Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید رضا موسوی مشکینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز روزهای سرد سال افزود: پدیده اینورژن (Inversion) یا همان وارونگی دما زمانی رخ می دهد که لایه ای از هوای گرم، بالای هوای سرد مجاورت کره زمین قرار گرفته و به دلیل سنگین بودن هوای سرد و عدم تمایل به صعود، باعث پایداری هوا می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه وارونگی دما بیشتر در روزهای سرد سال و در هوای آرام و بدون باد بوجود می آید، اظهار داشت: با حاکم شدن این پدیده در کلانشهرهای بزرگ و صنعتی، منابع آلاینده مانند خودروها، نیروگاه ها و کارخانه ها و لوازم گرمایشی منازل، موجب تراکم و افزایش غلظت آلاینده ها می شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست  قم در ادامه افزود: در هنگام وارونگی دما و عدم امکان تهویه افقی و به دنبال آن تراکم ذرات معلق و تشدید آلودگی هوا، فقط باید تلاش کنیم از افزایش آلودگی جلوگیری کرده تا شرایط جوی تغییر یابد.

وی با بیان اینکه آلودگی ناشی از وارونگی دما می تواند برای سلامت عمومی جامعه بسیار خطرآفرین باشد، بر ضرورت استفاده از وسایل نقلیه عمومی در فصل های سرد سال تأکید کرد و گفت: واحدهای آلاینده صنعتی نیز در این شرایط به شدت تحت کنترل و نظارت قرار داشته و باید میزان فعالیت خود را کاهش دهند.

موسوی در پایان توصیه های لازم در هنگام بروز آلودگی هوا را مورد توجه قرار داد و گفت: در شرایط آلودگی هوا، شهروندان باید از مایعات زیاد و مواد غذایی مناسب استفاده کرده و به ویژه افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان از فعالیت های طولانی خارج ازمنزل خودداری کنند، ضمن اینکه استفاده از گلدان های متعدد در خانه نیز می تواند مفید و مؤثر باشد.

از سال ۸۵ تا ۹۷ تعداد خودروها در کشورمان ۱۵۳ درصد و تعداد موتورسیکلت‌ها ۱۲۰ درصد رشد داشته است و در کلانشهر قم نیز بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت پلاک شده اند که هرکدام از آنها ۴ تا ۸ برابر یک خودرو آلودگی هوا ایجاد می کنند. 

میزان استفاده شهروندان قمی از حمل و نقل عمومی نیز در مقایسه با یک دهه گذشته ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست قم پدیده وارونگی دما ناوگان عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۸۲۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال

سرهنگ پیمان کرمی گفت: تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت ۱۳ روز جمعه هفتم اردیبهشت ماه جاری از میدان امیرکبیر کرج و آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع می شود.

وی اضافه کرد: همچنین تردد وسایل نقلیه از مرزن آباد به سمت کرج و تهران از ساعاتی بعد با اعلام ماموران پلیس راه در محل به صورت یک طرفه خواهد شد.

کرمی افزود: همکاری رانندگان با مأموران پلیس راه و رعایت نکات ایمنی کاهش تخلفات و تصادفات را به همراه دارد.

رییس پلیس راه البرز یادآورشد: مرکز کنترل ترافیک پلیس راه ناجا با شماره تلفن ۸۸۲۵۵۵۵۵ به صورت شبانه روزی پاسخگوی وضعیت راه‌های کشور و آماده امدادرسانی به حادثه دیدگان احتمالی است.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • کشف ۸ دستگاه خودرو و موتورسیکلت سرقتی از ۴ استان در کرمان
  • (ویدئو) آینده مبهم خودروهای نمادین؛ جیپنی‌ها به آخر خط رسیدند
  • رفع توقیف بیش از ۲۴ هزار وسیله نقلیه در قم
  • ثبت تخلف سرعت بیش از ۴۵۰ هزار وسایل نقلیه در مازندران
  • ثبت تخلف سرعت بیش از ۴۷۹ هزار وسایل نقلیه در مازندران
  • اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال
  • خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه تعیین تکلیف می‌شوند
  • خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند
  • خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه تعیین تکلیف می‌شود
  • تعیین تکلیف خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه