم شهر فرودگاهی در ایران با نمونه های واقعی تفاوت دارد. صرف احداث یک باند پروازی و ترمینال مسافربری را نمی توان شهر فرودگاهی نامید. 

به گزارش تین نیوز، سالهاست که واژه شهر فرودگاهی در ادبیات هوانوردی ایران مورد استفاده قرار گرفته است، به طوریکه علاوه بر شهر فرودگاهی امام خمینی تهران دیگر مناطق کشور نظیر قم و چابهار نیز مدعی ساخت چنین مجموعه ای شده‌اند.

اما آنچه که بر همگان مبرهن شده، عدم توفیق چنین پروژه هایی در کشور است به نحوی که صرفا طراحی پروژه به همراه تصاویری جذاب از پروژه ارائه شده و ضمن به کما رفتن ساخت فرودگاه نظاره گر احداث شهرهای فرودگاه هایی مدرن توسط همسایگان هستیم. 

تعریف اشتباه از مفهوم شهر فرودگاهی در ایران

عده ای در ایران بر این باورند که صرف احداث باند پروازی و یک ترمینال مسافری به همراه هتل مجاور و چند آشیانه تعمیر و نگهداری هواپیما می تواند شهر فرودگاهی قلمداد شود. در حالی که اینها نطفه شکل گیری شهر فرودگاهی به حساب می آیند و عملا در تمامی فرودگاه های جهان به عنوان زیرساخت های اولیه فرودگاهی وجود دارند.

مطابق با نظریه ابرشهر فرودگاهی جان دی کاسردا (aerotropolis)، شهر فرودگاهی شامل فرودگاه بزرگ بین المللی و مجموعه های تجاری، ورزشی، مالی، فرهنگی و اقامتی در جوار فرودگاه است و در واقع فرودگاه نقش محوری و مرکزی را ایفا کرده و موتور پیشران مجموعه به حساب می آید. اما در مورد نظریه کاسردا باید به دو نکته توجه شود:

نخست آنکه کاسردا این نظریه را بر اساس مولفه های اقتصادی بیان کرده و هدف او اقتصادی کردن فرودگاه هاست، چرا که همچنان بسیاری از فرودگاه های جهان با مشکل عدم سود دهی مواجه هستند که در جهت رفع این چالش راهکار های متعددی ارائه شده است که همچنان در حال آزمون و خطا توسط مدیران صنعت قرار دارد.

نکته دوم آنکه نظریه ابرشهر فرودگاهی در ایالات متحده مطرح شده که مهد هوانوردی جهان است و فرودگاه ها نقش اساسی را در جابجایی مسافران بین این کشور و دیگر نقاط جهان و همچنین مابین شهرهای آمریکا ایفا می کنند.

این کشور علی رغم آمار بالای پرواز و جابجایی مسافر، همچنان فرودگاه های غیر اقتصادی و فرسوده متعددی دارد که بودجه های چند صد میلیارد دلاری را برای بازسازی می طلبد. لذا ارائه چنین دست نطریاتی در پهنه گسترده آمریکا با آن اقتصاد قدرتمند می تواند امری محتمل و واقع گرایانه باشد که با اقتصاد ایالات متحده سنخیت دارد. 

آیا ایران می تواند شهر فرودگاهی داشته باشد؟

با ذکر سه دلیل هیچ امیدی نیست که کشورمان بتواند الگوی شهر فرودگاهی را به اجرا در بیاورد:

عدم توسعه مطلوب زیرساخت های فرودگاهی

    هر چند در سال های گذشته فرودگاه های جدید در مناطق مختلف کشور احداث شده اند، اما این فرودگاه ها نوعا مطامع افراد ذی نفوذ را پاسخ گفته و زیان ده نیز بوده اند.

 فرودگاه های بزرگ کشور نظیر فرودگاه امام خمینی و هاشمی نژاد مشهد ظرفیت کافی برای میزبانی از مسافران بسیار زیاد در یک واحد زمانی را ندارند (در قیاس با فرودگاه های بزرگ منطقه). همچنین هیچ فرودگاهی در ایران توانایی پذیرش هواپیمای غول پیکری همچون ایرباس A380 را ندارد که در دنیای امروز به عنوان یک معیار برای توان سنجی فرودگاه های بزرگ در میزبانی پروازهای دور برد به حساب می آید.

حال با این عملکرد ضعیف در توسعه زیرساخت های فرودگاهی قطعا انتظار نمی رود که یک شبه معجزه شود و هزاران میلیارد تومان سرمایه برای توسعه فرودگاه های اصلی کشور اختصاص یابد.

 تحریم های فلج کننده و عقب ماندگی ایران از سهم بازار هوایی

هوانوردی ایران از سال ۵۸ به این طرف و همزمان با اشغال سفارت آمریکا تحت شدیدترین تحریم های آمریکا و هم پیمانانش قرار گرفت، به طوریکه امروزه پیکر نیمه جان این صنعت آخرین نفس های خود را می کشد.

پرنده های فرسوده با چند واسطه و قیمت های گزاف وارد کشور می شوند که یکی از وظایف آنها انتقال مسافران کانکشن به فرودگاه های همسایه نظیر دبی و استانبول بوده که نهایتا سود اصلی را در جیب رقبا واریز می کنند.

از طرف دیگر، آمار دقیقی از هواپیماهای بر خط در هیچ مبدا رسمی وجود ندارد که بدانیم کجای کار ایستاده ایم. همچنین کشورمان برای پرواز به مقاصد اروپایی با مشکل تحریم بنزین طرف است که عملا بخش مهمی از پروازهای بین المللی ایران را به همسایگان واگذار می کند.

این در حالیست که رقبای منطقه ای ایران صدها فروند هواپیمای تازه نفس در اختیار دارند و صدها فروند دیگر نیز سفارش داده اند. در صورتی می توانیم یک ابرشهر فرودگاهی را در ایران داشته باشیم که ناوگان هوایی کشورمان بتواند از مبدا ایران پروازهای متعددی را به سرتاسر دنیا انجام دهد، به مانند ترکیه، قطر و دبی. وگرنه شهر فرودگاهی که در آن هواپیمایی پرواز نکند عملا کارایی نخواهد داشت و از اجنبی هم نمی توان انتظار داشت که ناوگان هوایی خود را برای پروازهای ایران به کار گیرد.

طرد شدگی اقتصادی ایران در نظام بین الملل

 کشورمان در طول ده ها سال گذشته رفته رفته با شدیدترین تحریم های بین المللی مواجه شده که تبعات اقتصادی آن به وضوح در زندگی ایرانیان قابل مشاهده است. عدم اقبال بسیاری از کشورهای جهان (از جمله کشورهای همسو با ایران در سیاست نظیر چین، روسیه و هند) برای سرمایه گذاری در ایران عملا کشورمان را به گوشه کنجی انداخته که ورود هر گونه سرمایه بین المللی را غیر ممکن ساخته است.

بنابراین بعید است حتی در صورت توسعه فرودگاه امام (ساخت ترمینال مسافربری جدید)، سرمایه گذاران خارجی برای توسعه دیگر بخش های شهر فرودگاهی امام خمینی وارد ایران شوند. کشورهای به اصطلاح دوست نیز در سال های اخیر در کلام خود را مشتاق سرمایه گذاری در ایران نشان داده اند، اما در عمل هیچ آبی از آنها گرم نشده است و اتفاقا همسایگان ایران را مقاصد امن تری برای خواباندن سرمایه هایشان دیده اند. 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای نیرو‌های مسلح کشور
  • آیا ساخت شهر فرودگاهی در ایران توجیه پذیر است؟
  • وعده اتمام خاموشی‌ها در تابستان جاری/ کاهش مصرف خانگی دیگر استان‌ها، راه‌حل توسعه برق در استان‌های دیگر است؟
  • مذاکره وزارت ارتباطات برای ارتقای کیفیت مودم‌های داخلی + فیلم
  • تجهیز زیر ساخت‌های ۹۰ درصد روستا‌های ایران
  • مذاکره وزارت ارتباطات برای ارتقا کیفیت مودم‌های داخلی + فیلم
  • تخریب ۵۳ بنای غیرمجاز در استان قزوین
  • وزارت نیرو: امسال خاموشی نداریم
  • اجرای طرح بانو توانا در رشته‌های آبی وشنا درکشور
  • ساخت فیلم تاریخی جدید در ایران