Web Analytics Made Easy - Statcounter

مصرف خودسرانه و بیشتر از مقادیر درمانی داروها، نه تنها روند درمان را سریعتر نمی کند بلکه احتمال بروز عوارض سوء و یا مسمومیت با داروها را بیشتر می شود.

دکتر «وریا رحیمی» با اشاره به هفته پیشگیری از مسمومیت ها، به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: مقادیر بالای برخی از داروهایی که به ظاهر کم خطر به نظر می رسند می تواند برای فرد کشنده باشد و باید گفت مصرف خودسرانه داروها بدون تجویز پزشک ، موجب به خطر افتادن سلامتی افراد میگردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، افزود: مقدار توصیه شده داروها برای هر فرد بر اساس نوع بیماری، سن، وزن، جنس، سابقه حساسیت های دارویی، مصرف همزمان با سایر داروها و وضعیت جسمانی خاص هر فرد مانند عملکرد کبد، کلیه، سیستم قلب و عروق ، وجود بیماری مزمن و یا سایر خصوصیات فردی متغییر بوده و می بایست توسط کارشناسی که احاطه کامل به این علم را دارد مشخص گردد.

 

وی اظهار کرد: به منظور دستیابی به اهداف درمانی و پیشگیری از هرگونه عوارض و یا مسمومیت دارویی انتظار می رود افراد داروها را مطابق با توصیه پزشک یا داروساز و نه بیشتر از آن مصرف نمایند.

 

دکتر رحیمی، ابراز کرد: مصرف بیشتر از مقادیر درمانی داروها به طور خودسرانه، نه تنها روند درمان سریعتر نمی شود بلکه تنها احتمال بروز عوارض سوء و یا مسمومیت با داروها بیشتر می گردد.

 

وی تصریح کرد: بروز مسمومیت توسط برخی از داروها هرچند ممکن است منجر به مرگ نشود ولی مقادیر بالای این داروها می توانند منجر به صدمات دائمی در فرد مسموم شود. به عنوان مثال مصرف بیش از مقادیر توصیه شده داروهای مسکن می تواند صدمات جبران ناپذیری را به کبد و یا کلیه ها وارد کند.

 

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه،  تأکید کرد: باید داروها را دور از دید و دسترس کودکان و در ارتفاع بالا و یا در کمد مجهز به قفل نگه داری نمایید و از قرار دادن دارو در کیف دستی پرهیز کنید تا مانع خورده شدن دارو توسط کودکان شود.

 

وی  هشدار داد: داروهای خود را در مقابل چشم کودکان نخورید، چرا که کودکان از رفتار بزرگسالان تقلید می کنند و ممکن است دور از چشم والدین داروها را به دهان ببرند.

 

دکتر رحیمی، توصیه کرد: اگر به کودک خود دارو می دهید به او تفهیم کنید که این دارو است و از کلماتی مثل آبنبات، شکلات و یا خوراکی استفاده نکنید، داروها خصوصا داروهای خوش طعم مخصوص کودکان را از دسترس آنها دور نگه دارید زیرا ممکن است با استفاده از غفلت شما، کودک اقدام به مصرف دارو نماید و در هنگام بیماری کودکتان مراقب باشید تا دوز تکراری دارو به وی ندهید.

 

وی باتأکید بر نظارت بر مصرف داروی افراد مسن خانواده برای جلوگیری از اشتباه در مصرف یا تکرار دارو، گفت: داروهاي بیمار افسرده و یا بیمارانی که تعادل رفتاری ندارند و یا افرادی که سابقه اقدام به خودکشی دارند را دور از دسترس قرار دهید.

 

این مقام مسئول، تصریح کرد: بهترین کار برای پیشگیری از خوردن دوز تکراری دارو، یادداشت کردن دفعات مصرف دارو و یا قرار دادن قرصها در داخل جعبه های مخصوص تقسیم بندی شده (برحسب صبح، عصر و شب) می باشد.

 

وی گفت: مصرف مقادیر بالای بسیاری از داروها در اقدام به خودکشی، ممکن است در ابتدا علامت و نشانه خاصی نداشته باشد ولی وضعیت فرد مسموم به طور ناگهانی وخیم گردد گفت: در برخورد با فرد مسموم غیر هوشیاری که در کنارش بسته های داروی خورده شده وجود دارد، ضمن حفظ خونسردی خود، عدم القاء استفراغ در این فرد، بسته های دارویی را همراه بیمار به بیمارستان ببرید.

 

رحیمی، در پایان خاطرنشان کرد: در مسمومیت های تعمدی با دارو، بهتر است در صورت هوشیاری فرد مسموم، نام دارو یا داروهای مصرفی و تعداد هر یک از آنها را از وی بپرسید و برای اطلاع از نحوه انجام اقدامات اولیه، هرچه سریع تر با شماره تلفن اورژانس تماس بگیرید و به کادر درمانی اطلاع دهید.

 

 

پایان پیام/81

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز جمعه اربعین حسینی خطبه های نماز جمعه کانون های فرهنگی هنری مساجد خطبه نماز جمعه اربعین کانون های مساجد کربلا مسجد زائران اربعین حسینی مسمومیت دارویی پیشگیری و درمان مصرف خودسرانه دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۷۸۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار؛ مراقب این نرم افزار‌های جعلی باشید

سرهنگ فدائیان ۱۶ اردیبهشت ماه با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به پیشرفت فناوری، امروزه بسیاری از خدمات بانکی به صورت غیرحضوری قابل انجام بوده و این خدمات از روش‌های گوناگونی مانند اینترنت بانک، همراه بانک و... قابل دریافت است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: مجرمان سایبری با طراحی همراه بانک‌های جعلی بدافزار و قرار دادن نرم‌افزار‌ها در منابع نامعتبر مبادرت به دسترسی غیرمجاز به گوشی تلفن همراه و کارت بانکی کرده و اقدام به سرقت و برداشت غیرمجاز از حساب شهروندان می‌کنند.

سرهنگ فدائیان خاطرنشان کرد: شهروندان باید توجه داشته باشند که برای جلوگیری از این اقدام، حتما تلفن همراه خود را به آنتی ویروس معتبر تجهیز کرده و به طور مستمر آن را به روز رسانی نمایند. همچنین باید توجه داشته باشند که اطلاعات مهم مانند رمز اول کارت‌ها، کلمه عبور سامانه‌های بانکی، cvv ۲ و تاریخ انقضای کارت را بر روی گوشی تلفن همراه دخیره نکنند.

سرهنگ فدائیان به شهروندان توصیه کرد: برای نصب اپلیکیشن‌های بانکی حتما از سکو‌های عرضه نرم افزار موبایلی داخلی و یا سایت‌های رسمی بانک‌ها اقدام و از دریافت و نصب اپلیکیشن‌های آلوده که اکثرا لینک آن‌ها توسط مجرمان سایبری از طریق ارسال پیام و یا پیامک‌ها به وسیله پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای شما ارسال می‌شود، اکیدا خودداری کنید.

رئیس پلیس فتا استان سمنان از شهروندان خواست: در صورت مواجه شدن با موارد مشکوک و مجرمانه مراتب را از طریق سامانه فوریت‌های سایبری به شماره ۰۹۶۳۸۰ و یا سایت پلیس فتا گزارش کنند.

دیگر خبرها

  • مراقب فروپاشی عصبی باشید / نشانه هایی برای تشخیص افسردگی
  • ۲۵ میلیون تومان بدهید گواهینامه تقلبی بگیرید!/ مراقب باشید مرتکب قتل عمد نشوید
  • قطع داروهای لاغری مانند اوزمپیک و ویگووی باعث اضافه وزن می‌شود؟
  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • هشدار؛ مراقب این نرم افزار‌های جعلی باشید
  • مراقب همراه بانک‌های جعلی باشید
  • سمت راست سرتان درد می‌کند؟ این چند روش را امتحان کنید
  • تست سلامت از روی خطوط صورت و چروک پیشانی
  • هشدار یک شرکت بیمه؛ در این شهر‌های اروپا مراقب جیب خود باشید!
  • مراقب وزش باد خیلی شدید در تهران باشید + جزئیات