فراخوان دومین جشنواره سراسری تئاتر مان منتشر شد
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۸۵۰۲۱
دومین جشنواره تئاتر" مان" با دبیری محمدحسین میربابا و با محوریت "تئاتر ایدهها" دیماه ۱۳۹۸ در شهر تهران برگزار خواهد شد. ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، این جشنواره بناست در دو رده سنی بزرگسال و نیز کودک و نوجوان و در چهار عرصه مستقل اما همافزا پیش برود؛ 1) بخش ایده- تئاتر (اعم از بخش عمومی و بخش ویژه)، 2) بخش ایده-اجرا، 3) بخش نقد- تئاتر و 4) بخش کارگاه- تئاتر.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رویکرد اساسی این جشنواره در بخشِ داوری است که بهجا آورده میشود. به تعبیر دیگر، ارزیابی آثار به اتکای چشمی صورت میگیرد که در هر اثر در پی امکانها و بالقوگیهایی است که به «خوانش/گفتوگوی بینارشتهای» مجال ظهور و بروز میدهد. بر وفقِ این رویکرد، هیئت داوران که متشکل از پژوهشگرانی از حوزههای مختلف هنر و علوم انسانی است، مشخصاً هر اثر را از چشمانداز ظرفیتهای درونی که برای دامنزدن به تأملات و درنگهای بینارشتهای دارد مدنظر قرار میدهد. در اینجا منظور از بینارشتهای بودن اثر، چیزی نیست مگر افقهایی که خودِ اثر برای گفتوگوی صریح یا ضمنی با دانشهای پیرامونی خود (از فلسفه و جامعهشناسی تا سیاست و اقتصاد و غیره) میگشاید. آنچه علاقه ما را برمیانگیزد آثاری است که این گفتوگوی تودرتو را به واقع ممکن میکنند.
ایده- تئاتر
مُراد از ایده- تئاتر رویکردی است که تئاتر را به اعتبار ایده یا ایدههایی که عرضه میکند، بازمیخواند. منظور از ایده نیز در سادهترین بیان، هر مسئلهای است که به تفکر دامن میزند و مخاطب همگانی تئاتر را درگیر میکند. با این اوصاف، ایده- تئاتر در واقع تئاترِ تأثر است یا به تعبیر دیگر، تئاتری که به میانجی تئاتریکالسازی ایده (به اتکای همه آنچه تئاتر برای عرضه خود در اختیار دارد: متن، بازیگران، صدا، نور، ژست، حرکت و غیره) «تأثیر» تولید میکند. با این تفاصیل، تفاوت آثار در واقع تفاوت نیروی درونیشان برای تولید تأثر است.
ایده- تئاتر در دو بخش عمومی و ویژه و در دو رده سنی بزرگسال و نیز کودکونوجوان برگزار میشود. در بخش عمومی هر اثری با هر موضوع ممکنی میتواند پا پیش بگذارد. در بخش ویژه اما به موضوع «قدرت» فکر میکنیم. از خود میپرسیم تئاتر امروز چه امکانهای تئاتریکالی برای مسئلهسازی از قدرت دارد، آنهم قدرت به گستردهترین معنای کلمه (در محدوده دولت، در مناسبات بینافردی، در خانواده، در نهادها، در شهر، در قلمرو اسطورهها، در مدرسه، در دانشگاه، در کارخانه و غیره). اولویت پذیرش آثار در دوره دوم «تئاترِ مان» با آثاری است که با ابزارهای تئاتر به «قدرت» اندیشیده باشند.
ایده- اجرا
در این بخش نیز که در دو رده سنی بزرگسال و همچنین کودک و نوجوان برگزار میشود، تلاش بر این است تا برخلاف رویۀ تاکنون مرسوم، شکلی از تئاتر تجربه شود که نه تنها کامل، نهایی و «آماده» نیست، که دستِ بر قضا، ناتمام، نابسنده و «ناآماده» است؛ رویکرد این بخش اساساً دوسویه است؛ از یکسو قرار است به امرِ در مسیر، گیر افتاده و در حالِ تقلا «فرصت» دهد تا به میدان بیاید و «خودِ» قوامنیافتهاش را نمایش دهد و از سوی دیگر، بتوان به اتکایِ این نمایشِ نابهنگام، درباره ادامه یا واسازیِ ایدۀ اثر، به نقد/گفتوگویی جمعی دامن زد که خودِ پروسۀ «مسیرِ» تکوینِ ایده-اثر را، به تجربۀ قسمی ساختوپرداختِ جمعی گره بزند. این امر البته مشروط به این است که ایده-اثر شرکتکننده دستکم نیمی از «مسیرِ» ایده تا اجرا را پیشاپیش طی کرده باشد.
نقد- تئاتر
همۀ آثار پذیرفتهشده در جشنواره پس از اجرای صحنهایشان درگیر فرآیند نقد جمعی میشوند. جشنواره با دعوت از اهالی هنر و علوم انسانی هر اثر را در معرض محک داوری نقادانه میگذارد تا عیار آن به اتکای گفتوگوهای بینارشتهای سنجیده شود. با این وصف، آثار به حال خود رها نمیشوند بلکه خود به موضوع نقادی بدل میشوند. روشن است که داوریِ داورانِ جشنواره از نقادی منتقدان جداست و هر یک از آنها اعضای مستقل و رویههای جداگانۀ خودشان را دارند.
کارگاه- تئاتر
در ادامۀ رویکرد بینارشتهای دورۀ دوم تئاترِ مان، در جنب جشنواره کارگاههای چندگانهای برگزار خواهد شد به هدف گشودنِ افقهای تازهای پیشارویِ تئاتر و علوم انسانی از مجرای تأمل بر دقایقِ تلاقیِ نظری-تاریخی آنها با یکدیگر. کارگاهها خواهند کوشید با ایستادن در حدّ فاصلِ تئاتر با دانشهای همسایهاش به گفتوگوهای میانرشتهای دامن بزنند و طرفین این گفتوگو را وادارند از محدودههای بستۀ خود پا فراتر بگذارند و صدای همسایگانشان را بشوند و به آن پاسخ دهند. محوریت تماتیک این کارگاهها مشخصاً با موضوع بخش ویژۀ جشنواره، یعنی «قدرت» خواهد بود.
به اطلاع میرساند، متقاضیان حضور در جشنواره، آثار خود را شامل متن نمایشی برای بخش ایده- تئاتر و همچنین متن نمایشی یا رویکرد اجرایی به همراه ایده کارگردان در مواجهه با اثر برای بخش ایده- اجرا، تا 25 آبان به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. بدینترتیب یا 2 نسخه از متن به دبیرخانه تحویل داده شود و یا متن بهصورت فایل پیدیاف برای دبیرخانه ایمیل و یا برنامههای ارتباط جمعی ارسال شود. اسامی متون پذیرفتهشده در تاریخ 3 آذر اعلام و بازبینی صحنهای آثار از 17 آذر آغاز میشود و 23 آذر اعلام نهایی آثار پذیرفتهشده صورت خواهد گرفت.
دومین جشنواره تئاتر «مان» در تاریخ 8 تا 13 دیماه در محل تماشاخانه استاد جمشید مشایخی برگزار خواهد شد و 14 دیماه مراسم اختتامیه جشنواره را پیشرو خواهیم داشت.
هیئت انتخاب آثار، داوران جشنواره، جوایز برگزیدگان و زمان برگزاری کارگاهها و نشستها در اطلاعیههای بعدی اعلام خواهد شد. شایان ذکر است جشنواره در رده سنی کودک و نوجوان، از حضور و همراهی هیئت علمی «دپارتمان تئاتر چَکاد» بهره خواهد برد.
آدرس پستی دبیرخانه: تهران- ضلع شمالغرب چهارراه ولیعصر- جنب رستوران حاج محسن- پلاک 1478- طبقه سوم- مرکز آفرینشهای هنری تئاتر مانآدرس پست الکترونیکی دبیرخانه:maantheater1478@gmail.comآدرس برنامه ارتباطی دبیرخانه: @maantheaterشماره تماس دبیرخانه: 66979475-66979468-021انتهای پیام/
R1369/P/S4,34/CT12 واژه های کاربردی مرتبط تئاترمنبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۸۵۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتشار فراخوان ششمین جشنواره نقالان علوی
به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی، ششمین جشنواره سراسری «نقالان علوی» را با مدد مولی الموحدین امیرالمومنین امام علی(ع) از عید قربان تا عید غدیر برگزار میکند.
*بخشهای جشنواره
مسابقه بزرگسالان
بخش طلاب
مسابقه دانش آموزی ۲ مقطع (ابتدایی و متوسطه) در ۴ سطح
مسابقه طومارنویسی
پژوهش و پایاننامههای برتر دانشجویی
نمایشگاه پردهها و نقاشی خیالیسازی
*مسابقه بزرگسالان
شرکتکنندگان در این بخش از بین هنرمندان و دانشجویان با سابقه اجرای نقالی کشور هستند. انتظار میرود در این بخش مجالس با آداب و ریزهکاریهای سنتی، انتخاب طومارهای غریب و نقل های بدیع و حفظ ساختار نمایشی نقالی آمیخته به خلاقیتهای فردی را شاهد باشیم.
جشنواره در این بخش میزبان ۱۰ اثر از برگزیدگان هیئت انتخاب آثار می باشد.به شرکت کنندگان در این بخش کمک هزینه پرداخت میشود.
*بخش طلاب
با عنایت به زمینههای تحصیلی، پژوهشی و مطالعاتی طلاب، فعالیت و حضور این گروه در حوزه نقالی و پردهخوانی میتواند پیوندی عمیق بین هنر و معرفت ایجاد کند. اسناد تاریخی گواه آن است که در ادوار مختلف، نقالان و پردهخوانان ضمن تسلط بر ادبیات داستانی، عالم به علوم دینی و معرفتی، قاری قرآن و مشرف بر حدیث بودهاند و همواره با نقل داستانهایی با مضامین حماسی و دینی، خواندن پندنامهها و ربطزدن داستانها با زندگی روزمره مردمان همعصر خود، در دل تکایا و حسینهها، از نقالی مکتبخانهای ساخته بودند.
از سویی دیگر، با عنایت به فعالیتهای تبلیغی طلاب، نقالی و پردهخوانی میتواند به عنوان ابزاری چند رسانهای با ویژگی سهولت در اجرا، مکملی مهم برای امر تبلیغ باشد.
این بخش غیر رقابتی است. جشنواره در این بخش پذیرای حداکثر ۱۰ اثر است.
به شرکتکنندگان در این بخش کمک هزینه پرداخت میشود.
*مسابقه دانش آموزی ۲ مقطع (ابتدایی و متوسطه)
بخش دانش آموزی در ۲ مقطع ابتدایی و متوسطه، در ۲ دوره اول و دوم، مجموع ۴ گروه سنی برگزار میشود. جشنواره در این بخش با نظر هیاتانتخاب از هر گروه سنی میزبان ۵ شرکتکننده است. به شرکتکنندگان در این بخش کمک هزینه پرداخت میشود.
*مسابقه طومارنویسی
با فقدان استادان مکتبی و سنتی و از بینرفتن بخشی از طومارها و از سویی گسترش هنر نقالی بین جوانان و نوجوانان، جامعه هنری نیازمند تولید طومارهایی با شاخصههای ادبی و هنری است. ویژگی طومارهای نقالی چنین شمرده شده است.
الف ـ سابقه و اصالت داستانها
ب ـ آداب و آیینها
ج ـ اهمیت زبانی
با عنایت به موارد یادشده، مسابقه طومارنویسی میتواند زمینهساز کشف و معرفی طومارنویسان و طومارهای جدید برای تقویت و گسترش نقالی و کمک حال نقالان باشد.
در این بخش از آثار راهیافته به دبیرخانه، ۳ اثر در جشنواره معرفی میشوند. به هر اثر حقالتالیف پرداخت میشود و طومارهای برگزیده از طرف دبیرخانه جشنواره به چاپ خواهند رسید.
*پژوهش و پایان نامههای برتر دانشجویی
تشویق و ترغیب دانشجویان و پژوهشگران برای شناخت جنبههای فلسفی، شیوههای اجرایی، آداب و ساختار نمایشهای ایرانی، کارکردهای اجتماعی، سیر تاریخ سیاسی و اعتقادی، تاثیرگذاری و تاثیرپذیری نمایشهای ایرانی از رخدادهای تاریخی، سیر تحول و تطبیق نمایشهای ایرانی با تحولات اجتماعی و ... میتواند منجر به تولید پژوهشنامهها و مقالات متعددی شود.
در بخش پژوهش و پایاننامههای برتر، جشنواره پذیرای پایاننامههای تخصصی و میانرشتهای با موضوع نقالی و پردهخوانی در تمامی مقاطع، پژوهشها و مقالات آزاد است.
در این بخش از آثار راهیافته به دبیرخانه، ۳ اثر در جشنواره معرفی میشوند. به هر اثر حقالتالیف پرداخت میشود و آثار برگزیده از طرف دبیرخانه جشنواره به چاپ خواهند رسید.
*نمایشگاه پردهها و نقاشی خیالیسازی
با هدف آشنایی عمومی با هنر فاخر نقاشی خیالیسازی (پرده)، همزمان با برگزاری جشنواره و در بخش جنبی، نمایشگاه پردههای سنتی و طراحیهای گرافیگی جدید، برگزار میشود. از هنرمندان نقاش یا مالکان پردههای سنتی، برای نمایش و شرکت در این بخش دعوت به عمل میآید.
گاه شمار جشنواره:
* مهلت ارسال آثار در تمامی بخشها ۲۰ خرداد است.
* اعلام نتایج آثار منتخب ۲۵ خرداد
* زمان برگزاری جشنواره از ۱ تا ۴ تیر است.
*آیین اختتامیه جشنواره ۵ تیر و مقارن با عید سعید غدیر است.
* محورهای جشنواره:
۱- زنده نگهداشتن معارف علوی و واقعه غدیر خم به ویژه واقعه مباهله
۲- احیا و ترویج اشعار و متون ادبی غنی ایرانی و اسلامی با محوریت ولایت؛ غدیر و مباهله
۳- بیان سبک زندگی، علم و عمل حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)
۴- ترویج اخلاق و جوانمردی برگرفته از سیره نبوی و علوی
۵- پاسداشت فرهنگ ولایتمداری در جامعه ایرانی-اسلامی
موضوعات جشنواره:
۱- پرداختن به اهمیت مباهله از منظر آیه ۶۱ سوره آل عمران: «فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَللَّعْنَتَ الله عَلَی الْکاذِبِینَ»
۲- بیان داستان مباهله و واقعه غدیر و معرفتشناسی سیره زندگانی امیرالمومنین (علیه السلام)
۳- نقش واقعه غدیر و مباهله در پذیرش ولایت و ولایتپذیری در زمان معاصر
* شرایط عمومی جشنواره
تکمیل و تایید فرم جشنواره به منزله آگاهی و پذیرش قوانین و رعایت تمامی مقررات جشنواره است.
هر متقاضی میتواند حداکثر یک اثر را برای حضور در جشنواره ارایه کند.
متون مورد استفاده هنرمندان و شرکتکنندگان باید بر اساس متون پیشنهادی ستاد جشنواره و یا منابع معتبر باشد. (معرفی منابع الزامی است.)
تمامی هنرمندان میتوانند فیلم نقالی، فایل متن طومار و پژوهشها و فرم شرکت در جشنواره را به صورت حضوری در تهران به دبیرخانه تحویل و یا به آدرس دبیرخانه از طریق پست ارسال کنند.
هر اثر نقالی باید حداقل ۱۵ دقیقه و حداکثر ۲۰ دقیقه باشد.
هیاتانتخاب، آثاری را که فاقد کیفیت مناسب صدا و تصویر باشند مورد ارزیابی قرار نخواهد داد.
هر شرکتکننده در صورت پذیرفتهشدن باید الزاما همان اثر ارسالی به دبیرخانه و پذیرفتهشده را در جشنواره اجرا کند.
کد خبر 6099549 فریبرز دارایی