Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، در سالروز رحلت جانگداز رسول اکرم (ص) و شهادت دومین اختر تابناک ولایت و امامت حضرت امام حسن مجتبی (ع) غم جان کاهی وجود دل‌های شیعیان و دوستداران اهل بیت (ع) را فرا می‌ گیرد. عاشقان و دلسوختگان اهل بیت (ع)، هر یک به نوعی به رسول گرامی اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت (ع) توسل می‌ جویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کلانشهر شیراز امسال نیز بنا بر سنت هر ساله ارادتمندان به خاندان ائمه اطهار (ع) برای بیستمین سال متوالی، با همکاری مردم و خیران با پخت آش سبزی در ۲۸ صفر، ارادت خود را به پیامبر اکرم (ص) ابراز کردند.

آش سبزی یکی از آش‌ های سنتی، قدیمی و ویژه شهر شیراز است و از برنج، سبزی (ترخون و تره)، گوشت و حبوبات (عدس، لوبیا، نخود) تهیه می‌شود و پختن آن، خود سنتی ویژه دارد. بدین صورت که از ۲ روز گذشته، زن و مرد، همگی در حد توان خود برای طبخ این آش صلواتی همت می‌ گمارند. بانوان عزادار با پاک کردن و خرد کردن سبزی و شستن حبوبات مدام صلوات می‌ فرستند و دعای توسل و زیارت عاشورا را زمزمه می‌ کنند.

از ظهر روز ۲۷صفر شور و غوغایی وصف ناشدنی در بوستان خلدبرین شیراز برپا می‌ شود. با صلوات بر محمد (ص) و خاندان پاکش آتش زیر دیگ‌ ها روشن می‌ شود و همه تلاش می کنند تا به نوعی در پخت این آش مشارکت داشته باشند.

هرچه زمان می گذرد و عقربه‌ های ساعت به ساعات پایانی شب نزدیک‌ تر می‌ شود، زنان و مردان پرشورتر از لحظات اولیه به دور دیگ‌ ها حلقه می زنند.سر دیگ‌ های آش حال و هوایی دیگر دارد و خلوت آدم‌ هایی که شب تا صبح در حین هم زدن آش دعا می کنند و صلوات می‌فرستند و این لحظات ناب بسیار قشنگ، دیدنی و معنوی است.

در بیرون از محوطه شاهد جمعیت کثیری از شهروندان هستیم که ساعت‌ ها قبل از راه‌ های دور و نزدیک در صف‌ های طولانی به انتظار ایستادند تا طبخ آش تمام شود. به پای صحبت‌ ها که می‌ نشینی، نیت‌ ها و نذرها، شنیدنی است. سلامتی امام زمان (عج) و ظهور هرچه زودتر ایشان، شفای مریض ها، خوشبختی جوانان، صاحب فرزند شدن، موفقیت در کنکور و ... مهم‌ ترین خواسته‌ ها در پخت این آش نذری است که پی در پی از زبان شهروندان شنیده می‌ شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

در این میان به سراغ بانویی ۶۰ ساله رفتم تا از حضور و حال و هوایش بپرسم. او  در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گفت: من سال گذشته برای نخستین بار برای گرفتن آش به اینجا آمدم و حاجتم را گرفتم و امسال هم برای گرفتن این نذری پربرکت به اینجا آمده ام.

یکی از سرآشپزان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، با بیان اینکه چندسالی است در این مراسم معنوی شرکت می کنم، گفت: ماه صفر که می رسد ثانیه شماری می کنم تا این شب فرا رسد و به این مراسم بیایم و عرض ادب خود را به پیامبر مهربانی‌ ها و امام حسن مجتبی (ع) نشان بدهم .

او گفت: اینجا اگر به خوبی دقت کنید، می‌ بینید که همگی از دل و جان و با باوری قلبی، بی ریا کار می‌ کنند.

هادی دشت پیما از دست اندرکاران پخت آش نذری هم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گفت: مردم خوردن و بردن این آش را متبرک می‌ دانند و از ساعت‌ ها قبل برای گرفتن این آش صلواتی در بوستان خلدبرین حضور می‌ یابند.

او افزود:  تا وقتی زنده هستم در تهیه این آش نذری تلاش می کنم. چرا که در طی این سال‌ هایی که مسئولیت پخت آش نذری را بر عهده داشته ام، بار‌ها شاهد عنایات پیامبر مهربانی ها در زندگی خود بوده ام. نه تنها من، بلکه دیگر کسانی که در پخت این آش مشارکت داشته‌ اند، همیشه از عنایت حضرت در زندگی خود می‌ گویند.

علی شاهسون از فعالان رسانه ای استان که هر ساله در این مراسم برای پوشش خبری حضور می یابد، نیز گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، با بیان اینکه پخت آش نذری ۸۴ تنی در بوستان خلدبرین شیراز امروز به یک رویداد بزرگ فرهنگی تبدیل شده است، گفت: رویدادی که در اواخر صفر مشتاقان خود را چشم به انتظار می‌گذارد.

او ادامه داد: این رویداد فرهنگی در واقع معرف شهر شیراز و مشارکت نیک اندیشان آن در عرصه‌های مختلف است. نیک اندیشانی که در زمینه‌های مختلف از جمله سلامت، مدرسه سازی و... در کشور پیشرو هستند و امروز نیز در پخت آش نذری گوی سبقت را گرفته و در عرصه‌های ملی و بین المللی معرف شهر شیراز شده است. توزیع این آش به نوعی توزیع فرهنگ مهربانی و درک همنوعان است.

شاهسون با بیان اینکه قرار گرفتن مردم در صف‌های طولانی و تحمل ساعت‌ها چشم انتظاری برای دریافت این آش نذری نیز به خوبی عشق و ارادتشان را به اهل بیت (ع) به ویژه حضرت رسول اکرم (ص) ثابت کرده است و این مهم نیز تا همیشه جاودان می‌ماند، در پایان از تمام دست اندرکاران تدارک این آش نذری بزرگ به ویژه خیران بزرگ قدردانی کرد.

محمد اسدی مدیر گروه مرکز فرهنگی ، مذهبی کمیل شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، با اشاره به مراحل آماده سازی برای طبخ این آش ۸۴ هزار کیلویی در شیراز، افزود: برای پخت این آش سه هزار و ۲۰۰ کیلوگرم برنج، ۱۰۰ کیلوگرم ترخون، یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم عدس، یک هزار و ۸۰۰ کیلوگرم نخود، ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم لوبیا، پیازداغ ۲۵۰ کیلوگرم، ادویه ۱۵۰ کیلوگرم، یک هزار و ۵۰۰ کیلوگرم گوشت و ۵۶ دیگ استفاده می شود.

اسدی با بیان اینکه درخواست‌ های مردمی برای همکاری در پخت این آش بالاست، ادامه داد: یک هزار و ۳۰۰ مرد و زن از دوستداران اهل بیت (ع) در پخت این آش همکاری و مشارکت داشتند که همه این افراد به صورت صلواتی و به عشق خدمت به پیامبر اسلام (ص) خدمت می‌ کنند.

مدیر گروه مرکز فرهنگی ، مذهبی کمیل شیراز با یادآوری اینکه پخت آش سبزی ۲۸ صفر یک کار کاملا مردمی است و هیچ گونه کمک دولتی در این زمینه نشده است، گفت: برای تامین مواد مورد نیاز آش نذری معمولا مردم از سال قبل با نذر کردن و گرفتن حاجاتشان آماده می‌ شوند و هر سال هم بر تعداد شرکت‌کنندگان در این کار خیر اضافه می‌ شود.

او گفت: علاوه بر توزیع این آش در میان شهروندان، مقداری از آن نیز برای نیازمندانی که امکان مراجعه به بوستان خلدبرین را نداشتند و همچنین مناطق حاشیه این شهر، مراکز خیریه و مراکز درمانی ارسال شد.

مدیر گروه مرکز فرهنگی، مذهبی کمیل شیراز در مورد ثبت معنوی این آش نذری نیز عنوان کرد: مستندسازی برای ثبت معنوی این اقدام صورت گرفته است.

این شور و ارادت به خاندان رسول مکرم اسلام حضرت محمد (ص) غیرقابل وصف و توصیف است، اما آنچه که قابل نگاشتن است، گرد هم آمدن همه افرادی است که با هر طرز فکر و عقیده‌ ای در این مکان آمده بودند و این نشان از نزدیکی قلب‌ ها به خاندان عصمت و طهارت (ع) است.

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تغذیه مناسبت های مذهبی ائمه اطهار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۹۰۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه قارچ بالاتر از کیلویی ۱۰۰ هزارتومان گرانفروشی است

مهدی رجبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قیمت کنونی هرکیلو قارچ سرمزرعه ۷۰ تا ۷۵ هزارتومان و خرده فروشی‌ها ۹۰ تا ۱۰۰ هزارتومان است.

او با بیان اینکه قیمت قارچ در بازار تغییری نداشته است، افزود: ضعف در عرضه و پخش مویرگی قارچ موجب شده تا بسیاری از افراد با سوءاستفاده از این فضا گرانفروشی کنند، درحالیکه فروش قارچ بالاتر از کیلویی ۱۰۰ هزارتومان گرانفروشی و تخلف محسوب می‌شود.

رجبی از آخرین وضعیت راه اندازی پایانه فروش قارچ در تهران خبر داد و گفت: در حال اخذ مجوز های لازم از شهرداری برای راه اندازی این پایانه هستیم.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ ادامه داد: این پایانه شبیه بازار میوه و تره بار خواهد بود، یعنی تمام فروشندگان محصولاتشان را در آنجا عرضه خواهند کرد و خریداران  با یک نرخ ثابت اقدام به خرید می‌کنند.

او ادامه داد: بنابر آمار سال گذشته ۲۱۰ هزارتن قارچ تولید شد و پیش بینی می‌شود با صدور مجوزهای جدید، میزان تولید تا پایان سال به ۲۲۵ هزارتن برسد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ درباره آخرین وضعیت صادرات قارچ افزود: بنابر آمار روزانه ۲۰ تا ۴۰ تن قارچ صادر می شود که با گرم شدن هوا، میزان صادرات کاهش می‌یابد.

او گفت: با توجه به آنکه امکان تشخیص سمی بودن از غیرسمی بودن قارچ وجود ندارد، به افراد توصیه می‌شود که مردم از خرید قارچ باز در حاشیه رودخانه‌ها اجتناب کنند‌.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • قیمت پیاز اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
  • عرضه قارچ بالاتر از کیلویی ۱۰۰ هزارتومان گرانفروشی است
  • تدابیر شهرداری شیراز در احداث بند‌های کنترل سیلاب مسیل سعدی/ اقدام به موقع گروه‌های جهادی
  • خدمت‌رسانی گروه‌های جهادگر بسیج در پی آبگرفتگی مناطق شیراز
  • توزیع بیش از ۲۴ تن اقلام اساسی طرح تنظیم بازار در سپیدان
  • خدمت به خاندان اهل بیت علیهما السلام عزت آفرین است
  • تأثیر زیارت قبور ائمه اطهار(ع) در بخشش گناهان
  • کاسبی کپسولی
  • اگر سر نترس دارید این کسب و کار پرسود است
  • کشف بیش از ۵۰ کیلوگرم حشیش در شیراز