Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، حوزه علمیه در هفته‌ گذشته شاهد رخدادهای مختلفی بود که مهمترین آن‌ها از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد؛

بزرگداشت مجتهد شهید

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی، رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب، شامگاه چهارشنبه، اول آبان ماه، در همایش «مجتهد شهید» در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) که با حضور آیت‌الله مصباح یزدی برگزار شد، اظهار کرد: حاج مصطفی انسانی بسیار متواضع و خاکی بود و او را به عنوان طلبه فرض می‌کردند، اما امروز می‌بینیم که از نظر عرفانی و علمی در چه جایگاهی بوده است؛ خودسازی ایشان بی‌نظیر بود و به گونه‌ای خودش را تربیت کرده بود که خود را از کوچکترین طلبه هم کمتر می‌دید و هرگز در محفلی دنبال این نبود که در کنار علما و شخصیت‌ها بنشیند بلکه با طلاب گرم و رفتاری رفاقت‌آمیز داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پژوهشگر و استاد تاریخ انقلاب بیان کرد: مقام معنوی آقا مصطفی کم‌نظیر بود؛ با طلاب ضعیف و فقیر ارتباط وثیقی داشت و سعی می‌کرد به آنان کمک کند و به شدت به این موضوع حساس بود که طلاب فقیر را شناسایی کند. کسانی در نجف بودند که درک می‌کردند که ایشان در فقه، اصول و فلسفه در حد اعلی و نابغه بود؛ در سال ۱۳۴۴ وقتی وارد حوزه نجف شد به درس برخی از استادان رفت در حالی که از خیلی از آنها بی نیاز بود؛ البته در دانشنامه تشیع آمده که ایشان شاگرد مراجع نجف و مدتی هم شاگرد مرحوم بجنوردی بود که این مسئله درست نیست. وی با مرحوم بجنوردی بحث و مباحثه داشت و او از احاطه آقا مصطفی تعجب کرده بود و این طور نبود که شاگرد وی باشد.

آیت‌الله اراکی: جامعیت آقا مصطفی خمینی(ره)

آیت‌الله محسن اراکی نیز با بیان اینکه مدتی در مباحث تفسیری از جلسات حاج آقا مصطفی خمینی بهره بردم، گفت: مرحوم آقا مصطفی در فروع علوم مختلف یعنی در فقه و اصول و تفسیر و ... صاحب‌نظر بود و مباحث محققانه‌ای هم نوشته است. ایشان در تفسیر صاحب‌نطر بود؛ معتقد بود که تفسیر حقیقی قرآن از قدرت ما خارج است، ولی آنچه می‌توانیم از قرآن درک کنیم درکی است که از ذات خدا داریم؛ البته درکی از ذات نداریم، ولی به جلوه‌های الهی توجه می‌کنیم و از آن به معرفت خدا پی می‌بریم و در تفسیر هم این گونه است.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه قرآن لایه‌های معنایی متعددی دارد و هر لایه هم خودش زوایای مختلف دارد، اظهار کرد: براساس دیدگاه آقا مصطفی، تفاسیر مختلف از یک آیه ممکن است درست باشد. تعدد تفسیر صرفاً به معنی درستی یک تفسیر نیست و فقیه، حکیم، مفسر، مدیر، عارف و ... هر کدام جهتی از جهات را می‌تواند بفهمد. امام کار بزرگی برای بشریت و حوزه کرد و ما در توسعه و حفظ آن مسئول هستیم؛ همان طور که ائمه فرمودند که ما را با ورع و اجتهاد کمک کنید؛ امام هدفی داشت و ما باید در راه تحقق این هدف با ورع و اجتهاد کمک کنیم که این کمک در حقیقت یاری رساندن به امام زمان(عج) است.

مدعیان مرجعیت از ساده‌زیستی حاج آقا مصطفی درس بگیرند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان نیز در این مراسم با بیان اینکه ویژگی دیگر ایشان ساده‌زیستی بود، تصریح کرد: حاج آقا مصطفی در نجف همانند طلاب دیگر مستأجر بود و زندگی‌اش با همان شهریه طلبگی اداره می‌شد؛ ایشان خودش آقا و آقازاده و همسرش هم آقازاده بودند؛ یعنی نوه شیخ عبدالکریم حائری بود، ولی زندگی متفاوتی نسبت به دیگر طلبه‌ها نداشت. با اینکه شاید می‌توانست توجیهی برای این کار هم داشته باشد.

تولیت مسجد مقدس جمکران اظهار کرد: ایشان و مرحوم حاج احمدآقا با وجود اینکه امکان دسترسی به امکانات خاص داشتند ولی هرگز دنبال مالک شدن یک خانه محقر و آپارتمان هم نبودند و تا آخر زندگی هم این روند را داشتند و ساده زندگی کردند. آقا مصطفی نه به عنوان فرزند بلکه مانند سرباز، همراه امام بود و ایفای نقش می‌کرد؛ ایشان مجتهد مسلم از دوران جوانی بود، ولی در ارتباط با ولی فقیه خود یعنی امام(ره) پیرو محض بود و جز پیگیری راه امام(ره) راه دیگری را نپیمود.

رحیمیان با بیان اینکه می‌توانیم او را به عنوان نمونه و الگو بشناسیم، اظهار کرد: کسانی که مدعی مرجعیت هستند و احیاناً برای مرجعیت، شهرت و دنیای خود دست به هر کاری می‌زنند، بدانند امام(ره) و فرزندش اسوه و الگو برای آنان و همه حوزه هستند و این گونه نبود که مانند برخی آقازاده‌های امروزی رفتار کنند. حقیقتاً باید فرزند واقعی امام(ره) باشیم که نمونه امروزی آن مقام معظم رهبری و سیدحسن نصرالله و امثال ایشان هستند.

انتقاد آیت‌الله سبحانی از تعطیلات حوزه

آیت‌الله سبحانی ۳۰ مهرماه در دیدار آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، از طرح مسئله تعطیلی پنجشنبه و جمعه انتقاد کرد و گفت: نباید اجازه داد که این موضوع تصویب شود؛ در این زمینه مشکلات بسیاری ایجاد می‌شود که باید نسبت به آن توجه داشت. نمی‌توانیم کارخانجات بخش خصوصی را این‌گونه تعطیل و آنها را متضرر کنیم؛ از دیگر سوی این دو روز تعطیلی در جایی که ساعات کار مفید به حدی باشد که این دو روز تعطیلی به جایی برنخورد؛ همچنین ممکن است در سال‌های آینده به هر بهانه‌ای ما را به سنت کشورهای مسیحی وادارند.

وی با انتقاد از تعطیلی‌های بسیار حوزه و دانشگاه بیان کرد: متأسفانه بهترین روزهای سال از نظر خوشی آب و هوا به دلیل تعطیلات از بین می‌رود که باید قدر این مسئله را دانست.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به اهمیت بهبود کیفیت آموزشی در دروس حوزوی، اظهار کرد: توضیحات مدیر حوزه‌های علمیه در زمینه برنامه جدید آموزشی و همچنین طرح راهنمای تحصیلی طلاب جالب توجه است؛ بنده نیز چند تن از طلاب مبرز را در درس اصول تعیین کرده‌ام که درس گذشته را برای طلاب دیگر تقریر می‌کنند، لذا تاکنون سه حلقه ایجاد شده است و شاید امسال این حلقه را گسترده‌تر کنیم تا اشکالات طلاب را رفع کنیم. این شیوه آموزشی در نجف اشرف نیز مرسوم بود و وقتی که مرحوم آخوند از منبر پایین می‌آمد آیت‌الله شیخ علی قوچانی این درس را برای دیگران تقریر می‌کرد.

حوزه نیازمند متون درسی به روز است

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه ۷۵ سال در حوزه اشتغال به تدریس دارد، اظهارکرد: بنده از ابتدا به تدریس و نویسندگی علاقه وافر داشتم؛ در دوران جوانی به ادبیات عرب علاقه‌مند بودم؛ به همین دلیل تلاش کردم که به شکل خلاصه یک کتاب بلاغت بنویسم که از آیات روایات و ادبیات عرب استفاده کنیم، زیرا در متن مطول یک مطلب به حدی گسترده است که فهم آن برای اساتید و شاگردان پیچیده می‌شود.

وی با ذکر این مطلب که حوزه باید در مباحث علمی خود به نتیجه سریع‌تر برسد، یادآور شد: مردم و جوانان این عصر کمتر حوصله و صبر پرداختن به مطالعات و مباحثات طولانی را دارند و به همین دلیل باید زودتر آنها را به نتیجه برسانیم که مبلغان و نویسندگان و... به کارهای خود برسند.

مراسم دعا برای سلامتی آیت‌الله مکارم شیرازی

مراسم دعا برای سلامتی آیت‌الله مکارم شیرازی، مفسر قرآن و مرجع تقلید شیعیان، که مدتی است درگیر بیماری هستند، ۲۹ مهرماه در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) در قم برگزار شد.

در این مراسم برخی از فضلا، استادان و مدیران حوزه و اعضای دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی حضور داشتند و بعد از نماز ظهر و عصر برای سلامتی ایشان دست به دعا برداشتند.

آمادگی حوزه علمیه خواهران برای تأسیس مهدکودک

معصومه ظهیری، معاون فرهنگی تبلیغی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، به محدوده سنی طلاب خواهر متاهل و دارای فرزند نیازمند مهد اشاره کرد و گفت: بسیاری از طلاب در حال تحصیل دارای فرزند خردسال هستند و به مهد کودک نیاز دارند؛ برخی از حوزه‌های علمیه مهد‌های مستقلی دارند که برخی از آن‌ها طبق استاندارد است و در موارد محتوایی خوب عمل کرده‌اند.

وی با تقسیم مهد‌های موجود به سه دسته مهد مستقل، مهد مدرسه و مهد مشترک و ارائه توضیحاتی در مورد هریک از آن‌ها تأکید کرد: دو نکته همیشه مدنظر ما بوده است؛ استاندارد سازی و سالم سازی محتوا.

در پایان جلسه آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های مؤسسه طلوع نسل نور به معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران تحویل داده شد تا ضمن مطالعه، زمینه امضاء تفاهم‌نامه همکاری مشترک فراهم شود.

حجت‌الاسلام ملک‌زاده: مدرنیته و پست‌مدرنیسم؛ دو روی یک سکه

ملک‌زاده در گفت‌وگویی با اشاره به بازتاب‌های اندیشه‌های هرمنوتیکی در کشور بیان کرد: در نقد دیدگاه‌های غربی که در تعارض با دیدگاه‌های اسلامی قرار می‌گیرد لازم نیست که خیلی به خودمان فشار بیاوریم، زیرا این نقدها در خود غرب هم موجود است.

این پژوهشگر تصریح کرد: برخی روشنفکران بی‌انصاف در غرب جستجو می‌کنند و هر چه را که ضداسلام و سنت تعلیمی اسلامی و حوزوی است، می‌یابند و آن را غنی‌سازی کرده و صیقل می‌دهند تا بزعم خودشان حوزه را زیر سؤال ببرند و بگویند حوزه با این مسائل آشنا نیست و از آن گریزان است، در حالی که پاسخ آن‌ها در همان غرب وجود دارد؛ ضمن اینکه گاهی خود نظریه‌پرداز به تندی این افراد این نظریات را مطرح نکرده‌اند.

این استاد حوزه با بیان اینکه مدرنیسم و پست مدرنیسم هر دو روی یک سکه هستند و در نقد آن نقطه عزیمت ما سنت اسلامی است، اضافه کرد: برای کسانی که در حوزه می‌خواهند با این مباحث آشنایی پیدا کنند، نباید با غموض و پیچیدگی این مطالب بیان شود، بلکه باید با زبانی ساده مطرح شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا قم آقا مصطفی مهد کودک حوزه خواهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۸۰۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های بزرگداشت هفته معلم در شأن این قشر برگزار شود

ایسنا/چهارمحال و بختیاری استاندار چهارمحال‌وبختیاری با گرامیداشت هفته معلم و با تأکید بر اینکه بزرگداشت این هفته فرصت خوبی برای تجلیل از این قشر تأثیرگذار و ارزشمند است، گفت: تأکید می‌شود که برنامه‌های پرشور و در شأن و در تراز این قشر در تمامی شهرستان‌ها و شوراهای آموزش‌وپرورش در سراسر شهرستان‌ها پیش‌بینی و اجرا شود.

 غلامعلی حیدری هشتم اردیبهشت‌ماه در شورای آموزش‌وپرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مصوبات خوبی در جریان سفر اول و دوم رئیس‌جمهور به استان در حوزه آموزش‌وپرورش و نوسازی مدارس داشتیم، اظهار کرد: ردیف اعتبارات این حوزه چند برابر سال‌های قبل بود و با ریاست نوسازی و تجهیز مدارس نیز جلسات خوبی برگزار شد که می‌طلبد این مصوبات و تعهدات و نیز اعتبارات استانی از سوی مسئولان مربوط با جدیت پیگیری شود.

وی با یادآوری برگزاری مجمع خیران مدرسه‌ساز که به زودی در استان برگزار می‌شود، ادامه داد: لازم است یک کارگروه در دفتر امور اجتماعی و فرهنگی با دبیری ریاست مجمع خیران مدرسه‌ساز تشکیل شود و همه دستگاه‌ها دعوت شوند تا این همایش بدون مقدمه برگزار نشود.

حیدری بیان کرد: انتظار می‌رود برای همایش خیران مدرسه‌ساز از خیران جدیدی دعوت و با آنها رایزنی شود و تعهداتی را داشته باشند که بتوانیم اقدامات مؤثر و تحولاتی را نسبت به سال‌های گذشته در حوزه مدرسه‌سازی داشته باشیم.

استاندار چهارمحال‌وبختیاری استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی با مشارکت مردم را در حوزه مدرسه‌سازی یادآور شد و توضیح داد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری ناظر بر جهش تولید با مشارکت مردم، انتظار می‌رود که در حوزه احداث، بازسازی و زیباسازی مدارس نیز مسئولان مربوط اهتمام جدی را داشته باشند و از ظرفیت مردمی و بسیج سازندگی برای زیباسازی مدارس به‌ویژه در تابستان امسال استفاده شود.
حیدری تأکید کرد: ردیف مولدسازی نیز فرصت مورد مناسبی است به‌ویژه اینکه وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش و بهداشت اجازه دارند صد در صد درآمد حاصل از مولدسازی را در حوزه خودشان هزینه کنند لذا از آموزش‌وپرورش استان انتظار می‌رود از این ظرفیت برای احداث، بازسازی و زیباسازی مدارس حداکثر استفاده را داشته باشد.

وی با گرامیداشت هفته معلم و با تأکید بر اینکه بزرگداشت این هفته فرصت خوبی برای تجلیل از این قشر تأثیرگذار و ارزشمند است، ادامه داد:  تأکید می‌شود که برنامه‌های پرشور و در شأن و در تراز این قشر در تمامی شهرستان‌ها و شوراهای آموزش‌وپرورش در سراسر شهرستان‌ها پیش‌بینی و اجرا شود.

استاندار افزود: سرکشی و تجلیل از خانواده‌های شهدای معلم، برپایی نشست‌های خبری و تبیینی و اطلاع‌رسانی در حوزه خدمت دولت مردمی به معلمان، خدمات دولت در حوزه رتبه‌بندی، استخدام نیروهای جدید، اعتبارات سفرهای اول و دوم، تقویت مراکز فرهنگی و اردوگاه‌ها، حذف مدارس کانکسی، توسعه مدارس و زیرساخت‌ها، زیباسازی مدارس، احداث ۸۰ زمین چمن و بسیاری دیگر از خدمات جا دارد که هم برای معلمان و هم افکار عمومی تشریح و روشنگری شود زیرا سبب امیدآفرینی خواهد شد.

حیدری با تأکید بر ضرورت بازروایی خدمات دولت در حوزه آموزش‌وپرورش، توضیح داد: در برهه‌ای که دشمن با قدرت مشغول پمپاژ ناامیدی و یأس به لایه‌های مختلف جامعه است، جا دارد با جهاد تبیین و روشنگری به بازگویی دستاوردها و خدمات با رویکرد هنرمندانه و جذاب پرداخته شود تا بتوان فضایی امیدبخش و مطلوب را ایجاد کرد.

استاندار با اشاره به در پیش بودن ایام امتحانات دانش‌آموزان به‌ویژه امتحانات نهایی، تصریح کرد: ایام امتحانات در واقع فرصتی برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان است که ثمره یک سال تلاش خود را بچینند. لذا مسئولان اهتمام لازم را برای برگزاری بدون دغدغه امتحانات در تمامی شهرستان‌ها داشته باشند.

حیدری در پایان گفت: برای دانشگاه فرهنگیان نیز از هم‌اکنون برنامه‌ریزی مؤثری صورت گیرد که برای سال تحصیلی آینده از نظر فضای آموزشی مشکلات این مجموعه رفع شود و تأکید می‌کنم فضای مناسبی برای دانشجومعلمان فراهم گردد که بتوانند بدون دغدغه تحصیل کنند و بالنده شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت مدیر حوزه های علمیه درپی درگذشت همسر آیت الله سیدمصطفی خمینی
  • تشییع همسر آیت‌الله مصطفی خمینی در قم
  • چهره‌هایی که در مراسم تشییع عروس امام خمینی(ره) در قم حضور داشتند | عکس
  • برنامه‌های بزرگداشت هفته معلم در شأن این قشر برگزار شود
  • عکسی از سیدحسین خمینی در هنگام نماز بر پیکر مادرش
  • همسر آیت‌الله «سید مصطفی خمینی» در قم تشییع شد
  • (تصاویر) تشییع پیکر مرحومه معصومه حائری همسر آیت الله مصطفی خمینی
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • مریم خمینی نوه امام در خارج از کشور چه کاره است؟
  • عروس بزرگ امام چرا همسرش را «داداش» صدا می‌زد؟