Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@20:40:03 GMT

بیکاری یکی از دلایل طلاق و بالا رفتن سن ازدواج است

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۹۳۴۹۶

بیکاری یکی از دلایل طلاق و بالا رفتن سن ازدواج است

خالد توکلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به این که شرط اصلی ازدواج بویژه برای پسر، داشتن شغل است، بیکاری به طور مستقیم بر سن تجرد دختران و پسران در جامعه تأثیر می‌گذارد و بالا رفتن سن ازدواج خود مسائل اجتماعی و روانی دیگری را ایجاد می‌کند.  
وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که اکنون بسیاری از کشورها با آن دست به گریبان هستند، افزایش سن ازدواج است که خود مسائل عمده‌ای را موجب می‌شود، افزود: با توجه به این که بالا رفتن سن تجرد برای دختران پیامدهای منفی بیشتری دارد و نوعی فشار اجتماعی بر دختران مجرد اعمال می‌شود، آنها را دچار نگرانی و حتی مشکلات روانی خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
توکلی اضافه کرد: بالارفتن سن ازدواج للاوه بر اینکه بر تعداد خالص خانواده نیز تأثیر دارد و میزان آن را کاهش می‌دهد، منجر به تجرد قطعی و شکل‌گیری خانواده‌های تک‌ نفره می‌شود.  
وی گفت: در این شرایط اگر ازدواجی صورت گیرد به علت سن بالای والدین، تعداد فرزندان اندک خواهند بود و به علت تفاوت سنی والدین و فرزندان ممکن است شکاف نسلی به‌وجود آید که این نیز پیامدها و عوارض خاص خود را دارد.  
توکلی یادآور شد: رواج ازدواج سفید به‌ویژه در شهرهای بزرگ، به طور مستقیم یکی از پیامدهای بالارفتن سن تجرد و به طور غیر مستقیم یکی از نتایج منفی بیکاری در جامعه است.
این جامعه شناس افزود: با توجه به این که بیکاری موجب می‌شود امکان تأمین هزینه‌های ازدواج و زندگی دشوار باشد، برخی از دختران و پسران ترجیح می‌دهند در قالب آنچه ازدواج سفید نام گرفته زندگی و هزینه‌های‌ خود را به صورت مشترک پرداخت کنند.   
وی اضافه کرد: یکی دیگر از پیامدهای بیکاری برای خانواده، مهاجرت برای یافتن کار و شکل‌گیری خانواده‌های دور سرپرست است.  
توکلی با اشاره به اینکه امروزه تحرک جغرافیایی سرپرستان خانواده برای تأمین هزینه‌های زندگی رواج و مقبولیت بیشتری یافته است، اظهار داشت: برخی از سرپرست‌ها برای یافتن کار، از روی ناچاری به شهرهای بزرگتر مهاجرت می‌کنند در حالی که همسر و فرزندان در محل اصلی زندگی خود ساکن هستند.  
وی با بیان اینکه برخی دیگر ناچارند دورتر و حتی به کشورهای دیگر بروند تا درآمدی کسب و معیشت خانواده تأمین شود، اضافه کرد: بدیهی است سرپرست هر چه دورتر باشد امکان دیدار با خانواده در یک بازه زمانی نزدیک، کمتر می‌شود و مشکلات ناشی از آن بیشتر است.
توکلی تاکید کرد: نقش نهاد خانواده در جامعه برکسی پوشیده نیست و تداوم نظام اجتماعی تا حد زیادی وابسته به سلامت خانواده است.
وی یادآور شد: در میان مسائل اجتماعی مختلف، شاید، بیکاری، بزرگترین تهدید علیه سلامت و ثبات خانواده باشد به همین دلیل رفع بیکاری، دغدغه اصلی بسیاری از خانواده‌ها، نظام سیاسی و افراد جامعه است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیکاری کردستان ازدواج جامعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۹۳۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت مسکن برای بیش از ۱۴ هزار خانواده دارای ۲ معلول به بالا در کشور

فرهاد خاکی‌پور اظهار کرد: در حال حاضر، سازمان بهزیستی و بنیاد مستضعفان در فاز دوم، در حال ساخت مسکن برای خانواده‌های دارای ۲ معلول به بالا هستند.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و حساب ۱۰۰ امام (ره) بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: برای ساخت مسکن خانواده‌های دارای حداقل یک بیمار ای‌بی (پروانه‌ای) تفاهم نامه ای تعریف شده و کار‌های عملیاتی در حال انجام است.

وی یادآور شد: انجمن خیرین مسکن ساز در کنار حساب ۱۰۰ امام (ره)، بازوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای ساخت مسکن اقشار محروم و خانواده‌های نیازمند است.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه کمک خیرین هر استان برای همان استان هزینه خواهد شد، گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بعد از جنگ، در زمینه بازسازی و مقاوم سازی مسکن در برابر حوادث طبیعی و احداث مسکن محرومان در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، خدمات ارزشمندی ارائه داده است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • تلاش بیشتری برای کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه خواهیم کرد
  • رشد ۳ درصدی کاهش نرخ بیکاری در گیلان
  • رشد ۳ درصدی نرخ بیکاری در گیلان
  • برگزاری بیش از ۱۵ هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • برگزاری ۱۵هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد
  • کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهش چشمگیر داشته است
  • کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر
  • ساخت مسکن برای بیش از ۱۴ هزار خانواده دارای ۲ معلول به بالا در کشور