Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@07:38:46 GMT

قرص برنج را در خانه نگهداری نکنید

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۸۵۲۲۹

قرص برنج را در خانه نگهداری نکنید

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بوشهر، غلامحسین محبی مدیر آزمایشگاه کنترل مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مردم برای کنترل آفات خانگی از قرص برنج استفاده نکنند. استفاده نادرست، غیرعلمی و غیرمنطقی سموم دفع آفات می‌تواند منجر به بروز انواع مسمومیت‌های حاد و مزمن با پیامد‌های غیرقابل جبران شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: یک گروه از عوامل دفع آفات که به علت اثربخشی زیاد، قیمت ارزان و آسانی دسترسی، به عنوان جونده کش و فومیگانت (تدخینی) در برخی از کشور‌های جهان و از جمله ایران استفاده می‌شوند، فسفید‌های فلزی نظیر فسفید‌های آلومینیوم، روی، کلسیم و منیزیم است که به عنوان عوامل آفت‌کش، به اشکال مختلف نظیر قرص، پلت، پودر، بلانکت و طعمه تهیه می‌شوند.

مدیر آزمایشگاه کنترل مواد غذایی معاونت غذا و دارو بوشهر بیان کرد: بر اثر تماس این ترکیبات با رطوبت موجود در هوا، محصولات کشاورزی، آب و یا اسید معده (در صورت مصرف خوراکی)، گاز فسفین آزاد می‌شود.

محبی گفت: این گاز حتی در غلظت‌های بسیار پایین کشنده است و به همین علت فسفید آلومینیوم به عنوان یک فومیگانت (تدخینی) برای کنترل حشرات و آفات انباری محصولاتی، چون برنج و غلات در سوله‌ها استفاده می‌شود.

گاز ناشی از قرص برنج در غلظت‌های بسیار پایین هم کشنده است

او گفت: فسفید آلومینیوم از خطرناک‌ترین سموم دفع آفات است که در ایران به نام قرص برنج شناخته می‌شود و با رنگ‌های خاکستری تیره، سفید قهوه‌ای و یا به شکل کریستال‌های زردرنگ و با نام‌های تجاری مختلف به عنوان آفت‌کش حشره‌کش و جونده کش استفاده می‌شود.

مدیر آزمایشگاه کنترل مواد غذایی معاونت غذا و دارو بوشهر عنوان کرد: به دلیل نبود مدیریت استفاده از آلومینیوم فسفید، از چند سال قبل آمار به نسبت بالای مسمومیت‌های ناشی از استفاده از آن، در کشور گزارش‌شده است. این امر سبب شد اقداماتی برای ممنوعیت در واردات آن و محدودیت در فروش در سازمان‌های مسئول انجام گیرد.

محبی گفت: از سال ۱۳۸۴ مقرر شد که فسفید آلومینیوم به شکل قرص از فهرست سموم کشاورزی مجاز حذف و هرگونه واردات، توزیع و فروش آن ممنوع شود و هرگونه کاربرد کشاورزی این سم تنها به صورت محدود و در سایر فرمولاسیون‌ها و تحت نظارت نهاد‌های ذیصلاح و فقط  پس از اخذ مجوز‌های لازم صورت گیرد.

با آفت‌های خانگی با سیر و مقداری نمک مبارزه کنید

او افزود: آسیب ناشی از مسمومیت با قرص برنج می‌تواند جبران‌ناپذیر باشد و به هیچ‌وجه با آفت زدن مواد غذایی در منازل و حتی موارد بسیار بزرگ‌تر قابل‌مقایسه نیست در صورتی که در موارد صنعتی راه‌حل‌های بسیار مناسب‌تری وجود دارد.

مدیر آزمایشگاه کنترل مواد غذایی معاونت غذا و دارو بوشهر ادامه داد: توصیه می‌شود برای پیشگیری از آفت‌زدگی غلات و حبوبات در منزل، از سیر و مقداری نمک استفاده شود.

قرص برنج با منشاء گیاهی!

محبی گفت: نوع دیگری از فرآورده برای مصارف خانگی با نام قرص برنج با منشأ گیاهی وجود دارد که ماده سمی فسفید آلومینیوم ندارد و حاوی عصاره سیر، تالک و نمک طعام است و برای انسان بی‌خطر محسوب می‌شود.

او بیان کرد: عقل سلیم حکم می‌کند که حتی از تهیه قرص برنج با منشأ گیاهی هم به دلیل احتمال اشتباه در انتخاب آن صرف‌نظر شود.

مدیر آزمایشگاه کنترل مواد غذایی معاونت غذا و دارو بوشهر توصیه کرد: هنگام کمک به فرد آسیب‌دیده موارد ایمنی رعایت شود و فرد مسموم، خانواده‌ها و یا سایر همراهان مسمومین، هرگونه اطلاعات در مورد نحوه مسمومیت را به نیروهای درمانی ارائه کنند.

محبی گفت: به علت تمایل استفاده از قرص برنج در حوزه کشاورزی و انبارداری و حتی استفاده‌های خانگی و نیمه‌صنعتی، همچنان موارد قاچاق و فروش غیرقانونی این قرص، در بازار سیاه گزارش می‌شود و باید قوانین و مجازات سخت‌گیرانه‌تری برای جلوگیری از عرضه آن وضع و اجرا شود.

راه‌های مسمومیت با قرص برنج

او در خصوص راه‌های انتقال مسمومیت با قرص برنج گفت: راه اصلی ایجاد مسمومیت، بیشتر از طریق مصرف دهانی و تنفسی است. شدت مسمومیت با آلومینیوم فسفید در هر دو مسیر مصرف گوارشی و تنفسی بالاست و فسفین تولیدشده به راحتی از دستگاه گوارش و ریه جذب می‌شود.

مدیر آزمایشگاه کنترل مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: پیامد اصلی کشنده فسفید آلومینیوم به طور معمول اختلال در شبکه قلبی و عروقی از طریق اثر مستقیم گاز فسفین بر میوکارد (لایه میانی قلب) و ایجاد آریتمی (ضربان غیرطبیعی قلب) است و  مسمومیت با این سم در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اولیه با درصد بالای مرگ همراه است.

محبی بابیان اینکه تاکنون سازوکار دقیق بروز آثار سمی فسفید آلومینیوم در انسان شناخته‌نشده است، گفت: پادزهر اختصاصی در درمان مسمومیت حاد با آن وجود ندارد، درنتیجه کنترل فرد مسموم بر اساس درمان حمایتی صورت می‌گیرد.

او عنوان کرد: مهم‌ترین امر، تشخیص سریع مسمومیت بر اساس یافته‌های بالینی، گرفتن شرح‌حال از مسموم یا اطرافیان و یا بر اساس شواهد است.

مدیر آزمایشگاه کنترل مواد غذایی معاونت غذا و دارو بوشهر گفت: نگهداری این ترکیب در شرایط نامناسب و مکان با رطوبت بالا با افزایش احتمال آزادسازی گاز مهلک فسفین می‌تواند برای انسان مهلک باشد.

محبی با تاکید بر خودداری از نگهداری این سم در منزل، بیان کرد: مواردی از بروز مسمومیت‌های اتفاقی در کودکان و بزرگسالان وجود دارد که بر اثر استنشاق فسفین منتشر شده از قرص برنج که در منزل مسکونی نگهداری شده بوده رخ داده و بر همین اساس، باید از نگهداری این فرآورده در منزل جدا خودداری شود.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار پزشکی محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۸۵۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسن سالاریه، رئیس سازمان و سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران از برآورد سطح زیرکشت برنج به عنوان یکی از محصولات راهبردی کشاورزی به کمک داده‌های فضایی برای نخستین بار خبر داد و گفت: باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری پیرامون لزوم مستدل بودن آمار برآورد تولید محصولات کشاورزی در نمایشگاه دستاورد‌های دولت در سال گذشته، پژوهشگاه فضایی ایران با همکاری وزارت جهاد کشاورزی اقدام به برآورد سطح زیرکشت برنج در استان‌های قطب این محصول کرد.

وی با اشاره به اینکه در این برآورد از داده‌های فضایی بهره گرفته شده است، افزود: استفاده از داده‌های فضایی در حوزه‌های مختلف به ارتقای کیفیت زندگی مردم می‌انجامد و تاثیر مشخصی بر اقتصاد کشور و رفع ایرادات و معایب دارد.

سالاریه با بیان اینکه در برآورد صورت گرفته استان‌های گیلان، مازندران و گلستان بیشترین سطح زیرکشت برنج را در سال گذشته به خود اختصاص داده اند، تصریح کرد: این برآورد بر اساس پردازش‌های صورت گرفته بر روی تصاویر ماهواره‌ای با استفاده از فناوری سنجش از دور و بکارگیری هوش مصنوعی در کنار جلسات مشترک و ارزیابی‌های میدانی در سطح استان‌های گیلان، مازندران و گلستان به عنوان استان‌های قطب، در سال گذشته صورت گرفت.

رئیس سازمان فضایی ایران در مورد نتایج برآورد‌های صورت گرفته خاطرنشان کرد: براساس تخمین که هم اکنون مورد تایید پژوهشگاه فضایی و وزارت جهاد کشاورزی نیز قرار گرفته در سطح این سه استان به عنوان استان‌های قطب، در مجموع حدود ۴۷۰ هزار هکتار از مساحت زیرکشت برنج (کشت اول) رفته است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سطح زیرکشت مختص استان گیلان به شمار می‌رود، افزود: برآورد‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که در سال گذشته نزدیک به ۲۰۸ هکتار از سطح استان گیلان زیر کشت برنج بوده است.

سالاریه با اشاره به اینکه بعد از استان گیلان، استان‌های مازندران و گلستان بیشترین سطح زیرکشت برنج را در سال گذشت داشتند، اظهار کرد: برآورد‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۲۶۰ هزار هکتار از مساحت این دو استان نیز در سال گذشته زیرکشت برنج بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز کاشت نشا برنج در شالیزار‌های بابل + فیلم
  • آغاز برنج‌کاری در گیلان
  • برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار
  • راز نگه‌داشتن گل طبیعی به مدت طولانی را می‌دانید؟
  • انتقال مسافران دچار مسمومیت به بیمارستان در قم
  • Home Assistant قصد دارد از یک پلتفرم به یک برند مصرف‌کننده تبدیل شود
  • (ویدئو) نحوه درست کردن برنج پف کرده در خیابان‌های هند
  • (تصاویر) آغاز برنج‌کاری در گیلان
  • سیب زمینی جوانه زده قابل مصرف است؟
  • ترفندی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز