Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه استان از طراحی طرحی به نام بیستون برای حل ۲۰ چالش کشور خبر داد.

«صادق صفربیگی»  در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر، اظهار کرد: بر اساس طرح «بیسـتون» ۲۰  چالش کشور در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی، سیاسی و ... مشخص و مقرر شده  که با کمک فناوری اطلاعات  برطرف شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: مثلا چالش‌هایی مانند تورم و بیکاری دو معضل بزرگ استان هستند که فناوری اطلاعات می‌تواند در کاهش آنها مؤثر باشد زیرا ایلام دارای تعداد بالایی فارغ‌التحصیل بیکار در رشته‌های مرتبط با حوزه آی. تی و آی.سی تی است که اگر این افراد علاوه بر تحصیلات دانشگاهی در زمینه‌های خاص مرتبط با فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات مهارت‌های لازم کاربردی را کسب کنند می‌توانند در حوزه‌های کشاورزی، دامپروری، گردشگری و توسعه صنایع دستی از این قابلیت‌ها در جهت توسعه بازار کار و تسهیل فعالیت‌های اقتصادی تأثیر چشم‌گیری داشته باشند.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه استان خاطرنشان کرد: مسؤلان ما باید تحولات بزرگی که در اقتصاد دنیا رخ داده را جدی بگیرند. ۹ شرکت اول دنیا در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند و از ۱۰ مرد ثروتمند دنیا هر 10 نفر ثروت سرشار خود را از قبل فعالیت در حوزهIT و ICT کسب کرده‌اند در حالی که ما در کشور و استان به دلیل عدم آشنایی با ظرفیت‌های خارق‌العاده این حوزه نتوانسته‌ایم از این تحولات در جهت توسعه اقتصادی کشور استفاده کنیم.

صفربیگی ادامه داد: به عنوان در مورد اربعین، برای مدیریت بهتر حجم ورود و خروج زائران و نحوه خدمات‌رسانی به آنها قطعا استفاده از فناوری‌های نوین سبب بهبود شرایط و سهولت بیشتر کار خواهد شد و یا برای کاهش آسیب‌های ناشی از بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله می‌توان از این فناوری‌ها به خوبی استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه عدم آشنایی مدیران و مقاومت عامه مردم در مقابل تغییرات مثبت از موانع اصلی گسترش فناوری های جدید در اقتصاد کشور و استان است ، ادامه داد: یکی از مزیت‌های اصلی فناوری اطلاعات ایجاد شفافیت فعالیت‌های اقتصادی است و سنتی‌ها به دلیل اینکه دوست ندارند فعالیت‌هایشان شفاف باشد در مقابل استفاده از این تکنولوژی‌ها مقاومت می‌کنند و به همین سبب در حال حاضر و در شرایطی که ما با پای پیاده و یا دوچرخه در شاهراه فناوری اطلاعات و ارتباطات قدم می‌زنیم  اغلب کشورهای دنیا شتابان به این وادی وارد شده و روز به روز فاصله‌ی خود را با ما بیشتر و بیشتر می‌کنند.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه استان گفت: تلاش‌های خوبی برای ایجاد زیرساخت‌های مربوط به این تکنولوژی‌ها در کشور و استان صورت گرفته  اما متاسفانه با حداقل استفاده از این بسترها مواجه هستیم. در حال حاضر استان ایلام دارای پهنای باند بیش از میانگین کشوری است اما استفاده از آن در حداقل ممکن است.

صفربیگی با انتقاد از نحوه هزینه کرد اعتبارات حوزه ی ict ، گفت: بخش اعظم این اعتبارات از طریق مناقصات به خارج استان سرازیر می‌شود که همین امر زمینه دلسردی نخبگان و بخش خصوصی استان را به دنبال داشته و چه بسا سبب مهاجرت متخصصان این حوزه به خارج از استان شده است زیرا مجال فعالیت را در استان‌های دیگر فراهم تر از استان خود می دانند.

وی با اشاره به اجرای طرح بیستون در کشور گفت: در این طرح  قرار است که با کمک فناوری اطلاعات به رفع چالش‌ها در حوزه‌های مختلف کمک کنیم. یکی از مهمترین این مشکلات بیکاری جوانان و بخصوص فارغ التحصیلان دانشگاه هاست. طبق اطلاعات منتشر شده مرکز آمار ایران 27.03 درصد جمعیت استان جوان هستند همچنین حدود ۷ هزار نفر فارغ‌التحصیل حوزه ای تی داریم.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ادامه داد: از طرف دیگر با شاخص‌هایی از جمله استفاده ۶۳ درصدی افراد بالای ۶ سال از اینترنت، برخورداری ۸۴ درصد مردم از تلفن همراه، دسترسی ۷۳ درصد مردم به اینترنت در محل کار و سکونت، دسترسی ۹۷ درصد مردم به تلفن ثابت و سیار، فعالیت ۳۷ شرکت فعال در زمینه‌های سخت افزار، نرم افزار، شبکه، اینترنت، امنیت  مواجه هستیم که ۷ شرکت از این تعداد دانش‌بنیان هستند. جمع‌بندی این نکات به خوبی نشان می‌دهد که ما با یک ظرفیت بزرگ و استعداد بالقوه برای توسعه فناوری‌های جدید در استان برخوردار هستیم.

صفربیگی تصریح کرد: وجود۳۶ مرکز دانشگاهی که دارای رشته‌های مرتبط با کامپیوتر هستند، دو شتاب دهنده، ۳۴ استارت‌آپ و وجود شرکت‌های بخش خصوصی عضو نظام صنفی رایانه نیز بخش دیگری از ظرفیت‌های این حوزه است که باید به جد در کانون توجه تصمیم‌گیران و مدیران ارشد اجرایی استان باشد که قطعا می‌تواند به اشتغالزایی بالایی منجر شود.

وی تأکید کرد: در طرح بیستون قرار است اولویت‌های ملی و استانی را شناسایی کنیم و به کمک حل آنها برویم.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ادامه داد: در حال حاضر استان ایلام با وجود استعدادهای بیشمار قطب هیچ محصولی در کشور محسوب نمی‌شود و یکی از اهداف طرح " بیستون " این است که استان ایلام به قطب مثلا دامپروری و یا تولید انرژی‌های خورشیدی تبدیل شود.

صفربیگی گفت: در حال حاضر دامپروری در استان ایلام به شیوه‌ی سنتی انجام می‌شود و پیشنهاد ما این است که با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و بهره‌گیری از نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها  به بهبود مدیریت عرضه و تقاضا و تأمین نهاده‌های دامی و معرفی بهتر محصولات در قالب نمایشگاه‌های الترونیکی ضمن افزایش تولید به حذف واسطه‌ها و دلالان کمک کنیم و در نهایت به سود تولید کننده و مصرف کننده واقعی خواهد بود.

وی با اشاره به بالا بودن سرانه مصرف انرژی در کشور در قیاس با استانداردهای بین‌المللی تصریح کرد: بدون تردید مدیریت مصرف انرژی، هدایت انرژی و جلوگیری از مصرف بی‌رویه انرژی و کاهش هدر رفت منابع با استفاده از هوش مصنوعی و اپ‌های مرتبط قابل انجام است و ناگزیر باید به این سمت حرکت کنیم.

صفربیگی با اشاره به اینکه از میان رفتن مشاغل سنتی یکی از معضلات حال حاضر استان است، گفت: فناوری اطلاعات با فراهم کردن امکان فروش الکترونیک و تأمین به موقع نیازهای مردم  از طریق تجزیه و تحلیل داده‌هایی که از طریق پایگاه‌های داده به دست می‌آوریم می‌توانیم به کنترل عرضه و تقاضا بپردازیم و از این طریق با به‌روز کردن مشاغل خرد و سنتی از نابودی آنها جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سازمان نظام صنفی رایانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۸۷۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بر مدار تراشه؛ ریز اما قلب تکنولوژی

به گزارش خبرنگار مهر، چیپ یا همان تراشه ها، یک قطعه الکترونیکی حیاتی و کوچک اند که وظیفه پردازش اطلاعات را عهده دار است. تراشه ها در صنایع مختلف خودروسازی، پزشکی، انرژی و همچنین تولیدات مبتنی بر فناوری اطلاعات همانند کارت‌های هوشمند ملی، کارت‌های بانکی و یا در تولید قطعات خودرو و هواپیما، دستگاه‌های اینترنت اشیا و بسیاری از تجهیزات مخابراتی کاربرد دارند.

در یک دهه اخیر بسیاری از کشورها برای بومی سازی و تولید «ریزتراشه‌های خاص» ورود کرده اند و اصطلاحاً وارد یک «جنگ فناوری» در حوزه ساخت تراشه‌های پیشرفته شده اند.

کد خبر 6089735 ندا نظری

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین چالش‌ها در بازار اوراق رهنی مسکن
  • منع بکارگیری مشمولان غایب در واحد‌های صنعتی، معدنی و صنفی
  • بر مدار تراشه؛ ریز اما قلب تکنولوژی
  • همکاری ۴۲ گانه برنامه آبادیران و بهزیستی برای رفع چالش‌های حوزه معلولین
  • چالش‌ها و فرصتهای اکوسیستم استارتاپی در سال ۱۴۰۳
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی
  • ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای
  • اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال از بودجه مدیریت بحران کشور به استان ایلام
  • هوشمندسازی خدمات حوزه مشاوره و سلامت دانشجویی با به‌کارگیری هوش مصنوعی
  • قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده است