Web Analytics Made Easy - Statcounter

اخلاق نیکوی پیامبر(ص) در سیره و زندگی شخصیت پیامبر(ص) برای همه انسان‌ها در همه عصرها و و مکان‌ها اسوه و الگو است، زیرا فرمود: «من برای مکارم اخلاق مبعوث شده‌ام».پیامبر(ص) به ارزش‌های اخلاقی ارج می‌نهاد و خود نیز تجسم فضایل اخلاقی و ارزش‌های والای انسانی بود. خبرنگار ایکنا اصفهان در سالروز رحات پیامبر اکرم(ص)، درباره سیره و زندگی اخلاق‌مدارانه ایشان، گفت‌وگویی با استاد محمد مهدی جعفری، پژوهشگر قرآن و نهج‌البلاغه داشته است که متن آن را در ادامه می‌خوانید: 

ایکنا ـ با توجه به اینکه پیامبر اکرم(ص) هدف رسالت خود را تکمیل مکارم اخلاق بیان کرده و قرآن کریم، پیامبر(ص) رحمه للعالمین معرفی می‌کند، از این دو مقوله چه پیام‌هایی می‌توان استنتاج کرد؟

پیامبر اکرم(ص) در زمانی مبعوث شدند که بشریت رو به انحطاط رفته بود و به طور کلی بعد از پیامبران بنی‌اسرائیل، نه تنها در جزیره‌العرب، بلکه در مراکز تمدن جهان آن روز، بشر نه تنها از نظر اخلاقی پیشرفت نکرده بود، بلکه در بیابان بسیار تاریکی از گمراهی و جهل نسبت به ارزش‌های انسانی سیر می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این نظر، پیامبر(ص) فرمودند:«بعثت لاتمم مکارم الاخلاق؛ مبوث شده‌ام تا اخلاق والا و با ارزش انسانی را به کمال برسانم»؛ یعنی هر پیغمبری که قبلا مبعوث شده بود، در راستای اخلاق انسانی ردیفی از این کاخ و ساختمان را بالا برده بود، ولی چون در هنگام بعثت رسول خدا، بشریت به آغاز بلوغ عقلی رسیده بود و باید با تکیه بر توان خودش حرکت می‌کرد، این پیامبر که خاتم‌النبیین است و بعد از او پیغمبری نخواهد آمد، باید مکارم اخلاق را به کمال برساند.

مکارم جمع «مَکرُمَت» است، و به همان آیه قرآن اشاره دارد که می‌فرماید:«لقد کرمنا بنی‌آدم...». یعنی خداوند بنی‌آدم را به صورت بالقوه و از نظر استعداد در بالاترین سطح ارزش‌های اخلاقی و انسانی قرار داده، ولی این خود انسان است که از این سطح نزول می‌کند و از حیوان نیز پست‌تر می‌شود، چون از عقل و بصیرت و دیگر نعمت‌های خدادادی که امتیاز انسان نسبت به سایر موجودات محسوب می‌شود، استفاده نکرده است. رسول خدا(ص) با برنامه‌هایی که داشتند، هم به صورت سیره عملی خودش و هم با رهنمودهای موجود در قرآن و سنت، بشر را به این سمت هدایت می‌کردند. مهربانی نیز از خصیصه‌های این پیامبر گرامی است و در واقع، مایه اصلی ارزش‌های والای اخلاقی، مهربانی نسبت به خود، دیگران، جهان و ... به شمار می‌رود. انسان باید این مهربانی را داشته باشد و بر پایه این مهربانی است که می‌تواند به اخلاق والا و با ارزش انسانی دست یافته و آن را محقق کند.

ایکنا ـ با توجه به اینکه اخلاق حسنه جزئی از رسالت پیامبر(ص) بود، چرا ما نتوانسته‌ایم آن را در جامعه خود نهادینه کنیم؟

ما نتوانسته‌ایم به آن رهنمودها، آموزش‌ها و ارزش‌های والایی که در قرآن و سنت برای ما آمده است عمل کنیم، زیرا به آن‌ پشت کرده و به سوی دنیا گرایش پیدا کرده‌ایم. از این نظر، اخلاق حسنه و مکارم اخلاق زمانی به جریان می‌افتد و شامل حال انسان می‌شود و انسان می‌تواند آن را در خود ایجاد کرده و نسبت به دیگران اعمال کند که این دنیا را بشناسد، به آخرت ایمان داشته باشد و بداند که این دنیا وسیله است، نه هدف. اگر دنیا وسیله قرار گرفت، بهترین وسیله‌ای می‌شود که انسان می‌تواند به تعبیر امیرالمؤمنین(ع)، از همین دنیا برای آخرتش توشه بردارد. ولی اگر دنیا به هدف تبدیل شود و تمام هم و غم انسان آباد کردن دنیایش و فداکردن آخرت باشد، در اینجاست که خداوند می‌فرماید:«أُولئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَه فَلَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَ لَا هُمْ يُنصَرُونَ؛ اینان همان کسانند که (متاع دو روزه) دنیا را خریده و ملک ابدی آخرت را فروختند، پس (در آخرت) عذاب آنها تخفیف نیابد و هیچ یاوری نخواهند داشت». دنیا همان کالاها و نعمت‌هایی است که به کار زندگی موقت انسان می‌آید و آن عذاب‌هایی که در اثر توجه به دنیا و غفلت از آخرت نصیب انسان می‌شود، و چون انسان به دست خودش این کار را انجام داده است، تخفیف داده نمی‌شود و روز به روز گرفتاری‌ها و ناراحتی‌هایش که ناشی از دنیاپرستی و دنیاخواهی است، بیشتر خواهد شد و از جانب هیچ کسی یاری نمی‌شود. از این نظر، چون ما فقط دنیا را در نظر داریم و آن را هدف خود قرار داده‌ایم، می‌خواهیم دنیا را آباد کنیم و آخرت را به فراموشی سپرده‌ایم، این است که اخلاق را از دست داده و به اخلاق حیوانی برگشته‌ایم.

ایکنا ـ به نظر شما، امروز چه وجوهی از شخصیت و اندیشه پیامبر(ص) در جامعه نادیده گرفته شده است و متقابلا چه وجوهی از زندگی و منش ایشان می‌تواند برای جامعه امروز راهگشا باشد؟

شاید بتوانیم آیه 159 سوره آل‌عمران را مورد توجه قرار دهیم که بعد از جنگ احد نازل شد و شرحی است بر جریان‌هایی که در این جنگ پیش آمد. عده‌ای که مأمور به پوشش نقطه آسیب‌پذیر جنگ بودند، وقتی پیروزی پیامبر(ص) و مسلمانان را در جنگ مشاهده کردند، مشغول جمع کردن غنایم شدند و آن نقطه مهم را رها کردند. دشمن هم که از دور مراقب بود و همیشه با تیزبینی دنبال نقاط ضعف و شکاف‌ها می‌گردد، از پشت حمله کرد و نه تنها اندک نگهبانان باقی مانده در همان شکاف کوه احد را کشت، بلکه پیروزی مسلمانان را به شکستی تلخ تبدیل کرد و عده زیادی از مسلمانان در آن حمله دوم شهید شدند. طبق قانون امروز جنگ، پیامبر(ص) باید تمام کسانی را که خلاف فرمان ایشان عمل کردند، بدون محاکمه اعدام می‌کردند و تمام شکست جنگ را متوجه آنان می‌دانست، ولی پیامبر(ص) این کار را نکردند. خداوند در آیه 159 سوره آل‌عمران خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید:«فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُم وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ؛ به مرحمت خدا بود که با خلق مهربان گشتی و اگر تندخو و سخت‌دل بودی مردم از گِرد تو متفرق می‌شدند، پس از (بدیِ) آنان درگذر و برای آنها طلب آمرزش کن و (برای دلجویی آنها) در کارِ (جنگ) با آنها مشورت نما، لیکن آنچه تصمیم گرفتی با توکل به خدا انجام ده، که خدا آنان را که بر او اعتماد کنند دوست دارد».

سیره پیامبر(ص) در تمام دوران رسالتش، مهربانی نسبت به مردم، گذشت، شخصیت دادن به افراد، مشورت کردن با آنها و رشد دادن‌شان بود، بنابراین خداوند می‌فرماید:«لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ ...»، یعنی برای اینکه بهترین راه زندگی را در پیش بگیرید، زیباترین و بهترین الگو در وجود رسول خداست، لذا این الگو را باید عملی ساخت. راه عملی ساختن این الگو نیز مهربانی نسبت به یکدیگر، گذشت کردن از خلاف‌های همدیگر و احترام به یکدیگر در قالب مشورت کردن، دست به دست هم دادن برای رفع مشکلات و رسیدن به نقطه‌ای است که شایسته یک جامعه انسانی محسوب می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا اصفهان پیامبر اسلام مکارم اخلاق اخلاق حسنه مهربانی عفو و گذشت محمدمهدی جعفری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۹۱۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تبریک مدیرعامل گروه بهمن به مناسبت روز کارگر

یازدهم اردیبهشت، روز کارگر را بهانه‌ای قرار می‌دهیم تا به افق‌های جدیدی در خصوص کار و کارگر بیاندیشیم؛ ما در سال پیش‌رو مهارت‌های جدید را فرا خواهیم گرفت و برای پیشرفت فردی و حرفه‌ای خود تلاش می‌کنیم و اعتقاد داریم همسر و فرزندان پرسنل نیز اعضای خانواده ما هستند و به همین خاطر همواره گروه بهمن را همچون یک خانواده می‌دانیم.

ما ساعات زیادی از شبانه روز را در کنار یکدیگر سپری می‌کنیم. از دردها و شادی‌های یکدیگر تاثیر می‌پذیریم. ماتم یکی از ما، غم تمامی ماست و موفقیت احدی از ما، پیروزی همه ماست. حال به بهانه روز جهانی کارگر می‌خواهیم امروز را مبدا یک پیشرفت در اخلاق حرفه‌ای محیط کارمان قرار دهیم.

این حقیقت که این روزها تولیدات گروه بهمن زبانزد مصرف کنندگان است، ماحصل تلاش و تعهد و عنایت خانواده گروه بهمن به مقوله کار، کیفیت و رضایت مشتریان است. در روز جهانی کارگر این پیروزی‌ها را ارج می‌نهیم و امیدواریم امسال که سال افزایش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده، مسئولیت ما کارکنان گروه بهمن بیش از پیش سنگین است. در پایان ضمن خدا قوت به کارگران گروه بهمن و خانواده ایشان، این روز را گرامی می‌داریم و آرزوی بهروزی برای یکایک شما عزیزان داریم.

سلامت، موفق و پایدار باشید
محمد محمدی

دیگر خبرها

  • معلم خط اول تحول در تعلیم و تربیت و میراث‌دار انبیا در انسان‌سازی
  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟
  • اهمیت توجه به خودشفقتی در چیست؟
  • مرکز البرزپژوهی در کرج راه اندازی می شود
  • تمایل آرسنال و جورجینیو به ادامه همکاری با یکدیگر
  • دیدار امیرعبداللهیان با نخست وزیر بورکینافاسو
  • پیام تبریک مدیرعامل گروه بهمن به مناسبت روز کارگر
  • روز عشق ۱۴۰۳ + تاریخچه و پوستر Global Love Day
  • دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد
  • گفت و شنود/ بلا نسبت!