Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر اجرایی پروژه بین‌المللی ترسیب کربن گفت: پروژه‌های منابع طبیعی به ارزش ۳۲۸ میلیون تومان به گروه‌های توسعه روستایی هدف طرح ترسیب کربن در محلات واگذار می‌شود.

حمیدرضا مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اجرای طرح ترسیب کربن در روستاهای شهرستان محلات بیان کرد: اجرای طرح بین‌المللی ترسیب کربن از سال ۹۱ با هدف توانمندسازی جوامع محلی در۱۲ روستای شهرستان محلات با استفاده از توانمندی مردمی، برنامه تقویت و احیای پوشش گیاهی آسیب دیده، کاهش وابستگی بهره‌برداران کشاورزی به پوشش گیاهی و تعریف شغل‌های جانبی برای دامداران و کشاورزان آغاز شد و تاکنون نیز اجرای طرح ادامه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: قانون پنجم توسعه کشور برون‌سپاری امور دستگاه‌های اجرایی به گروه‌های توسعه روستایی و تشکل‌های مردمی را پیش‌بینی کرد و مقرر بود که آیین‌نامه اجرایی این برون‌سپاری توسط وزارت جهاد کشاورزی تهیه شود تا سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور نیز امکان واگذاری امور خود به گروه‌های توسعه روستایی را داشته باشد.

مرادی با بیان اینکه طرح ترسیب کربن مبنای اولیه تشکیل گروه‌های توسعه را فراهم کرد و حتی در ابتدای کار برای تولید نهال، گروه‌های توسعه روستایی مدنظر قرار گرفتند، افزود: امسال آیین‌نامه اجرایی نحوه برون‌سپاری کار(بند ب ماده ۲۹ قانون پنجم توسعه کشور) تهیه شد که براساس آن گروه‌های توسعه روستایی می‌توانند اجرای پروژه‌های مختلف را عهده‌دار شوند.

وی تصریح کرد: براساس این ‌آیین‌نامه سه فرد تحصیل کرده دارای مدرک تحصیلی کارشناسی، کاردانی و دیپلم و مستقر در روستا با دریافت امتیازاتی اقدام به جذب اعضای دیگر به عنوان زیر مجموعه خود می‌کنند که البته تعداد اعضای جذب شده منجر به دریافت امتیازاتی می‌شود و منابع طبیعی برای این اعضا که گروه‌ توسعه روستایی قلمداد می‌شود، گواهی صادر می‌کند.

معاون فنی منابع طبیعی استان مرکزی با اشاره به اینکه تاکنون سه گروه توسعه روستایی در پروژه ترسیب کربن محلات در حال تکمیل مدارک جهت اخذ گواهی از منابع‌طبیعی هستند، افزود: این گروه‌ها در واقع به مانند یک شرکت تعاونی ثبت می شوند و می‌توانند با ورود به سامانه برای اجرای پروژه‌های منابع طبیعی اعلام آمادگی کنند.

وی گفت: در گذشته ارزش پروژه‌هایی که به گروه‌های توسعه روستایی داده می‌شد چیزی در حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان بود، اما در آیین‌نامه سال جاری این گروه‌ها می‌توانند با ۳۲۸ میلیون تومان پروژه‌های منابع طبیعی را جذب و اجرایی کنند که این رقم، مشارکت گروه‌های توسعه روستایی را به معنای واقعی رقم خواهد زد و حتی با توجه به آورده بیشتر نسبت به گذشته می‌تواند به راه‌اندازی و فعالسازی مجدد کارگاه‌های روستایی کمک کند.

مرادی با بیان اینکه کارگاه قارچ ذیل پروژه ترسیب کربن به دلیل مشکلات مالی و کارگاه خیاطی نیز به دلیل مهاجران مردان روستاها و مهاجرات اجباری زنان به همراه همسران خود تعطیل شد، اظهار کرد: جذب پروژه‌هایی با ارزش مالی بالا دستاورد و جهش مالی بیشتری برای روستاییان دارد و همین امر در کنار فعالسازی کارگاه‌هایی مانند کارگاه قارچ و خیاطی می‌تواند تثبیت شغل را رقم بزند، همچنین با رشد درآمد، کاهش میزان مهاجرت، افزایش انگیزه کاری و رشد شاخص امید به زندگی را در روستاها پیش‌بینی ‌می‌شود.

وی تصریح کرد: مسلما جذب پروژه‌های بزرگ با ارزش مالی بالا، سرمایه اولیه این گروه‌ها را افزایش می‌دهد و طبق آیین‌نامه تهیه شده، افزایش سرمایه اولیه تا ۴۰۰ میلیون تومان امکان جذب پروژه‌هایی تا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان را مهیا می‌کند که این افق قطعا انگیزه کاری را بالا می‌برد.

مدیر اجرایی پروژه بین‌المللی ترسیب کربن با بیان اینکه در گام اول این آیین‌نامه فقط پروژه‌های مرتبط با منابع طبیعی به گروه‌های توسعه داده می‌شود، اما درصدد هستیم که پروژه‌های عمرانی نیز به این گروه‌ها واگذار شود که لازمه آن همکاری بین سازمانی جهت تسریع در کار است، گفت: در حال حاضر از ۱۷ گروه توسعه سه گروه آماده برای جذب پروژه هستند، البته گروه خیاطی و کارگاه قارچ زیرمجموعه گروه گیاهان دارویی تعطیل شده است، اما در زمینه تولید گل گاوزبان وضعیت خوبی وجود دارد به طوری که در فاز دوم طرح ترسیب کربن در روستای بزیجان محلات، سه هزار گلدان تولید شد، اما در حال حاضر هفت هزار گلدان تولید و به قیمت هزار تومان و حتی دو هزار تومان به فروش می‌رسد و این افزایش تولید در مساحتی به وسعت ۳۰ مترمربع انجام می‌شود.

وی افزود: تولید گل محمدی در روستای یکه‌چاه به ۱۲ هکتار رسیده و همین امر باعث رونق کارگاه کلاب‌گیری شده است، کشت زعفران در اراضی به وسعت دو هکتار انجام می‌شود و اتفاق مثبتی که امسال رقم خورد و باعث رونق کارگاه خیاطی روستای بزیجان شد، تولید روپوش مدارس توسط این کارگاه بود، همچنین ۵ سری مانتو به تعداد هر سری هزار تا سه هزار مانتو برای بازار تهران در حال تولید است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ترسیب کربن توسعه روستاها استانی اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۸۲۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه شهری و روستایی باید مبتنی بر سامانه‌های مدیریتی باشد

به گزارش خبرنگار مهر، جبارعلی ذاکری ظهر شنبه در مراسم گرامی‌داشت روز ملی شوراها در تبریز، شوراها را مظهر حاکمیت اراده مردم دانست و گفت: برای استفاده از تجربیات موفق و شناسایی فرصت‌ها و تهدیدهای مدیریت شهری و روستایی، آسیب‌شناسی دوره‌های مختلف شوراها ضروری است.

وی تاکید کرد: مصوبات شوراها که روند قانونی را طی می‌کنند برای شهرداری‌ها لازم‌الاجرا هستند و شوراها باید اجرای مصوبات قانونی را از شهرداران مطالبه کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه توسعه شهری و روستایی باید مبتنی بر سامانه‌های مدیریتی باشد، افزود: حذف فساد اداری و مالی با حذف ارتباط چهره به چهره مراجعان با کارکنان اتفاق می‌افتد که این امر نیازمند استقرار سامانه‌های مدیریتی در حوزه صدور پروانه، رصد و پایش ساخت‌وسازها و … است.

وی با بیان اینکه توسعه باید مطالعه‌شده باشد، گفت: گاهی طرح‌های هادی و جامع در اجرا با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند که این امر ناشی از عدم مطالعه و کار کارشناسی و همچنین عدم استقرار سامانه‌های مدیریتی است.

ذاکری از طراحی سامانه مدیریت شهری در شهرداری آذرشهر به عنوان پایلوت استانی خبر داد و گفت: امسال این سامانه راه‌اندازی می‌شود و امیدواریم به زودی همه شهرداری‌های استان بتوانند از این امکان استفاده کنند؛ البته در شهرداری تبریز هم اقداماتی در این راستا شده که قابل ارائه است.

کد خبر 6090099

دیگر خبرها

  • ۱۴ محله اردبیل میزبان رویداد «یک صدا ایران» خواهد بود
  • تداوم ساخت پارکینگ در محلات کم برخوردار و دارای معابر باریک و فشرده
  • مولدسازی دارایی‌ها سیاستی کارآمد برای حل مشکلات محلات کم‌برخوردار ارومیه
  • اجرای ۷۹ پروژه بازآفرینی شهری در محلات خراسان جنوبی
  • روستاهای زنجان به کارگاه عمرانی تبدیل شده‌اند
  • شکاف ۱۵ تریلیون دلاری برای تامین زیرساخت های جهانی تا سال ۲۰۴۰
  • برنامه ریزی برای واگذاری ۲ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام ایلام
  • روستای «بن بید» به شبکه ملی اطلاعات متصل شد
  • توسعه شهری و روستایی باید مبتنی بر سامانه‌های مدیریتی باشد
  • واگذاری ۲ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام ایلام به بخش خصوصی