Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، عرب معصومی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار اسماعیل عرب معصومی در جمع خبرنگاران افزود: در سال جاری جهت احیائ و حفاظت مراتع شهرستان گرمسار ۸۰ هکتارکپه کاری ۱۰۰ هکتار بذر پاشی و ۱۸۰ هکتار حفاظت و قرق از محل صندوق توسعه ملی پیش بینی شده است که کپه کاری در مراتع شهرستان انجام شدو تحویل ۱۸ دستگاه آبشخوربه بهره برداران و مرتعداران در دستور قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 از شروع عملیات بیولوژیک از محل صندوق توسعه ملی ۹۸ توسط بهره برداران در حوزه‌های آبخیزشهرستان در آبان ماه خبر داد.
وی اظهار داشت: در سال جاری عملیات بیولوژیک مرتعداری در سطح ۱۸۰ هکتار اجرا می‌شود که بخشی از طرح‌های اجرایی آبخیزداری در قالب عملیات کشت گیاهی (بیولوژیکی) با اهداف کلی گسترش پوشش گیاهی و حفاظت خاک می‌باشد و معمولاً با مشارکت آبخیزنشینان انجام می‌پذیرد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار اسماعیل عرب معصومی گفت:به دنبال بروز تغییرات شدید اقلیمی طی دو دهه اخیر که منجر به کاهش شدید بارندگی در سطح کشورگردید. مراتع کشور بدلیل کمبود رطوبت وآب، تحت الشعاع قرار گرفته وتغییرات ملموسی درترکیب گونه‌های گیاهی مراتع، تراکم وسطح تاج پوشش آن‌ها اتفاق افتاد. این تغییرات در کنار چرای بی رویه دام‌های متکی به علوفه مراتع که به دلیل کمبود وعدم تناسب تعداد دام باظرفیت مرتع، حتی گونه‌های فاقد کیفیت وغیر قابل تعلیف را مورد چرا قرارمی دادند به شکلی اجتناب ناپذیر باعث سیر قهقرایی پوشش گیاهی مراتع شد. بدیهی است به دنبال حذف گونه‌های خوش خوراک مرتعی، عرصه رقابت اکولوژیک برای زادآوری واستقرار گونه ها‌ی غیر خوش خوراک وسمی باز شده وگونه‌های یاد شده به سرعت ازدیاد یافتند.
وی افزود: با ازدیاد این گونه‌ها، رفته رفته معدود گونه‌های خوش خوراک باقیمانده نیز طی چند سال متوالی از ترکیب گونه‌ای مرتع حذف شده وسطح کل مراتع درسطیره گونه‌های سمی، تیغ داروحشی و درنهایت نامناسب جهت تعلیف دام قرارمی گیرد وچهره طبیعت دگرگون می‌گردد. لیکن مکانیزم‌های "آینده نگر " وخود تنظیم (self regulator) تعبیه شده در سیستم‌های طبیعی با قابلیت‌های هوموستاتیک (حفظ شرایط مساعد درونی سیستم علیرغم وجود تغییرات موجود در شرایط بیرونی) سیستم‌های طبیعی را از گزند عواقب ناگواراین قبیل تغییرات درامان می‌دارند ومانع از اضمحلال کامل این سیستم می‌شوند.
وی در ادامه گفت:در آستانه سال جاری وبدنبال بروز یک سری تغییرات غافل گیر کننده اقلیمی، سطح کشور بر خلاف دودهه قبل، دوره مرطوبی را تجربه نمود که بخشی از مکانیزم‌های تعادلی موجود در سیستم‌های طبیعی وخصوصاً اکو سیستم مرتعی کشور را بارد یگر فعال نمود.
وی خاطر نشان کرد:علیرغم تغییر گسترده ترکیب گونه‌ای مراتع، بانک بذر خاک، سرشار از بذورگونه‌های مرتعی که به دلیل عدم تحقق شرایط مناسب رویشی (خصوصاً شرایط رطوبتی) جهت جوانه زنی فرصت رشد ونمو را نیافته بود، بادرهم شکسته شدن حدودآستانه‌ای عوامل محدود کننده حاکم بر اکو سیستم طبیعی، به سرعت عکس العمل نشان داده وبهار امسال را به بهاری متفاوت تبدیل نمود. شمار قابل توجهی از گونه‌های مرتعی
که مدت‌ها رؤیت آن‌ها نیازمند توفیق ویژه بود به صورت انبوه ومتراکم در مراتع کشور ظاهرشدند.
عرب معصومی گفت:گرچه این واقعه در ذهن بسیاری از هموطنان با تصویری زیبا وبه یاد ماندنی از انبوه شقایق‌های وحشی ولاله‌های آتشین رنگین را به ارمغان آورد وشادی کودکانه‌ای را به تمامی رهگذران عرصه‌های منابع طبیعی هدیه نمود، با این حال مهمترین جنبه این پدیده تقویت واحیاء مجدد بانک بذر خاک توسط بسیاری از گونه‌های مرتعی وتضمین تنوع زیستی وغنای گونه‌ای این مرز وبوم دررویا روئی باآینده‌ای نامعلوم (به لحاظ شرائط اقلیمی) بود.
علیرغم آنچه ذکر شدوبا وجود تمامی مکانیزم‌هایی که طبیعت جهت دوام ارکان واجزاء خود به کار می‌بندد، بدون همکاری وهمیاری همه مردم، حفاظت وحمایت از این سرمایه ملی از عهده هیچ نهاد وارگانی بر نخواهد آمد.
بدین جهت توجه به نکاتی چند ضروری است.
۱- ورود وخروج به موقع دام، عامل دوام بهره برداری از مراتع در بلند مدت وپایداری آن است. در این راستا لازم است تنها در فاصله زمانی که مراتع آمادگی لازم را دارند مورد بهره برداری قرار گیرند. در غیر اینصورت امکان حذف بسیاری از گونه‌های مرتعی بسیار محتمل است.

بارندگی منجر به ازدیاد شمار قابل توجهی از گونه‌های یکساله مرتعی خصوصاً گونه‌های متعلق به خانواده گندمیان در سطح مراتع شده است، این گونه‌ها، پتانسیل بسیار بالایی جهت اشتغال دارند واگرکوچکترین بی احتیاطی که از سوی رهگذران، طبیعت گردان وبهره برداران بروز کند، آتش سوزی‌های گسترده در سطح مراتع منجر به نابودی شمار کثیری از گونه‌های گیاهی، حشرات، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ... ودر نهایت تغییر وتوالی اکو سیسم مرتعی می‌شود، لذا ضرورت دارد ضمن هوشیاری کامل، آمادگی لازم جهت مقابله با این پدیده فراهم وهماهنگ با واحد مربوطه در اداره کل منابع طبیعی آبخیزداری استان امکان بروز آتش سوزی در مراتع را به حداقل رسانید.
مشاور مدیرکل و روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ۰۹۱۲۵۳۱۰۵۲۰ ابوالفضل صیادجو
قابل توجه روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های کشور

انتهای پیام / م

خبر در حال تکمیل

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست وزارت جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۸۲۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال

رسول مقسم روز شنبه گفت : سال قبل گلستان از محل تولید نهال‌جنگلی ۳۸۷ هکتار از عرصه‌های جنگلی هیرکانی را با کاشت «بلوط، ون، افرا و خانواده سرو نقره‌ای» احیا کرد یا توسعه داد که شامل ۲۰۰ هکتار در منطقه «قلعه‌قافه» مینودشت، ۱۰۰ هکتار در منطقه «قربان‌دره» مراوه‌تپه، ۵۷ هکتار در منطقه «جوزچال» رامیان و ۳۰ هکتار در مناطق« عربکلو و خسروآباد» گالیکش بود.

طبق گزارش مسوولان حوزه جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، سال قبل در قالب اجرای طرح ملی چهارساله کاشت یک میلیارد درخت، ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار اصله نهال جنگلی برای فضای سبز، زراعت چوب، احیا و توسعه جنگل و مرتع و بیابان با بهره‌گیری از نهالستان‌های دولتی و خصوصی در استان تولید و در اختیار استان‌ها قرار گرفت در حالی که تعهد ایجاد شده برای گلستان در این سال پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نهال بود.

به روزرسانی جنگل‌های هیرکانی نیازمند احیا و توسعه

رییس اداره جنگلکاری، پارک‌ها و تفرجگاه‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: مکاتبه با ادارات شهرستانی منابع طبیعی و آبخیزداری برای شناسایی جنگل‌های مخروبه، کم پوشش و فقیر جنگلی انجام شده است.

طبق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، در این استان شمالی با مساحتی نزدیک به ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه‌ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد که ۴۵۲ هزار هکتار آن را عرصه جنگلی هیرکانی است.

گلستان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که اقتصاد اصلی ساکنان آن برپایه کشاورزی استوار است.

دیگر خبرها

  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • تعداد جان‌باختگان سیل در افغانستان افزایش یافت
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب سیلاب در گلستان مهار شد
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • پارک های جنگلی، اکوسیستمی ارزشمند اما بحرانی