Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-03@21:13:38 GMT

اراک در اسارت حاشیه های شورا!

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۸۸۳۰۵

اراک در اسارت حاشیه های شورا!

درگیری های مکرر بین اعضای لیست امید در شورای شهر و حتی در پاره ای مواقع به کار بردن واژگانی که در شان و جایگاه شورای اسلامی کلانشهر اراک نیست خود به معضلی بزرگ تبدیل شده است و جلسات به جایی رسیده اند که گویا توهین ها، فریادها و تند خویی ها بخش جدا نشدنی آن هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ نقش شوراهای شهر در مدیریت شهری در صورتی که جایگاه آن ها حفظ شود و مورد توجه قرار گیرد از اهمیت بسیاری برخوردار است و اگر اعضای شورا و یا به قولی پارلمان شهری آن چنان دغدغه مند، پویا، مردمی و به دور از حاشیه ها به مسائل شهری و اندیشه در خصوص آنها بپردازند مطمئنا اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد و شورا آن جایگاهی که باید را به دست خواهد آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال بیش از دو سال است که از پنجمین دوره شورای اسلامی کلانشهر اراک می گذرد. دوره ای که لیست امید اکثر کرسی های این شورا را در اختیار گرفت تا شاید بتواند کارایی خود را به اثبات برساند و از طرفی جریان سیاسی حامی آن بتواند گذشته سیاه خود در شوراها را پاک کند.

نگاهی به دو سال گذشته نشان از آن دارد که با شورایی پر از تشویش، بی نظم، بی محتوا، دارای تعدد درگیری ها، سیاست زده و در کل به دور از جایگاه شورایی رو به رو هستیم. شورایی که التهاباتش در زمان شهردار سابق بر هیچ کس پوشیده نبود و برخی از فسادهای رخ داده در شهرداری بر این التهابات افزود و شورای پنجم حتی نتوانستند منتخب خود را مدیریت و حمایت کنند و در خیلی از موارد فقط بر سر او داد کشیدند و از استیضاحش گفتند. 

پس از برقرار شدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان و قرارگیری نام شهردار سابق در لیست بازنشستگان بود که مرحله جدیدی از حاشیه سازی های شورای پنجم آغاز شد؛ تقریبا شورای شهر چند ماه درصدد تحقق خواسته های سیاسیون پشت پرده برآمد و در همین راستا شهر چند ماهِ بدون شهردار را پشت سر گذاشت. بعد از معرفی سه شهردار بالاخره شورا از این حاشیه جدید هم خارج شد. حاشیه ای که حتی ادامه آن منجر شد تا شورا از نماینده ولی فقیه دراستان و استاندار هم تذکر دریافت کند. این مسئله در شرایطی پیش آمد که شهرداری در وضعیت مناسبی قرار نداشت و پروژه های نیمه تمام باقی مانده بود و شورای شهر نیز وقت را به سیاسی بازی های خود گذراند و با رای های از روی تعلق های سیاسی تمام تعلقات مردمی خود را زیر سوال برد.

نکته قابل توجه این است که شاید اگر امروز بعد از گذر دو سال، از بزرگترین دستاوردهای شورای اسلامی کلانشهر اراک بپرسیم با یک پاسخ روبه رو می شویم و آن هم لغو طرح ۵۵ متری است! به عبارتی لغو یک طرح، به عنوان دستاورد شورا مطرح می گردد؛ البته این در حالی است که لغو این طرح ۱۵ ساله همچنان نیز به قطعیت نرسیده است و مردم منطقه ای که تحت پوشش این طرح بوده اند همچنان با مشکلاتی روبه رو هستند و شورا در بیابان دستاوردهایش، از تلاش برای لغو یک طرح که خود در ابتدا به اجرای آن رای داده بود به عنوان دستاورد نام می برد.

شاید کم تر کسی به قدرت اجرایی قرارگاه خاتم الانبیا در انجام پروژه ها شک داشته باشد مگر آنان که در گروِ نگاه های سیاسی هستند و سعی دارند که با نگاهی سیاسی از پیشرفت طرح های عمرانی شهرها جلوگیری کنند. آقایانِ شورا خوب می دانند که اگر نبود تلاش های قرارگاه خاتم الانبیا، دو پروژه آزادگان(هپکو) و شهدای مدافع حرم(شریعتی) به این زودی ها به مرحله پایانی نمی رسید و شاید هیچ پیمانکاری حاضر به اجرای آنها در چنین شرایطی نمی شد. اما کم تر کسی مسئله حاشیه سازی های قرار داد شهرداری با قرارگاه را فراموش کرده است که در این حوزه نیز کار را به جایی رساندند که قرارگاه را مجبور به تعطیلی کارگاه در مدت مشخصی کردند و در آن زمان نیز نام یکی از اعضای شورا در این اتفاقات به میان می آمد. حالا  در خصوص پروژه های چند سال رها شده در شهر، مانند پروژه شهید صیدی تکلیف نامعلوم شورا و اعضایش و پراکنده گویی های آنها همه چیز را در حاشیه ای جدید فرو برده و وعده ی پایان این پروژه تا بهمن ماه را در هاله ای از ابهام قرار داده است. البته اگر بخواهیم به عدم پیش روی پروژه ی آفتاب بپردازیم این قصه دراز خواهد شد.

اگر به عملکرد شورا از طرفی دیگر نگاهی داشته باشیم به این جا خواهیم رسید که حتی در تعیین و انتخاب روسای کمیسیون ها نیز حاشیه و سیاست دخیل شده است و در تازه ترین اتفاق پیش آمده فردی به عنوان رئیس کمیسیون عمران شورا انتخاب شد که تخصصی دراین حوزه نداشت و حتی این مسئله و تمرکز سیاسی بر روی افراد، در آن زمان باعث واکنش برخی از اعضای شورا شد. باید گفت که نگاهی به چینش سال دوم و سوم شورا همه چیز را مشخص می کند و اولویت داشتن نگاه های سیاسی نسبت به مردم را به نمایش می گذارد.

از سویی یکی از کاربردی ترینِ واژگان و جملات در این شورا «ما نمایندگان مردم هستیم» است. یا به عبارتی بهتر می توان گفت که این جمله بهترین سپری است که در مواقع مورد هجوم واقع شدن به کار گرفته می شود! مردمی که در این شورا به عنوان سپر استفاده می شوند همان مردمی هستند که خواسته های آنها در درجه دوم نسبت به خواسته های حزبی قرار می گیرد و طبق گفته استاندار مرکزی برخی از اعضای شورا خود اعتراف کرده اند که در جریان انتخاب شهردار، به خواسته های حزبی اولویت داده اند. پس خود مردم نیز یکی از حاشیه های این شورا هستند که خود از نکات قابل تامل است.

نکته ای دیگر که از جلسات شورای شهر می توان به آن پرداخت، ناهماهنگی بین اعضا بالاخص بین اعضای هیئت رئیسه است. اعضای هیئت رئیسه جدید تلاش دارند که در ظاهر خود را مقید به برنامه نشان دهند اما نگاهی به اختلافات درونیشان که به سادگی در جلسات علنی شورا جلوه می کند نشان از ناهماهنگی و سبقت در امور نسبت به یکدیگر دارد. از این موضوع مهم تر درگیری های مکرر بین اعضای لیست امید در شوراست و حتی در پاره ای مواقع به کار بردن واژگانی که در شان و جایگاه شورای اسلامی کلانشهر اراک نیست خود به معضلی بزرگ تبدیل شده است و جلسات به جایی رسیده اند که گویا توهین ها، فریادها و تند خویی ها بخش جدا نشدنی آن هستند. صداهای بلندی که گویا سعی دارند به هر شکلی که هست خود را به گوش مردم و مسئولین بالادستی برسانند اما آقایان و خانم ها بی خبرند که صدایشان به هیچ جا نمی رسد؛ چرا که رفتار و عملکرد این شورا آن قدر ضعیف بوده است که جایگاه و صلابت لازم را از دست داده و  حتی در مجموعه استانداری و شهرداری نیز بی رغبتی نسبت به این شورا مشهود است و در بسیاری از موارد به عبارتی دور خوردن این شورا عیان بوده است که در واقع  اعضای شورا نیز بر آن تاکید دارند.

آقایان و خانم های لیست امید در شورای پنجم سعی دارند که با صدای بلند حرف های به ظاهر زیبا ولی پراکنده و بدون نظم خود را به گوش کسی برسانند و گویا توجهی ندارند که چندین هفته است که آنان هستند و یک اتاق جلسات؛ حتی خبرنگاران نیز نسبت به جلسات شورا علاقه از خود نشان نمی دهند و جلسات علنی شورای شهر خالی تر از همیشه برگزار می گردد.

اعضای لیست امید شورای شهر اراک وقتشان را به درگیری، سیاسی بازی، فریاد های بی پایان، به کار بردن واژگان نامناسب و از دست رفتن منزلت اصلی پارلمان شهری گذراندند و امروز مشخص نیست که دقیقا چه چیز را دنبال می کنند. شورایی که از نظر سیاسی تقریبا یکپارچه بود و مدعی این که برآمده از تَکرار است؛ حالا بازنده ای بیش نیست و در حاشیه ها سیر می کند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۸۸۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیر رفع مشکل اینترنت در روستاها هستیم

رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی اصفهان در خصوص وجود مشکل اینترنت در بعضی از روستاها گفت: تلاش‌هایی برای رفع این مشکل انجام شده است، اما به گفته مسئولان مربوطه مانعی که بر سر راه است، تحریم کابل فیبر نوری در کشور است و باید برای این مشکل رسیدگی‌های لازم صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسن نایبی امروز_ پنج‌شنبه سیزدهم اردیبهشت_ در جلسه همایش شورای اسلامی شهری و روستایی شهرستان اصفهان با بیان اینکه یکی از پرتلاش‌ترین شوراها در دوره کنونی، شورای روستاها هستند، اظهار کرد: با وجود اینکه اعضای شورا خداپسندانه فعالیت می‌کنند، یکی از چالش‌های شورای بخش مرکزی، مدیریت نامطلوب برخی مدیران است و این موضوع سبب اجحاف در حق شورا شده است.

وی با اشاره به اینکه از مشکلات موجود در بخش مرکزی استان اصفهان آگاه هستیم، اما مصوباتی در شورا تصویب شد که تأثیر به‌سزایی در رفع مشکلات داشت، افزود: امیدواریم مصوبات تعیین شده در شوراها پیگیری و اجرایی شود، سعی‌مان بر این است تا این مصوبات تا دهه فجر اجرایی شود تا شرمنده مردم نشویم.

رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی اصفهان با اشاره به وجود مشکل اینترنت در بعضی از روستاها، با بیان اینکه در بعضی از روستاها اینترنت وجود ندارد و دانش‌آموزان مجبور هستند برای شرکت در کلاس‌ها و امتحانات به یکی از کتابخانه‌های شهر مراجعه کنند، عنوان کرد: تلاش‌هایی برای رفع این مشکل انجام شده است، اما به گفته برخی مسئولان مربوطه مانعی که بر سر راه است، تحریم کابل فیبر نوری در کشور است و باید برای این مشکل رسیدگی‌های لازم صورت بگیرد.

کد خبر 750169

دیگر خبرها

  • سجده شکر، پاسخ ساسان به حاشیه‌سازان(عکس)
  • اسارت ۵۳ خبرنگار فلسطینی در زندانهای رژیم صهیونیستی
  • پیگیر رفع مشکل اینترنت در روستاها هستیم
  • اعتبار هزار میلیاردی برای طرح‌های عمرانی روستاها
  • اعضای شورای شهر سنندج چه مطالباتی را در حضور استاندار کردستان مطرح کردند؟
  • استیضاح شهردار ارومیه ناکام ماند
  • اقدامات دوره ششم مدیریت شهری اراک در راستای توسعه شهری است
  • اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دولت چه گفتند؟
  • اجازه حاشیه‌سازی در حریم شورا و شهرداری را نمی‌دهیم
  • وحدت اعضای شورا با شهرداران باعث رونق امور شهری می‌شود