Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، "رائد الخوری" در این باره افزود: هزینه‌ای که این اعتراضات بصورت هفتگی برای کشور دربردارد، بالغ بر۹۷۲ میلیون دلار است.

وی با بیان‌ این‌که این میزان خسارت، برای لبنان سنگین خواهد بود، ادامه داد: این مسأله نتیجه تأثیر مستقیم توقف چرخه اقتصادی است، افزون بر آن که این اعتراضات موجب کاهش ارزش اوراق قرضه شده و از ارزش این اوراق در هفته گذشته حدود چهار درصد کم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوری گفت: به محض این‌که بانک‌ها بازگشایی شوند، بخشی از سپرده و حساب اشخاص به دلار تبدیل خواهد شد که این می‌تواند خطرناک‌ترین مسأله باشد.

وزیر پیشین لبنان اظهار کرد:با توجه به این‌که بانک مرکزی و دیگر بانک‌های لبنانی، دلار کافی در اختیار ندارند، تبدیل سپرده‌ها به دلار، شاید خود یکی از عواملی باشد که بانک‌ها فعالیت خود را از سر نگیرند و همچنان ترجیح بدهند،درهایشان بسته بماند.

خوری درباره استعفای دولت "سعد الحریری" نیز گفت: این کار بدون یک دولت جایگزین که حداکثر ۴۸ ساعت تشکیل شود، تنها کشور را به لحاظ اقتصادی به یک نقطه نامعلومی خواهد کشاند.

"آلان حکیم" وزیر اسبق اقتصاد لبنان نیز به آناتولی گفت: خسارتی که اعتراضات به اقتصاد لبنان وارد کرده است، روزانه رقمی بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار خواهد بود.

حکیم افزود: تمامی بخش‌های اقتصادی لبنان به دنبال این اعتراضات خسارت دیده‌اند و تحت تأثیر قرار گرفته است، این یک چرخه بهم پیوسته است، بویژه در خصوص مسأله مصرف که امروزه به عنوان اولین رکن اقتصاد لبنان به شمار می‌رود.

وزیر اسبق اقتصاد لبنان تصریح کرد: تعطیلی بخش‌های اقتصادی، در درجه نخست بر مصرف روزانه مردم تأثیر می‌گذارد، بطوری که میزان مصرف با توجه به بسته‌ بودن بازارها ۸۰ تا ۸۵ درصد کاهش یافته است.

حکیم افزود: منظور ما از مصرف، مایحتاج اولیه و خوراک است، نه بخش‌های نفتی و گردشگری و کشاورزی، هرچند امیدوارم  بخشی از این خسارت بدنبال بازشدن بازارها جبران شود.

وزیر اسبق اقتصاد لبنان در پایان افزود: البته با توجه به این‌که میلیون‌ها معترض علیه دولت به خیابان‌ها آمده اند، اعتماد به آن از میان رفته است، اعتماد، نخستین عامل در استاندارهای اقتصادی و مالی برای تعامل دولت با سازمان های مالی و اقتصادی بین‌المللی است.

نیکولاس نحاس" گزارشگر کمیسیون بودجه مجلس لبنان در گفت وگو با آناتولی ضمن تأیید هزینه‌های سنگینی که اعتراضات بر اقتصاد لبنان وارد کرده است، گفت: مسأله در جای دیگر است و آن این است که بحران نقدینگی پیش از اعتراضات پدیدار شد و تأثیرات خود را در بازارهای مالی گذاشته بود.

نحاس در این باره افزود: باید به بحران نقدینگی بسیار اندیشید، چرا که این مسأله پس از اعتراضات و با سرعت بیشتری ظاهر خواهد شد.

تظاهرات لبنانی ها که از پنجشنبه گذشته (۲۵ مهرماه) در اعتراض به اوضاع معیشتی و اقتصادی و اعمال مالیات ها آغاز شده است، دیروز شنبه وارد دهمین روز خود شد.

یکی از عواملی که منجر به شروع اعتراضات در لبنان شد، اعمال مالیات برای استفاده از تماس‌های شبکه اجتماعی "واتس اپ" بود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تظاهرات در لبنان لبنان اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۹۰۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید در حوزه تولید و اقتصاد تسهیل‌گر باشیم

«ابوالقاسم جراره» نماینده راه‌یافته به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهمیت انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم پیروز شویم و فراکسیون نیروهای انقلابی را داشته باشیم. رایزنی‌ها و تلاش‌ها در حال انجام است، اما لازمه آن صبر است تا تکلیف برخی از نمایندگان نیز روشن شود.

وی با تاکید بر تلاش برای حل دغدغه‌های مردم، افزود: یکی از موضوعات مهمی که مردم با آن درگیر هستند، موضوعات اقتصادی است. باید بتوانیم با ورود به موضوعات قانونی، در حوزه تولید و اقتصاد تسهیل‌گر باشیم و اگر لازم است نظارت جدی‌تری بر قوانین در راستای تسهیل فضای اشتغال، کسب و کار، اقتصادی و تولید داشته باشیم.

جراره گفت: باید فضای اقتصادی بهتری در کشور ایجاد شود و ما باید تلاش کنیم دغدغه‌های مردم کمتر شود. یکی از موضوعاتی که باید به آن پرداخته شود که لایحه آن توسط دولت تقدیم مجلس است، بحث کاهش مالیات بر تولید است. این اتفاق می‌تواند در حوزه تولید در کشور مؤثر باشد.

نماینده راه‌یافته به دور دوم انتخابات مجلس در ادامه با اشاره به کمیسیونی که در صورت راه‌یافتن به مجلس انتخاب خواهد کرد، گفت: من در گذشته، تجربه حضور در کمیسیون صنایع را داشته‌ام. مدتی نیز در معاونت تفریغ بودجه دیوان محاسبات مسؤولیت داشته‌ام؛ اما در صورت راه‌یافتن به مجلس جدید بسته به شرایط و نیاز مجلس فعالیت خواهم کرد؛ البته این منوط به تصمیم و انتخاب مردم است.

وی در پایان ضمن تشکر از راه‌اندازی پویش با مهر انتخاب کن بیان کرد: هر چقدر بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که مردم نامزدها را بهتر بشناسند و بهتر انتخاب کنند، قطعاً خوب و مؤثر است.

کد خبر 6079522

دیگر خبرها

  • تلاش برای مردمی کردن اقتصاد در خراسان جنوبی
  • دولت جمع‌گرا؛ مبنای اقتصاد دستوری
  • گام های بسیج سازندگی خراسان جنوبی برای مردمی کردن اقتصاد
  • باید در حوزه تولید و اقتصاد تسهیل‌گر باشیم
  • گشتی در اقتصاد جهان | خوش‌بینی صندوق بین‌المللی پول به اقتصاد آسیا
  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • تمامی نیروهای امدادی خدماتی گروه های جهادی و مردمی در مناطق سیل زده پای کار بودند
  • قطع خرید 4 میلیارد دلار نفت ایران ازسوی آمریکا
  • به دانشگاه مردمی فلسطین خوش آمدید
  • اولویت اصلی مجلس دوازدهم باید «مردمی‌سازی اقتصاد» باشد