Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام قطبی معتقد است، ریشه یابی علت قیام امام حسین(ع) و استخراج درسهای عاشورا باعث امام پذیری و اطاعت پذیری عمیق تر، دقیق تر و واقعی تر می شود.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- مریم داوری: «حجت الاسلام هادی قطبی» از نویسندگان و محققانی است که تاکنون مقالات زیادی در حوزه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در نشریات مختلف چاپ کرده و همچنین کتابهای بسیاری در حوزه دینی تالیف کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در محضر پیامبر(ص)، پیامبر من، بانوی بی نشان، اشک ها می پرسند، در سایه خورشید، در پرتو آفتاب، از جاده تا سجاده و حضور قلب در نماز از جمله کتابهای این نویسنده است که مورد استقبال قرار گرفته است. به بهانه انتشار کتاب «سیب سرخ بندگی» که با محوریت عاشورا و امام حسین(ع) منتشر شده است، گفتگویی با حجت الاسلام قطبی ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

کتاب«سیب سرخ بندگی» بازگوکننده چه نکاتی از زندگی امام حسین(ع) است؟

این کتاب که در قالب داستان نوشته شده است، 72 رفتار از امام حسین(ع) در تاسوعا و عاشورا را بیان می کند. در حقیقت تلاش کردم نکاتی از عاشورا را که کمتر به آن توجه شده است، استخراج کنم و به زبان ساده در اختیار مخاطبان قرار دهم. علت و ریشه برخی از گفتارها و رفتارهای امام حسین(ع) در این کتاب ۱۱۰صفحه ای بازگو شده است.

 

چه جنبه هایی از عاشورا در کتابهای ما مغفول مانده است؟

 متاسفانه ما در قضیه سیدالشهدا به نقل تاریخ بسنده کردیم و نمی گویم چرا صرفا این کار را کردیم اما بسیار بسیار کم به لطایف و ظرافت های زندگی امام حسین (ع) توجه کردیم.

 

لطفا مثالهایی در مورد جنبه های مغفول مانده عاشورا بزنید.

رفتار و گفتار امام حسین(ع) هزاران نکته دارد که باید بررسی شود. به عنوان مثال امام حسین(ع)  در کربلا جوانان بنی هاشم را فرستادند که جنازه حضرت علی اکبر (ع) را از میدان به کنار آورند و خودشان برای این کار نرفتند. این یک مسئله مکروه است که پدر زیر جنازه پسر برود. از ریز ریز رفتارهای امام حسین(ع) می توان نکاتی را استخراج کرد اما متاسفانه ما بی توجهی کردیم. ما از بسیاری از مسایلی که در عاشورا رخ داده است، سطحی گذشتیم و به نکات و درسهای آن اتفاق توجه ای نکردیم. نکته دیگر که قابل تامل است، منع کردن امام سجاد(ع) از جنگ است. اگر امام حسین(ع) در جایی امام سجاد(ع) را از جهاد منع کردند به دلیل این بود که زمین از نسل حضرت محمد(ص) خالی نباشد. نکته این رفتار امام حسین(ع) این است که حفظ امام از جهاد واجب تر است. در جایی امام حسین(ع) فرمودند" اگر به من رحم نمی کنید به این طفل شیرخوار رحم کنید". این نشان می دهد که کشتن یاران و طفلان امام کمتر از کشتن خود امام نیست و امام حسین(ع) برای حفظ جان بقیه تا آخرین لحظه تلاش کردند. این ظرافت های رفتاری باید استخراج و در قالب های هنری بازگو شود.

 

منابع موجود در مورد واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) از نظر کمی و کیفی چگونه است؟

منابع در مورد عاشورا زیاد، خوب و معتبر است. منابع حدیثی و روایی زیادی داریم. تاریخ اهل سنت و آنهایی که در کربلا بودند، وجود دارد. در حقیقت نقل واقعه را داریم، فقط باید از آنها نکات سیاسی، فرهنگی، فردی و خانوادگی را استخراج کنیم متاسفانه ما به اهمیت مسایل و نکات مختلف و ظریف در واقعه عاشورا پی نبردیم.

 

چه دلایلی وجود دارد که از پرداختن به ظرافتهای عاشورا غافل شدیم؟

حس عاشقانه ای که به ابا عبدالله الحسین(ع) وجود دارد، باعث شده که به دنبال علت گفتار ، رفتار و کارهای ایشان نرویم و به ظرافت های رفتاری ایشان توجه نکنیم. 

 

مهم ترین اثرات توجه به ظرافتهای رفتاری و گفتاری امام حسین(ع) چیست؟

اگر درس های واقعه عاشورا و ظرافت های رفتاری امام حسین(ع) استخراج شود، محبت، عشق و علاقه مردم نسبت به امام حسین(ع) عمیق و آگاهانه تر می شود. معرفت آگاهانه از روی احساس خیلی موثرتر است و کمک می کند به افراد و  آنها دلیل الگوپذیری را می فهمند. امام حسین (ع) بیش از آنکه کشته شمشیر باشد، کشته جهل است. ما از حقیقت رفتارها، کارها و گفتار ایشان خبر نداریم. باید بدانیم امام حسین(ع) برای چه قیام کردند. باید بدانیم چه نکاتی در عاشورا نهفته است، در این صورت امام پذیری و اطاعت پذیری عمیق تر، دقیق تر و واقعی تر خواهد بود.

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی نماز جمعه اربعین خطبه های نماز جمعه خراسان جنوبی مسجد پیاده روی اربعین خطبه نماز جمعه کانون های فرهنگی هنری مساجد زائران اربعین حسینی مریم داوری قیام امام حسین ع عاشورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۷۹۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جراح ماهی ؛ از جالب ترین شگفتی های خلقت با 30 سال عمر (+عکس)

عصر ایران - جراح ماهی (Surgeonfish) به هر یک از حدود 86 گونه ماهیان گرمسیری با بدنی لاغر و پهن از خانواده Acanthuridae گفته می شود. جراح ماهی ها اندازه ای کوچک دارند.

آنها دارای یک باله پشتی و یک یا چند خار تیز در قسمت پایه دم خود هستند که می تواند بریدگی های عمیق ایجاد کند. خارها که از نظر تیزی شبیه چاقوی جراحی هستند، ممکن است در جای خود ثابت باشند یا قابلیت جمع و باز شدن داشته باشند.

جراح ماهی ها بیشتر جلبک خوار هستند. این ماهی ها از نظر شکل و رنگ دارای الگوهای مختلفی هستند. بیشینه درازای آنها به طور معمول 50 سانتیمتر است. جراح ماهی ها در صخره های مرجانی در دریاهای گرم سراسر جهان یافت می شوند.

پس از جفت گیری و تخم ریزی، تخم جراح ماهی به لاروی به نام آکرونوروس (Acronurus) تبدیل می شود. این لارو شفاف و فاقد فلس است و مدت زیادی را در آب های عمیق سپری می کند.

همانطور که بزرگتر می شود، جراح ماهی به کف اقیانوس در نزدیکی خط ساحلی نزدیک شده و به یک ماهی نوجوان تبدیل می شود. جراح ماهی پس از حدود یک یا دو سال بالغ می شود. آنها ماهی هایی با عمر طولانی هستند و گزارش هایی از ماهی هایی با 30 سال سن یا بیشتر وجود دارند.

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ماهی سر گوسفندی دیده اید؟! (+تصاویر)

دیگر خبرها

  • جزئیات گفت‌وگوی هیئت‌های حماس و فتح در چین
  • مدیران فرهنگی به احیای آموزش هنر خوشنویسی توجه داشته باشند
  • تاکید ماموستا رستمی بر توجه به معیشت و زندگی کارگران
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان
  • جراح ماهی ؛ از جالب ترین شگفتی های خلقت با 30 سال عمر (+عکس)
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد
  • جنبه‌های شرعی حفاظت از محیط زیست به مردم بازگو شود
  • توجه ویژه جشنواره «رضوان» به جوانان صاحب ایده/ توسل به فرهنگ رضوی